2017-08-20, 00:00
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Du bygger alltså en helt tät Faradays bur och får en mottagare att fungera inuti den? Ja, ja. Skall någon lyckas trotsa naturlagarna så skall det vara deltagarna på detta forumet! God natt.

Sov så gott, och i morgon när du vaknar utvilad kan du enkelt testa samma sak som gjorde mig förvånad.

Brukar inte,, men här kommer ett klipp från Wiki:

"För att en Faradays bur skall vara effektiv vid växlande elektromagnetiska fält krävs bland annat att dess öppningar är mindre än våglängden hos det växlande fältet - detta är en av anledningarna till att mobiltelefoner fungerar relativt bra även inuti bilar, eftersom dess radiovågors våglängd är ca 30 cm för GSM."
Citera
2017-08-20, 00:03
Avslutad
Det är så uppenbart att PM vet när, var och hur KW försvann/dog/mördades.

Varför säger karjävlen inget??? Danska Polisen borde kunna pressa han.
Citera
2017-08-20, 00:10
Medlem
I en artikel i Expressen berättar en kompis till PM:

Citat:
– När UC3 Nautilus sjösattes år 2008, hade hon inga lyktor. Hon har aldrig haft några fastmonterade. Man konstruerade några avtagbara lyktor i samband med förberedelserna inför Bornholmsturen 2010. Jag kan inte minnas att jag någonsin har sett dem i bruk eller träffat på dem sedan dess, säger Christoffer Meyer, som även är en av dem som hjälpte till att bygga ubåten.
http://www.expressen.se/kvallsposten/kollegans-svar-pa-tva-av-gatorna-med-ubaten/

Detta är mycket märkligt för i denna vide säger PM efter 10:00 att hans stora skräck är att kollidera med ett annat fartyg. Detta hade han varit nära att göra flera gånger med Freja.
https://www.youtube.com/watch?v=Oysz1S4do-g&feature=youtu.be

Dessutom så säger han i videon att Nautilus kräver en besättning, men kompisen säger att PM kunde manövrera Nautilus själv. Han var den enda som klarade av det.
Citera
2017-08-20, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Två ventiler i serie ger ju bättre säkerhet för att alltid kunna stoppa flödet men jag vet inte om det var det på den här ubåten. Det enda jag sett är två röd-vita spakar som används för att öppna och stänga ventilerna i toppen på huvudbarlasttanken (tankarna?) men de är placerade så långt från varandra att jag snarare tror att de är kopplade till varsin ventil som mynnar rakt ut utanför ubåten och inte att de sitter i serie med varandra.

Jo, jag har också tolkat de bilder jag sett av översidan på ubåten som att det finns en topp-ventil per tank och reglagen går till varsin ventil - och får man inte igen ventilen för att mekaniken kärvar eller någonting fastnar i ventilen så får man stå ut med att vara ledsen.

Har man två ventiler till en tank så vill man ju också ha två separata mekanismer till två separata reglage, så att inte länkfel i gemensamt reglage slår ut båda ventilerna.

Så designen ger inte något Human Safety Award. Ett problem med en auktoritär chefs-designer är att det blir svårare att få gruppdynamik där övriga i gruppen får plats att komma med förbättringsförslag.
Citera
2017-08-20, 00:12
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurabergen
Det är så uppenbart att PM vet när, var och hur KW försvann/dog/mördades.

Varför säger karjävlen inget??? Danska Polisen borde kunna pressa han.

-Han säger ju nog säkert något..
-Likaså är han representerad utav en klass "1A Super" försvarsadvokat som har varit med en "vinternatt" tidigare.. , vars intresse är klienten till 101 %

-Sedan har vi den Danska polisens professionalism, det läcker inte ut något till pressen (och oss i tråden)

Troligtvis ett intellektuellt "Verdun" som utspelar sig under förhören, polisen säger "schack".., varvid Peter kontrar med coaching utav försvarsadvokaten. Säkert slitande för bägge sidor !
Citera
2017-08-20, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Japp. Det ser ut som ett äkta amatörbygge.

Jag letar efter en artikel som beskriver att PM inte tyckte att det med säkerhet ombord var så viktigt. Har läst den, men finner den ej nu.
Han tänker på säkerhet - men inte på samma nivå som riktig alla andra.

Han är t ex rätt snabb att ropa efter låssprintar att spärra reglagen för dyktankarna efter att dessa är fyllda med luft - så han vill undvika att man av misstag startar ny dykning eller rent av vattenfyller tankarna med toppluckan öppen.

Men en person som vill flyga med en hembyggd raket eller vill dyka med en hembyggd ubåt måste per definition vara mer äventyrlig än majoriteten av befolkningen. Hur många skulle vågat klättra in i kapseln i en Saturn V-raket och vänta på uppskjutning till månen?

Det är bara det att vad en person kallar äventyrlig kallar en annan för dumdristigt. Eftersom det går att rimligt enkelt bygga mer redundans i båtens system så vill jag i det fallet välja ordet dumdristig. Men som sagt - vi har alla olika gränser för vad som är vårdslöst och vad som är beräknad risk.
Citera
2017-08-20, 00:20
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Varför det?

Skulle inte du sova?

Svar på frågan varför förmågan för SMS att nå fram är större:
Om mottagaren inte är nåbar sparas meddelandet på servrar och kan sändas igen senare. Det samma gäller om inte hela meddelandet kommer fram p.g.a. dålig mottagning. Missad information kan då sändas om tills att hela meddelandet är komplett. (Det här är normalt inget vi användare märker av)

Vet inte hur det är idag men tidigare låg meddelandena kvar på Telias SMS servrar (Placerad i Sundsvall) i upp till 6 dagar.
Citera
2017-08-20, 00:24
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast

Han är t ex rätt snabb att ropa efter låssprintar att spärra reglagen för dyktankarna efter att dessa är fyllda med luft - så han vill undvika att man av misstag startar ny dykning eller rent av vattenfyller tankarna med toppluckan öppen.

Men en person som vill flyga med en hembyggd raket eller vill dyka med en hembyggd ubåt måste per definition vara mer äventyrlig än majoriteten av befolkningen. Hur många skulle vågat klättra in i kapseln i en Saturn V-raket och vänta på uppskjutning till månen?

Det är bara det att vad en person kallar äventyrlig kallar en annan för dumdristigt. Eftersom det går att rimligt enkelt bygga mer redundans i båtens system så vill jag i det fallet välja ordet dumdristig. Men som sagt - vi har alla olika gränser för vad som är vårdslöst och vad som är beräknad risk.
Artikeln jag läste beskrev PM som mer än äventyrlig. Han var helt enkelt rätt ointresserad av säkerhet. Jag vet att jag bokmärkt artikeln, så jag ska nog hitta den.
Citera
2017-08-20, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast

Jag tycker allt jag har sett av vad han har gjort ser välbyggt och gediget ut. Naturligtvis har hans ubåtar inte alls samma säkerhetssystem som en militär ubåt som kostar hundratals miljoner, men med hans begränsade budget så kan man inte få så mycket mer.
Det som däremot är ytterst märkligt är att han säger att han är mest rädd att krocka med andra fartyg, samtidigt som han medvetet kör på natten utan lanternor. Det har i alla fall jag svårt att få ihop.
Citera
2017-08-20, 00:26
Medlem
Citat:
En kulventil eller en vridspjällventil är de snabbaste ventilerna och använda om man vill ha kort tid mellan öppen och stängd. Det borde därför vara att föredra framför den mycket långsammare slidventilen. Angående föroreningar som skulle kunna göra att vridspjällventilen inte går att stänga, så är det enkelt avhjälp med ett filter eftersom det bara är luft som skall passera.
På vad vis är rörmokeriet dåligt utfört? Jag kan inte av bilderna se något som skulle riskera funktionen på de synliga rören. Var inte så svepande i era anklagelser, utan peka gärna mer direkt på vad ni menar ang rörmokeriet. Likaså länkaget vad är det som är dåligt med det?
Men varför skulle man vilja att ventilen skall vara snabb?

Om du noterar i någon dykvideo så håller han ju på och duttar en del med dyktankarna, där det kanske skulle vara naturligare att öppna ventilen lite och på den vägen låta tankarna sakta fyllas med vatten.

Och när han skall upp så är det ju normalt inte bråttom heller - hur många gånger under hans ubåts livstid behöver han försöka härma Hollywood när de nödblåser och ubåten åker som en kork upp och nästan hoppar upp ur vattnet? Min gissning är att UC3 Nautilus inte förväntar sig sjunkbomber och torpeder och att man efter träff har panik att försöka stiga medan lyftkraften från dyktankarna fortfarande kan övervinna allt det inströmmande vattnet.
Citera
2017-08-20, 00:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tycker allt jag har sett av vad han har gjort ser välbyggt och gediget ut. Naturligtvis har hans ubåtar inte alls samma säkerhetssystem som en militär ubåt som kostar hundratals miljoner, men med hans begränsade budget så kan man inte få så mycket mer.
Det som däremot är ytterst märkligt är att han säger att han är mest rädd att krocka med andra fartyg, samtidigt som han medvetet kör på natten utan lanternor. Det har i alla fall jag svårt att få ihop.

En person som är minst normalbegåvad har svårt för att få det att gå ihop, därför blir slutsatsen att nattseglatsen gjordes för att PM var tvungen att ta den risken.
Citera
2017-08-20, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
De fyra i teorin tänkbara öarna inom räckhåll för PM har alla avskrivits som praktiskt möjliga landstigningsställen tidigare i tråden. Har för mig att de endast kan nås från hamnarna och där har funnits folk. Man skulle kunna tänka sig Saltholm som möjlig annars men då hade PM fått ankra ubåten till havs och simma/vada in så det har ansetts som icke möjligt i praktiken.
Att han behövt simma/vada skulle ju kunna vara motivering att sänka ubåten själv - dvs för att inte folk skall undra varför han har blöt overall. Så att han försökte förstöra bevis inne i ubåten kan vara irrelevant stickspår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in