2017-08-19, 20:55
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Redan i våras presenterades en opinionsundersökning som visade att det är fler kvinnor som röstar på SD än det är män som röstar på S... tänk på det en stund; låt det sjunka in för det är riktigt stora krafter i rörelse nu.
Har du en länk till den undersökningen?
2017-08-19, 21:33
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Är det OK om jag citerar hela ditt inlägg ovan när vi har ett valresultat på valnatten den 9 september nästa år? Speciellt det där med att "SD slutade växa efter sommaren 2015"?

När "SD slutade att växa" i juli-augusti 2015 enligt dig, visade opinionsmätningarna så här:

Demoskop: 18,7%
Sifo: 17,8%
Novus: 19,4%
Ipsos: 17,8%
Skop: 15,7%
SCB: ca 16,5% (medelvärde)
Inizio: 20,8%
Yougov: 25,2%
Sentio: 23,4%

Eftersom du i ett tidigare inlägg skrev att du anser att ett medelvärde blir mer tillförlitligt, så räknar vi fram ett. Siffran för SD "när SD slutade växa efter sommaren 2015" blir då ca: 19,5%.

Det ska bli mig ett sant nöje att jämföra denna siffra, som du påstår är den då SD slutade att växa, med det faktiska valresultatet om 385 dagar.

Personligen är jag tämligen säker på att SD kommer att få närmare 29,5% än dina 19,5%.
Snart har vi facit...

Vad SD ligger på idag är svårgissat. Jag tror runt 20%. Jag tycker det skall bli lika spännande som du att se.

Men trenden kan vi säga ganska säkert, alltså om de växer, står still eller minskar. Sedan sommaren 2015 har SD inte rört sig nämnvärt.
2017-08-19, 21:43
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Jag läste någon krönika (expressen tror jag) om att över 50% av européerna ville ha ett total stop på invandringen av muslimer. Endast 20% verkar vara för fortsatt invandring. Jag kan tänka mej att sifforna är snarlika i Sverige, frågan är väl bara hur viktig frågan kommer att vara i valrörelsen.
Såg en opinionsundersökning på Twitter för några månader sedan (så ta det med en rejäl nypa salt) som sa att 45% av européer i åldrarna 18-25 var beredda att kriga för sitt land om det hade blivit inbördeskrig mellan invandrarna och urinvånarna. Detta tycker jag mig märka på invandringskritiska partiers popularitet på internet (mediet som framförallt används av unga). Den så kallade alt-högern är enorm bland unga, vilket kommer leda till en förändrad politik förr eller senare eftersom de gamla sossarna dör och de unga konservativa fyller 18.
2017-08-19, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Vad SD ligger på idag är svårgissat. Jag tror runt 20%. Jag tycker det skall bli lika spännande som du att se.

Men trenden kan vi säga ganska säkert, alltså om de växer, står still eller minskar. Sedan sommaren 2015 har SD inte rört sig nämnvärt.

Kommentarer är tämligen överflödiga. 20%!!! Hahaha...

Men S-vetsaren klarar sannolikt inte ens hösten 2017...
2017-08-19, 22:21
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Tydligen är det svenska folket oberörda över den senaste tiden turbulens och skandaler. Inget överraskar nu för tiden, tyvärr! Vi kommer gå under såsom en av de få länder och befolkningar som hatar sig själva så mycket så att undergången är en välsignelse - vi förtjänar inte bättre. I alla fall del som röstat för detta...

Hur är folk funtade när alla denna skit som kommer fram ej får genomslag i diverse undersökningar? Är dessa riggade, eller är vi förtjänta över allt vi får genomlida? Fan vet, men att internationella valobservatörer måste till i multum inför valet 2018, är i alla fall ett faktum - jag litar ej på någon!

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article25708145.ab
2017-08-19, 22:33
Medlem
Ny Sifo

Små förändringar
SD ökar lite.

S 30,0 (29,2)
V 6,4 (7,7)
Mp 4,1 (4,0)
M 16,2 (15,9)
C 12,4 (13,4)
L 6,2 (6,2)
KD 3,6 (2,9)
SD 18,3 (18,0)
Övr 3,0 (2,8)

https://www.svd.se/ny-svd-sifo-inget-ras-trots-regeringskris
Senast redigerad av Calaf 2017-08-19 kl. 22:38.
2017-08-19, 22:40
Medlem
fernebos avatar
Intressant att inte ens SIFO har lyckats registrera vad Demoskop kallade ett "historiskt ras" för SD. Fantastiskt...
Senast redigerad av fernebo 2017-08-19 kl. 22:43.
2017-08-19, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Tydligen är det svenska folket oberörda över den senaste tiden turbulens och skandaler. Inget överraskar nu för tiden, tyvärr! Vi kommer gå under såsom en av de få länder och befolkningar som hatar sig själva så mycket så att undergången är en välsignelse - vi förtjänar inte bättre. I alla fall del som röstat för detta...

Hur är folk funtade när alla denna skit som kommer fram ej får genomslag i diverse undersökningar? Är dessa riggade, eller är vi förtjänta över allt vi får genomlida? Fan vet, men att internationella valobservatörer måste till i multum inför valet 2018, är i alla fall ett faktum - jag litar ej på någon!

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article25708145.ab

Man kan bara tolka de senaste OM stiltje på ett sätt.
Ingen tror att alliansen vill något verkligt allvarligt med regeringen.
Utan detta är bara ett spel för galleriet för att dölja sina inre motsättningar mellan de borgerliga partierna.
SD bör givetvis syna alliansen genom en misstroendeförklaring mot Löfven själv!
2017-08-19, 23:25
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calaf
Ny Sifo

Små förändringar
SD ökar lite.

SD 18,3 (18,0)

https://www.svd.se/ny-svd-sifo-inget-ras-trots-regeringskris

Alltså näst högsta någonsin hos (S)ifo.

Siffrorna stämmer nog ungefär, det är bara S som ska ge SD ungefär 8%.

Ja, undra hur hög svansföring Demoskop har ikväll.
2017-08-19, 23:26
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Att Sossarna skulle ligga på 30 % är inte realistiskt alls. Har pratat med väldigt många som röstade på S 2014, som överväger att rösta på SD nästa val. Så att S inte har tappat något sedan förra valet är ju bara surrealism.
Visst, det finns nog många "hästsossar", 20-25 % lär de få i valet. Men 30? Glöm det.
Förmodligen ligger S för högt i telefonundersökningarna, medan SD ligger för lågt. Allt färre har hemtelefon t.ex. Mobilnummer verkar mest bara användas för komplettering inom vissa grupper, om jag förstått det rätt?

Lägg också till att många unga lär rösta SD. Har sett fullt med folk födda sent 90-tal, som gillar SD på Facebook, så det kan mycket väl vara den gruppen som SD ser störst tillväxt bland, samtidigt som det är en grupp som varken svara på okända telefonsamtal eller är intresserade av att delta i webbundersökningar. Vi får väl se hur det går.
2017-08-19, 23:31
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Har du en länk till den undersökningen?

Jag läste om undersökningen i den här tråden någon gång i april, maj eller juni månad. Om jag inte är helt ute och cyklar var det väl Novus (Inizio? SCB?) som hade gjort en fördjupande opinionsundersökning där de tog reda på ytterligare saker i opinionen förutom partisympatier.

Fick samma fråga av en annan här i denna tråd för några dagar sedan - var man kan finna länken - men kan fasen inte hitta någon länk. En dag nästa vecka när jag har gott om tid ska jag gå igenom alla inlägg från april till juli för att se vilka som låg bakom den här undersökningen. Minns att vi var flera som blev både konfunderade och minst sagt överraskade när denna info presenterades: "Fler kvinnor som röstar på SD än män som röstar på Socialdemokraterna..." Det låter rätt häpnadsväckande om det verkligen stämmer - vilket det gjorde enligt institutet.
2017-08-19, 23:37
Medlem
Jag får kasta mig in i debatten trots allt.... ....Jag ber Er notera att SIFO är dåliga på att mäta SD men jag tycker också att Ni skall se det lite längre:

maj 2017: SD 16,6%

juni 2017: SD 18,0%

aug 2017: SD 18,3 %

Jag ser en rörelse uppåt, jag kan definitivt inte se något RAS....Nu tror jag också att siffrorna är manipulerade Ni får ursäkta mig för min enorma misstro mot SIFO där S:et borde stå för Sossarna...

De senaste dagarnas oro, med rekorskjutningar och märkliga upptåg på Medborgarplatsen, och att Sossarna inte tar tag i problemen, det borde stärka SD så mycket att uppgången blir svår att manipulera bort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in