2017-06-29, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaMelon
Det ska bli spännande att se om SD förstår vad undersökningen visar.

Att det är bättre att satsa på arbetare än att krypa för AKB.

Arbetare består nämligen inte bara av LOs kroppsarbetare utan av alla lönearbetare. En valvinnande grupp.

Jag håller med dig om att det är bättre att satsa på arbetarna än AKB. Jag har hört äldre arbetarsossar, som tidigare höll med SD, att nu går de tillbaka till S, för aldrig att man röstar på Högern.

Detta parti har en outplånlig negativ känsla hos dem sen gammalt. Detta gäller nog inte yngre, = 40 - 50 åringarna.
2017-06-29, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Jag håller med dig om att det är bättre att satsa på arbetarna än AKB. Jag har hört äldre arbetarsossar, som tidigare höll med SD, att nu går de tillbaka till S, för aldrig att man röstar på Högern.

Detta parti har en outplånlig negativ känsla hos dem sen gammalt. Detta gäller nog inte yngre, = 40 - 50 åringarna.

Betong-sossar blir allt färre för varje år som går (dör bort) så det är ingen vinnare på lite längre sikt att rikta in sig på dom. Och på kort sikt är det som bäst marginellt bättre.
2017-06-29, 15:52
Medlem
LenaMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
SD har politik för detta
Visst

Men det oroar folk att dom är villiga att ge upp en del i utbyte mot "inflytande". Vanliga lönearbetare vet med andra ord inte exakt vad dom röstar på om dom röstar på SD. Hur mycket M-politik slinker igenom? Tror SD måste bli tydligare med vad man ALDRIG säljer ut.

Fast opinionsundersökningstoppen är kanske nådd som Mats säger till SVT
Citat:
Vi studerade andra länder i Europa med växande högerpopulistiska strömningar, men inget parti lyckades hitta några framgångsrika strategier för att motverka de extrema krafterna, säger Mats Johansson.

Mats Johansson förstår inte hur det har kunnat bli så här och han är "överraskad" att Sverigedemokraterna vuxit så mycket. Han är dock övertygad om att vindarna håller på att vända, och att SD snart kommer förlora sina väljare, säger han till SVT.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/vi-misslyckades-totalt-i-gruppen
2017-06-29, 17:11
Avslutad
http://www.friatider.se/s-vi-har-misslyckats-med-att-motarbeta-sd

Citat:
För tio år sedan startade Socialdemokraterna en nationell arbetsgrupp för att motverka Sverigedemokraterna. Men det arbetet har totalt misslyckats, erkänner nu Socialdemokraterna efter Novus senaste opinionsmätning där SD blir landets största parti bland arbetare.

Är det bara jag som tycker att det är helt galet att ett parti tillsätter en arbetsgrupp vars enda uppgift är att motverka ett annat parti? (som inte ens var ett riksdagsparti då)

Exakt vad är Socialdemokraterna så rädda för? Om den egna politiken är hållbar i realiteten och kan backas upp och motiveras med goda, substantiella argument, har de lite att oroa sig över. När allt kommer omkring är det hur sakfrågorna, och politikernas beslut i desamma, påverkar samhället och vanliga medborgare som betyder något.

Och är det inte upp till folket att döma SD och ge dem en plats i politiken (eller ej) baserat på partiprogrammet och vad de står för? Vilka är Socialdemokraterna att starta en arbetsgrupp mot SD? Gud?

Om SD vinner väljare från Socialdemokraterna får väl de kavla upp ärmarna och börja skapa en attraktivare politik som baseras på verkligheten, och inte ideologiskt mumbojumbo, för att locka tillbaka människor.
2017-06-29, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LenaMelon
Visst

Men det oroar folk att dom är villiga att ge upp en del i utbyte mot "inflytande". Vanliga lönearbetare vet med andra ord inte exakt vad dom röstar på om dom röstar på SD. Hur mycket M-politik slinker igenom? Tror SD måste bli tydligare med vad man ALDRIG säljer ut.

Fast opinionsundersökningstoppen är kanske nådd som Mats säger till SVT
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/vi-misslyckades-totalt-i-gruppen

Populism? SD har stått för samma grundläggande politik hela tiden. De andra partierna, däremot, har vänt kappan efter vinden flera gånger i månaden, när verkligheten trängt sig in.

Populism? LOL.

Och varför finns det "högerpopulism" men aldrig "vänsterpopulism" som ett skällsord?
2017-06-29, 17:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Populism? SD har stått för samma grundläggande politik hela tiden. De andra partierna, däremot, har vänt kappan efter vinden flera gånger i månaden, när verkligheten trängt sig in.

Populism? LOL.

Och varför finns det "högerpopulism" men aldrig "vänsterpopulism" som ett skällsord?
Just "vänsterpopulism" har diskuterats i någon tråd innan. Den enda gången jag hört detta i media var i samband med att något vänsterparti i Sydeuropa ville strypa invandringen.
2017-06-29, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Ser du några tecken på självinsikt hos S och LO?

Karl-Petter Thorwaldsson tillfrågades nyss i Rapport angående att SD nu är största parti bland arbetarna. Hans förklaring var att vi de senaste 30 åren fört en politik som gynnat de rika med skattesänkningar. Ingen självinsikt alls där alltså. Och nej Karl-Petter om du googlar dig själv och hamnar här, det handlar inte främst om invandringen heller kan jag (som inte röstar SD utan blankt) tala om för dig.

Folk vill helt enkelt ha fungerande brottsbekämpning, sjukvård, skola, äldreomsorg, pensioner man kan leva på och sådana där praktiska saker mycket hellre än de vill ha feministisk snöröjning, könsneutrala toaletter och till och med en plats i FN:s säkerhetsråd. Det är jättekonstigt men det är faktiskt så.

2017-06-29, 18:31
Medlem
Jag litar inte på Novus men någon här säger att dom har förbättrat metoderna för att få ett mer "rättvist" resultat på SD och sanningen ligger troligen mellan 19%---23% just nu. Det ser bra ut, det rullar på.

Kvinnorna strömmar ännu inte till i den större omfattningen som behövs och naturligtvis finns det risk för ett litet hack i kurvan i augusti och det kan vara Ekroth vars "brottslighet" förstoras upp i orimliga proportioner.

Jag räknar med ytterligare tillströmning i OU i september för jag ser inget som kan långsiktigt bryta den positiva trenden. När till och med nätverk och grupper bildas för att lösa SD-koden då har politiken spårat ur. Det är inte längre fråga om att förbättra Sverige. Det är så sjukt att beskåda hur etablissemanget struntar i problemen och Sverige har gjort sig förtjänt av ett parti som är en eldgaffel i baken på MAKTEN.
2017-06-29, 19:46
Medlem
M Nordströms avatar
Såg på Rapport i SVT där dom intervjuvade några arbetare på ett bygge, dom som röstade på SD ville inte framträda i reportaget, varför är det så när dom nu är störst bland arbetare?
2017-06-29, 20:19
Medlem
Lapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Såg på Rapport i SVT där dom intervjuvade några arbetare på ett bygge, dom som röstade på SD ville inte framträda i reportaget, varför är det så när dom nu är störst bland arbetare?
Förutom annat så bidrar säkert LO, även om de inte längre företräder medlemmarna men med deras ställning på arbetsplatserna , mycket här. Så i någon mån kan man säga att LO,S lyckats på det sättet.
2017-06-29, 20:32
Medlem
Om Novus hade haft en kolumn till för utvecklingen sedan valet 2014 för de tre största partierna:

M: -32%
S: -12%
SD: +55%
2017-06-29, 20:40
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
http://novus.se/valjaropinionen/svtnovus-valjarbarometer/2017-2/

20,0

Novus felfaktor 2014 var väl 1,67? Även om man "bara" räknar med den genomsnittliga flefaktorn på 1,35 så blir det ett stöd som ligger närare 30% än 20.
SD är nu, utan tvekan, det största partit bland svenskar. S är kanske större i antal röster, men ca 40% av deras väljare är invandrare...
Moderaterna får vara glada om dom klarar att kapa åt sig dom 13,56% i valet 2018 som jag har förutspått att dom skall få.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in