2017-08-19, 15:46
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ja jag tänkte på det tidigare också, det är inte alla delar som ser särskilt proffsiga ut och ännu värre var det före renoveringen.
Japp. Det ser ut som ett äkta amatörbygge.

Jag letar efter en artikel som beskriver att PM inte tyckte att det med säkerhet ombord var så viktigt. Har läst den, men finner den ej nu.
Citera
2017-08-19, 15:51
Medlem
Dammigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Märkligt att inte någon tidning fått upp ögonen för den undermåliga konstruktionen!

Vet inte om du är ironisk eller så men jag tror att de som skriver i tidningar har absolut noll koll på någonting (nu menar jag ingenting, alltså noll koll på allt) Att de skulle reagera på en usel och felgjord konstruktion och undermåliga installationer är bara en utopi. Trots att det är deras egna bilder så svävar de i ett rosa skimmer av lättja. Och Ja. Det är usla ventiler och ett grymt dåligt rörmokeri på de bilder jag sett. Ett under att de fått den att sjunka öht.
Citera
2017-08-19, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Men brukar inte PM prata på det sättet i stort sett alltid? Dvs skulle han ha pratat annorlunda om hon nu inte varit där? Han skämtar en hel del när det är någon i hans team som spelar in. Men blir han intervjuad så vill han sälja. Dvs om du eller jag pratade med honom så skulle han vilja sälja utan att han för den skull är romantiskt intresserad av dig eller mig. Så jag tror inte att man behöver fokusera så mycket på "denne vakre kvinnen".

Om den lokala bilklubben får besök av en reporter så kommer man att försöka imponera på reportern, eftersom man hoppas på bättre artikel i tidningen. Hur många fungerar inte på det viset?

Hon verkar inte ha känt sig hotad vid det tillfället iaf., för det var ju en chans att komma av båten att förmedla obehag och rädsla. Är det någon som vet tidpunkten och var detta möte skedde?
Citera
2017-08-19, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Hon verkar inte ha känt sig hotad vid det tillfället iaf., för det var ju en chans att komma av båten att förmedla obehag och rädsla. Är det någon som vet tidpunkten och var detta möte skedde?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zqvP5/rasmus-motte-kim-och-peter-i-ubaten--forsvunnen-timmar-senare

Kl. var ca 20:30 om det var denna artikel du menade.
Citera
2017-08-19, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad fan yrar du om då? Påtänd, det är inget som pekar det minsta lilla på att PM eller KW var påtända. Manipulativt beteende, du har livlig fantasi men den leder inte till några kreativa idéer. Det är inget konstigt alls i det mötet ute på sjön som beskrivs i artikeln.

Jag känner mig träffad som varande en av dem som menade att radarspår skulle ha kunnat finnas under de förutsättningar jag nämnt tiotalet gånger. Du skrev nu triumferande som om vi "radarspårsförespråkare" hade sagt något dumt eller så och då undrar jag vad det var som var fel. Svara på det istället för att slingra dig.

Två ventiler i serie ger ju bättre säkerhet för att alltid kunna stoppa flödet men jag vet inte om det var det på den här ubåten. Det enda jag sett är två röd-vita spakar som används för att öppna och stänga ventilerna i toppen på huvudbarlasttanken (tankarna?) men de är placerade så långt från varandra att jag snarare tror att de är kopplade till varsin ventil som mynnar rakt ut utanför ubåten och inte att de sitter i serie med varandra.

Ingen fara. Kolla mitt nick så kan du lista ut inom vilket sektor jag arbetar. Alla triumferar här om man råkar gissa rätt. Nu går vi vidare i denna spännande tråd. Ha det fint.
Citera
2017-08-19, 16:30
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Att han hade problem med någon dykventil kan jag gott tänka mig. Men isf borde han mekat under de främre däcksplåtarna.

Helt vanvettigt att använda spjällventiler till detta! Skall vara slidventiler, med stor utväxling på spindelns gänga. Detta för att likt en giljotin kunna kapa o tvinga igen ventilen om något skräp skulle fastna där.

Kan han inte få dykventilerna täta så kan han inte blåsa tankarna, vilket gör dessa ventiler mycket viktiga. Kanske har ni sett på ubåtsfilmer att en matros vevar på en stor ratt, det är reglaget för dessa ventiler.

Med dessa ventiler är båten en dödsfälla! Kolla även in länkaget o rördragningen på länken nedan, verkligen dåligt utfört.

https://ing.dk/blog/nautilus-rejse-fra-land-til-vand-de-sidste-skridt-170667

En kulventil eller en vridspjällventil är de snabbaste ventilerna och använda om man vill ha kort tid mellan öppen och stängd. Det borde därför vara att föredra framför den mycket långsammare slidventilen. Angående föroreningar som skulle kunna göra att vridspjällventilen inte går att stänga, så är det enkelt avhjälp med ett filter eftersom det bara är luft som skall passera.
På vad vis är rörmokeriet dåligt utfört? Jag kan inte av bilderna se något som skulle riskera funktionen på de synliga rören. Var inte så svepande i era anklagelser, utan peka gärna mer direkt på vad ni menar ang rörmokeriet. Likaså länkaget vad är det som är dåligt med det?
Senast redigerad av Riomio 2017-08-19 kl. 16:35.
Citera
2017-08-19, 16:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Middelgrundsfortet borde nog sökas igenom, fullt med skrymslen o vrår. Speciellt med tanke på att det antagligen legat öde den aktuella natten.

https://www.google.se/maps/

Telia verkar ha täckning där:

http://daekning.telia.dk/TelNetMap_Main_Tile/Default/mobile?initialTab=5

Flakfortet har en mast, ser ut som radiolänkar i toppen. Mitt på sitter det något avlångt, kanske en mobilantenn?

https://www.google.se/maps
Både Middelgrundsfort och Flakfort har avskrivits som möjliga landstigningsställen för PM. Men de lär ändå vara genomsökta givetvis. Men inledningsvis på färden så rör de sig runt Middelgrundsfort och om man då skulle kunna pejla deras mobiler ganska exakt så hade man ju kunnat veta när KW avlider. PM bör ju göra sig av med mobilerna fort som fan efter att KW är död. Och sen har man ju då också hans position väster om Saltholm 0000. Den positionen lär ju fartyget ha kunnat ge rätt så exakt tidpunkt på också och kan väl säkert (en landkrabba gissar) tas fram genom AIS.
Citera
2017-08-19, 16:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Både Middelgrundsfort och Flakfort har avskrivits som möjliga landstigningsställen för PM. Men de lär ändå vara genomsökta givetvis. Men inledningsvis på färden så rör de sig runt Middelgrundsfort och om man då skulle kunna pejla deras mobiler ganska exakt så hade man ju kunnat veta när KW avlider. PM bör ju göra sig av med mobilerna fort som fan efter att KW är död. Och sen har man ju då också hans position väster om Saltholm 0000. Den positionen lär ju fartyget ha kunnat ge rätt så exakt tidpunkt på också och kan väl säkert (en landkrabba gissar) tas fram genom AIS.

Man kan ju tappa en mobil över bord eller råka tappa något tungt på den, så att den går sönder, utan att någon är död... Och AIS hade han ju inte.
Citera
2017-08-19, 16:42
Medlem
Riomios avatar
Citat:

I en så tät plåtburk som en ubåt är, tror jag inte några radiosignaler varken kommer ut eller in. Det skall möjligtvis var genom "koögonen" om de är över vattenytan när de går i ytläge, men det är nog för lite för att bli något av det.
Citera
2017-08-19, 16:45
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man kan ju tappa en mobil över bord eller råka tappa något tungt på den, så att den går sönder, utan att någon är död... Och AIS hade han ju inte.

Citat:
Både Middelgrundsfort och Flakfort har avskrivits som möjliga landstigningsställen för PM. Men de lär ändå vara genomsökta givetvis.

Vet vi verkligen att Middelgrundsfort är genomsökt? Fick den kusliga tanken att han kanske fängslat henne där, alt dumpat kroppen.
Citera
2017-08-19, 16:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vet vi verkligen att Middelgrundsfort är genomsökt? Fick den kusliga tanken att han kanske fängslat henne där, alt dumpat kroppen.

Det borde någon undersöka. Det verkar som att polisen är fixerade vid att hitta henne i havet, de slutade ju tidigt att söka på land.
Citera
2017-08-19, 16:51
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
En kulventil eller en vridspjällventil är de snabbaste ventilerna och använda om man vill ha kort tid mellan öppen och stängd. Det borde därför vara att föredra framför den mycket långsammare slidventilen.

Tänk säkerhet så har du svaret. Hastighet o kostnad är sekundärt i dessa installationer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in