2017-08-19, 13:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror du svamlar i nattmössan här. Polisen bedriver mig veterligen ingen egen uppfödning eller avel utan köpar in alla hundar.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:276535/FULLTEXT01.pdf

Jag kan naturligtvis ha fel, så du får gärna visa information där det framgår att polisen har egen hunduppfödning.

Jag har också bestämt för mig att man lånar in specialtränade hundar av typen likhundar (spårsökhundar med ssk inriktning) tillsammans med deras förare. Som regel.
Citera
2017-08-19, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad är det du tjafsar om egentligen? Jag har hela tiden hävdat att om den givit synligt eko till VTS Öresunds radaranläggningar så finns det sparat i en månad. Har det inte blivit tillräckligt radareko så går det inte att se så klart. Har jag fel på något sätt så berätta exakt hur.

Det är du som tjafsar eller känner dig träffad. Om OM inte fanns hade livet varit enklare det är helt klart.
Citera
2017-08-19, 13:46
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Ett verkligt intressant uttalande:

Skulle ju kunna tolkas som att han har någon ventil som inte gör som den skall, och att han därför tänker chansa och t ex fullt cykla reglaget för dyktankarna för att se om det kan få problem-ventilen att stänga fullt. Det skulle vara så intressant att få höra den fulla historien hos polisen.

Polisen borde ju förutom första intervjun ha återkommit och önskat ställa ett antal väldigt specifika frågor till PM efter att deras dykexperter lagt lite tid på att försöka utröna hur dykfunktionaliteten rent mekaniskt är designad.

Vad som ju inte går att se på bilden av ubåten är ju om han redan innan räddningen behöver köra kompressorn och hela tiden köra in mer tryckluft i tankarna för att någon topp-ventil inte är tät.

Att han hade problem med någon dykventil kan jag gott tänka mig. Men isf borde han mekat under de främre däcksplåtarna.

Helt vanvettigt att använda spjällventiler till detta! Skall vara slidventiler, med stor utväxling på spindelns gänga. Detta för att likt en giljotin kunna kapa o tvinga igen ventilen om något skräp skulle fastna där.

Kan han inte få dykventilerna täta så kan han inte blåsa tankarna, vilket gör dessa ventiler mycket viktiga. Kanske har ni sett på ubåtsfilmer att en matros vevar på en stor ratt, det är reglaget för dessa ventiler.

Med dessa ventiler är båten en dödsfälla! Kolla även in länkaget o rördragningen på länken nedan, verkligen dåligt utfört.

https://ing.dk/blog/nautilus-rejse-fra-land-til-vand-de-sidste-skridt-170667
Senast redigerad av Max3x 2017-08-19 kl. 13:53.
Citera
2017-08-19, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Har för mig att han var på rättspsyk det första när han blev häktad om jag inte minns fel.

Då tror jag att du minns fel. Har hyfsat följt fallet, tror ej att PM varit inne på psyket. Det har iaf inte framkommit nåt om det.
Eller så har jag fel.🤔
Citera
2017-08-19, 13:59
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Skulle ju kunna tolkas som att han har någon ventil som inte gör som den skall, och att han därför tänker chansa och t ex fullt cykla reglaget för dyktankarna för att se om det kan få problem-ventilen att stänga fullt. Det skulle vara så intressant att få höra den fulla historien hos polisen.

Polisen borde ju förutom första intervjun ha återkommit och önskat ställa ett antal väldigt specifika frågor till PM efter att deras dykexperter lagt lite tid på att försöka utröna hur dykfunktionaliteten rent mekaniskt är designad.

Vad som ju inte går att se på bilden av ubåten är ju om han redan innan räddningen behöver köra kompressorn och hela tiden köra in mer tryckluft i tankarna för att någon topp-ventil inte är tät.

Ubåten är fortfarande sänkt medvetet. Med flit. Och det är bekräftat i ett pressmeddelande från Polisen. Danska försvarets ubåtsexperter säger att ubåten är sänkt medvetet, inte någon trasig ventil eller liknande.
Citera
2017-08-19, 14:00
Avstängd
448s avatar
Dom som vill få radarräckvidder skall söka på LOS kalkylatorer.Line Of Sight.Ange radarhöjd,målhöjd över vattnet.Tänk på att vågor ger lite radioskugga liksm extremt mycket regn
Citera
2017-08-19, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Nej, det där kan du glömma. Han försökte inte ta sitt liv genom att sänka ubåten. Händelsen gick inte alls till på det sättet. Ubåten sjönk precis när räddningen hade anlänt & han simmade upp till en båt.
Aha...
Du var där i mörkret och såg och hörde allt.. Fantastiskt..
Citera
2017-08-19, 14:02
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Madsen mytar enligt artikeln;

"Senere fortæller ubåds-skipperen blandt andet, at han havde forsøgt at reparere ventilen til ballasttanken, da han gik ned i båden igen, men et håndtag var gået i stykker, og det havde været fatalt for ubåden. Han virker en smule rystet, men alligevel klar i hovedet."

Såklart totalt svammel bara. Han ljuger. Och det är nu motbevisat av polisens ubåtstekniker. Att han sänkte ubåten med flit.
Citera
2017-08-19, 14:04
Medlem
Det är så märkligt att intervjun skulle göras relativt sent på kvällen. Kan det ha handlat om annat än själva ubåten - något PM sagt att han tänkt visa och dit de då skulle ta sig med ubåten?

Sen matchar ju inte klädseln på KW alls vad som skulle kännas bekvämt och lämpligt om man ska klättra omkring i en trång ubåt. Finns något för oss vanliga hemlighållet i det här.

Om PM begått ett våldsdåd har jag en mycket obehaglig känsla inom mig att det inte är första gången.
Citera
2017-08-19, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Att han hade problem med någon dykventil kan jag gott tänka mig. Men isf borde han mekat under de främre däcksplåtarna.

Helt vanvettigt att använda spjällventiler till detta! Skall vara slidventiler, med stor utväxling på spindelns gänga. Detta för att likt en giljotin kunna kapa o tvinga igen ventilen om något skräp skulle fastna där.

Kan han inte få dykventilerna täta så kan han inte blåsa tankarna, vilket gör dessa ventiler mycket viktiga. Kanske har ni sett på ubåtsfilmer att en matros vevar på en stor ratt, det är reglaget för dessa ventiler.

Med dessa ventiler är båten en dödsfälla! Kolla även in länkaget o rördragningen på länken nedan, verkligen dåligt utfört.

https://ing.dk/blog/nautilus-rejse-fra-land-til-vand-de-sidste-skridt-170667
Vill man hoppas att komma upp till ytan gör det inte ont att ha två ventiler ovanför varandra i ett rör i toppen på dyktank så det räcker om den ena av dem stänger för att undvika att tryckluften läcker ut ur båten. Och att man har två ventiler bredvid varandra i botten på dyktanken så det räcker om den ena öppnar för att tryckluften skall ha någonstans att kunna pressa ut vattnet ur tanken.

Mekanik, skräp och single-point-of-failure är ingen önskedröm när man befinner sig en bunt meter under vattnet och det på grund av vattentryck snabbt behövs flera tons kraft för att kunna öppna luckan. En blåsbar dykkammare hade inte heller varit totalt fel att ha.

Detta är inte modern bil med krockkuddar, bältessträckare, antisladd, ... utan mer amerikansk 50-talsbil med styv rattaxel och kanske rent av spetsiga former på ratten för att bättre kunna ta ihjäl föraren om någonting går fel även i krypfart.
Citera
2017-08-19, 14:05
Medlem
Jan66s avatar
Ska man få med både text och bild från dagens artikel i Helsingörs Dagblad så får man titta BÅDE i Helsingörs Dagblad (foto men bara del av text) och Bornholmstidningen (text)

https://www.helsingordagblad.dk/2017/08/19/fortaeller-historien-foerste-gang-vi-reddede-raket-madsen-vandet/

http://tidende.dk/?Id=81587
Citera
2017-08-19, 14:05
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Aha...
Du var där i mörkret och såg och hörde allt.. Fantastiskt..

I mörkret? Det var ju på förmiddagen.

Nej, jag var inte där. Hört talas om tidningar? Säljs i butik eller genom prenumeration. Finns numera även digitalt via dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in