2017-08-19, 12:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrPitiful
Finns det någon bild i omlopp som visar PM framifrån i tornet bredvid KW under deras avfärd ifrån Köpenhamn? Jag har personligen reagerat på att han tycks vilja vända sig bort ifrån kameran på alla de bilder som jag hittills har sett av dem tillsammans i tornet. Tycker att det känns som att han helst inte har velat synas allt för mycket i detta sammanhang. Han verkar ju annars inte vara särskilt skygg för kameror i vanliga fall? Behöver ju i sig inte betyda ett smack, ...men man kan kanske annars å andra sidan läsa in ett tidigt uppsåt i detta beteende just här?

Vad skulle han tjäna på att "inte synas"? Hela världen visste ju att det var han... Men ett av de sista vittnena som mötte ubåten sa ju, att det verkade som att M fick ett samtal på mobilen och att det var därför han vände sig bort. Som man brukar göra när man tar ett samtal inför andra.
Citera
2017-08-19, 12:47
Medlem
Citat:
Finns det någon bild i omlopp som visar PM framifrån i tornet bredvid KW under deras avfärd ifrån Köpenhamn? Jag har personligen reagerat på att han tycks vilja vända sig bort ifrån kameran på alla de bilder som jag hittills har sett av dem tillsammans i tornet. Tycker att det känns som att han helst inte har velat synas allt för mycket i detta sammanhang. Han verkar ju annars inte vara särskilt skygg för kameror i vanliga fall? Behöver ju i sig inte betyda ett smack, ...men man kan kanske annars å andra sidan läsa in ett tidigt uppsåt i detta beteende just här?
Jag är ganska säker att jag har sett en bild där,ser man både Kim och Peter stod bredvid varandra och log/vinkade mot kameran,
Citera
2017-08-19, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
U-96 är även förebilden till madsens ubåt FREJA som lgger på botten utanför flakfortet.
Han byggde alltså en mindre kopia på den kända tyska ubåten ifrån WW-2.
Och han kör en del tyska citat för sina ubåts-gäster. Blir inte så vågad gissning att anta att han har ett antal ubåts- och astronaut-filmer i filmsamlingen. Han lajvar i elitklassen. Hans fru verkar lite billigare i drift - tycker om medeltidsveckor men drar inte igång något projekt att bygga ett eget Camelot.
Citera
2017-08-19, 12:58
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag är ganska säker att jag har sett en bild där,ser man både Kim och Peter stod bredvid varandra och log/vinkade mot kameran,

Jo det finns bilder, bl.a tagna av fritidsseglare som träffade dem till sjöss.
Fanns i några reportage i början av dramat.
Citera
2017-08-19, 13:01
Medlem
portnoys avatar
Citat:

Vore en löjlig grej av honom. Ganska uppenbart att det inte är någon annan som är ute och kör HANS ubåt med en kvinna som sällskap.
Citera
2017-08-19, 13:04
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ejlers beskriver kvelden på sjøen som idyllisk og møtet som hyggelig. Det var kun én ting han reagerte på:

– Kvinnen virket så lettet over å møte oss. Hun smilte, lo og fokuserte bare på oss, men sa likevel ingenting.

Det där är ju ett typiskt manipulativt beteende. Som för att avleda uppmärksamheten från andra saker, "Se på mig istället".

Jag förstår inte varför hon skulle vilja manipulera i det läget. Det är knappast ett rop på hjälp, men vad var det på u-båten eller med Madsen som hon ville dölja?

Eller var hon påtänd? Hade Madsen roliga piller att bjuda på? Jazztobak?

Det där med urspårad drogkonsumtion verkar inte ha funnits med i konspirationsteorierna än. Skulle då också förklara Madsens panik och passivitet fram till nästa dag. En ren parallell tillH-K Rausing.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-08-19 kl. 13:07.
Citera
2017-08-19, 13:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Och han kör en del tyska citat för sina ubåts-gäster. Blir inte så vågad gissning att anta att han har ett antal ubåts- och astronaut-filmer i filmsamlingen. Han lajvar i elitklassen. Hans fru verkar lite billigare i drift - tycker om medeltidsveckor men drar inte igång något projekt att bygga ett eget Camelot.

Familjens ekonomi räcker väl inte till båda.
Citera
2017-08-19, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Intervju publicerad idag med de som "räddade" PM:

https://www.helsingordagblad.dk/2017/08/19/fortaeller-historien-foerste-gang-vi-reddede-raket-madsen-vandet/
Ett verkligt intressant uttalande:
Citat:
ja, men er i ikke venlige at blive liggende, for jeg skal lige ned og prøve at fikse noget. Det kan godt være lidt farligt

Skulle ju kunna tolkas som att han har någon ventil som inte gör som den skall, och att han därför tänker chansa och t ex fullt cykla reglaget för dyktankarna för att se om det kan få problem-ventilen att stänga fullt. Det skulle vara så intressant att få höra den fulla historien hos polisen.

Polisen borde ju förutom första intervjun ha återkommit och önskat ställa ett antal väldigt specifika frågor till PM efter att deras dykexperter lagt lite tid på att försöka utröna hur dykfunktionaliteten rent mekaniskt är designad.

Vad som ju inte går att se på bilden av ubåten är ju om han redan innan räddningen behöver köra kompressorn och hela tiden köra in mer tryckluft i tankarna för att någon topp-ventil inte är tät.
Citera
2017-08-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
PM Väntade alltså tills ubåten sjunkit innan han lät sig räddas.

Ur intervjun Helsingörs Dagblad

"Vi aner ikke, hvad der forgår, og der går ikke et halvt minut, før båden er væk. Først da hele ubåden er under vand, sætter Peter Madsen af fra ubådstårnet og ligger nu i vandet."

http://tidende.dk/?Id=81587
Nja, är väl inte att han väntade till ubåten sjunkit. Står man i tornet tar det ju lite tid att klättra ner för att kunna lämna ubåten. Å andra sidan så kan ubåten dyka på 20-30 sekunder vilket inte är särskilt lång tid.

Så vad han än gjorde där nere så innebär ju öppna dyktankar att han inte behöver vänta på att ubåten har sjunkit utan att han även om han skyndar sig helt enkelt inte hinner lämna ubåten snabbare än vad ubåten sjunker.
Citera
2017-08-19, 13:27
Medlem
Någon som har läst om man tänker göra en psyk undersökning på PM?

Div. Prover borde man väl ha tagit på honom i alla fall för ev. Berusning.
Citera
2017-08-19, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har ni läst det här då, det är de sista vittnena som stötte på ubåten innan den försvann:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ubaatmysteriet-i-danmark/det-siste-kjente-moetet-med-madsen-og-wall-han-spoekte-og-lo/a/24117991/

Ejlers beskriver kvelden på sjøen som idyllisk og møtet som hyggelig. Det var kun én ting han reagerte på:

– Kvinnen virket så lettet over å møte oss. Hun smilte, lo og fokuserte bare på oss, men sa likevel ingenting. Det var Madsen som sto for snakkingen, og han snakket på en måte som fikk meg til å tenke at han ville imponere denne vakre kvinnen.

Men brukar inte PM prata på det sättet i stort sett alltid? Dvs skulle han ha pratat annorlunda om hon nu inte varit där? Han skämtar en hel del när det är någon i hans team som spelar in. Men blir han intervjuad så vill han sälja. Dvs om du eller jag pratade med honom så skulle han vilja sälja utan att han för den skull är romantiskt intresserad av dig eller mig. Så jag tror inte att man behöver fokusera så mycket på "denne vakre kvinnen".

Om den lokala bilklubben får besök av en reporter så kommer man att försöka imponera på reportern, eftersom man hoppas på bättre artikel i tidningen. Hur många fungerar inte på det viset?
Citera
2017-08-19, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Någon som har läst om man tänker göra en psyk undersökning på PM?

Div. Prover borde man väl ha tagit på honom i alla fall för ev. Berusning.
Har för mig att han var på rättspsyk det första när han blev häktad om jag inte minns fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in