2017-08-18, 23:40
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xen1cal
Läste nyss på danska texttvn att PM varit i radiokontakt, kortvarigt, med en färja vid 23:30 & "klokken 24" enligt efterforskningsledaren Jens Möller Jensen.

Inget explosivt stoff, men vet inte om det nämnts i tråden.
Intressant! En färja...
Citera
2017-08-18, 23:40
Medlem
Jofs avatar
Dom måste nog släppa honom snart.
Har inga bevis.
Hon kan ha drunknat efter att han lämnat henne. Svårt/omöjligt att bevisa motsatsen.
Citera
2017-08-18, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag förstår inte vad det är i artikeln som du menar vidar att det är något PM sagt som gjorde att han blev misstänkt. Jag citerar det som är huvudpoängen i artikeln för att vi ska kunna vara fler att analysera:

Til Aftonbladet fortæller en politikommisær hos Skåne Politi, at de pårørende til den kvindelige journalist - her i blandt hendes kæreste - har anmeldt hendes forsvinden. Ifølge TV 2 kom anmeldesen ind fredag nat 02.30. Hverken det svenske politi eller de pårørende kan få fat på journalisten.

Københavns Politi vil ikke kommentere sagen, men oplyser, at de ikke forventer at anholde Peter Madsen. De vil ikke oplyse, om de også hjælper til med at finde den svenske kvinde.

Det fetmarkerade, att de säger ca kl 11 att de inte förväntar sig att anhålla honom men sedan ca kl 14 så anhåller de jo honom. Något för Köpenhamnspolisen oväntat har alltså hänt däremellan (vilket = när han förhörs om vad som skett med ubåten) som får honom misstänkt för mord (var det ju då, rubriceringen ändrades sen av domaren ett dygn senare då han fick ge sin version framför domaren) efter att inte ha varit misstänkt

Tidigare i tråden har vi ju mest diskuterat huruvida pojkvännen mottagit information från KW eller dylikt som gjort polisen misstänkta gentemot PM. Det har frågats varför de 'så snabbt' riktade sökljuset mot PM. Men nu kom svaret, han var inte misstänkt alls innan han själv förhördes
Citera
2017-08-18, 23:47
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Hans bror vittnar i media, och är sannolikt beredd att ge samma utsaga inför rätten, att Peder Madsen inte brukar bära klocka och har svårt att ange liksom hålla tider. Det kan också finnas andra skäl än mord att ange felaktig plats för var han satte ilande henne - OM han nu gjott det?

Det skulle vara något rent extremt skäl i så fall. Så extremt att jag egentligen inte vill spekulera. Så nej, det är i princip osannolikt att han skulle lämnat henne på en plats men sagt en annan.

Citat:
Så kan du önska. Men så fungerar inte riktigt ett rättssamhälle. Det måste bevisas utom rimlig tvivel att han varit ansvarig för hennes bortförande eller död.

Utom rimligt tvivel betyder dock inte att rent hårresande osannolika scenarier tas i beaktande. Om inte kroppen hittas långt upp på land så ligger han pyrt till. Det här fallet kommer inte läggas ner i första taget. När kroppar försvinner så är oftast vatten inblandat. Han var ensam med henne på havet. Sedan sjunker hans ubåt också & ovanpå det så ljuger han om var han släppt av henne.
Citera
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Suck!

Läser du inte i tråden?

Redan avhandlat, det finns bilder på PM där han bär klocka. Brodern är jävig och sannolikt partisk i sina utsagor.

Förra gången PM sänkte ett fartyg, fanns det en försvunnen kvinna med i bilden då, och ändrade han sin berättelse? Seglade PM 30 meter framför stora fartyg i sundet mitt i natten utan att ha lanternor igång?
Jo jag har följt tråden sedan start men bryr mig inte om allt j..la dumt omtugg och rent trams. Det kanske intd fanns en försvunnen kvinna den här gången heller? Om du frågar P M. Han hade ingen anledning att ändra sin berättelse då för han fick inte sådana frågor. Om han seglade utan lanternor då, vet vi inte för det syntes aldrig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Enligt Peter så skrev hon något till Wired.
Tror inte PM var källan till det, även om han kanske också nämnt det.

Följande var väl hur historien om Wired rullade igång. Har för mig att även pojkvännen nämndes som källa till Wired-informationen i någon artikel, men hittar inget sådant citat nu.
Citat:
Hon förberedde sig på att skriva en artikel om farkosten, som hon planerade att sälja till det amerikanska magasinet Wired, enligt hennes vänner.

Sedan följde information att man kontaktat Wired som inte kunde bekräfta men att man även skulle kolla med Wired i London. Även därifrån kom väl information att ingen redaktör kunde bekräfta någon såld artikel. Tror inte att det kom ut någon information om Wired kunde bekräfta eller förneka om KW varit i kontakt med dem och pitchat artikel. DN har haft någon artikel just om att de varit i kontakt med Wired.
Citera
Medlem
Citat:
Jag förstår väl din känsla men det krävs mer för att fälla någon för mord. Vilket du skulle uppskatta om det var du eller någon du står nära som var den anklagade.

I detta fall skulle jag ha full förståelse, även om det var jag själv som var anklagad. Jag vet ju att jag inte berättar hela sanningen och väljer då att ta mitt straff av någon anledning.
Ändrar jag mig så kan jag överklaga eller begära benådning då jag känner för att lägga korten på bordet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Dom måste nog släppa honom snart.
Har inga bevis.
Hon kan ha drunknat efter att han lämnat henne. Svårt/omöjligt att bevisa motsatsen.

Vad vet du om det? Du har ingen aning om vad de har för bevis. De har enligt uppgift säkrat spår i ubåten, vilka spår vet vi inte. Och att han sitter häktad beror på vad han själv har berättat. Så något har de uppenbarligen
Citera
2017-08-18, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Du resonerar också. Dina idéer kring hur det gått till är exakt lika teoretiska som alla andra resonemang. Ingen, förutom Madsen, vet vad som hänt. Vi lägger ett pussel med den informationen vi har.

Det är helt sannolikt så, och ja, det är resonemang från ganska få publika fakta. Vad jag kanske noterat är en svängning i resonemangen, från våld och sex till olycka och vållande till KW's död. Det betyder bara att hela spektrat av scenarier är ungefär lika representerade, men vid olika tidpunkter, inget konstigt med det. Och igen, fakta är väldigt få.
Citera
2017-08-18, 23:52
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Vad vet du om det? Du har ingen aning om vad de har för bevis. De har enligt uppgift säkrat spår i ubåten, vilka spår vet vi inte. Och att han sitter häktad beror på vad han själv har berättat. Så något har de uppenbarligen
Har du källa på att de säkrat spår i ubåten?
Hittills har jag bara läst att de konstaterat att han sänkt ubåten med flit.
Citera
2017-08-18, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men om du då använder din hjärnkapacitet till att utveckla det du tror på, och som också är det mest sannolika, istället för att tjafsa om fantasiteorier som är absurda, så hjälper du sannolikt till med att föra saken framåt.

Ingen är seriöst intresserad av svammel om panikångestattacker och annat trams.

Vi vet att polisen inte är hundra procent säker på något, men utgångspunkten och arbetshypotesen är tillsvidare att ubåten sänktes medvetet.

Att resonera med det som utgångspunkt kan leda framåt, att lägga krut på att resonera kring att allt är möjligt ger absolut ingenting. Jo, det leder till sagor, som utvecklas till nya sagor, som förklaras med nya sagor och stickspår, som leder till fler sagor och så vidare, det blir ogreppbart och totalt meningslöst.

Tillåtet, dock så haglar kritiken när sådana sagor försvaras till det yttersta.

Jag debatterar inga panikångestattacker. Och jag försvarar inga sagor till det yttersta. Hjälp gärna till att inte öka mängden desinformation i tråden.
Citera
2017-08-18, 23:58
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
I detta fall skulle jag ha full förståelse, även om det var jag själv som var anklagad. Jag vet ju att jag inte berättar hela sanningen och väljer då att ta mitt straff av någon anledning.
Ändrar jag mig så kan jag överklaga eller begära benådning då jag känner för att lägga korten på bordet.
Så ädelt. Det är allt jag kan säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in