2017-08-18, 23:22
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
De ville på ett snabbt sätt - som visade sig inte vara smidigt - marknadsföra "Världens Story!" Det anser jag!

Varför ska ni hålla på så jävla mycket med "världens story"? Uppenbarligen så är föräldrarna förtvivlade och det var antagligen något han sa när han desperat ville att det skulle uppmärksammas i media. Jag förstår vad han menar, tidningarna brukar ju vara snabba på att skriva om "spännande" saker så som mord och försvinnanden. Tycker ni är lite hårda mot föräldrarna, de vill ju bara få hem sin son.
Citera
2017-08-18, 23:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Var det inte det inslaget där några "gangsters" körde in på ett industriområde med en VW-buss och började skjuta omkring sig? En eller två kvinnor satt i en eller varsin bil och såg incidenten. Och de inblandade skulle iaktta vad som faktiskt hände. Sedan fick alla berätta sin version om händelseförloppet.

Trots att man visste att det var iscensatt och att man skulle återberätta händelsen så blev det många fel.

Jag var för många år sedan på en utbildning inom mitt yrke. Där fick vi veta att "något" skulle utspela sig på en tågperrong (ja, faktiskt) och vi fick också instruktioner om vilka vi skulle ha koll på och hur de var klädda och hur de såg ut samt vem som gjorde var.

Enkel match tyckte undertecknad, eftersom jag var övertygad om min egen iakttagelseförmåga och min förmåga att notera detaljer. Men... Det var inte många rätt...

Häromåret var ämnet med i Vetenskapens Värld på SVT. Även här skulle deltagarna notera allt de såg. Har för mig att någon ryckte till sig en väska från någon som sedan lämnades över till någon annan o.s.v.

När det var klart pekade majoriteten ut en och samma person som den skyldige. Men denna person var bara en av alla de som enbart bevittnade väskrånet och som inte deltog i själva skådespelet.

Man får nog lika bra resultat om man spår i kaffesump...

Jo, när du berättar om upplägget av testet känner jag igen det med skjutningen vid industriområdet. Så vittnen är väldigt opålitliga.

Då får man komma ihåg att de även ska behålla minnesbilden utan att den ändras också. Bilden kan ändras lätt genom att du pratar om händelsen, att du ser bilder eller annat som gör att du tänker på minnesbilden.

Och hur lätt är det att identifiera en människa genom att se en bild på personen? Flera i tråden tycker att de har sett Patrik i olika städer, trots att de har sett bilderna upprepade gånger. Då har man sett fotot föst, sedan personen.

Men om man vänder på det, att man ser som vittne en person i verkligheten, sedan får man se bilden på den försvunne. Hur lätt är det att identifiera personen då?

I kranförarens situation, kanske det ändå inte är ansiktsdragen som blir det väsentligaste, utan helheten med jacka, byxor, mössa. Den bild man sett på övervakningskameran.

Det finns studier som visar hur man kan manipulera med människors minnen. Tror att jag såg något om det på Youtube för länge sedan. Syftet var att se hur vittnen kan påverkas av förhörsledare vid förhör och hur t ex upprepade ledande frågor kan ändra minnesbilden hos den förhörde.

Det sista exemplet visar också hur hjärnan kan blanda ihop sinnesintrycken i lite rörig situation.

Nu vet vi ju inte om polisen beaktat några vittnesuppgifter överhuvudtaget, men som det verkar har polisen sökt mest med utgångspunkt från väskorna, norr om stationen. Eller minns jag fel?
Citera
2017-08-18, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Varför ska ni hålla på så jävla mycket med "världens story"? Uppenbarligen så är föräldrarna förtvivlade och det var antagligen något han sa när han desperat ville att det skulle uppmärksammas i media. Jag förstår vad han menar, tidningarna brukar ju vara snabba på att skriva om "spännande" saker så som mord och försvinnanden. Tycker ni är lite hårda mot föräldrarna, de vill ju bara få hem sin son.

Håller med dig!
I den situationen de är i, är det inte konstigt med "udda" uttryck. O att de vill nå ut till så många som möjligt, är inte heller konstigt. De måste ju varit/vara totalt panikslagna.
Citera
2017-08-18, 23:29
Medlem
Citat:

Alternativ 1 : Han är död . Men var är han då ? Varför finner de inte kroppen ?

Alternativ 2 : Han har stuckit ur sin familjs liv . Men varför då ? finns väl ingen orsak ? Han kom ju in på sin favoritutbildning och har sina bästa vänner i Malmö .

Alternativ 3 : Han är på väg hem . Varför tar det sån tid ?
Citera
2017-08-18, 23:33
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Alternativ 1 : Han är död . Men var är han då ? Varför finner de inte kroppen ?

Alternativ 2 : Han har stuckit ur sin familjs liv . Men varför då ? finns väl ingen orsak ? Han kom ju in på sin favoritutbildning och har sina bästa vänner i Malmö .

Alternativ 3 : Han är på väg hem . Varför tar det sån tid ?

1. För att det kan ta jävligt lång tid att genomsöka exakt alla områden. Speciellt när man inte vet var man ska leta.

2. Jaha? Man kan vara självmordsbenägen ändå.

3. Han är ju uppenbarligen inte påväg hem, då hade han varit hemma sen länge.
Citera
2017-08-18, 23:41
Medlem
Citat:
1. För att det kan ta jävligt lång tid att genomsöka exakt alla områden. Speciellt när man inte vet var man ska leta.

2. Jaha? Man kan vara självmordsbenägen ändå.

3. Han är ju uppenbarligen inte påväg hem, då hade han varit hemma sen länge.

du yessyy , visst är det tråkigt att inte alla i åldern 18-25 som känner av självmordskänslan inom sig , tänker till en extra gång innan de skrider till verket .
Eftersom nu när man är typ 50 år ,då sitter man och våndas över att man snart skall den vägen vandra .
Att livet är det som gett en alla upplevelser ,goda som onda ,men ändock NÅGONTING ....
Sen ligger man där i jorden som en gammal träbit ,man kan inget känna ,inget tänka och man finns inte överhuvudtaget .
Därför borde ju de som tänker på självmord , väga för och emot , vilket som verkligen är mest värt .
Livet är ju faktiskt en gåva .
jag menar ; hur kul är det sen att ligga som en förmultnad "something" i tusentals år ...?

vi har en liten ynka stund på jorden ,då vi får utvecklas och pyssla med de saker vi gillar ,varför inte passa på då ,och göra så mycket som möjligt av den stund vi fått .
Senast redigerad av evaveva 2017-08-18 kl. 23:50.
Citera
2017-08-18, 23:49
Medlem
Citat:
Därför borde ju de som tänker på självmord , väga för och emot , vilket som verkligen är mest värt .

Det gör de nog, ska du se. Tyvärr väger "emot" högre, vissa gånger.
Citera
2017-08-18, 23:50
Medlem
Citat:
...Därför borde ju de som tänker på självmord , väga för och emot , vilket som verkligen är mest värt .Livet är ju faktiskt en gåva .jag menar ; hur kul är det sen att ligga som en förmultnad "something" i tusen år ...?

Många självmord begås ju under inverkan av droger, alkohol och psykisk sjukdom vilket gör att många som begår självmord inte tänker lika rationellt som andra.
Citera
2017-08-18, 23:51
Medlem
NinaBes avatar
Citat:

Det är inte det enda klumpiga yttrandet!
Eftersom inte VI myntat det ger Du Dig på fel grupp!
Citera
2017-08-18, 23:55
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
ja en rädsla man har haft i denna följetång ,är att ,om nu inte P. från början känt sig jättetrist till mods ,då han avvek ifrån tågrutten ,så känns det som om han senare om han nu läst och tittat inne på HP-gruppens sida på något sätt har fått den dåliga känslan omkring sig själv inplanterad utav hp.s bilder etc. och att han blivit sänkt i sitt självförtroende i och med det .

Har han lyckats se vad hans föräldrar skrivit om honom lär han aldrig ens fundera på hemfärd!
Citera
2017-08-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Har han lyckats se vad hans föräldrar skrivit om honom lär han aldrig ens fundera på hemfärd!

Eller så har han läst och kommer hem ändå. Han kanske inte tolkar in det, som du - och några till - utan som jag och några andra.
Citera
2017-08-19, 00:00
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StickN
J har skrivit i HP

Till alla medlemmar

Vi kommer inom kort att stänga ner denna sida.

Vi vill tacka er alla som har engagerat er här i Ps försvinnande.
Vi skapade denna Fb-sida som en hjälp i sökandet när P försvann den22/5 och responsen har varit större än vi någonsin kunnat föreställa oss.

Då P fortfarande inte är funnen hänvisar vi nu till en nyskapad bloggsida där man inte har hantering av medlemsinsläpp.
Sidan heter också ”Hitta Pa*ri*” och kommer enbart att hanteras av oss föräldrar.
Den har webadressen hittapatrik.blogg.se

Vill ni komma i kontakt med oss så skicka meddelande till JL på messenger.

Anledningen till att vi stänger ner sidan är att den har krävt mycket tid i hantering samt att det har kommit in troll som försökt förstöra sidan.

De personer som har hjälpt oss att hantera denna sida är fantastiska och hjälpsamma personer som har lagt ner ett enormt arbete för att hjälpa oss. Vi är dem innerligt tacksamma.

Så fort P hittas så kommer det att meddelas på bloggsidan.

C OCH J

Den nya sidan, bloggen, lämnade mycket övrigt att önska.

1. Bilderna var de som visats tidigare.
2. Det fanns inga flyers att ladda ner.
3. Det ska finnas en PDF att ladda ner. Det fungerade inte, åtminstone inte på iPad, trots att jag laddat ner mängder med PDF på iPad. (Har dock inte provat att ladda ner detta dokument på datorn).
4. Under rubriken ARKIV finns inget.
5. Radbrytningen är ett skämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in