Citat:
Ursprungligen postat av
Pajosv
Var det inte det inslaget där några "gangsters" körde in på ett industriområde med en VW-buss och började skjuta omkring sig? En eller två kvinnor satt i en eller varsin bil och såg incidenten. Och de inblandade skulle iaktta vad som faktiskt hände. Sedan fick alla berätta sin version om händelseförloppet.
Trots att man visste att det var iscensatt och att man skulle återberätta händelsen så blev det många fel.
Jag var för många år sedan på en utbildning inom mitt yrke. Där fick vi veta att "något" skulle utspela sig på en tågperrong (ja, faktiskt) och vi fick också instruktioner om vilka vi skulle ha koll på och hur de var klädda och hur de såg ut samt vem som gjorde var.
Enkel match tyckte undertecknad, eftersom jag var övertygad om min egen iakttagelseförmåga och min förmåga att notera detaljer. Men... Det var inte många rätt...
Häromåret var ämnet med i Vetenskapens Värld på SVT. Även här skulle deltagarna notera allt de såg. Har för mig att någon ryckte till sig en väska från någon som sedan lämnades över till någon annan o.s.v.
När det var klart pekade majoriteten ut en och samma person som den skyldige. Men denna person var bara en av alla de som enbart bevittnade väskrånet och som inte deltog i själva skådespelet.
Man får nog lika bra resultat om man spår i kaffesump...
Jo, när du berättar om upplägget av testet känner jag igen det med skjutningen vid industriområdet. Så vittnen är väldigt opålitliga.
Då får man komma ihåg att de även ska behålla minnesbilden utan att den ändras också. Bilden kan ändras lätt genom att du pratar om händelsen, att du ser bilder eller annat som gör att du tänker på minnesbilden.
Och hur lätt är det att identifiera en människa genom att se en bild på personen? Flera i tråden tycker att de har sett Patrik i olika städer, trots att de har sett bilderna upprepade gånger. Då har man sett fotot föst, sedan personen.
Men om man vänder på det, att man ser som vittne en person i verkligheten, sedan får man se bilden på den försvunne. Hur lätt är det att identifiera personen då?
I kranförarens situation, kanske det ändå inte är ansiktsdragen som blir det väsentligaste, utan helheten med jacka, byxor, mössa. Den bild man sett på övervakningskameran.
Det finns studier som visar hur man kan manipulera med människors minnen. Tror att jag såg något om det på Youtube för länge sedan. Syftet var att se hur vittnen kan påverkas av förhörsledare vid förhör och hur t ex upprepade ledande frågor kan ändra minnesbilden hos den förhörde.
Det sista exemplet visar också hur hjärnan kan blanda ihop sinnesintrycken i lite rörig situation.
Nu vet vi ju inte om polisen beaktat några vittnesuppgifter överhuvudtaget, men som det verkar har polisen sökt mest med utgångspunkt från väskorna, norr om stationen. Eller minns jag fel?