Citat:
Jo, polisen anser att det är väldigt troligt att den är medvetet sänkt. Större delen av alla i tråden antar rimligen också att det är enormt troligt att den är medvetet sänkt - det är extremt märkligt att PM drar ner i ubåten och sedan upp igen och så sjunker ubåten direkt som han blir räddad.
Men även polisen själva säger att man inte är 100% säkra - och använder explicit det uttrycket. Se min länk bara någon post upp. Att vi tror någonting innebär fortfarande inte att vi kan betrakta det som absolut fastställt och att inga andra alternativ kan existera. Jag tror t ex att KW är död. Men jag kan omöjligt veta. Jag tror PM är inblandad i hennes död. Men jag kan omöjligt veta.
Väldigt troligt och veta kommer alltid att vara två separata saker.
Men även polisen själva säger att man inte är 100% säkra - och använder explicit det uttrycket. Se min länk bara någon post upp. Att vi tror någonting innebär fortfarande inte att vi kan betrakta det som absolut fastställt och att inga andra alternativ kan existera. Jag tror t ex att KW är död. Men jag kan omöjligt veta. Jag tror PM är inblandad i hennes död. Men jag kan omöjligt veta.
Väldigt troligt och veta kommer alltid att vara två separata saker.
Men om du då använder din hjärnkapacitet till att utveckla det du tror på, och som också är det mest sannolika, istället för att tjafsa om fantasiteorier som är absurda, så hjälper du sannolikt till med att föra saken framåt.
Ingen är seriöst intresserad av svammel om panikångestattacker och annat trams.
Vi vet att polisen inte är hundra procent säker på något, men utgångspunkten och arbetshypotesen är tillsvidare att ubåten sänktes medvetet.
Att resonera med det som utgångspunkt kan leda framåt, att lägga krut på att resonera kring att allt är möjligt ger absolut ingenting. Jo, det leder till sagor, som utvecklas till nya sagor, som förklaras med nya sagor och stickspår, som leder till fler sagor och så vidare, det blir ogreppbart och totalt meningslöst.
Tillåtet, dock så haglar kritiken när sådana sagor försvaras till det yttersta.