2017-08-18, 22:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo, polisen anser att det är väldigt troligt att den är medvetet sänkt. Större delen av alla i tråden antar rimligen också att det är enormt troligt att den är medvetet sänkt - det är extremt märkligt att PM drar ner i ubåten och sedan upp igen och så sjunker ubåten direkt som han blir räddad.

Men även polisen själva säger att man inte är 100% säkra - och använder explicit det uttrycket. Se min länk bara någon post upp. Att vi tror någonting innebär fortfarande inte att vi kan betrakta det som absolut fastställt och att inga andra alternativ kan existera. Jag tror t ex att KW är död. Men jag kan omöjligt veta. Jag tror PM är inblandad i hennes död. Men jag kan omöjligt veta.

Väldigt troligt och veta kommer alltid att vara två separata saker.

Men om du då använder din hjärnkapacitet till att utveckla det du tror på, och som också är det mest sannolika, istället för att tjafsa om fantasiteorier som är absurda, så hjälper du sannolikt till med att föra saken framåt.

Ingen är seriöst intresserad av svammel om panikångestattacker och annat trams.

Vi vet att polisen inte är hundra procent säker på något, men utgångspunkten och arbetshypotesen är tillsvidare att ubåten sänktes medvetet.

Att resonera med det som utgångspunkt kan leda framåt, att lägga krut på att resonera kring att allt är möjligt ger absolut ingenting. Jo, det leder till sagor, som utvecklas till nya sagor, som förklaras med nya sagor och stickspår, som leder till fler sagor och så vidare, det blir ogreppbart och totalt meningslöst.

Tillåtet, dock så haglar kritiken när sådana sagor försvaras till det yttersta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Är det kul att hoppa på mig när du själv uppenbarligen inte har koll?
Och var det därför som polisen dagen efter valde att säga att man inte var 100% säkra?

Hittar inte direktlänken till extra-bladet men detta är själva artikeln:
http://www.pressreader.com/denmark/ekstra-bladet/20170815/281582355735845
Citera
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den som inte har något att dölja är sannolikt mån om att återge en korrekt berättelse, särskilt om en märklig eller ändrad berättelse ökar risken för att bli misstänkt för brott., inte heller sänker en oskyldig sitt fartyg som har kostat 1,8 miljoner kronor samt en väldigt massa arbetstimmar.
Han har sänkt sitt förra fartyg, utan att vara misstänkt för något brott mot någon människa. Han kan ha återgivit en berättelse som är väl så korrekt som den han först återgav, utifrån av honom kända fakta. Till exempel vittnar hans bror om att PM har svårt med exakta tidsangivelser och inte brukar bära klocka.
Citera
2017-08-18, 22:50
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickleanddimes
Som jag skrev i ett tidigare inlägg.
Med det vi vet eller tro oss veta så är bilden riktigt äcklig.
Hade vi inte vetat någonting och någon visat en den där bilden tror jag ingen hade reagerat.

Det tror jag inte heller. Den bilden ger mig Inga som helst vibbar. Den säger mig ingenting mer än att vid den tidpunkten var hon iallafall vid liv.
Citera
2017-08-18, 22:51
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det beror ju på vad de har redan för bevis och indicier. Han är väl bara häktad på skälig misstanke va? Kan ej misstankegraden stärkas fram till nästa häktning, tror jag att han släpps.
Det blir intressant ocv en mätare på rättssamhället. Kan man häktas misstänkt för mord eller dråp på så vaga grunder att sedan inget brott alls går att anföra?
Citera
2017-08-18, 22:52
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Förklara då vad det är som du reagerar så starkt på i bilden.

Edit: Självklart kan du inte veta hur du hade reagerat på bilden utan att veta bakgrunden, men vad TROR Du?
Jag har förklarat att det handlar om kroppsspråket. Han känns påträngande. Jag TROR ingenting.
Citera
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nej han är häktad på den högre misstankegraden. Jag hade ett helvete att ta reda på det i tråden längre bak men till slut hittade jag. Det finns i tråden. Han är häktad på den högre graden misstanke. Danmark kör också med två olika.

Okej! Tack!

Då lär han få sitta häktad till det blir rättegång såvida inte misstankegraden sänks under utredningens gång.
Citera
Medlem
xen1cals avatar
Läste nyss på danska texttvn att PM varit i radiokontakt, kortvarigt, med en färja vid 23:30 & "klokken 24" enligt efterforskningsledaren Jens Möller Jensen.

Inget explosivt stoff, men vet inte om det nämnts i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Jag kan inte mycket om detta. Men att saltvatten leder ström det vet jag, och om det kommer 12 volt via saltvatten in på fel eller rätt ben på minneskretsen, beroende på hur man ser det, så borde väl skadan på minnet kunna bli så svår att det inte går att få ut något vettigt ur det? Eller?
Precis - och behöver nu inte vara 12V. Räcker att spänningsomvandlingen inne i navigatorn ger 5V i stället för 3V3 för att I/O och kanske mer i minneskretsarna skall gå sönder. Själva minnescellerna med informationen överlever, men de går inte längre att nå via pinnarna i kretsen. Världen har ännu inte kommit på hur man får in den magiska röken igen efter att någon har släppt ut den ur en IC.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Och var det därför som polisen dagen efter valde att säga att man inte var 100% säkra?

Hittar inte direktlänken till extra-bladet men detta är själva artikeln:
http://www.pressreader.com/denmark/ekstra-bladet/20170815/281582355735845

Varför utelämnar du mina källor och delar av mitt inlägg i ditt citat? Inte OK.

Orkar faktiskt inte tramsa mer om det. Polisen har i pressmeddelande sagt att set är både fastställt och bekräftat att den är medvetet sänkt. Efter att dom pratat med militärens ubåtsexperter.

Sen får du tolka det som du vill. Jag tolkar det som jäkligt mycket ett faktum. Dom skulle inte ens påstå att den möjligen kan vara sänkt medvetet utan belägg.
Citera
2017-08-18, 22:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Han har sänkt sitt förra fartyg, utan att vara misstänkt för något brott mot någon människa. Han kan ha återgivit en berättelse som är väl så korrekt som den han först återgav, utifrån av honom kända fakta. Till exempel vittnar hans bror om att PM har svårt med exakta tidsangivelser och inte brukar bära klocka.

Suck!

Läser du inte i tråden?

Redan avhandlat, det finns bilder på PM där han bär klocka. Brodern är jävig och sannolikt partisk i sina utsagor.

Förra gången PM sänkte ett fartyg, fanns det en försvunnen kvinna med i bilden då, och ändrade han sin berättelse? Seglade PM 30 meter framför stora fartyg i sundet mitt i natten utan att ha lanternor igång?
Citera
2017-08-18, 22:53
Medlem
Polisen vet helt klart mycket mer än fb. Kommer FUP i Danmark vara offentlig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in