2017-08-18, 21:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Enligt flera media har åklagaren uppgivit att han ändrat sina uppgifter jämfört med vad han först uppgav. Men vad han ändrat får vi inte veta; tidpunkt eller plats då han lämnade henne iland? Eller sättet hon lämnade på? Eller vad som hänt långt tidigare?
Vissa uppgifter kan absolut ändras utan att göra honom mer misstänkt, utan snarare vara mer förklarande.

Den som inte har något att dölja är sannolikt mån om att återge en korrekt berättelse, särskilt om en märklig eller ändrad berättelse ökar risken för att bli misstänkt för brott., inte heller sänker en oskyldig sitt fartyg som har kostat 1,8 miljoner kronor samt en väldigt massa arbetstimmar.
Citera
2017-08-18, 21:18
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tredjehandsuppgifter blir ju inte säkrare för att det står i tidningen.
Men du kanske missade kursen i källkritik på Journalisthögskolan?
Så åklagarens uppgifter är tredjehandsuppgifter?
Citera
2017-08-18, 21:19
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Vi förstår en hel massa saker. Och vi har alla personliga idéer om exakt hur sannolikt eller osannolikt någonting är. Och var och en av oss sätter olika höga sannolikheter på de olika möjligheterna. Men det betyder inte att vi håller med dig när du växlar över till direkta påståenden utformade som absoluta sanningar.

Haha jesus här loggar man in så har du citerat mig 6 gånger senaste timmen. Jag vidhåller det faktum att polisen sagt att det inte är någon olycka.

Varför komma med osanna fakta din tjomme?

Dom tror ingenting. Den sänktes medvetet. Punkt.

Kan citera dom så kanske det blir lättare för dig att hänga med;

""En avsiktlig handling"
Under söndagen inleddes en teknisk undersökning av ubåten och efter att polisen tagit hjälp av ubåtsexperter, från bland annat det danska försvaret, fastslår man nu att ubåten sänktes medvetet."

FASTSLÅR!!!

En till;

""Undersökningarna bekräftar att ubåten sjönk till följd av en avsiktlig handling" skriver Köpenhamnspolisen i ett pressmeddelande. "

BEKRÄFTAT.

Källa
http://www.gp.se/nyheter/sverige/polisen-madsens-ub%C3%A5t-s%C3%A4nktes-medvetet-1.4531619

Är det kul att hoppa på mig när du själv uppenbarligen inte har koll?
Citera
2017-08-18, 21:19
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den som inte har något att dölja är sannolikt mån om att återge en korrekt berättelse, särskilt om en märklig eller ändrad berättelse ökar risken för att bli misstänkt för brott., inte heller sänker en oskyldig sitt fartyg som har kostat 1,8 miljoner kronor samt en väldigt massa arbetstimmar.
Jo enligt panik-attack-teorin som fördes fram av någon tidigare. KW drattade över bord så Madsen körde runt i 12 timmar, sänkte sin ubåt när kustbevakningen frågade efter henne och ljög sedan om var han satt av henne. Klassisk panikattack.
Citera
2017-08-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Lite vatten, om än salt, hade jag inte förväntat kunde sabba GPS-data så fort!
Kanske han "slant" med en hammare innan han övergav fartyget??
Hoppas bara inte polisens experter "slant" och strömsatte navigatorn - strömförsörjningen i navigatorn behöver inte ha överlevt saltvattnet och blir det överspänningar i enheten som bränner upp flashminneskretsarna så behövs utrustning på forsknings-nivå eller om man så vill på militär nivå för att läsa ut informationen. Dvs slipa av toppen på kretsarna så man får fram kislet och sedan svepa ytan för att detektera laddningen från varje minnescell - vanliga flashminnen har inte det manipulerings-skydd som t ex TPM-modulen i en laptop har.

Jag har svårt att tro att ubåten skall ha haft navigationsutrustning som krypterat informationen så att man blir utlåst för att eventuellt utläst information ser ut mer eller mindre som rent brus.

Många nyare hårddiskar och även en del SSD kan vara riktigt elaka - dvs all information krypteras obligatoriskt med AES-256 på ytan och elektroniken lagrar kryptonyckeln separat. Tappas nyckeln blir allt förlorat. Sätter man lösenord på hårddisken så krävs detta lösenord för att hårddisken själv skall kunna låsa upp kryptonyckeln och därmed komma åt resten av informationen. Och disken har ett kommando för instant-erase vars jobb är just att radera kryptonyckeln. Men SSD eller HDD borde omöjligen användas om det inte är hembyggd utrustning - köpt utrustning borde köra minneskort och/eller fastlödda flashkretsar.

Är det en köpt navigator så är det helt klart en bra idé att ta kontakt med tillverkaren för hjälp från deras R&D-personal, om inte polisens egen personal anser sig klara av uppenbar progress på egen hand. Och Köpenhamn borde ha en hel bunt konsultfirmor med seniora utvecklingsingenjörer som polisens egna experter omöjligt kan matcha. Embedded-utrustning använder många gånger rätt speciella filsystem för att bättre bl a tåla strömförlust vilket gör att verktyg för att analysera intrång företags och privatpersoners datorer inte går att använda.
Citera
2017-08-18, 21:21
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Men har du vaknat på fel sida? Polisen skulle inte gå ut med det om de inte var väldigt säkra på saken.

Ja vaknat på fel sida, eller på fel planet.

Polisen är säkra. Står till och med i deras pressmeddelande att det är fastställt i tekniska undersökningen att den är sänkt medvetet.

Men dom kanske har fel. Och cellplast har rätt. Han vet mer än polisens tekniker verkar det som.
Citera
2017-08-18, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Så åklagarens uppgifter är tredjehandsuppgifter?

En dansk åklagare räknas alltid som tredjehandskälla.
Ingen j-l förstår ju vad en dansk säger ändå.
Citera
2017-08-18, 21:22
Moderator
OYs avatar
Citat:

Om jag inte missminner mig så är dansk polis citerad i media, jag utgår ifrån att man arbetar seriöst och citerar korrekt. Jo, PM har kommit med olika förklaringar om vad som har hänt.

I övrigt så kan jag meddela att svensk polis överväger att söka med hundar.

ekstrabladet.dk, citat;

- Vi planlægger at søge med hunde på både i samme område som i dag. De kan give indikationer på, om der er et menneske under vand. Jeg kan ikke sige præcist, hvor vi vil søge endnu, og det er heller ikke helt sikkert endnu. Men vi ser på mulighederne, siger Mattias Sigfridsson og fortæller, at eftersøgnings-planen bliver justeret hele tiden.

http://ekstrabladet.dk/112/overvejer-nyt-vaerktoej-i-eftersoegning-af-kim-wall/6784209
Citera
2017-08-18, 21:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Fast de har väl i tidningar uppget polis som källa till att uppgiften om att han satt henne i land, var och när är den uppgift som han ändrat men att det inte informerats om exakt vad som ändrats, exvis platsen, tiden etc.
Citera
2017-08-18, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om jag inte missminner mig så är dansk polis citerad i media, jag utgår ifrån att man arbetar seriöst och citerar korrekt. Jo, PM har kommit med olika förklaringar om vad som har hänt.

I övrigt så kan jag meddela att svensk polis överväger att söka med hundar.

ekstrabladet.dk, citat;

- Vi planlægger at søge med hunde på både i samme område som i dag. De kan give indikationer på, om der er et menneske under vand. Jeg kan ikke sige præcist, hvor vi vil søge endnu, og det er heller ikke helt sikkert endnu. Men vi ser på mulighederne, siger Mattias Sigfridsson og fortæller, at eftersøgnings-planen bliver justeret hele tiden.

http://ekstrabladet.dk/112/overvejer-nyt-vaerktoej-i-eftersoegning-af-kim-wall/6784209

Polisen verkar ju totalt famla i mörkret. Söka på öppet hav med hundar?
Kan dom inte anlita en spågumma i stället.
Citera
2017-08-18, 21:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Polisen verkar ju totalt famla i mörkret. Söka på öppet hav med hundar?
Kan dom inte anlita en spågumma i stället.

Vem har talat om öppet hav?

Hur som helst så fungerar det precis så som det uttrycks i artikeln.

Finns det ett lik i Öresund så är det teoretiskt möjligt att få en doftträff med hjälp av hund. Absolut, det svåra är sedan att lokalisera liket därför att likdoftmolekyler kan ha färdats långt i vattnet och därefter långt i luften innan de hamnar i hundens nos.

Man kan göra beräkningar på trolig plats där ett lik ligger genom att studera vattenströmmar och vindriktning.

Det här är sannolikt information som är science fiction och trolldom för många av trådens läsare, särskilt de ointellektuella, dock så är det så det fungerar.
Citera
2017-08-18, 21:34
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Låter märkligt. Är det en navigator undrar jag om de varit i kontakt med tillverkaren. Jag har själv fått besök av polis för att få programvara att själva kunna tolka minnesdump. Dvs läser polisen ut innehåll ur flash-minne i en navigator så kan det vara svårt att kunna tolka informationen medan tillverkaren kan flasha in i likadan utrustning och därifrån dumpa i något mer läsbart format.

Svårast är om utrustningen krypterar, och man inte kommer åt kryptonyckeln - detta är vad som ställt till det för polisen i ett antal mobiltelefon-fall.

Jag kan inte mycket om detta. Men att saltvatten leder ström det vet jag, och om det kommer 12 volt via saltvatten in på fel eller rätt ben på minneskretsen, beroende på hur man ser det, så borde väl skadan på minnet kunna bli så svår att det inte går att få ut något vettigt ur det? Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in