Flashback bygger pepparkakshus!
2017-08-18, 18:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Sannolikt bara en gärningsman. (presskonferensen)
Tyckte de sa att de söker efter "fler gärningsmän"?
Citera
2017-08-18, 18:23
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelfuck666
Jag har följt den sidan sedan svenska yle böjade med den servicen. Hur är det själv?

Då ska du kanske inte påstå att de döljer GM:s ursprung när de redan hade skrivit om att GM ropade om Allah när du postade..
Citera
2017-08-18, 18:24
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Är det klarlagt att det rör sig om ett terrorattentat? Eller var det bara en sjuk individ som skrek Allah Akbar och knivhögg för fullt?Vet de identiteten på den gripne?
Rör sig med stor sannolikhet om en sinnessjuk ensamvarg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Även om mycket talar för terrorism, så skulle jag inte utesluta ett personligt motiv i inledningen. Jag tänker på attacken mot kvinnan och barnet. Därefter kan gärningsmannen på måfå ha huggit fler.

Vi vet helt enkelt inte än.

Att gärningsmannen är muslim tar jag däremot för givet. Man samarbetar med Migrationsverket för att få fram identiteten och mannen är av utländsk härkomst. (Från presskonferensen)

Du menar det skulle kunna vara ett hedersbrott istället för terrorbrott?

Nu känner jag mig genast mycket lättad.
Citera
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Finns dock video på det. Men som sagt, det kan ju lika gärna ha varit en vit Finne som har skrikit det. Vi ska inte dra några förhastade slutsatser här.

De som springer i videon är med största sannolikhet folk som jagar gärningsmannen och skriker varo varokkaa (akta er) för att varna andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Man ser hur mycket finnen i ljusa jeansen vill slå ihjäl terroristaset.

Ja och killen i orange t-shirt sparkar väl på GM där i början?
Citera
2017-08-18, 18:25
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Är det klarlagt att det rör sig om ett terrorattentat? Eller var det bara en sjuk individ som skrek Allah Akbar och knivhögg för fullt?Vet de identiteten på den gripne?

Nej, det är inte klarlagt att det handlar om ett terrordåd. Tidiga uppgifter pekade entydigt i den riktningen, men många uppgifter har sen visat sig vara osäkra eller felaktiga. Gärningsmannen är dock en okänd utlänning.
Citera
2017-08-18, 18:26
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Vi alla kan nog lista ut vem GM var och vad hans motiv var. Men du har rätt, låt oss inte dra några förhastade slutsatser.

Det var inte direkt svårt att lista ut igår.

Förmodligen är det precis så, men man kan väl å andra sidan inte helt utesluta att det här handlar om en (allvarligare) "IKEA-händelse", snarare än någon planlagd islamistiskt historia, åtminstone inte om det visar sig vara en ensam GM.

Med det sagt så visst, åt vilket håll det lutar är ju tämligen uppenbart.
Citera
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Finns dock video på det. Men som sagt, det kan ju lika gärna ha varit en vit Finne som har skrikit det. Vi ska inte dra några förhastade slutsatser här.
Jo, för det är ju precis lika sannolikt att detta är ett dåd av en vit (sannolikt högerextrem/nazist) finne som att det som vanligt är ännu ett muslimrelaterat dåd, precis som de flesta andra dödliga terrordåden världen över...
Citera
Medlem
Såg en bild CNN la upp där en person ligger på en bår. Samma person som sedan ligger i ambulansen på bilden vi sett. Utländsk så det sjunger om det.
Citera
2017-08-18, 18:27
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Rör sig med stor sannolikhet om en sinnessjuk ensamvarg.

Tack, det låter ju mest troligt faktiskt.
Citera
2017-08-18, 18:27
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Du menar det skulle kunna vara ett hedersbrott istället för terrorbrott?

Nu känner jag mig genast mycket lättad.

Det skulle kunna vara så. Döda frun och ungen och sen passa på och attackera random finnar med förhoppningen att bli ihjälskjuten. Bara en teori..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in