2017-08-18, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Om han ändrat tid eller plats hade vi fått veta det då polisen hade letat vittnen till det. Precis som vid första utsagan.

Och att polisen nu går ut och säger att man letar en död person menar på att han aldrig släppt av henne i land.
Men kära du - polisen har redan letat vittnen. Polisen har inte alls begränsat kastat ut alla vittnen som velat prata med dem men gjort misstaget att man råkade säga en tid 30 min för tidigt eller för sent eller råkade nämna fel kajplats.

Polisen har redan gjort en broadcast till hela världen att man vill veta om det finns observationer. Det innefattar på land så väl som till sjöss.

Räkna dessutom med att polisen har gjort en rätt rejäl inventering av kameror med sjöutsikt runt möjliga ställen där PM skulle ha kunnat släppt iland henne.

Polisens uppgift är inte att ge dig specifika uppgifter om vad de gör. Du skall komma och ge dem information om vad du vet och de tar sedan på sin kammare och lägger ut informationen i tidslinjer, respektive markerar ut på karta. Att du inte vet någonting, betyder inte att det inte finns eller inte har skett.
Citera
2017-08-18, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
http://i2.cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/170815111329-missing-journalist-submarine-kim-wall-peter-madsen.jpg
Får obehagliga vibbar av den här bilden.

Med det man vet nu eller tro sig veta så är den där bilden riktigt äcklig.
Citera
2017-08-18, 20:37
Medlem
Citat:
Och hur stor är chansen att dom skulle skrika ut i media att man letar en död person ifall hon skulle varit avsläppt på land av Madsen typ kl 23 i Bahamas?
Det har gått många dagar, och ingenting som tyder på att KW skulle självmant gömt sig. Då blir ju det logiska att hon inte är vid liv. Vilket inte innebär att PM måste ha mördat henne. Kan vara olycka. Kan vara vållande. Kan vara att han släppt av henne och någonting sedan har hänt.

Icke-information från polisen är inte detsamma som bevis på motsatsen.

Du tolkar "polisen har inte sagt att det var olycka" som "polisen vet att det var mord/vållande".
Citera
2017-08-18, 20:40
Medlem
Citat:
Nej men folk verkar inte läsa eller förstå hur osannolikt det är med att hon typ ska ha druttat överbord som en olycka.

Det finns inte en chans.
Vi förstår en hel massa saker. Och vi har alla personliga idéer om exakt hur sannolikt eller osannolikt någonting är. Och var och en av oss sätter olika höga sannolikheter på de olika möjligheterna. Men det betyder inte att vi håller med dig när du växlar över till direkta påståenden utformade som absoluta sanningar.
Citera
2017-08-18, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Intuition är en underskattad förmåga.

Alla kända omständigheter nedkokat säger entydigt att PM har orsakat KW:s död, dråp eller mord enligt den svenska definitionen är vad saken handlar om.

Man har rätt att tro annat, men får då också vara beredd på att betraktas som lågbegåvad.

Teorier som går ut på att det handlar om en olyckshändelse är så befängda att det blir direkt löjligt.
Du är härmed utsedd till årets utredare. Du har löst ärendet utan att ens ha tillgång till fakta. Jag bugar och uppmanar dig att gå till åklagaren o presentera din lösning. Suck.
Citera
2017-08-18, 20:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det har gått många dagar, och ingenting som tyder på att KW skulle självmant gömt sig. Då blir ju det logiska att hon inte är vid liv. Vilket inte innebär att PM måste ha mördat henne. Kan vara olycka. Kan vara vållande. Kan vara att han släppt av henne och någonting sedan har hänt.

Icke-information från polisen är inte detsamma som bevis på motsatsen.

Du tolkar "polisen har inte sagt att det var olycka" som "polisen vet att det var mord/vållande".

En kvinna försvinner och fartyget som hon har varit ombord på sänks, sannolikt medvetet.

Fartygets befälhavare ändrar storyn om vad som har hänt.

Nej, det kan normalbegåvat sett inte handla om olycka eller att PM släppte av KW.

Lägg ner ditt formella snack nu, det är absurt.
Citera
2017-08-18, 20:49
Medlem
Att en människa aldrig får panik i vissa situationer (ex yrkesrelaterade) betyder inte att hen aldrig får panik i någon situation.

Själv får jag aldrig panik i krissituationer på jobbet, tvärtom blir jag extra skärpt och hanterar dessa extra bra. Men jag får dagligdags panikångest av att hantera trilskandes barn som ska iväg till dagis men vägrar samarbete.

Så att PM kan hantera allsköns krissituationer i en ubåt eller raket bra betyder inte att han hanterar en krissituation med en annan människa lika väl
Citera
2017-08-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Hahaha! Du vet lika väl som jag att radarexpertarnas inlägg kom efter den var funnen. Allt i denna tråden har faktiskt skrivits efter den hittades. Men jag förstår att det var en öppen dörr att slå in och du fick mig där.
Radardebatten hade ingenting med att hitta ubåt att göra, utan var ubåten varit under natten.
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Nej för h..e. Polisen säger inte att ubåten är sänkt medvetet. De säger att de tror att den är medvetet sänkt. Och de har sagt att de känner sig mer säkra på det nu än vid ett tidigare tillfälle. Men de säger även att de givetvis inte kan vara absolut säkra.

Fattar du den där biten med möjlig osäkerhet? Polisen är inte 100% säker. Polisen vet att de inte är 100% säker. Polisen har rent av citerats att de inte kan vara absolut säkra.

Så varför springer du då runt och säger att polisen påstår den är medvetet sänkt, som om det faktiskt skulle vara ett oomkullrunkeligt faktum?

Det åligger oss alla att särskilja vad som är troligt och vad som är absolut.
Man gör ju gott i att aldrig uttala sig kategoriskt om man inte är 100 % säker så jag tycker väl det är bra att de uttrycker en viss försiktighet. Vad gäller om ubåten sänktes medvetet eller genom olyckshändelse så har polisen haft hjälp av danska flottans ubåtsexperter i tekniska undersökningen. Nu har ju danska flottan inga ubåtar längre men det var inte så många år sedan de hade det, de kan ju ha någon ubåtsexpert kvar bara för att behålla kompetensen. Sedan är det kanske inte lätt för någon utomstående att veta vad alla Nautilus reglage är till, någon i Nautilusgänget bör också ha konsulterats då allt knappast ser likadant ut på de ubåtar som danska flottan hade.

Det borde inte råda något tvivel om man ser att spakarna för barlasttankarnas ventiler stod i dykläge, de hoppar inte dit av sig själva. Drar man i de spakarna så vill man att ubåten dyker. Gör man det med luckan öppen så vattenfylls den, så enkelt är det ju.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du är härmed utsedd till årets utredare. Du har löst ärendet utan att ens ha tillgång till fakta. Jag bugar och uppmanar dig att gå till åklagaren o presentera din lösning. Suck.

Tack!

Jag har dock inte löst fallet, däremot så har jag förstått att det inte handlar om en olycka, det har även polisen gjort.

Precis som i Sverige så inleder polisen en brottsutredning om det finns något som tyder på brott. Om en person försvinner och ingenting tyder på brott så inleds inte en brottsutredning. Allting talar för att det är så det fungerar.
Citera
2017-08-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En kvinna försvinner och fartyget som hon har varit ombord på sänks, sannolikt medvetet.

Fartygets befälhavare ändrar storyn om vad som har hänt.

Nej, det kan normalbegåvat sett inte handla om olycka eller att PM släppte av KW.

Lägg ner ditt formella snack nu, det är absurt.

Vet vi ens säkert om han har ändrat sin story?
Citera
2017-08-18, 20:53
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Såret i ansiktet behöver inte vara ett sår - fanns en liten mörk prick på ena näsvingen som lika gärna kunde ha varit smuts. Polisen vet givetvis om det var sår eller ej - vi däremot har inte nog information för att kunna veta vilkendera, om du inte har stött på någon källa där polisen har gått ut med information om detta.
Långt tillbaka i tråden konstaterade vi att såret är gammalt, minst 24 timmar...☺
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in