2017-08-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
alright, men då kan vi väl skippa utredningar helt kring doping? Dvs, visar proven på otillåtna medel så åker du dit, även om din galne psykopattränare gett dig preparat i smyg.

Naturligtvis finns det utrymme för tolkning och omständigheter även inom doping. Annars skulle väl knappt någon vilja elitsatsa. Insatserna blir för höga.

Folk verkar tro, delvis efter medias bevakning av detta fall, att misstagsdoping med anabola steroider är något som kan hända den bäste lite när som helst, bara man är lite slarvig. Det är fel. Det är inte svårt alls för idrottare att undvika anabola steroider i blodet.

Steroider finns i olagliga preparat främst, och de lagliga preparat som finns är tydligt märkta. Det håller inte att skylla en högst troligen avsiktligt anabola doping på läkemedel. Detta stipuleras också tydligt i WADAS regler, där man skiljer på substanser givet hur vanligt förekommande de är i läkemedel.

Anabola anses vara så ovanligt och allvarligt att det är extra stränga regler.

Jag tycker verkligen det är upprörande att TJ har lyckas etablera sitt fall som misstagsdoping med i princip "no questions asked" (förutom här)
Citera
2017-08-18, 13:13
Medlem
wwrs avatar
2 år skall det ju vara. Men CAS kanske faller undan för att tillfredställa mäktiga aktörer: media, politiker, sponsorer, idrottsorganisationer, arrangörer (alla som tjänar pengar på idrotten) ...
Det skall bli mycket intressant att se domslutet.
Senast redigerad av wwr 2017-08-18 kl. 13:19.
Citera
2017-08-18, 13:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Detta är ett solklart minimum 2-års-straff. Hon har steroider i kroppen och intar läkemedlet själv.

Att det drar ut på tiden är väl något som gynnar Johaug, de för söker skramla fram varenda kryphål som finns. Om det inte finns kryphål i själva caset så hittar de väl säkert något kryphål i själva handläggning (rättegångsfel) av ärendet som är till Johaugs fördel.

Fast det var ju inte vad jag skrev. Jag skrev att det inte är konstigt att hon vill ha ett besked, ingen vill väl vänta. Jag skrev vidare att det är CAS som är usla och skjuter upp in absurdum, inte Johaug som drar på sig offerkoftan.
Citera
2017-08-18, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det var ju inte vad jag skrev. Jag skrev att det inte är konstigt att hon vill ha ett besked, ingen vill väl vänta. Jag skrev vidare att det är CAS som är usla och skjuter upp in absurdum, inte Johaug som drar på sig offerkoftan.

På vilket sätt skulle "det vara över" för henne om hon fick två år? Förutom karriären då, men det kan hon väl knappast längta till?
Citera
2017-08-18, 13:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
På vilket sätt skulle "det vara över" för henne om hon fick två år? Förutom karriären då, men det kan hon väl knappast längta till?

Det betyder naturligtvis väntan. Övertolka inte allt på ett nästan förföljelsemaniskt sätt.
Citera
2017-08-18, 13:43
Medlem
Citat:
Det betyder naturligtvis väntan. Övertolka inte allt på ett nästan förföljelsemaniskt sätt.

Får hon två år får hon vänta betydligt mer än 4 dagar. Så din logik är som vanligt, överilad och vettlös.
Citera
2017-08-18, 13:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Får hon två år får hon vänta betydligt mer än 4 dagar. Så din logik är som vanligt, överilad och vettlös.

Väntan handlar alltså om att få veta vad den slutliga domen blir. Din förföljelsemani saknar motstycke. Här kan vi verkligen tala om överilad och vettlös. Du tolkar in saker i sådant du hört i andra eller tredje hand och förstorar upp det till fantasifoster.

När CAS-domen kommer är det över. Då gäller det de fastställer. Avstängd är hon ju redan.
Citera
2017-08-18, 13:57
Medlem
Citat:
Väntan handlar alltså om att få veta vad den slutliga domen blir. Din förföljelsemani saknar motstycke. Här kan vi verkligen tala om överilad och vettlös. Du tolkar in saker i sådant du hört i andra eller tredje hand och förstorar upp det till fantasifoster.

När CAS-domen kommer är det över. Då gäller det de fastställer. Avstängd är hon ju redan.

Du har ju lyckats med konststycket att både vara rättshaverist och besserwisser, i varenda inlägg du gör. Man undrar vad du jobbar med, som aldrig har fel. Krönikör på DN?

Johaug vet att det blir max 13 månader, därför vill hon ha beskedet nu. Att det tagit så lång tid beror på CAS tafatthet och att Norge antagligen lagt ned mångmiljonbelopp på att hitta kryphål för att undgå 2 år.
Citera
2017-08-18, 13:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du har ju lyckats med konststycket att både vara rättshaverist och besserwisser, i varenda inlägg du gör. Man undrar vad du jobbar med, som aldrig har fel. Krönikör på DN?

Johaug vet att det blir max 13 månader, därför vill hon ha beskedet nu. Att det tagit så lång tid beror på CAS tafatthet och att Norge antagligen lagt ned mångmiljonbelopp på att hitta kryphål för att undgå 2 år.

Vad då aldrig har fel? Det handlar inte om mig och eftersom detta är ett diskussionsforum bör det väl inte bara vara tillåtet, det bör vara nyttigt, att lägga fram mer troliga tolkningar på sådant som vissa drar iväg till månen med.

Vad Johaug säger till massmedia och hur massmedia sedan beskriver det har ju absolut ingenting att göra med vad hon tror eller inte tror, vet eller inte vet. Det är ju rent vanvettigt att påstå att hon på något sätt skulle uttrycka sig som offer för att hon vill att CAS-domen ska komma.

Problemet är som vanligt allt runt omkring.
Citera
2017-08-18, 14:04
Medlem
Problemet är väl att Johaugs historia är ord. Det kan inte behandlas som fakta eller som en sanning. Att hon hade steroider i kroppen är fakta och en sanning. Det går inte att trolla bort.

Jag vet inte vad jag tro. Hon har en berättelse som kan upplevas som trovärdig, men å andra sidan finns det detaljer som är konstiga. Dessutom, det har blivit allt vanligare att utövare dopar sig med krämer, så kallad mikrodoping. Det är svårt att upptäcka, försvinner snabbt från kroppen och ger inga stora förändringar i en utövares biologiska pass/blodpass (eller vad det kallas). Kan Johaugs berättelse vara sann? Ja. Finns det en risk att hon har mikrodopat sig? Ja.

Men låt oss säga att Johaugs historia är sann. Alla får först tolv månader. Sen adderas det 1-12 månader beroende på hur aktsam utövaren bedöms ha varit. Johaug fick 14 månader. Det innebär att de som gav henne den första domen anser att hon varit ganska aktsam och knappt har någon större skuld i det som har inträffat. Problemet är att hon har fått förpackningen som har en stor dopingssymbol på sig. Bara det ska ge mer än de 14 månader som hon fick.

Jag länkar till en mycket läsvärd artikel från 2015 som handlar om bl.a. mikrodoping.

https://www.theguardian.com/sport/2015/aug/20/doping-world-athletics-championships-cheats

Ett citat från artikeln:

Increasingly one hears about athletes micro-dosing testosterone to recover from extremely tough workouts quicker, which might mean that they can complete an extra speed session over a fortnight compared with their rivals, which could make all the difference at a major championship. As Joyner points out: “What people often forget is that if you win a 10,000m race by 0.5% you win it by 50m.
Senast redigerad av stifmeister89 2017-08-18 kl. 14:09.
Citera
2017-08-18, 14:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Problemet är väl att Johaugs historia är ord. Det kan inte behandlas som fakta eller som en sanning. Att hon hade steroider i kroppen är fakta och en sanning. Det går inte att trolla bort.

Jag vet inte vad jag tro. Hon har en berättelse som kan upplevas som trovärdig, men å andra sidan finns det detaljer som är konstiga. Dessutom, det har blivit allt vanligare att utövare dopar sig med krämer, så kallad mikrodoping. Det är svårt att upptäcka, försvinner snabbt från kroppen och ger inga stora förändringar i en utövares biologiska pass/blodpass (eller vad det kallas). Kan Johaugs berättelse vara sann? Ja. Finns det en risk att hon har mikrodopat sig? Ja.

Men låt oss säga att Johaugs historia är sann. Alla får först tolv månader. Sen adderas det 1-12 månader beroende på hur aktsam utövaren bedöms ha varit. Johaug fick 14 månader. Det innebär att de som gav henne den första domen anser att hon varit ganska aktsam och knappt har någon skuld i det som har inträffat. Problemet är att hon har fått förpackningen som har en stor dopingssymbol på sig. Bara det ska ge mer än de 14 månader som hon fick.

Jag länkar till en mycket läsvärd artikel från 2015 som handlar om bl.a. mikrodoping.

https://www.theguardian.com/sport/2015/aug/20/doping-world-athletics-championships-cheats

Ett citat från artikeln:

Increasingly one hears about athletes micro-dosing testosterone to recover from extremely tough workouts quicker, which might mean that they can complete an extra speed session over a fortnight compared with their rivals, which could make all the difference at a major championship. As Joyner points out: “What people often forget is that if you win a 10,000m race by 0.5% you win it by 50m.

Det här resonemanget blir analogt med att ertappas för rattfylla. Det går ju bara att fälla för det uppmätta vid tillfället för provtagningen. Att personen möjligen kört i fyllan alla dagar tidigare under året kan misstänkas, men det finns ingen grund att fälla för det.
Citera
2017-08-18, 14:17
Medlem
Citat:
Det här resonemanget blir analogt med att ertappas för rattfylla. Det går ju bara att fälla för det uppmätta vid tillfället för provtagningen. Att personen möjligen kört i fyllan alla dagar tidigare under året kan misstänkas, men det finns ingen grund att fälla för det.

I trafiken finns dock inget anti-fyllo-arbete.

Antidoping borde också innebära att man ska kunna visa sig ren, framför allt om man ertappats med substanser efter fyra månaders testfri period. Det går ju liksom inte att utesluta tidigare doping. Vill man vara ren och visa sig ren så ser man väl till att bli testad också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in