2017-08-18, 10:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Och då är det jävligt märkligt att han påstod att han inte ens visste vad hon heter i efternamn. Lögn efter lögn beslås han med.

Det verkar vara typiskt för folk med Asperger att inte komma ihåg folks namn - inte ens folk som de haft långvarig kontakt med, som sin handläggare på LSS. Människor är så oviktiga för dem i jämförelse med maskiner, att det inte fastnar. (Nu VET vi inte om M har asperger, men det är ju inte otroligt.)
Citera
2017-08-18, 10:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ubåten har inga lanternor.

Det utesluter inte att det fanns batteridrivna lanternor ombord av den typen som man fäster med gummisnodd på en båtshake eller dyl som i sin tur fästs på en särskild hållare. Funkar bra på småbåtar och säkert lika bra på en fritidsubåt.
Citera
2017-08-18, 10:37
Medlem
Enligt AB så säger de i en sändning (2,20 min in i sändningen) att de ändrade rubriceringen till "Vållande till annans död" vilket beror på Madsens egen förklaring till vad som hänt. Han har ju ändrat sin historia. Vi har ju inte vetat vad han sagt, men nu verkar det lite rimligare.

Så uppenbarligen har han berättat NÅGOT om att hon är död och varför. Är det fler än jag som missat detta?
Senast redigerad av Picasso2 2017-08-18 kl. 10:41.
Citera
2017-08-18, 10:39
Medlem
Glömde länken: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/o0pGm/kim-walls-familj-i-brev-lat-oss-fa-visshet
Citera
2017-08-18, 10:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Den lilla skillnaden i max hastighet på el och med dieseln antyder att dieseln inte kan vara 150-200 hp utan rimligen några tiotal hästkrafter - så 35-40 hp låter som trolig storlek på motorn.

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, informationen är två dieslar. En för drivning och en för generator+kompressor.

Det är lite olika information på olika ställen. Den mindre dieseln för generatorn och kompressorn kan inte driva propellern direkt, utan bara via elmotorn (hybriddrift). Jag tror dessutom elmotorn är en alternator dvs huvudmotorn kan ladda batterierna genom att använda elmotorn som generator. Det påverkar också maxhastigheten något beroende på om man laddar batterierna eller ej när man går för huvudmotor. Har man brått kan man säkert köra elmotorn och huvudmotorn samtidigt under en kortare tid.
Citera
2017-08-18, 10:46
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det verkar vara typiskt för folk med Asperger att inte komma ihåg folks namn - inte ens folk som de haft långvarig kontakt med, som sin handläggare på LSS. Människor är så oviktiga för dem i jämförelse med maskiner, att det inte fastnar. (Nu VET vi inte om M har asperger, men det är ju inte otroligt.)

Den framåtlutande, lite stela gångstilen som PM har, är den inte förknippad med autism? Har även för mig att autism är vanligare hos de som har en äldre far, PM hade en mycket äldre far.

Tycker det är ganska uppenbart att PM måste ha en diagnos. Detta gäller nog för minst hälften av gänget runt ubåten o raketerna. En fråga som inte ställts; är det är lämpligt att en person med psykiskt handikapp är befälhavare på en ubåt, svaret på detta tycker jag självklart är nej...
Citera
2017-08-18, 10:48
Medlem
tegelpanna123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Enligt AB så säger de i en sändning (2,20 min in i sändningen) att de ändrade rubriceringen till "Vållande till annans död" vilket beror på Madsens egen förklaring till vad som hänt. Han har ju ändrat sin historia. Vi har ju inte vetat vad han sagt, men nu verkar det lite rimligare.

Så uppenbarligen har han berättat NÅGOT om att hon är död och varför. Är det fler än jag som missat detta?

Han behöver inte ha berättat ett smack, det viktigaste för Polisen var att få honom häktad, och det kunde di på vållande i egenskap av att han var Kapten.

Man ska inte stirra sig blind på anklagelserna på så här tidigt stadium.

Om det NU ändras till mord är det en annan 5.
Citera
2017-08-18, 10:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Den framåtlutande, lite stela gångstilen som PM har, är den inte förknippad med autism? Har även för mig att autism är vanligare hos de som har en äldre far, PM hade en mycket äldre far.

Tycker det är ganska uppenbart att PM måste ha en diagnos. Detta gäller nog för minst hälften av gänget runt ubåten o raketerna. En fråga som inte ställts; är det är lämpligt att en person med psykiskt handikapp är befälhavare på en ubåt, svaret på detta tycker jag självklart är nej...

Jo, och även det där som någon berättade i en intervju, att han inte kan prata med folk på tu man hand, men att det går bra när han håller föredrag och står framme vid tavlan och kan göra ritningar för att förklara vad han menar. Jag undrar om det finns någon som kände honom som barn, som kan berätta om han brukade gå omkring och veva med armarna medan han tänkte? För det är typiskt för pojkar med aspergers.

Nåja, varenda söndagsskeppare som äger en segelbåt som han tar ut sina vänner och sina barn i, är att betrakta som befälhavare, och de är ofta inte bättre. T.ex. p.g.a. okunskap och hög alkoholkonsumtion till sjöss, två saker som man i alla fall inte kan beskylla M. för...
Citera
2017-08-18, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegelpanna123
Han behöver inte ha berättat ett smack, det viktigaste för Polisen var att få honom häktad, och det kunde di på vållande i egenskap av att han var Kapten.

Lyssna på länken jag skickade med.
Citera
2017-08-18, 10:56
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Som jag sa igår, hur involverad är brodern i ubåten? Finns det skäl att tro att han känner till varenda pinal ombord? Om det skulle komma från flera i ubåtsgänget att man bestämt sig för att lämna den löstagbara lanterna som tidigare fanns på landbacken så skulle jag känna mig mer övertygad. Utifrån detta känns det för tunt för att ta brorsans ord för sanning.

Däremot om han brukade gå utan lanterna i mörker så minskar ju graden av knepighet med att han gjorde så framför det där fraktfartyget.
Han hade väl inte räknat med att vara ute efter mörkrets inbrott den här gången. Och sedan ville han definitivt inte ha några.
Citera
2017-08-18, 10:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Kanske inte borde citerat just dig, finns många som tror att det går att fälla en mördare även om inte offrets kropp hittas. Och det har ju hänt. Men då har det funnits andra indicier, spår, bevis. Är rädd att KW:s försvinnande kan bli ett "olöst försvinnande".

Regissören Daniel Lind-Lagerlöf försvann från några klippor i Bohuslän för 6 år sedan, hans kropp har inte hittats än - allt som sjunker flyter alltså inte upp till ytan även om sänke inte använts.

Att Daniel Lind-Lagerlöfs kropp inte återfanns beror främst på att den aldrig svullnade upp pga gasbildning i samband med nedbrytningen. Anledningen kan bero på att kroppen hamnade på ett ställe med många bottendjur som helt enkelt åt upp den, eller att den sjönk på väldigt djupt vatten.

Samma sak gäller Kim Walls kropp oavsett om den är sänkt med sänke eller ej. Har den sjunkit på vissa platser så kommer den kanske aldrig upp igen, i annat fall flyter den kanske upp igen efter ca 2 veckor till två månader (beroende på temperaturen i havet). Dvs chansen att hitta en sjunken kropp ökar om nån vecka och då vill man kanske söka igen. Men är det kallt så kan det dröja månader (Christer Ericssons kropp dök upp efter ca 2 månader).

Eftersom Kim hade en röd jacka på sig så borde kroppen synas väl i vattnet även efter några månader på djupet. Så flyter den upp så lär den hittas förr eller senare.
Citera
2017-08-18, 10:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tegelpanna123

Det finns även en annan misstanke om att han med vilje sänkt ett fartyg i en farled vilket också är brottsligt. Bara det räcker för en anhållning i Danmark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in