2017-08-18, 00:47
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Förstår inte riktigt ditt inlägg. Men om du menar att dieselmotorn bara driver elmotorn så har du fel. Läs i tråden. Den går att köra med enbart dieselmotorn, och då ungefär 6 knop. Med endast el cirka 3,5 knop.
Det finns två dieslar i båten en hjälpkärra och en huvudmaskin och antal hp på huvudmaskinen har inte framkommit.
Citera
2017-08-18, 00:48
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det räcker med en bruten eller stukad fot för att man ska kravla i skydd av någon buske. Och inte ses så lätt

Men en kompis som har gått survivalkurser säger att man kan överleva på måsägg.
Mycket intressant.

Ja det hade möjligtvis fungerat om måsar lagt ägg i augusti.
Dags att börja steppa upp lite va?
Citera
2017-08-18, 00:49
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Kubota 3700:an är angiven som huvudmaskin och en Kubota D722 som driver generatorn på ing.dk
https://www.google.se/amp/s/ing.dk/artikel/grafik-video-33-ton-amatoerubaad-fik-lang-raekke-forbedringer-192030%3famp

Härligt med riktig info i tråden. Tackar för detta.
Citera
2017-08-18, 00:51
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Det finns två dieslar i båten en hjälpkärra och en huvudmaskin och antal hp på huvudmaskinen har inte framkommit.

Jo det har det visst. Huvudmotorn är på 37 hästar och hjälpsnurran är en D722 på 16,4 hk.
Citera
2017-08-18, 00:51
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villalarm
Bilder från räddningen av Madsen, och han första ord efter räddningen:

http://www.expressen.se/kvallsposten/dramatiska-bilderna-har-raddas-madsen-fran-ubaten/

"De nya bilderna från danska TV2, tagna av en privatperson på en annan båt, visar bland annat hur ubåten färdas utan problem på fredag förmiddag nära Drogden Fyr vid Køge Bugt, söder om Köpenhamn och Öresundsbron."

"Nya filmbilder från TV2 Danmark visar också det första samtalet som Peter Madsen hade med polisen då han kommit upp på land. Madsen uppger då att han släppte av Kim Wall i Köpenhamn redan under torsdagen. När de ber honom om Walls kontaktinformation säger uppfinnaren: "De ligger i telefonen som ligger på havets botten" och fortsätter "Hon har sagt att hon är från tidningen Wired".
Det bara skriker skyldig om PM. Ubåten framförs utan problem när fritidsbåten närmar sig för att helt plötsligt sjunka rakt framför ögonen på de. Och PMs kommentar varr att det var ett akut tekniskt fel som gjorde att ubåten sjönk och han hade ingen tid till att stänga luckan. Ja man får se om snuten kan hitta nån bevis om vad som hänt där trots att den vattenfylldes. Sen har han haft ett antal timmar på sig att städa också givetvis.
Citera
2017-08-18, 00:54
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jo det har det visst. Huvudmotorn är på 37 hästar och hjälpsnurran är en D722 på 16,4 hk.
Så du menar att en 5 eller 6 cylidrig disel bara är på 37 hp?
Citera
2017-08-18, 00:55
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Jo men inte ens 40 år gamla dieslar på 200 hk drack så mycket. Det fanns två motorer enligt all info på nätet. 1 elmotor och en diesel. Visst det förekommer att mindre dieslar används som startmotorer på större motorer . Men ingenstans står det ngt om nån större motor.

Jag anser själv att 37 hk är alldeles för lite. Men frågan är då vad dom haft för utväxling och stigning på propellern ?
Den frågan lär vi inte heller få svar på.
Här står hur de växlat ner och även att de plockat i en ZF5 växellåda. Antagligen från en BMW eller Ford?
Propellstigningen såg jag inget om.
https://www.google.se/amp/s/ing.dk/artikel/grafik-video-33-ton-amatoerubaad-fik-lang-raekke-forbedringer-192030%3famp
Citera
2017-08-18, 00:59
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Så du menar att en 5 eller 6 cylidrig disel bara är på 37 hp?

Den är trecylindrig.
Citera
2017-08-18, 01:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Vi pratar om 40 ton nu.
Jag vet inte riktigt, jag kan tycka att 6 knop låter lite fort med bara 37 hp till 40 ton men så är den väldigt långsmal i skrovet så jag är inte övertygad om att det är orimligt. Om du kollar här https://ing.dk/artikel/grafik-video-33-ton-amatoerubaad-fik-lang-raekke-forbedringer-192030 klicka på den gula ringen med en sexa på bilden så hoppar det igång en film där PM berättar om motorerna. Vid tiden 0:40 säger han att hjälpmaskinen (som bara är kopplad till en generator) är en Kubota D722: http://www.kubota.com.au/product/d722/
16,4 hp är den på.

Klickar du på sjuan så ser du huvudmotorn till höger men han säger aldrig vad det är för någon, i texten står Kubota D3700 som huvudmotor men det verkar inte finnas någon som heter så. Visst tusan ser man att den är fyrcylindrig? Det stämmer i så fall inte med traktorn Kubota L3700SU (jag tror det är därifrån siffran 37 hp kommer) för den är trecylindrig. Den är nog på mer än 37 hp då men jag är inte fan till att hitta vad det är för motor.

Citat:
Det är den och kompressorn kobutan matar.
Nja, den lilla Kubotan driver bara generatorn, kompressorn och elmotorn för framdrivning tar ström från batterierna. Du kan ju stänga av hjälpkärran och fortfarande köra de apparaterna. Visst kan det väl gå några elektroner direkt från generator till motor men det är inget bra sätt att uttrycka det att hjälpkärran matar de komponenterna då strömmen kan gå till alla elkomponenter i ubåten.
Citera
2017-08-18, 01:02
Medlem
Sgt.Blands avatar
https://twitter.com/KobenhavnPoliti/status/898124369247031298

Jaha, nu går polisen ut med att de är övertygade om att de letar efter en död person. Ja PM sitter ju fortfarande och skakar galler så det vore ju konstigt annars.
Citera
2017-08-18, 01:04
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag vet inte riktigt, jag kan tycka att 6 knop låter lite fort med bara 37 hp till 40 ton men så är den väldigt långsmal i skrovet så jag är inte övertygad om att det är orimligt.
Det har stått uppgifter om att ubåten hade en maxfart på 3-4 knop. Var har du fått 6 knop ifrån?
Citera
2017-08-18, 01:04
Avstängd
dacks avatar
Bägge dom två ni pratar om är tre cylindriga och bakom madsen står en större 5 eller 6 cylindrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in