2017-08-18, 00:01
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Det du underkänner som svar, har hela samhällsvetenskapen under decennier accepterat som ett svar. Kapitalet och staten är makt och makt bestämmer även över möjligheten att sprida information eller propaganda.

Du fick frågan vart - man drar gränsen? Och menar på fullt allvar att staten och kapitalet avgör vad som är ont och gott?

Men då hade ju Hitler rätt då? Han var staten och hävdade att judar var onda (för att rättfärdiga att han tog tillbaka tillgångarna)

Den riktiga vetenskapen säger att moral är kulturellt betingat. Du tillhör statsreligionen Tolerans och tror att din moraluppfattning är den enda allenarådande, det gör de som stenar kvinnor,eller hedersmördar också.
Senast redigerad av Gertrud1 2017-08-18 kl. 00:04.
Citera
2017-08-18, 00:03
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
Snackar inte om just dig, jag menar att folk tidigare försökta stänga ner Flasjback för att det är en "rasistisk' och "Nazistisk" sida, så man kanske inte ska tro på allt när folk skriker nazist, man kan ju
likt dig ta den anarchokapitalistiska ståndpunkten och förklara företags rätt och den fria marknaden, vilket absolut stämmer, (i teorin) men låt oss inte låtsas som om det inte ligger tung politisk vikt bakom dessa händelser, som sker nästan samtidigt.

Låt oss hålla en principiell diskussion. Som det synes så har en del extermist-siter förlorat privilegiet att fortsätta sin verksamhet. Jag hävdar med ganska så mycket empiri på fötterna att vilken site som helst kan förlora detta privilegium oavsett var i världen denna site befinner sig. Är detta så svårt att fatta?

Om man fattar detta, då fattar man också att yttrandefrihet är ett privilegium som kan dras in - och ingen abstrakt rättighet.
Citera
2017-08-18, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
Snackar inte om just dig, jag menar att folk tidigare försökta stänga ner Flasjback för att det är en "rasistisk' och "Nazistisk" sida, så man kanske inte ska tro på allt när folk skriker nazist, man kan ju
likt dig ta den anarchokapitalistiska ståndpunkten och förklara företags rätt och den fria marknaden, vilket absolut stämmer, (i teorin) men låt oss inte låtsas som om det inte ligger tung politisk vikt bakom dessa händelser, som sker nästan samtidigt.

Flashback är ju inte enbart "rasistisk' och "Nazistisk", det finns massor av seriösa delforum, däremot ligger Flashback server i USA, där Svensk lag inte råder.
Att det finns många extremister som skriver på Flashback är ju sant, men att man ville stänga ner sajten tidigare var nog mest för att det gjordes reklam för olika piratgrejer, vilket i.o.f.s. inte ska vara ett skäl i sig.
Citera
2017-08-18, 00:06
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Låt oss hålla en principiell diskussion. Som det synes så har en del extermist-siter förlorat privilegiet att fortsätta sin verksamhet. Jag hävdar med ganska så mycket empiri på fötterna att vilken site som helst kan förlora detta privilegium oavsett var i världen denna site befinner sig. Är detta så svårt att fatta?

Om man fattar detta, då fattar man också att yttrandefrihet är ett privilegium som kan dras in - och ingen abstrakt rättighet.

Igen så kan man vända på det och mena att ja Hitler drog in en massa privilegier för judarna.

Givetvis är jag enig i att det förekommer, men jag tycker du missar det väsentliga här. Det är inte tankar som är onda utan handlingar.

Handlingen att dra in privilegier för en grupp man inte gillar är inte en god handling någonsin.

Att uttrycka en åsikt är inte en ond handling någonsin.
Citera
2017-08-18, 00:07
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
När mer eller mindre monopolistiska företag beter sig så här så spelar statens yttrandefrihetslagar ingen roll. Det här sker i USA med den bästa yttrandefriheten i världen. Men det är privata företag som diskriminerar. Inte konstigt att den där efterblivna memen om att "det bara är stater som kan censurera" spridits så extremt de senaste åren... Vad som krävs nu är nationalisering eller åtminstone nån typ av lagstiftning som förbjuder företag att diskriminera pga åsikt.

Förhoppningsvis kan det en gång för alla kväsa den efterblivna, sinnessjuka libertarianska strömningen som här och där vuxit sig starkare i nationalistkretsar.

Det handlar inte om "stat" eller "marknad" i första hand. Detta är i första hand en etnisk konflikt mellan judar och européer. Judarna har nu visat att de kommer att förtrycka och agera folkmordiskt vare sig det handlar om en kommunistisk, planekonomisk entitet som Sovjet, eller i en "fri", marknadsliberal nation som USA.

Som Alex Linder säger: No way out but through the Jews.
Senast redigerad av Guillounism 2017-08-18 kl. 00:11.
Citera
2017-08-18, 00:08
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det är så spännande med de självutnämnda "goda" människorna som anser sig att kränka demokratin och de mänskliga rättigheterna.

Nu är detta inte en teoretisk fråga om "godhet". Det är en mycket praktisk fråga eftersom vi alla känner till nazisternas historia om folkmord och deras framgångar i att exploatera yttrandefriheten för sina mordiska syften. Därför bör de neutraliseras, deras propaganda stoppas - så att vi inte återupprepar denna dystra historia.
Citera
2017-08-18, 00:10
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:

Om man nu ska ska vara principfast så ska man även stänga ner sidor med våldsbejakande marxister och kommunister. Att detta inte görs tyder på att detta är politiskt tryck från ovan.
Citera
2017-08-18, 00:15
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Du fick frågan vart - man drar gränsen? Och menar på fullt allvar att staten och kapitalet avgör vad som är ont och gott?

Men då hade ju Hitler rätt då? Han var staten och hävdade att judar var onda (för att rättfärdiga att han tog tillbaka tillgångarna)

Den riktiga vetenskapen säger att moral är kulturellt betingat. Du tillhör statsreligionen Tolerans och tror att din moraluppfattning är den enda allenarådande, det gör de som stenar kvinnor,eller hedersmördar också.

Du kan förstås hävda att Hitler hade rätt, att det folkmord som han var högst ansvarig för var legitimt. Nu finns det dock mäktiga krafter i vårt nuvarande samhälle, ja, i hela världens samhällen, som inte delar denna uppfattning. Istället anser dessa att Hitlers politik förkroppsligade ondskan, därför att den ledde till folkmord och dessutom ett krig som dödade ca 100 miljoner.

Det är dessa motkrafter mot nazismen som TS beskriver har stoppat de "systemkritiska" sidorna, en patetisk omskrivning för rashatande, nazistiska sidor.

Gränsen dras i praktiken av de krafter som har övertaget, av de som har makten att bestämma.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Till skillnad från dig så har jag tänkt.

Yttrandefrihet är ett privilegium. Säg mig annars hur denna kan existera?

Det är nämligen så, i den verkliga världen, att det är någon som måste ge den som vill yttra sig en plattform. Denna som ger plattformen, ger den som vill säga något ett privilegium. I ett kapitalistiskt samhälle är denna någon oftast ett bolag, t ex Facebook. Detta bolag kan välja att dra in detta privilegium.

Bara de som inte fattar vad yttrandefrihet är, tror att nazister och andra rasister har nån slags given rätt att spy ut hat mot andra etniciteter som ytterst leder till det folkmord som deras idol Hitler genomförde.

Rätten till ytrande baseras alltid på ett privilegium och kan inte annat.
Du snackar bara en massa rappakalja. Yttrandefrihet är en av de stora grundlagarna! Rätten att demonstrera! Rätten till fria val. Rätten till att agitera politiskt i inlägg och tidningsartiklar.

Fuck off med ditt jävla skitsnack. Ja ett företag kan välja att agera diktatoriskt, men det har inte med yttrandefrihet att göra.

Om jag håller mig inom lagverk, ej gör lagöverträdelser, så har jag RÄTT att skaffa Facebook-konto, patreonkonto osv. Då är det helt åt helvete att dra bort den rätten för mig. Särskilt om man inte gillar min åsikter, som är inom lagverket.
Citera
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Förhoppningsvis kan det en gång för alla kväsa den efterblivna, sinnessjuka libertarianska strömningen som här och där vuxit sig starkare i nationalistkretsar.

Det handlar inte om "stat" eller "marknad" i första hand. Detta är i första hand en etnisk konflikt mellan judar och européer.

Jag har spenderat ett halvår med att gräva i detta och se vad det ligger för sanning i det du påstår, och nej även det är en felaktig analys. På tiden det begav sig så fanns det olika judiska strömningar. Det fanns den internationella judenheten, det fanns sionismen, det fanns de strikt religiösa judarna som levre väldigt asketiskt och de fanns de assimilerade judarna. Så nej judarna är inte en enhetlig grupp.

Anledningen att den internationella judenheten är så framgångsrik går att förklara med Darwin, survival of the fitest handlar om de som bäst anpassar sig till habitatet. Det innebär inte att starkast vinner, det handlar om att vinna över sina rivaler i konkurrensen och för det krävs samarbete

Judarnas kultur är här helt klart överlägsen då de samarbetar globalt och hjälper varandra att bygga upp sina företag och förmögenheter, de har en inbördes lojalitet som vi saknar.

Sedan kan man ju diskutera moral, men som reglerna är nu, så vinner de på kompetens.
Det är löjligt att tro att de vill störta oss, det kan de redan nu om de ville.
De som däremot vill bryta ned väst är marxisterna, marx trodde ju att utveckling skedde när de förtryckta gör religion.

You are barking up the wrong tree.
Senast redigerad av Gertrud1 2017-08-18 kl. 00:44.
Citera
2017-08-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArctiumLappa
Jämförelsen haltar. Detta är mer som om Posten skulle sluta dela ut vissa publikationer för att dessa sprider "fel" åsikter. Självklart kan man även då som du hävda att skaparna av de misshagliga publikationerna kan skapa ett eget sätt att distribuera dessa men det snedvrider verkligen konkurrensen då detta skulle bli mycket dyrare än för alla andra publikationer som kan använda befintlig distribution.

Nej jämförelsen haltar inte. Posten är en extremt dålig jämförelse för där finns extremt få/inga alternativ. Att skapa en egen postverksamhet med samma täckning är inte möjligt.
Och det är därför postverksamheter är reglerad i lag på ett helt annat sätt.

När det gäller att hosta servrar eller hemsidor så finns det ett nästan oändligt antal alternativ och kostnaden för att själv hosta servrar och skapa sidor för att sprida sina åsikter är inte speciellt stora.
Det är något som en vanlig knegare har råd att göra.

Vad det gnälls om här är att de vill ha tillgång till redan existerande plattformar med stor spridning utan att behöva göra jobbet att skapa egna plattformar att nå ut med.
Citera
2017-08-18, 00:19
Medlem
Citat:

Jag avskyr extrema ÅSIKTER, t.ex. vit makt/nazister, KKK och SD, men att stänga ner sajter ger ju inte någon större effekt annat än att det ger kritikerna till detta vatten på sin kvarn om att demokrati är något som kommer uppifrån, inte från människan på gatan.
Jag har alltid sagt att det står var och en fritt att tänka och tycka vad de vill, och även uttrycka detta i tal och skrift. Men då ska dessa internetsidor också ha ett forum där de kan bli motsagda i kommentarfält, och man ska hålla sig inom ramen för lagarna som råder där servern står.
Flashback är ett utmärkt exempel på ett sådant forum, även om det förekommer lite dumheter med att använda invektiv mot någon som man inte gillar.
Jag är Vänsterpartist och min frisör är Sverigedemokrat, och jag har fortfarande hela huvet kvar efter flera år, just för att jag skiljer på sak och person, och anser att alla får tycka och säga vad de vill, så länge det inte går över i ren mobbing.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in