Citat:
Ursprungligen postat av
D-Vitamin
Hat är sprunget ur en känsla. Är det således sunt att lagstifta i syfte att motverka den känslan?
Syftet är nog inte att motverka en känsla utan snarare en handling. Det vill säga mord, förtryck, misshandel m. m.
Citat:
Så du hävdar på allvar att vi har demokrati i en värld som styrs av pengar, och där pengarna styrs och kontrolleras av privata intressen? Snälla, berätta mer om den här demokratin du hyllar.
Det är både mycket pengar och spel som pågår i vårat demokratiska samhälle. Partier som har i huvudfokus att bli omvalda, som agerar efter vad de tror ökar deras popularitet snarare än vad de tror gör det bästa för samhället. Människor som inte tänker själva innan de röstar utan köper allt som media och partiet säger.
Så media, som du påstår också, styrs av pengar både från deras sponsorer och deras läsare. En tidning är ett företag, och deras huvudsyfte är att göra vinst. Sådana är alla tidningar i Sverige, absolut inget positivt och det har sin påverkan på både våran demokrati och slutligen våran välfärd.
Det finns många påverkningar som inte alls hör till ändamålet för vårat demokratiska system, helt enkelt folk som utnyttjar systemet. Det är något som bör förbättras och mest troligen kommer att göra det i framtiden. Däremot är det inte helt styrt av pengar och privata intressen.
Citat:
Hur diskuterar man fritt utan att få säga?
Jag menade inte bokstavligt "att säga", det var dåligt formulerat. Borde ha skrivit agera, visst måste man få prata för att kunna få hålla en diskussion. Kanske trodde jag att jag gick efter ett ordspråk, men det finns väl inget sådant som låter så antar jag.
Citat:
När tycker du att gränsen är nådd inom den här demokratin du nämner? Har du ens en gräns? Regnvatten är t ex olagligt att samla i tunnor i vissa delstater i USA, ett USA som säger sig vara frihetsälskande. Rätt eller fel enligt dig? Det är ju lagen, trots allt. Och med tidigare resonemang färskt i minne måste det därmed vara helt okej! Eller?
Tanken är ju att lagen på ett sätt ska vara formad och indirekt bestämt av folket. Om befolkningen vill att det ska vara olagligt att bära kläder utan minst ett rosa plagg på sig så är det ju så det ska vara. Våra önskemål och "val" är ju direkt påverkade av vår egna kompetens, kunskaper, världsbild. Det är något som jag alltid har tänkt är väldigt beroende av hur bra skolgången är.
Såklart havererar hela systemet om alla får något knäpp i skallen och önskar sig att samhället såg ut på ett sätt som skulle vara skadligt för alla. Eller helt enkelt när folk blir för känslopåverkade och för känslostyrda att de önskar en lösning som inte alls skulle vara den ultimata, utan skulle bara vara bra för de flesta förutom en minoritet - där en alternativ lösning skulle vara bättre och inte utesluta vissa människor.
Det är ju direkt beroende av hur "bra" vi är i samhället. Så kommer demokratin alltid att vara. Det känns inte så läskigt att tänka på när man tänker samtidigt hur nära våran politiska styrning sitter vid vår kultur, desto mer avancerad och välutvecklad kultur vi har, desto bättre kommer politiken, välfärden därtill, att fungera. Faller vi så faller samhället också, men jag tror inte att vi kommer att falla utan snarare att vi kommer att röra oss uppåt. Alla motgångar är för mig bevis på att vi rör oss framåt och inte bakåt. För, för varje motgång så lär sig samhället en läxa, har historien upprepat sig två gånger så är det en läxa lärd i sig. Och samtidigt så, varje demokratiskt påverkad ändring i laget och det politiska systemet kommer ju att vara ett mer långvarande "trappsteg" som man inte lika enkelt kommer kunna falla bakåt ifrån.
Nu babblar jag, försöker säga så mycket samtidigt, samtidigt som det är helt onödigt att jag gör det, för om jag inte skriver minst 10 sidor så kommer jag inte få min poäng fram. Kort och gått i längden tror jag demokratin vinner. Det finns många fördelar samtidigt som den fungerar på ett sådant konstigt sätt att den såklart har sina svaga punkter. Men om vi alla blir galna så spelar det ingen roll hur bra politiskt system vi har, om det är demokrati eller diktatur. Styret kommer att störta och det kommer vi med.