2017-08-17, 21:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Jag försöker översätta TS:
"En massa nazistiska och rasistiska sidor har fått sina privilegier återkallade".

Varför skulle detta, om det stämmer, vara dåligt?
Är yttrandefriheten ett privilegium? Som kan och bör återkallas? Hur tänkte du här?

Om Calvin i Indiana vill starta en patreon/gofundme/kickstarter för att få ihop pengar till en ss-uniform, so what? Felet är?

Ditt svar är ett hån mot alla fria människor, jag hoppas du förstår det!
Citera
2017-08-17, 21:13
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Tänk också att det enda som förhindrar att dessa sidor inte utför ett per definition hatbrott, och således skulle vara olagliga, är deras slingrande formuleringar. Budskapet är det samma och syftet är ännu värre. Det är som att sälja knark men sätta en annan etikett på det, varför skulle jag som önskar att människorna i vårt samhälle följer lagen se detta som något negativt, för demokratin och yttrandefriheten?

Hat är sprunget ur en känsla. Är det således sunt att lagstifta i syfte att motverka den känslan?

Citat:
Snarare är det positivt för både demokratin och yttrandefriheten, dessa människorna (extrem högern) har ju i syfte att tysta, förfölja och mörda. Att deras propagandasidor stängs ned, när de annars skulle ha stängts ned på grund av lagbrott förutom den hårfina slingringen i deras formuleringar, är möjligtvis stödjande för demokratin. Att kunna stärka lagar som har kommit till inom demokratin är något som uppehåller demokratin.

Så du hävdar på allvar att vi har demokrati i en värld som styrs av pengar, och där pengarna styrs och kontrolleras av privata intressen? Snälla, berätta mer om den här demokratin du hyllar.

Citat:
Saker och ting är inte enkelriktade i mitt huvud, jag är ingen som hejar på min politiska åsikt på samma sätt som folk hejar på fotbollslag (vilket folk oftast gör, nära alla har jag märkt). Så tro inte att jag är pro-vänster eller att jag tycker att alla nazister förtjänar fängelse, eller att man till all grad ska censurera nazistiska åsikter och propaganda.

Ja - det är uppfattat.

Citat:
Likväl som jag dansar mellan höger och vänster så är jag också en filosofisk person. Själv har jag läst nazistiska och rasistiska texter för att jag tror att jag kan få något ut av det personligen. Jag ser inget fel i att ha dessa tillgängliga för allmänheten, däremot ser jag något fel i en rörelse som aktivt försöker värva personer i nazistiska agendor. Jag tror väldigt mycket på att tänka men inte "säga", alla bör få tänka vad de vill och diskutera fritt, men för det bör folk inte få friheten till att agera hur de vill, bara för att det är i samklang med deras åsikter.

Hur diskuterar man fritt utan att få säga?

Citat:
Syftet med dessa sidor är väldigt klart för alla med normalt IQ. Och jag tycker inte att det har negativ påverkning på demokratin att dessa blev hackade.

När tycker du att gränsen är nådd inom den här demokratin du nämner? Har du ens en gräns? Regnvatten är t ex olagligt att samla i tunnor i vissa delstater i USA, ett USA som säger sig vara frihetsälskande. Rätt eller fel enligt dig? Det är ju lagen, trots allt. Och med tidigare resonemang färskt i minne måste det därmed vara helt okej! Eller?
Citera
2017-08-17, 21:16
Medlem
baggebo1s avatar
Bra av Identity Evropa:
Citat:
1/ In the last 24 hours, we have been deplatformed from PayPal, Squarespace, and MailChimp.

2/ There is currently an unprecedented assault taking place on the free speech of American citizens by anti-White corporate interests.

3/ Some may say these corporations are within their legal rights to deny us service, and that is (currently) true...

4/ ...but freedom of association was once legal and that didn't stop the left from turning it into a revolutionary civil rights movement.

5/ Make no mistake, corporate censorship is THE civil rights issue of our time. By collectively denying us service, these corporations...

6/ ...arbitrarily act as the gatekeepers of public discourse. They have abused their power for long enough. The public squares and...

7/ town halls of old have been replaced by the modern social media giants. It's time we realize their power and regulate them accordingly.

8/ Conservatives foolishly think this will stop with us - it won't. The precedent set today of deplatforming Identitarians and others...

9/ ...will tomorrow be applied to them. The left has revealed that they will only accept full capitulation on all fronts. Time to fight.

https://twitter.com/IdentityEvropa/status/898258640670425089

Och samtidigt stänger datingsajten OKCupid (!) av personer de identifierar som feltänkare:
Citat:
We were alerted that white supremacist Chris Cantwell was on OkCupid. Within 10 minutes we banned him for life.

If any OkCupid members come across people involved in hate groups, please report it immediately

https://twitter.com/okcupid/status/898249291382345729

Funderade du nånsin på varför samma krafter som ville nationalisera all ickejudeägd egendom under kommunisttiden sedan blev liberaler och sålde ut all egendom till judar? Nu kan de införa bolsjevism 2.0. via sitt privata ägande.
Senast redigerad av baggebo1 2017-08-17 kl. 21:22.
Citera
2017-08-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Problemet med det tänkandet är att kvasistatliga organisationer därmed får fria händer med statens goda minne att utföra mer eller mindre statlig åsiktscensur genom att staten väljer att inte ingripa.

Expo är inte en statlig organisation, men Expo har kopplingar till Acta Publica (fd Piscatus) som i sin tur bistår myndigheter och journalister (och företag) med information om människor för att kartlägga deras åsikter.
Samma sak i USA med SPLC, som användes av FBI som källa till "hatgrupper" och därmed hade statligt inflytande genom att statliga myndigheter använde den informationen som de sammanställde.

Samma med AFA och RF, där svensk polis verkar titta lite åt sidan så länge som de angriper "rätt" personer och organisationer.

Den statliga censuren existerar alltså inte eftersom staten har lagt ut det på entrepenad istället, och på så sätt så kringgår man reglerna om censur och hävdar att yttrandefriheten inte alls är hotad eftersom de som ringer till din arbetsgivare och ser till att du får sparken bär en svart rånarluva istället för en myndighetslegitimation.

Var den berömda Baseboll-ligan något som polisen var skyldiga till? Eftersom alla inblandade var poliser, men de gjorde det på sin fritid? Vad händer när statligt och kommunalt anställda agerar gemensamt med dessa icke-statliga organisationer och bidrar med information och resurser?

Expo är en organisation för åsiktsregistrering och åsiktsförtryck som hade varit förbjudet om det varit en statlig organisation.
Men det är en privat organisation.
Fast den finansieras till stor del av staten, genom bidrag från kulturrådet, allmänna arvsfonden, extremt dyr annonsplats som hyrs av staliga bolag som Vattenfall, dyra föreläsningar som görs för olika myndigheter etc. Och även via LO/SAP (där den senare ju är mer eller mindre synonym med det nuvarande regeringspartiet...)

Fanns det inget förtryck och censur mot judarna i Nazityskland på 30-talet? Eftersom SA och brunskjortorna inte var en statlig organisation utan bara en privat organisation (med starka band till det styrande partiet)?

Problemet är att staten i detta läge inte kan vara neutral, när åsiktsförtryck och censur begås av icke-statliga organisationer. Antingen så ingriper staten för att skydda allmänhetens rättigheter, eller så är staten medskyldig och agerar som tyst stödjande partner till det som sker. Något som dessutom blir extra tydligt när polisen agerar stenhårt när det är högern som börjar maskera sig och kasta stenar och attackera meningsmotståndare.

Så då menar du alltså att staten skall tvinga privat företag att arbeta med personer/grupper de inte vill?

Avpixlat skall inte få säga nej om någon skriver en kommunistisk insändare skall de vara tvungen att publicera detta och Reklam från V får de inte heller tacka nej till då?

När SD har något projekt där de delar ut informationsblad så måste de då enligt dig delat ut åt V också om de ber om det?

Det är uppenbart att du inte tänkt igenom vad konsekvenserna skulle bli om privata företag/grupper inte fick välja själva.
Citera
2017-08-17, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Hat är sprunget ur en känsla. Är det således sunt att lagstifta i syfte att motverka den känslan?
Syftet är nog inte att motverka en känsla utan snarare en handling. Det vill säga mord, förtryck, misshandel m. m.

Citat:
Så du hävdar på allvar att vi har demokrati i en värld som styrs av pengar, och där pengarna styrs och kontrolleras av privata intressen? Snälla, berätta mer om den här demokratin du hyllar.
Det är både mycket pengar och spel som pågår i vårat demokratiska samhälle. Partier som har i huvudfokus att bli omvalda, som agerar efter vad de tror ökar deras popularitet snarare än vad de tror gör det bästa för samhället. Människor som inte tänker själva innan de röstar utan köper allt som media och partiet säger.

Så media, som du påstår också, styrs av pengar både från deras sponsorer och deras läsare. En tidning är ett företag, och deras huvudsyfte är att göra vinst. Sådana är alla tidningar i Sverige, absolut inget positivt och det har sin påverkan på både våran demokrati och slutligen våran välfärd.

Det finns många påverkningar som inte alls hör till ändamålet för vårat demokratiska system, helt enkelt folk som utnyttjar systemet. Det är något som bör förbättras och mest troligen kommer att göra det i framtiden. Däremot är det inte helt styrt av pengar och privata intressen.

Citat:
Hur diskuterar man fritt utan att få säga?
Jag menade inte bokstavligt "att säga", det var dåligt formulerat. Borde ha skrivit agera, visst måste man få prata för att kunna få hålla en diskussion. Kanske trodde jag att jag gick efter ett ordspråk, men det finns väl inget sådant som låter så antar jag.

Citat:
När tycker du att gränsen är nådd inom den här demokratin du nämner? Har du ens en gräns? Regnvatten är t ex olagligt att samla i tunnor i vissa delstater i USA, ett USA som säger sig vara frihetsälskande. Rätt eller fel enligt dig? Det är ju lagen, trots allt. Och med tidigare resonemang färskt i minne måste det därmed vara helt okej! Eller?
Tanken är ju att lagen på ett sätt ska vara formad och indirekt bestämt av folket. Om befolkningen vill att det ska vara olagligt att bära kläder utan minst ett rosa plagg på sig så är det ju så det ska vara. Våra önskemål och "val" är ju direkt påverkade av vår egna kompetens, kunskaper, världsbild. Det är något som jag alltid har tänkt är väldigt beroende av hur bra skolgången är.

Såklart havererar hela systemet om alla får något knäpp i skallen och önskar sig att samhället såg ut på ett sätt som skulle vara skadligt för alla. Eller helt enkelt när folk blir för känslopåverkade och för känslostyrda att de önskar en lösning som inte alls skulle vara den ultimata, utan skulle bara vara bra för de flesta förutom en minoritet - där en alternativ lösning skulle vara bättre och inte utesluta vissa människor.

Det är ju direkt beroende av hur "bra" vi är i samhället. Så kommer demokratin alltid att vara. Det känns inte så läskigt att tänka på när man tänker samtidigt hur nära våran politiska styrning sitter vid vår kultur, desto mer avancerad och välutvecklad kultur vi har, desto bättre kommer politiken, välfärden därtill, att fungera. Faller vi så faller samhället också, men jag tror inte att vi kommer att falla utan snarare att vi kommer att röra oss uppåt. Alla motgångar är för mig bevis på att vi rör oss framåt och inte bakåt. För, för varje motgång så lär sig samhället en läxa, har historien upprepat sig två gånger så är det en läxa lärd i sig. Och samtidigt så, varje demokratiskt påverkad ändring i laget och det politiska systemet kommer ju att vara ett mer långvarande "trappsteg" som man inte lika enkelt kommer kunna falla bakåt ifrån.

Nu babblar jag, försöker säga så mycket samtidigt, samtidigt som det är helt onödigt att jag gör det, för om jag inte skriver minst 10 sidor så kommer jag inte få min poäng fram. Kort och gått i längden tror jag demokratin vinner. Det finns många fördelar samtidigt som den fungerar på ett sådant konstigt sätt att den såklart har sina svaga punkter. Men om vi alla blir galna så spelar det ingen roll hur bra politiskt system vi har, om det är demokrati eller diktatur. Styret kommer att störta och det kommer vi med.
Citera
2017-08-17, 21:41
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Är yttrandefriheten ett privilegium? Som kan och bör återkallas? Hur tänkte du här?

Till skillnad från dig så har jag tänkt.

Yttrandefrihet är ett privilegium. Säg mig annars hur denna kan existera?

Det är nämligen så, i den verkliga världen, att det är någon som måste ge den som vill yttra sig en plattform. Denna som ger plattformen, ger den som vill säga något ett privilegium. I ett kapitalistiskt samhälle är denna någon oftast ett bolag, t ex Facebook. Detta bolag kan välja att dra in detta privilegium.

Bara de som inte fattar vad yttrandefrihet är, tror att nazister och andra rasister har nån slags given rätt att spy ut hat mot andra etniciteter som ytterst leder till det folkmord som deras idol Hitler genomförde.

Rätten till ytrande baseras alltid på ett privilegium och kan inte annat.
Citera
2017-08-17, 22:31
Medlem
SvenErlandssons avatar
Citat:
Till skillnad från dig så har jag tänkt.

Bara de som inte fattar vad yttrandefrihet är, tror att nazister och andra rasister har nån slags given rätt att spy ut hat mot andra etniciteter som ytterst leder till det folkmord som deras idol Hitler genomförde.

Bara så att du vet, kommunister har stått för värre folkmord än den legendariske befälhavaren kamrat Adolf Hitler.
Citera
2017-08-17, 22:48
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Som vanligt vet inte brunhögern vad yttrandefrihet betyder.
Yttrandefriheten gäller i förhållande till Staten, inte i förhållande till privata aktörer.
Dessa sidor har inte stängts ned av myndigheter utan de har blivit nekade tjänster av andra företag.

Spotify får självklart välja vilka de vill arbeta med precis som alla andra företag som nämnts på listan.
De har ingen som helst skyldighet att ge en plattform till alla.
På samma sätt så väljer Avpixlat vilka som får köpa reklamplats hos dem eller vilkas insändare de väljer att publicera.

Det finns ett ord för det dy beskriver och det är fascism. Ett styrelseskick där det är de största företagarna som styr och skor sig på alla andras bekostnad. Om du stödjer detta och dagens USA som varit ett fascistiskt land sen 2001 så är du själv en fascist.

ONT: Youtube har även stängt ner en massa systemkritiska sidor.
Citera
2017-08-17, 22:50
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Jag försöker översätta TS:
"En massa nazistiska och rasistiska sidor har fått sina privilegier återkallade".

Varför skulle detta, om det stämmer, vara dåligt?

Om rasism kan förhindra terrorattacker så är väl det bra??
Citera
2017-08-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Fanns det inget förtryck och censur mot judarna i Nazityskland på 30-talet? Eftersom SA och brunskjortorna inte var en statlig organisation utan bara en privat organisation (med starka band till det styrande partiet)?
Jag tycker du lyckas reda ut begreppen väldigt väl.
Citera
2017-08-17, 22:56
Bannlyst
Avsluta era konton på dessa sidor. Företagen skiter antagligen i det men det är inte ok att stödja företag och organisationer som förföljer och förtrycker människor pga åsikter och känslor.
Avsluta dessa konton och få ett renare samvete.
Citera
2017-08-17, 23:05
Medlem
UNPROFORs avatar
Dr Dukes sida fungerar men ingen länk till dailystormer..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in