2017-08-17, 22:40
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avatnab
Baserat på väskornas position vilket inte har någon logik och det faktum är att vi inte hittat något spår alls efter väskorna talar för att han antingen lever och inte vill bli hittad eller att han blivit tagen av någon/några och bortförd(och kanske dödad eller kidnappad).

Nu får du förtydliga vad du menar.
Spår efter väskorna? De är ju upphittade.
Eller menade du att efter det att väskorna hittades så finns det inga spår alls?
Citera
2017-08-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Nu får du förtydliga vad du menar.
Spår efter väskorna? De är ju upphittade.
Eller menade du att efter det att väskorna hittades så finns det inga spår alls?
Jo det jag menade är att det finns inga spår efter honom förutom väskorna.Väskorna är det sista riktiga spåret efter honom. De är positionerade för att antingen förvirra eller så har han kastat ut dem allt eftersom han påbörjade sin försvinnande plan.
Citera
2017-08-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Evaveva är den enda(?) i den här tråden som pratat med mamman. Så självklart kan hon ha en annan bild av Patrik, familjen och situationen än en del andra i tråden har.

Jag skulle vilja vända på det hela.

Det som flera i den här tråden spekulerar om- att hela familjen är så - enligt Er - dåliga och .....

Jag vill vända på det hela och säga att det finns inga bevis för att föräldrarna är dåliga föräldrar eller att de ville Patrik illa. Vi har inga bevisför att de är varken på det ena eller andra sättet. Det enda vi har är att somliga tycker att föräldrarna har uttryckt sig "klumpigt", att de valt som en del tycker underliga bilder, att de har uteslutit många ur gruppen på lösa grunder.

Bakgrunden till allt detta vet vi inget om. Vi vet verkligen inte hur de har haft det. Vi kan bara spekulera.

De har förmodligen sovit dåligt. De har kanske ätit dåligt. De har säkert mått väldigt dåligt. Situationen kan förmodligen jämföras med trauma som man utsätts för i extrema situationer som krig, livshotande sjukdomar, katastrofer eller liknade. Vi kan inte sätta oss in i hur de känner. Vi borde vara mer förlåtande.....

Det som spekuleras i den här tråden är inte den enda sanningen. Alla i den här tråden har rätt att ha sin uppfattning. Ingen har mer rätt än den andra, vad vi vet i nuläget.

Hej notknapparn.
Så här var det :
Mamman hade pratat med P. länge ,länge i mobilen ,så att den tappade batteriet.
p.hade ,enligt henne ,varit väldigt nedstämd och känt sig illa till mods ,och ville hem fortast kvickt.
Han hade direkt efter Gotlandsresan hört av sig hem och berättat att han ville hem på en gång .
Föräldrarna fixade en pappersbiljett åt honom som han fick utskriven inne på skolan i Falun.
Under resan hade Patrik ringt sin mamma och bett om stöd i hur kan skulle kunna må bättre ?
Hon började berätta saker som de skulle kunna göra ,som att gå promenader hemma i den skog han var van vid att promenera i .
Att de skulle laga god mat ihop och bara ta det lugnt.
Han hade berättat för henne att han hade hemlängtan och att skolan uppe i Falun var alldeles för långt borta för att han skulle trivas.
Därför var han mycket glad över att han lyckats efter enträget sökande ,äntligen kommit in på den skola han velat komma in på ifrån början.Där i den stad där han trivdes med sina gamla skolkompisar ifrån gymnasiet (sin bästa kompis bland annat som bor med sin flickvän i Malmö).
Att han gått på Faluns musikkonservatorium ,berodde till stor del på att han på så sätt kunde få in en fot på Malmös musikhögskola (gå den långa vägen helt enkelt ,med allt vad det kostade på ).
Han var glad över att få komma hem och fira sin lillebrors student berättade hans mamma. Det var så pass viktigt för honom så att han kunde ge sig iväg hemåt i förtid ifrån Falun.
Citera
2017-08-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
problemet är ju att OM han läser det här så ger vi ju inte honom den minsta möjlighet att komma igen ,om vi skriver att han var tvungen att inse att allt var slut ,att han gjort värsta blundern ,hallååååå! han har rätt att göra hur många idiotiska blundrar som helst ,och i alla fall bli förlåten utav både föräldrar,oss ,alla andra i hela Sverige osv.Så länge som vi inte är änglalika samvetsgranna supermänniskor helt och hållet 100% själva (inte en jäkla människa som är det ,nope ) så har han ALL RÄTT att få göra det han gjorde och ändå inte behöva läsa sådana saker som att han INSÅG vilka supertabbar han gjort ! Han lever det ungdomsliv vi alla gått igenom ,han gjorde det han gjorde , OCH han har rätt att få göra de sakerna ! utifrån det som heter livet ! Det är de sakerna som gör oss till de människor vi till slut blir = kloka och insiktsfulla !
Man behöver göra mer eller mindre dumdristiga saker för att till slut förstå LIVETS värde .
Så nu stöttar vi honom och SLUTAR skriva att han insåg att han blablabla ,han är en bra kille trots de saker han gjort och han är VÄLKOMMEN TILLBAKA , hur som ...!

Oj, vilken vägg av ilska du häver ur dig.

Oavsett hur andra skulle hantera en fyllegrej eller liknande, så handlar det inte om det.
Det handlar om hur han själv kanske upplevde det hela.
När man är ung, så kan skitsaker förstoras upp och bli oöverkomliga. Saker som du och jag kanske bara skulle rycka på axlarna åt.
Ta det lite lugnt och försök att se lite nyktert på saken...och framför allt, prova med styckeindelning så att man orkar läsa dina haranger.
Citera
2017-08-17, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Oj, vilken vägg av ilska du häver ur dig.

Oavsett hur andra skulle hantera en fyllegrej eller liknande, så handlar det inte om det.
Det handlar om hur han själv kanske upplevde det hela.
När man är ung, så kan skitsaker förstoras upp och bli oöverkomliga. Saker som du och jag kanske bara skulle rycka på axlarna åt.
Ta det lite lugnt och försök att se lite nyktert på saken...och framför allt, prova med styckeindelning så att man orkar läsa dina haranger.

jo du har rätt ....nykter e jag men skriver som om jag druckit en hel flaska vodka ...suck ...

men visst är det sorgligt ,att när man är i de åren så kan en fjompig grej bli som ett stort lass utav death...inte kul att man som 20-25 åring känner av allt in i minsta detalj ...de blir så sårbara då ?

Man kan undra hur det kommer sig att hormonerna sitter utanpå kroppen just i de åren ? Har det med någon slags överlevnadsinstinkt ,eller ? Vem är starkast ,och vem kan kuvas och slås ner ?

Är det något sådant som styr ungdomar ,så att saker och ting händer som vi inte ens skulle orka tänka ,ej orka utföra.
Vem skulle orka gå över en åker utan att först köpa en solstol att vila på ,inte jag i vilket fall ....

EDIT : Men jag kan hålla med om att de där åren ,då man var ungdom ,de saker man gjorde då ,sitter ju faktiskt som berg inne i minnesbanken.Så jao...betydelsefulla är de allt , för oss alla.

En sak som gjorde mig så ledsen var när en härinne skrev att (vet inte om han menade sanning ,och bara det gjorde mig ju sorgsen ..) de som har gjort P. illa INTE HADE EN ANING om hur mycket folk skulle ojja sig över det ,utan de trodde det skulle gå förbi folk som en lätt vind enbart .
Då blev jag riktigt orolig !"
Aldrig i h-e kommer vi låta en sådan sak sväva förbi obemärkt ,Aldrig någonsin !
Och då slog det mig ,att vilka människor är uppfostrade på det sättet ,att människoliv går mycket väl att spilla utifrån reli**** och andra uppfattningar .Menar inget med det mer än att det slog mig ,mitt i våra tankar och funderingar...sry ...

Här i landet så vet vi ,och är upplärda till att,även stolta över att : VARJE MÄNNISKA HAR ETT VÄRDE ,trots re****** och andra ideologier ,och ingen någonsin får göra en annan människa illa , utan att stå till svars för vad man gjort !
Senast redigerad av evaveva 2017-08-17 kl. 23:27.
Citera
2017-08-17, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha. Edit 2 var roligt exempel som övertydligt illustrerar din poäng.

Innan polisen upprättat en FU, måste de ju undersöka om det finns några indikationer på att brott begåtts.
T ex om en person försvinner, kan ju faktiskt det vara så att någon mördat personen och sedan försöker hämta ut pengarna från den mördades konto. Men för att polisen ska kunna se om kontot rörts, måste FU upprättas. Då kanske denna LSO (lagen om skydd mot olyckor) skulle kunna användas menar du? Annars blir det ju nästan lite moment 22.

För att använda LSO måste det ju föreligga en risk. Alltså ett försvinnande där man misstänker att personen kan fara illa. Sjukdom, ålder osv... Det gjorde man sannolikt i början, för visst va det väl pådrag då? (va inte insatt från början) Då kan man gå in i lador och sådant också... Man kan göra ganska mycket som inte polis kan göra enligt Polislagen. Deras tvångsåtgärder kräver ju oftast att det föreligger misstanke om brott.

När man inleder en FU om människorov (Vilket det oftast heter) så gör man ju det av en orsak. Exakt vad den är kan inte jag svara på. Men det kan räcka med en misstanke... Det finns ju fall där man haft fel också. Åt båda hållen, Ej brott för att sedan bli brott. Och tvärt om.
Jag skulle tro att det är vanligare att man har indikationer på fulspel innan man kollar tex konto.
Och dom flesta försvinnande där brott ligger bakom är nog kvinnor som mördas av ex eller partner. Där är ju inte rån jättevanligt kanske, förutsatt att GM är normal smart. Det är väl i så fall något man kanske gör sedan för att stärka bevisningen. Va det inte någon mupp nyligen som hade ihjäl sin sambo och använde kontokortet efter hennes död?
Citera
2017-08-17, 23:23
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avatnab
Jo det jag menade är att det finns inga spår efter honom förutom väskorna.Väskorna är det sista riktiga spåret efter honom. De är positionerade för att antingen förvirra eller så har han kastat ut dem allt eftersom han påbörjade sin försvinnande plan.

Okej!
Citera
2017-08-17, 23:24
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusmoped
Om vi utgår från att Tågdamen är trovärdig så återstår det ju att fundera kring vem/vilka han skulle träffa i Hallsberg. Det behöver ju inte vara några personer som har anknytning till Hallsberg.

Om Patrik var medveten om att han var i Hallsberg och sa till Tågdamen att de skulle ses i Mjölby så känns det som att den/de han skulle träffa på något sätt lovat honom skjuts till Mjölby. Frågan är då varför någon/några så gärna ville träffa Patrik att de kör den sträckan, sannolikt även med kort varsel.

Jag håller med om, att den, som P skulle möta INTE är boende i Hallsberg!
Han behöver inte ha blivit lovad skjuts till Mjölby utan KAN ha sagt så till "Tågdamen" för, att det skall VERKA, som om han är på väg dit på annat sätt än med det tåg han just lämnade! Capice?
Jag har en stark känsla av, att en viktig pusselbit (skicka ut Snobben, att hämta den) är det samtal, som P avslutade med "puss och kram!"
Jag vet inte varifrån uppgiften om den avslutningsfrasen kommer ifrån början!
Citera
2017-08-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Jag håller med om, att den, som P skulle möta INTE är boende i Hallsberg!
Han behöver inte ha blivit lovad skjuts till Mjölby utan KAN ha sagt så till "Tågdamen" för, att det skall VERKA, som om han är på väg dit på annat sätt än med det tåg han just lämnade! Capice?
Jag har en stark känsla av, att en viktig pusselbit (skicka ut Snobben, att hämta den) är det samtal, som P avslutade med "puss och kram!"
Jag vet inte varifrån uppgiften om den avslutningsfrasen kommer ifrån början!

nu blev jag undrandes ?
Har aldrig hört förräns nu? Var har du hört den kommentaren ? Var det de 4 killarna som sa den ?
Men P. hade ett Snobbenhundmärke ditsydd på sin
ryggsäck , vet du ju ....
Senast redigerad av evaveva 2017-08-17 kl. 23:32.
Citera
2017-08-17, 23:32
Medlem
Citat:
Här i landet så vet vi ,och är upplärda till att,även stolta över att : VARJE MÄNNISKA HAR ETT VÄRDE ,trots re****** och andra ideologier ,och ingen någonsin får göra en annan människa illa , utan att stå till svars för vad man gjort !

Insinuerar du att det skulle vara personer med utländsk bakgrund som har gjort något mot Patrik?
Citera
2017-08-17, 23:33
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
jo men några utav er skriver ju att det troligvis har hänt något på Gotland .Då känns det ju som om han inte ens skulle ha haft rätt till att må bra där ? Var han (spekulation) verkligen tvungen att spela döv-stum kondomhandlare där också ...FYYYY! på dem i så fall som tyckte det var skoj ...morr...gillar inte när folk skall behöva göra sig till åtlöjje för andra kalla själars skull , så att de får ha kul och skratta inne på youtube ,då blir jag redigt arg...

Eva! Hjälp OSS, att förstå DIG!!!
Om det hänt någonting på Gotland är det för höge Farao inte ÖNS utan de, som gjort dumheters fel!
Vi skyller inte heller på FÄRJAN om någon drivit Patrik till, att göra sig till åtlöje PÅ FÄTJAN!!!!
Citera
2017-08-17, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Insinuerar du att det skulle vara personer med utländsk bakgrund som har gjort något mot Patrik?

nej ,man måste inte ha utländsk bakgrund för att leva efter den ideologin som anser att alla som inte tror på den "Rätta" guden , är "otrogna" ...e du med ...

och jag som är buddist blir så otroligt sårad utav sådana ideologier ,suck ...
Buddisternas motto är : Var glad ,bli go o rund ,ät gott och ge till de andra som inget har att äta ...

Lite svårt för mig då ,att se glädjen i att kalla andra människor för otrogna ,jag tycker om människor ...alla utom dem som gör folk illa ,dem är inte mina favoriter i vilket fall ...
Senast redigerad av evaveva 2017-08-17 kl. 23:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in