2017-08-17, 21:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Angående lanternor så säger hans bror följande.

http://www.expressen.se/kvallsposten/brodern-om-madsen-sin-egen-varsta-fiende/

På denna sida kan man själv se bilder av båten före och efter.
http://editorialtools.aftonbladet.se/ubatsmysteriet/
Inget saknas efter.

För övrigt så säger till exempel handelsfartyget som stötte på ubåten i farleden att den inte hade lanternor.
'

Underförstått

...inte hade lanternor tända.

Vittnet såg ubåten i månskenet, kan omöjligtvis ha sett om det fanns lanternor eller inte.
Citera
2017-08-17, 21:03
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyffe
Är det bara jag som tycker att det var ett lyckosamt sammanträffande att det befann sig en privat båt i närheten när Madsen sänkte sin ubåt. Enligt polisen gick det på mindre än minuten. Hur gick det till ?

Nja, jag är rätt övertygad om att han sänkte båten just för att en privat båt kom i närheten och att han då tog tillfället i akt, annars hade det varit rätt bisarra odds för den händelsen.
Citera
2017-08-17, 21:04
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Lite varierande information.
Denna bild antyder att det är en enda topplanterna.
http://imgur.com/z8WCCCV

Men det har även funnits information om någon kors-formad variant som även haft sidlanternor. Hinnar dock inte någon extern källa. Och nedanstående är enda tråd-träff jag hittat:

Kan mycket väl funnits mer än en lösning eftersom det är ganska många år sedan ubåten först sjösattes.
En kombinationslanterna alltså en lanterna som lyser i alla dom olika graderna styrbord babord föröver akteröver och en sådan lanterna är inte större än en ölburk.
Citera
2017-08-17, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
'

Underförstått

...inte hade lanternor tända.

Vittnet såg ubåten i månskenet, kan omöjligtvis ha sett om det fanns lanternor eller inte.

Ja visst naturligtvis kan man tolka det så. Men det spelar ingen större roll. Lanternor var inte hans grej och även om det fanns någon så var den inte tänd. Inget på bilderna tyder på att något skulle ha avlägsnats från ubåten under denna färd, så varför är det intressant?
Citera
2017-08-17, 21:07
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Satans jävla fläsknos, den här tråden börjar bli lite tröttsam nu utan några som helst nya input..

Om KW inte återfinns, död eller levande, hur lång tid dröjer det innan något händer, rättsligt så att säga?

Jävla tjat om lanternor och torrsim och annat bröte..
Citera
2017-08-17, 21:09
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Efter så lång tid flyter inte kroppen upp längre så att saker rostar är inget problem ur den aspekten.

Fyren var inte bara "en fyr", det var Drogdens fyr (vilket står i det jag citerade från Ekstrabladet) och från den ser du inte den här ubåten om den är uppe vid Middelgrunden där det talades om dykning. För att ta det extra kristallklart: Det står ingenstans om att ubåten ska ha setts dyka eller komma upp till ytan från uläge av någon på någon fyr.

Det skulle förvåna mig oerhört om dack hade någon källhänvisning som säger det. Denna tråd är till brädden fylld med ogrundade uttalanden, förhastade slutsatser och missuppfattningar.
Det har tillkommit en ny uppgift i texten att ubåten blivit observerad av ett fartyg 23.30 vid middelgrunden. Alltså en halvtimma innan det svenska fartyget höll på att krocka i dogdenrännan.
Mina tankar har gått kring att de såg ubåten dyka?
Men polisen har säkert flera vittnen kring middelgrunden?
Upptäckten från fyren var ju 10.14 på förmiddagen innan han drog åt Kögehållet och båten sjönk.
Citera
2017-08-17, 21:09
Medlem
zugfahrers avatar
https://www.youtube.com/watch?v=_DiQsE1xZuY - Ber om ursäkt om denna varit postad förut, men en ganska rolig konspirationsteori av en dansk om att hela denna historia är påhittad av Sverige (och även NASA) för att stoppa raket-Mads planer om att skjuta upp raketer.
Citera
2017-08-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Fast PM hade märkt om det inte fungerade
Nej, det är först när det bildas gaser i kroppen som PM får veta om han har nog med vikter. Uppgiften är inte bara att sänka kroppen utan att få den att fortfarande hålla sig under vattnet de första veckorna tills kroppen börjar pysa ut gasen. Och det känns inte som om någon i tråden har något riktigt bra svar på hur mycket vikt som behövs för att övervinna gasen - respektive hur mycket vikt som behövs om PM redan har punkterat kroppen.
Citera
2017-08-17, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
Nja, jag är rätt övertygad om att han sänkte båten just för att en privat båt kom i närheten och att han då tog tillfället i akt, annars hade det varit rätt bisarra odds för den händelsen.
Hur frekvent använt är området? Hur länge skulle han kunnat vänta på en räddningsbåt? Eller är det så att han kallat ut en båt att assistera? Är han möjligen bekant med sin välgörare? Har denne båtägare blivit hörd, eller bara hyllad?
Citera
2017-08-17, 21:14
Medlem
Browndawgs avatar
Vi kanske kan lämna lanterna snacket åt sidan. Hans bror säger ju att det inte finns lanternor på båten och att det inte är konstigt att PM körde i mörker. Var tydligen ganska vanligt.
Citera
2017-08-17, 21:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja visst naturligtvis kan man tolka det så. Men det spelar ingen större roll. Lanternor var inte hans grej och även om det fanns någon så var den inte tänd. Inget på bilderna tyder på att något skulle ha avlägsnats från ubåten under denna färd, så varför är det intressant?
Det är ingen som har sagt att lanternan ska ha suttit monterad i toppen någon gång under färden. Vad som däremot förefaller troligt är att ubåten medförde en löstagbar lanterna som kunde fästas i toppen om man vill vid gång i mörker. Det som gör att jag tycker det är troligt är att ubåten medfört sådan för länge sedan och jag ser ingen som säger och ingen vettig anledning att man skulle ha avskaffat den möjligheten. Det är inte så att det är någon jätteklump som tar mycket plats eller så, den är stor som en ölburk.

Det som gör det något intressant är att gång i mörker utan tänd lanterna är ett medvetet val att gå mörklagd om man har med sig en fungerande lanterna och låter bli att använda den, har man ingen med sig så har man ju inget val.
Citera
2017-08-17, 21:17
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Vi kanske kan lämna lanterna snacket åt sidan. Hans bror säger ju att det inte finns lanternor på båten och att det inte är konstigt att PM körde i mörker. Var tydligen ganska vanligt.
Även nya kompanjonen Meyer har sagt att det inte fanns lanterna nu. Han hade åkt med honom flera gånger sedan de la i båten i April.
Det finns ju ingen anledning att ljuga om det när polisen ändå vet hur det ligger till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in