2017-08-17, 20:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Nedskräpning/Ekobrott är Peters minsta problem här i världen.

Säg inte det, nedskräpning av viss omfattning kanske kan indikera viss hänsynslöshet.
Citera
2017-08-17, 20:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Sen rostar en varmgalvad kätting modell grövre av efter 5-plus år, åtminstone i Östersjön. Nu vet jag inte riktigt vad ni surrar om då jag bara såg ett citat men att sänka en kropp med en kätting funkar inte i all evighet. Rostfritt kanske mer än 15 år dock men det blir dyrt.
Efter så lång tid flyter inte kroppen upp längre så att saker rostar är inget problem ur den aspekten.

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Fokusera inte på fortsättningen - att man sedan inte vet var ubåten tog vägen. Titta på informationen just före.

Edit: Detta ser väldigt mycket ut som om det är en observation från en fyr - och inte PM:s berättelse av vad han påstår sig gjort.
Fyren var inte bara "en fyr", det var Drogdens fyr (vilket står i det jag citerade från Ekstrabladet) och från den ser du inte den här ubåten om den är uppe vid Middelgrunden där det talades om dykning. För att ta det extra kristallklart: Det står ingenstans om att ubåten ska ha setts dyka eller komma upp till ytan från uläge av någon på någon fyr.

Citat:
Sant, utom om det nu verkligen funnits en korsformad konstruktion - som ju då avses hålla ut två sidolanternor och inte bara hålla upp en trefärgad lanterna.

Därför det skulle vara bra om dack kunde återkomma med källhänvisning på sitt påstående.
Det skulle förvåna mig oerhört om dack hade någon källhänvisning som säger det. Denna tråd är till brädden fylld med ogrundade uttalanden, förhastade slutsatser och missuppfattningar.
Citera
2017-08-17, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Oaktat om det var en vit runtomstrålande lanterna eller en s.k. kombilanterna som finns i lite olika utföranden, t ex rött+grönt eller rött+grönt+vitt så är det ju fortfarande bara en lanterna. Det kan förstås ha funnits fler som inte visas på några bilder vi har sett, det har jag ingen aning om men det som figurerat är en enda lanterna.

Inte bara till Skunkjobb, utan hela lanternagruppen. Googla "nödlanterna". Finns varianter med magnetfästen i storlek som en snusdosa.
Citera
2017-08-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det beror på om det var ett överlagt mord eller ett infall (dråp). Jag har personligen avskrivit olyckshändelse eftersom PM:s beteende i efterdyningarna inte på någon punkt är synonymt med en olycka.

Ett infall att överfalla och mörda KW nere på havets botten (dråp) skulle nästan garanterat resultera i att PM skulle åka fast då det var känt att han var ute med KW på ubåten. Att i den situationen ge efter för ett sådant infall skulle tyda på en makabert dålig impulskontroll. Tippar vi hade sett PM inblandad i slagsmål och kriminalitet tidigare om han i nyktert tillstånd inte kan kontrollera sina impulser bättre än så.

Då återstår mord - dvs. en planerad handling. I ett sådant scenario hade PM i förväg utrustat båten med det som behövs för att sänka kroppen till havets botten, samt övrig utrustning han behövt för att förverkliga sin plan (exempelvis block och talja för att få upp KW:s kropp genom tornet).

Jag kan inte hålla med om ditt resonemang, men vi ha ju ganska få fakta, bakgrundsfakta. Hans beteende efter ev. olycka tycker du inte tyder på olycka, utan någon förklaring, det köper inte jag.

Din analys över till att det måste vara mord, är mycket lättvindig och helt utan substans. Men du vill tro/tycka/analysera så, upp till dig, men för mig bara trams utan substans!

Min analys...finns inte, för det är alldeles för lite att analysera kring. Och spekulationer finns det redan för många av, kan jag tycka.
Citera
2017-08-17, 20:52
Medlem
Hon lär ju ha levt dubbel liv det var det som var kränkande kanske eller å var det en transa hon var ihop med och både kille och tjej de sa nämligen henne flickvän efterlyst henne i första inslagt på tv4.se när etta presic hänt och sen var det pojkvännen så antagligen var hon ihop med en kille som var opererad till tjej eller tvärtom och det är det som var kränkningen. han var kanske homofob!
Citera
2017-08-17, 20:53
Medlem
De är inte hennes flyt väst de måste va de på båten man såg i tidningen där ansiktet var utsuddat. Hon hade ju ingen det såg man ju!!
Citera
2017-08-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
I vissa tidningsartiklar benämns han "uppfinnare", om det är för att vara snäll vet jag inte.
Jo, men uppfinnare och det lite längre epitetet uppfinnarjocke brukar man använda om folk som är kluriga och lägger tid på att skapa egna lösningar i stället för att köpa. Så har du någon som bygger egen hjullastare eller skörderedskap eller liknande så torde nog lokaltidningarna göra någon artikel om "uppfinningarna".

Ordet uppfinning är ganska överutnyttjat utanför den ingenjörsmässiga betydelsen med patentansökningar mm.

Finns t ex massor med artiklar om skolstudenter som "uppfunnit" vattenreningsutrustningar som kan lösa uländernas problem.
Citera
2017-08-17, 20:57
Medlem
Angående lanternor så säger hans bror följande.

Citat:
– Det Peter gjorde är inte underligt om man vet hur Peter var. Att segla i havet mellan stora skepp utan lampor är till exempel inte mystiskt. Det finns inga lampor på den båten. Han släckte dem inte för det finns inga lampor på den. Allt han gjorde, förutom att båten sjönk, är fullständigt normalt för Peter.
– Peter har ibland tagit båten, gått ned på botten, sovit där hela natten, rensat hjärnan och kommit upp nästa morgon.

http://www.expressen.se/kvallsposten/brodern-om-madsen-sin-egen-varsta-fiende/

På denna sida kan man själv se bilder av båten före och efter.
http://editorialtools.aftonbladet.se/ubatsmysteriet/
Inget saknas efter.

För övrigt så säger till exempel handelsfartyget som stötte på ubåten i farleden att den inte hade lanternor.
Citera
2017-08-17, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Sen rostar en varmgalvad kätting modell grövre av efter 5-plus år, åtminstone i Östersjön. Nu vet jag inte riktigt vad ni surrar om då jag bara såg ett citat men att sänka en kropp med en kätting funkar inte i all evighet. Rostfritt kanske mer än 15 år dock men det blir dyrt.

Hur mycket kropp kommer att flyta upp efter fem år tror du? Hur mycket kropp finns kvar öht, när vattnets olika djur använt den som födokälla på botten i fem år? Läs lite biologi, och reflektera.....
Citera
2017-08-17, 20:58
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Jo, varje lampa för sig vägde säkert inte mer än 1-2 kg som mest.

Är det bara en topplanterna så är det då helt kört.

Är det däremot så att det finns ett kors för tre lampor, och detta kors är i metall, så blir det fort tyngre. För övrigt så saknar jag kunskap om exakt hur många kilo det behövs för att hålla nere en liten flicka i denna storlek - finns siffror på 10kg, 20kg, 30kg i tråden men jag tror inte det förekommit någon referens. Jag tror inte jag är fel ute om det är fler än jag som inte vet hur mycket som krävs - vilket även kan inkludera PM.
Fast PM hade märkt om det inte fungerade
Citera
2017-08-17, 20:59
Medlem
Är det bara jag som tycker att det var ett lyckosamt sammanträffande att det befann sig en privat båt i närheten när Madsen sänkte sin ubåt. Enligt polisen gick det på mindre än minuten. Hur gick det till ?
Citera
2017-08-17, 20:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Tror att spekulationerna kring vad som hänt KW skulle bli mycket enklare om PM fått gå ut publikt och säga det han ville. Känns inte som han tjänar på att ljuga längre oavsett då han lär få ett långt fängelsestraff.

1) Han har ljugit om att alla ombord mår bra
2) Han har låtit bli att kalla på sjöräddning när KW råkade ut för något
3) Han sänkte ubåten med vilje

Vad får man för straff för det här i Danmark?

1. alla ombord - dvs endast han själv - mådde bra när han tillfrågades när u-båten "återupptäcktes" dagen efter. Det var ingen lögn.

2. han nekar ju till att KW råkar ut för något. Han påstår ju att hon gick iland välbehållen. Att underlåta att ropa på sjöräddningen då är ju självklart.

3. oklart om det är straffbart att sänka sin egen båt. Faller kanske under nedskräpningslagen.
Han har inte larmat sjöräddningen eller krävt försäkringspengar. Nog inga större straffsatser på att ens med vilje eller av oaktsamhet sänka sin båt på 7 meters djup. Han hade ju till och med kunnat hävda att han själv skulle låta bärga den inom några dygn - då faller nog nedskräpningsstraffet också.

Av det som hitintills kommit fram är det nog svårt att kanske ens åtala eller straffa PM.
Att en kvinna han umgåtts med är försvunnen utan några andra spår av brott, gör det nog svårt att straffa honom för. Och som sagt u-båtssäkningen är helt klart skum men ger ju ensamt ingen morddom.

Nu framställer ju dessutom PMs anhöriga PM som en variant av "Rainman" med superintelligens inom några smala udda områden och helt utanför sociala normer för övrigt. Han har ingen klocka, följer inte tidscheman, minns inte vad gjort vid en viss tidpunkt, går inte att föra ett normalt samtal med, diskuterar endast teknikfrågor som intresserar honom, fixar inga sociala normer osv

Då inställer sig frågan - är han en "Rainman"-nörd som aldrig skulle kunna mörda och hålla tyst om det eller är han istället en förslagen slug person som sopar undan spår och kniper i polisförhör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in