Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-16, 20:12
  #1
Medlem
Hej,
Jag kör ett Asus Strix Radeon rx480 8gb kort på ett Asus prime x-370 Pro. Jag har upplevd flera amd wattman felmeddelande problem då jag testar kortet i cinebench gpu test. Programmet kraschar rätt ofta och felmeddelandet AMD wattman error visas
Men nu har jag testat med kortet i andra "stora" pcie-sloten istället och då verkar problemet vara borta.

Kan jag då utgå från att moderkortets första pcie-slot är defekt på något vis?

Jag vill ju eventuelt kunna använda första pcie:sloten vid en eventuell framtida SLI-uppgradering.

Kortet är bara några månader gammalt,likaså gpu:n.
psu är Fractal Design Integra M 550W.Cpu :ryzen 7 1700x.
Har nyaste drivrutiner till kortet också.
Citera
2017-08-17, 05:43
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajlajlaj34
Programmet kraschar rätt ofta och felmeddelandet AMD wattman error visas
Kan mycket väl vara det programmet som är buggigt, särskilt om datorn håller sig stabil i övrigt. Sök på felmeddelandet och se vilka svar du får.
Asus har alltför ofta buggiga bios, drivrutiner och kringprogram, se om det finns uppdateringar att hämta ner. Finns det inget just nu, fortsätt hålla koll på det i nåt år eller två, de är sällan snabba att släppa buggfixar och ofta(st) bryr de sig inte alls, men jag tror mer på att det är programmet som är dåligt i just det här fallet.

Glöm det där med "sli" (heter f.ö crossfire på amd-språk) pga ett överlag dåligt stöd för det i spel, om det nu är det du har datorn till, så det gör inget om kortet sitter på plats 2. Därtill har du ett lågkvalitativt nätagg och som inte går lita på att det faktiskt kan leverera märkeffekten stabilt, särskilt inte om/när det blivit nåt år gammalt, så det är ganska tveksamt med två grafikkort på det. Bättre att skaffa ETT gtx 1070 eller 1080, och då klarar sig nätagget bättre också.
Citera
2017-08-17, 20:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Kan mycket väl vara det programmet som är buggigt, särskilt om datorn håller sig stabil i övrigt. Sök på felmeddelandet och se vilka svar du får.
Asus har alltför ofta buggiga bios, drivrutiner och kringprogram, se om det finns uppdateringar att hämta ner. Finns det inget just nu, fortsätt hålla koll på det i nåt år eller två, de är sällan snabba att släppa buggfixar och ofta(st) bryr de sig inte alls, men jag tror mer på att det är programmet som är dåligt i just det här fallet.

Glöm det där med "sli" (heter f.ö crossfire på amd-språk) pga ett överlag dåligt stöd för det i spel, om det nu är det du har datorn till, så det gör inget om kortet sitter på plats 2. Därtill har du ett lågkvalitativt nätagg och som inte går lita på att det faktiskt kan leverera märkeffekten stabilt, särskilt inte om/när det blivit nåt år gammalt, så det är ganska tveksamt med två grafikkort på det. Bättre att skaffa ETT gtx 1070 eller 1080, och då klarar sig nätagget bättre också.
Okej,

Nätagget är bara ca tre månader gammalt också-men det var väl en av grejerna jag snålade lite på vid detta köpet.

Angående ,pcie-slot:en så har jag om jag tolkat manualen riktigt, förstått att den slot jag har nu(den andra) drar lika mycket ström som den slot:en jag använde då felmeddelandena kommer.
Men jag har kanske fel?

Slot jag har nu heter
Kod:
PCIE 3.0/2.0 x16_2 slot

Första slot:en jag använde(den översta sett från sidan):
Kod:
PCIE 3.0/2.0 x16_ 1slot

I manualen står också:
"Due to CPU limitation, PCIE 3.0/2.0 x16_1 working at @x16 or x8 varies by processor when using one graphics card."
Citera
2017-08-17, 22:22
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajlajlaj34
den slot jag har nu(den andra) drar lika mycket ström
Multiplikatorn har mycket lite med strömförbrukning att göra, så det spelar ingen roll i det avseendet var du sätter kortet, och skillnaden i hastighet är försumbar om det ens finns någon skillnad.
Citera
2017-08-17, 23:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Multiplikatorn har mycket lite med strömförbrukning att göra, så det spelar ingen roll i det avseendet var du sätter kortet, och skillnaden i hastighet är försumbar om det ens finns någon skillnad.
Kan psu:n skada cpu/gpu och moderkortet om den över tid kanske presterar lite för dåligt?

Funderar kanske om jag borde byta den, kanske nån evga 650w eller 750w ?
Citera
2017-08-18, 12:37
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajlajlaj34
Kan psu:n skada cpu/gpu och moderkortet om den över tid kanske presterar lite för dåligt?
Den risken är minimal. Det som vanligen händer när nätagget håller på att ge upp är att datorn blir instabil, slår ifrån, spel kanske kraschar till desktop, blåskärmar, datorn blir svårstartad eller kanske går igång men visar ingen bild, osv.

Det som dåliga nätagg KAN göra är att de tar med sig andra komponenter i döden när de väl beslutar sig för att säga upp sig med en puff, minst lika ofta är det komponenter som korstluter och då sticker nätagget till följd av det pga det inte är särskilt väl överbelastningsskyddat.

Men, sålänge du har det där nätagget och det funkar, fortsätt köra med det.
Du gör ingen nytta alls av fler watt, du kan ha 20.000 watt och inte ett skvatt blir bättre av det, det räcker med 550 till din dator, egentligen drar den inte mer än nånstans kring 300.
Citera
2017-08-20, 19:00
  #7
Moderator
RostigHinks avatar
Nu kan inte jag RX480 men det kan vara så att kortet vill ha extra strömförsörjning via en extra kontakt där det är meningen att en kabel från PSU ska in. Drivrutinen till mitt nVidia gnölar i högan sky om jag glömt dessa kablar.
Citera
2017-08-22, 09:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Nu kan inte jag RX480 men det kan vara så att kortet vill ha extra strömförsörjning via en extra kontakt där det är meningen att en kabel från PSU ska in. Drivrutinen till mitt nVidia gnölar i högan sky om jag glömt dessa kablar.
Jo jag har en extra strömkabel från PSU inkopplad-men tycker bara det är lustigt att AMD wattman inte gnäller när jag använder den andra pcie:e slotten. Tror kanske det kan vara fel på moderkortets 1:a pcie slot.
Citera
2017-08-22, 09:55
  #9
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajlajlaj34
Jo jag har en extra strömkabel från PSU inkopplad-men tycker bara det är lustigt att AMD wattman inte gnäller när jag använder den andra pcie:e slotten. Tror kanske det kan vara fel på moderkortets 1:a pcie slot.
Okej, jag skulle nog reklamera moderkortet i ditt fall. Det har ju garanti kvar.
Citera
2017-08-22, 10:04
  #10
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Den risken är minimal. Det som vanligen händer när nätagget håller på att ge upp är att datorn blir instabil, slår ifrån, spel kanske kraschar till desktop, blåskärmar, datorn blir svårstartad eller kanske går igång men visar ingen bild, osv.

Det som dåliga nätagg KAN göra är att de tar med sig andra komponenter i döden när de väl beslutar sig för att säga upp sig med en puff, minst lika ofta är det komponenter som korstluter och då sticker nätagget till följd av det pga det inte är särskilt väl överbelastningsskyddat.

Men, sålänge du har det där nätagget och det funkar, fortsätt köra med det.
Du gör ingen nytta alls av fler watt, du kan ha 20.000 watt och inte ett skvatt blir bättre av det, det räcker med 550 till din dator, egentligen drar den inte mer än nånstans kring 300.
Jag har en anekdot om detta. Förra speldatorn hade ett Chieftecaggregat och systemet ett i5-2500K med en GTX560 för grafiken. En dag var burken stendöd. För att göra en TL;DR så kunde inte aggregatet driva nya prylar jag satte in trots att det startade och mammaplanka med grafikkort var döda ur det gamla. Endast minnepinnarna och diskarna överlevde. Jag är benägen att tro att aggregatet dog och rev med sig grejerna. En N=1 grej men visar att det kan hända.

De nya prylarna satte jag in 2012 och den används än idag som spelburk. Först med en GTX660Ti och nu med en GTX1080. Går inte särskilt mycket sämre än dagens prylar. ENda jag gjort för att modernisera den var 1080 och den största kylfläns jag kunde få in så jag kunde köra upp processorn som är en i5-3570K i 4,4GHz. Den gamla med 2500K var inte ens uppklockad. Men nu svamlar jag iväg...
Citera
2017-08-22, 20:33
  #11
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajlajlaj34
Tror kanske det kan vara fel på moderkortets 1:a pcie slot.
Då skulle ju inte spelen funka heller, allt skulle bugga, inte bara ett enda program. Klarar datorn furmark i 10 minuter så är den ok.
Asus mobo har ofta buggar i bios och drivrutiner, så det går inte utesluta att det är nåt strul med det, men säga vad man vill om asus så har de samtidigt rätt hög teknisk kvalitet på grejorna, det är ovanligt med fel i elektroniken.
Amd's programvara är starkt misstänkt också, så det är helt omöjligt att sia med nån större säkerhet var felet egentligen ligger, men jag har störst misstanke mot amd-programmet i det här fallet.

Funkar spelen stabilt oavsett var kortet placerats så gör det väl detsamma om det där wattman buggar eller inte, bara avinstallera det så är det löst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback