2017-08-17, 18:40
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför görs raketuppskjutning till havs?
Är inte det mer komplicerat än nödvändigt.
På vilket sätt fungerar ubåten som servicefartyg?
Det är svårt att beräkna en säker nedstigningsplats bättre att den hamnar i havet än på land bland hus och människor sedan finns det ju flygplan i luften att ta hänsyn till.
detta handlar om 10,000 km upp i himlen gränsen till atmosfären.
Rocket madsen var villig att sätta sig i kapseln om risken för krasch kunde begränsas till 30% upp går väll alltid men det svåra är att kunna bromsa in den på väg neråt.
Citera
2017-08-17, 18:42
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Missing People har många personer som normalt går nära varandra på ett kontrollerat sätt som bl a är tänkt just för att starkt försvåra för en skum person att förstöra bevis.

Drar folk ut i sina egna båtar, så får du ett helt annat resultat. Sökning med båt förväntar sig inte att hitta någon person på ytan - där jobbar man med flygplan och helikoptrar. Även svenska polisen har hjlpt till och flyga runt. Så marinsök nu är antingen någonting som flyter (inte någon kropp) eller sökning under vatten.

Du kan inte se 100m bort om grannbåten fiskar upp någonting och gömmer.

Och hur hanterar du draggning med 100 sportbåtar?

De facto så har polisen uppmanat alla sjöfarare i området att rapportera om de sett något, men också om de inte sett något, så vill någon undanröja bevis är det fullt möjligt. Med ett fiskespö som "förkläde" så har jag legitim anledning till att vistas där eftersom det är ett så stort område.
Citera
2017-08-17, 18:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför görs raketuppskjutning till havs?
Är inte det mer komplicerat än nödvändigt.
På vilket sätt fungerar ubåten som servicefartyg?
USA och europeiska ESA skjuter alltid upp rymdraketer från baser vid kusten och ut över havet för att inte de förbrukade raketstegen ska trilla ner i huvudet på någon stackars tant eller så. Ryssarna (och även Sverige fast vi skickar inte upp så stora raketer) har baser långt inåt land men där det är väldigt glesbefolkat många många mil åt det håll man skjuter raketerna. Man vill vidare inte bara ha långt till närmsta befolkning i den riktning man tänkt skjuta då raketen kan få för sig att flyga åt fel håll och då måste man ha en bit på sig för att spränga den utan att den där tanten på marken får raketdelar på sig. Kravet på "fritt fält" är inte lika stort "bakåt" som i den avsedda skjutriktningen men en hyfsad bit ska det vara åt andra håll också.

Danmark har ju lite problem med den saken vilket gör det vettigt att dra ut till havs om man ska syssla med sådana aktiviteter. Det finns faktiskt en firma som skjuter upp riktiga rymdraketer med satelliter från en ombyggd oljeplattform så konceptet är inte helt unikt: https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_Launch
Senast redigerad av skunkjobb 2017-08-17 kl. 18:46.
Citera
2017-08-17, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Ja, tänk om det är så.

Du har fortfarande inte tagit till dig att det inte fanns lanternor på ubåten, trög?
Nej, men jag har tagit till mig att det funnits löstagbar konstruktion som vi i tråden inte har information om den fanns i båten eller ej. Eftersom du själv vet, så kan du ju länka till faktiskt bevis att denna konstruktion kastats eller ligger i hamn så vi kan stänga den punkten.

Citat:
Har du ens funderat i banor av att PM tog en risk genom att segla i hårt trafikerat vatten nattetid utan lanternor därför att det fanns en annan risk som kunde ge betydligt obehagligare konsekvenser.
Om du läst vad jag skrivit skulle du inte komma med detta - jag har flera postningar om hur dumt det är. Varsågod och visa hur du språkmässigt kan tolka mina uttalanden till att jag inte anser det.

Citat:
PM är ute till havs i kvällningen, att segla utan lanternor när det är mörkt var sannolikt inte hans plan, dock så sket det sig av någon anledning och han blev tvungen är vara kvar på havet i mörkret trots avsaknad av lanternor.
Samtidigt finns information att han inte brukar använda lanternor - som ju då indirekt kan läsas som att han skiter i om det är bra eller dåligt. Vi vet att han övernattat i ubåten - vi vet däremot inte hur mycket eller litet som ubåten tidigare använts i mörker. Vilket innebär att vi inte kan dra några stora växlar på detta och försöka låtsas att det är ett bra slagträ i debatten.

Citat:
Det är den enklaste förklaringen och sannolikt den rätta.
Den enklaste lösningen på denna historia skulle nog vara att PM presenterat en död flicka med en historia som får det att framstå som en olycka. Smäll på fingrarna men utan fängelse.

Den näst enklaste lösningen skulle nog vara att han dragit till kaj direkt något gick fel - eftersom KW då fortfarande inte var efterlyst så hade han haft chans att städa uppe på land. Och när han sedan säger att han släppte av KW klockan xx så hade han haft vittnen på att ubåten kommit i land den tiden vilket ökat möjligheten att folk skulle tro att KW kunde ha försvunnit efter att hon släppts iland.

Det finns ingenting i denna historia som tyder på att PM faktiskt valt den enklaste lösningen på sina problem, eftersom han har så många förlorade timmar samt avslutar färden med en lite spontan-sänkning av ubåten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fast nu har vi ju inte sett bilder inifrån ubåten och det skulle ju varit där den förvarades när den inte används. Att man inte sätter upp den löstagbara lanternan vid färd i dagsljus är ju inte så konstigt och säger inget gällande om den fanns med ombord eller ej.

Det måste den kunna, det finns ingen anledning att den inte skulle kunna stiga mot ytan så länge den inte knycklats ihop till ett russin eller sprungit läck av vattentrycket.

En ubåt av den här typen (likväl som stora militära ubåtar, vissa forskningsubåtar har andra metoder) stiger till ytan på samma sätt som när man får ett flygplan att stiga. Ubåten måste till att börja med ha fart framåt genom vattnet, man drar spaken åt sig som vrider djuprodren uppåt och ubåten liksom "flyger" uppåt genom vattenmassan. Denna manövers funktion är oberoende av djupet.

När man väl kommit nära ytan blåser man ur vattnet från barlasttankarna med tryckluft vilket får ubåtens däck att stiga upp en hyfsad bit ovanför ytan. Skulle man tappa framdrivningsförmågan och därmed "flygförmågan" så kan man inte reglera djupet med djuprodren men kan då ändå blåsa tankarna och gå upp till ytan så länge tryckluften i dess tankar har högre tryck än omgivande vattenmassa. UC3 Nautilus kan ha upp till 200 bar tryckluft vilket teoretiskt skulle kunna blåsa tankarna ner till c:a 2000 m djup (säkert inte så man tömmer dem helt, det beror på vilken volym tryckluft man har med sig och en del luft kommer att lösas i vattnet pga. det höga trycket men det räcker att trycka ut lite vatten så börjar man så sakteliga stiga) om inte ubåten hade krossats för länge sedan på sådant djup.

Förmågan att åter gå upp till ytan är inte den begränsande faktorn för hur djupt den kan dyka. Om de säger något i den stilen så avser de nog att man har för liten säkerhetsmarginal för att kunna göra en snabb uppstigning från större djup än så om man får motorstopp och bara har luften att ta till.
Jag är medveten om principen för att stiga med en ubåt och refererade bara till vad som sades i tråden.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En polisinspektör JM säger, citat;

Han fortæller, at ubåden sejlede ud torsdag aften omkring klokken 19, hvorefter den sejlede rundt i farvandet omkring Middelgrund og på et tidspunkt dykker ned.

http://ekstrabladet.dk/112/se-tv-om-ubaads-mysteriet-her-er-sidste-nyt-fra-politiet/6781979

Vassego!

EDIT;

Däremed bör frågan om dyk eller inte dyk på grund av för grund vatten vara avgjord. Det finns även ett vittnes mål som går ut på att vittnet talade med PM när han mötte dem på havet, PM säger att han inte ska dyka just där de befinner sig på grund av förhållanden(djup eller trafik, minns ej), men på en på en annan plats.
Men detta är ju bara PM som påstår att de har dykt och inte polisen. Men om de har dykt så kan ju PM ha velat ligga med KW i u-läge men när KW har vägrat så har det fått tragiska följder. Ungefär som vissa tycker det är roligt att ligga i flygplan. Och ubåten kan ju då ha sett ut som fan invändigt om KW har blivit ihjälslagen med någon form av påk.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-08-17 kl. 18:50.
Citera
2017-08-17, 18:48
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Det är svårt att beräkna en säker nedstigningsplats bättre att den hamnar i havet än på land bland hus och människor sedan finns det ju flygplan i luften att ta hänsyn till.
detta handlar om 10,000 km upp i himlen gränsen till atmosfären.
Rocket madsen var villig att sätta sig i kapseln om risken för krasch kunde begränsas till 30% upp går väll alltid men det svåra är att kunna bromsa in den på väg neråt.
Än så länge har de bara kommit 8km vad jag kunnat läsa mig till.
Tradionella raketer på marknaden i 10-tonsstorlek når 600-700km så det vill till att det är en fet jävel om han ska nå 10K kilometer. Typ 25 gånger längre bort är internationella rymdstationen 😁
Citera
2017-08-17, 18:52
Medlem
locknlolls avatar
[quote=dack|61527092]
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ubåten gjorde bara 3-4 knop så det går säkert lätt att räkna ut hur långt den kan ha rört sig. Eftersom att ubåten inte kan framföras på ett säkert och lagligt sätt i mörker så skulle denna turen enbart vara ca 19-21 vilket KW också har uppgivit för bekanta innan hon gav sig iväg. Under den tiden rör sig ubåten bara i vattnen runt Middelgrundsfortet. Eftersom att ubåten sen fortsätter sin resa söderut kan han teoretisk ha hunnit en bit ut i Östersjön och tillbaka till bukten under natten båten skall ju klara 6 knop lägg där till sydvästlig ström på 1-2 knop men motströms tillbaka.

En knop är 1852 meter/timme och UBåten gjorde ca 6 knop.

"En båt kör med en hastighet av fyra knop mot en brygga. En meter från bryggan saktar båten ner till tre knop. Har långt tid tar det att laga bryggan?"
Senast redigerad av locknloll 2017-08-17 kl. 18:58.
Citera
2017-08-17, 18:54
Medlem
Dammigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Insurrad i 5-6 meter ankarkätting så stannar en kropp på botten för evigt.

Med en lite lagom mängd Gunnebostängsel runt kroppen så fixar fiskar och andra sjöodjur hela städningen. Inget finns kvar efter ett par veckor. Det enda som kan hittas är lite Gunnebostängsel.
Citera
2017-08-17, 18:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, men jag har tagit till mig att det funnits löstagbar konstruktion som vi i tråden inte har information om den fanns i båten eller ej. Eftersom du själv vet, så kan du ju länka till faktiskt bevis att denna konstruktion kastats eller ligger i hamn så vi kan stänga den punkten.

Om du läst vad jag skrivit skulle du inte komma med detta - jag har flera postningar om hur dumt det är. Varsågod och visa hur du språkmässigt kan tolka mina uttalanden till att jag inte anser det.

Samtidigt finns information att han inte brukar använda lanternor - som ju då indirekt kan läsas som att han skiter i om det är bra eller dåligt. Vi vet att han övernattat i ubåten - vi vet däremot inte hur mycket eller litet som ubåten tidigare använts i mörker. Vilket innebär att vi inte kan dra några stora växlar på detta och försöka låtsas att det är ett bra slagträ i debatten.

Den enklaste lösningen på denna historia skulle nog vara att PM presenterat en död flicka med en historia som får det att framstå som en olycka. Smäll på fingrarna men utan fängelse.

Den näst enklaste lösningen skulle nog vara att han dragit till kaj direkt något gick fel - eftersom KW då fortfarande inte var efterlyst så hade han haft chans att städa uppe på land. Och när han sedan säger att han släppte av KW klockan xx så hade han haft vittnen på att ubåten kommit i land den tiden vilket ökat möjligheten att folk skulle tro att KW kunde ha försvunnit efter att hon släppts iland.

Det finns ingenting i denna historia som tyder på att PM faktiskt valt den enklaste lösningen på sina problem, eftersom han har så många förlorade timmar samt avslutar färden med en lite spontan-sänkning av ubåten.

På vad sätt är det relevant om lanterorna fanns i ubåten? Ett fartyg som hade mött ubåten i mörker har uppgett att den körde utan i ytläge, på vad sätt är det relevant om den var i båten? Det förbättrar ju inte hans läge? Att det finns viss säkerhetsutrustning som inte används som det ska?
Citera
2017-08-17, 18:55
Medlem
Tomatos avatar
[quote=locknloll|61527984]
Citat:
Ursprungligen postat av dack

En knop är 1852 meter/timme och UBåten gjorde ca 6 knop.

Har försökt ta reda på hur många hk motorn hade, som enligt uppgift ska vara en kubota D3700.
Men någon sådan motor har åtminstone jag inte lyckats hitta
Monterade I traktor var det 37-38hk när jag kollade här om dagen.
Traktorn hette nog L3700
Citera
2017-08-17, 18:55
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dammig
Med en lite lagom mängd Gunnebostängsel runt kroppen så fixar fiskar och andra sjöodjur hela städningen. Inget finns kvar efter ett par veckor. Det enda som kan hittas är lite Gunnebostängsel.

Nja, lite Gunnebostängsel med ben i...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in