2017-08-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
På den FB sidan om ubåten skrev någon att det inte fanns så mycket elektronik i den. Det var någon som ville ha den snabbt från utredarna för att rädda allt från saltet. Han skulle tvätta den.

Frågan är vad det är för elektronik det handlar om. Lär inte direkt vara värt att försöka rädda den LCD-skärm som finns i båten exempelvis. Är det någon styrelektronik för batterierna? För kamerorna?
Och jag har inte sett något som ser ut som en plotter på båten, exempelvis nån raymarine. Är det någon som har sett nått? Många hemmapulare som vill spara pengar använder MAXSea, iallafall för några år som körs på vanlig PC-hårdvara och det är inte heller värt att försöka rädda.
Citera
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Rocket madsen säger ju själv att det vilar en förbannelse över ubåten och om 4 månader blir ubåten 13 år han började bygga henne 2005 och sjösatte 2008 så en drunkningsolycka nu som avslut på det hela ligger lite i tiden.
Han säger det i samband med kommentarer som skrivs när han utesluts från gruppen. Det är en förbannelse för honom, allt det som sker.

Han sänkte UC3 för att ingen annan skulle få henne. Det är vad jag tror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu vet jag inte riktigt vad du hugger på? Det här är en kriminaltråd på Flashback och vi spekulerar allihop. Det är inte en doktorsavhandling.
Jo, men du spekulerar inte och du ber inte tråden spekulera utan du ber tråden berätta den absoluta sanningen om vad som hänt. Och det ligger utanför spekulation att kunna veta när vi inte har det fakta som polisen har.
Citera
2017-08-16, 15:13
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han är inte häktad för dråp. Han är häktad för grovt vållande till annans död. Och eftersom vi inte vet vad som kommit fram i förhör och utredning så kan ingen svara på din fråga. Men de har substans i häktningen, så mycket är klart.

Det är ju nästan samma sak som dråp, eller? hur vet man att hon är död?
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Så sant. Jag läste igen, skummade genom texten och gjorde en för snabb koppling mellan bilden på luckan och måttet i texten (1200mm)
Du har rätt, jag hade fel.

Jag gissade på 1000 mm, tror nästan även det är för stort. Ni som är intresserade, kolla klippet. Komihåg att PM är en lite gubbe!

https://youtu.be/n2ELq0D1Zyg?t=1m12s
Citera
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Ja då blir ju den avsiktliga sänkningen av ubåten och lögnerna om hur det gått till och lögnerna om vart/när han släppt av henne och ändringen av historien helt logisk, eller inte.
Jag har framkastat idén tidigare att sänkningen av ubåten skulle kunna vara en konsekvens av att intervjun gick åt helvete av någon anledning. Och vi vet ingenting om ifall PMs första version av avsläppandet var en ren lögn som senare ändrats till ngt helt annat, eller ifall det var en smärre korrigering.

Rätt klart så håller PM fortfarande fast vid att han släppt av henne - för alla andra tänkbara förklaringar skulle innebära att PM de facto vet vad som hänt KW.
Därför håller jag iaf det som inte uteslutet att han inte har med KWs försvinnande att göra.

Däremot är den mest mest troliga förklaringen ändå att PM på något sätt har orsakat KWs död. Sänkningen kan ha varit för att röja bort bevis, men det är inte uteslutet att han gjort det i affekt pga vad som hänt (olycka och hans ansvar/fel, karriären i ruiner etc.).
Att förkasta möjliga scenarion bara för en förklaring är mer trolig kallas tunnelseende.
Citera
2017-08-16, 15:14
Medlem
En artikel dör man försöker gå till botten med vem PM egentligen är.
http://www.expressen.se/kvallsposten/raketsprickan-som-knackte-ubatsagaren-peter-madsen/

Han framställs som en person som brinner för teknik, men som knappt kan kommunicera med människor utan att rita på en tavla.

Det jag har sett av honom i videos är att han är duktig på att kommunicera. Han talar nästan brytningsfri engelska och han kan tala inför folksamlingar och kameror utan problem. Däremot vet jag inte hur han är på tu man hand. Jag kan tänka mig att han blir lite irriterad när folk inte hänger med i svängarna.
Senast redigerad av climasol 2017-08-16 kl. 15:18. Anledning: fel
Citera
2017-08-16, 15:14
Medlem
Från Expressen, något strular med min mobil, kan inte kopiera länken.

– Peter är unik, men han är inte en social varelse, säger Gwaino Razz.
Han fortsätter:
– Han är en ingenjör. Du kan inte ha ett normalt samtal med Peter. Men samtidigt, om du ger Peter svarta tavlan så kan du samtala med honom för han kan uttrycka sig med ritningar. Men om han ska föra ett samtal från A till B så går han vilse. Du kan fråga honom samma sak tre gånger i rad och få tre helt olika svar.
Citera
2017-08-16, 15:15
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Med andra ord valde åklagaren rätt rubricering med tanke på vad man har idag. Högre än så kommer man inte än men visst går rubriceringen att ändra under resans gång men du var av den åsikt att man valde en mildare rubricering för att få PM häktad. Vi prövar mord/dråp men ändrar till vållande om rätten avslår, det motsäger jag mig och anser att PM och hans advokat också skulle gjort. Nu brukar häktningar vara enkla att få igenom, säkert likadant i Danmark.

Nu läste jag att rätten valt att rätta sin egen rubricering till "grovt" vållande av annans död vilket betyder att PM tagit ett medvetande risktagande. Kanske t o m alkoholpåverkad? Man brukar vanligtvis när man nekar till våldsbrott/oaktsamhetsbrott motsäga sig häktning men PM gör inte så men å andra sidan är K inte funnen död, bara försvunnen ännu. Det agerandet/beslutet känns självsäkert från PMs sidan.
Enligt dansk press så nyttjade inte PM alkohol.
Citera
2017-08-16, 15:17
Medlem
De har hittat delar av en flytväst. Det var de Svenska polisen eller vem det var som gjorde det. Verkar dock inte intressant enligt Dansk polis.
Ska se om jag kan länka det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Det är ju nästan samma sak som dråp, eller? hur vet man att hon är död?
Dansk och svensk rubricering skiljer sig. Så dråp är något annat än grovt vållande till annans död. Juridiska finesser och dessutom inte helt lika rubriceringar mellan våra länder.

Det vet jag inte hur de vet. Ingen av oss sitter med vid förhören och polisen är knäpp tyst. De kanske inte ens vet det, men har rubriceringen för att få hålla honom häktad. Här i Flashback är det otroligt mycket spekulationer. Men sanningen är att det bara är att läsa in sig i de media som finns på nätet. Det är nog bättre än att läsa i de här trådarna då vilda spekulationer allt från ryssar och nordkoreaner som är inblandade. Eller sexuella spår...... ja ja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Du tror att du kan köra Bluetooth genom tjock plåt? I många nya byggnader fungerar inte mobiltelefonen inomhus bara för att det finns ett tunt men genomskinligt skikt av metall på glasrutorna för att reflektera värme. Det blir inte lättare när du får ett antal centimeter med svetsad och tätad stål.

Och det är fortfarande så att antennen måste upp ovanför vattenytan, eftersom vatten dödar radiovågor inom högre frekvensområden.

Och även om PM kan lagt till ny utrustning nyligen så är den information som tidigare givits att man inte har någon bra lösning för navigation under vatten annat än gyrokompass.

Vidare - hur många trycksäkra blåtands-GPS-puckar har du stött på?

Klart de haft gps, 24st byggare, alltid någon med bra gpslösning, med tanke på att sikten inuti båten är starkt begränsad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in