2017-08-17, 16:00
Medlem
Hej!. Jag har en fråga. Vad händer om man inte klarar tillräckligt med hp men väljer att byta programmet? Får man betala tillbaka pengar då och ansöka igen om studiemedel eller? För att jag vet att om jag väljer att försätta då får jag ingen studiestöd alls.
Citera
2017-08-18, 14:19
Medlem
Man kan lämna studieförsäkran tidigast 21/08. Får man första utbetalningen samma vecka då?
Citera
2017-08-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demnok
Man kan lämna studieförsäkran tidigast 21/08. Får man första utbetalningen samma vecka då?

Jag kommer få pengar 28/8. Står på appen.
Citera
2017-08-19, 09:20
Medlem
Topppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobaink666
Hej!. Jag har en fråga. Vad händer om man inte klarar tillräckligt med hp men väljer att byta programmet? Får man betala tillbaka pengar då och ansöka igen om studiemedel eller? För att jag vet att om jag väljer att försätta då får jag ingen studiestöd alls.

Du får bara studiemedel igen om du får ihop tillräckligt med HP för att klara gränsen (75%) som du redan fått pengar för. oavsett program.

Annan fråga. Om man söker 1 år, 60hp, och klarar bara 20hp te.x första terminen (under 75%) får man inget termin två då? eller om man fått godkänt för 1 år så får man det oavsett?
Citera
2017-08-19, 09:25
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
Annan fråga. Om man söker 1 år, 60hp, och klarar bara 20hp te.x första terminen (under 75%) får man inget termin två då? eller om man fått godkänt för 1 år så får man det oavsett?
Resultatkravet gäller för den period som du har ansökt om studiemedel. De flesta ansöker för ett år, alltså två terminer, i taget.
Citera
2017-08-19, 11:43
Medlem
Man behöver bara tjäna ihop poäng för de veckor man fick csn för eller?

Om man tagit csn typ halva terminen (dvs att man läst och sökt 30hp men bara tagit csn för 15 hp eller att man tagit csn för 45 poäng men läst(och sökt) för 60hp men man började ta csn efter de första 15 hp)

Eller är jag ute och cyklar nu?
Citera
2017-08-19, 12:24
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankdaddy
Man behöver bara tjäna ihop poäng för de veckor man fick csn för eller?

Om man tagit csn typ halva terminen (dvs att man läst och sökt 30hp men bara tagit csn för 15 hp eller att man tagit csn för 45 poäng men läst(och sökt) för 60hp men man började ta csn efter de första 15 hp)

Eller är jag ute och cyklar nu?
Ja, CSN kollar enbart på hur många högskolepoäng du mottagit studiemedel för. Så om du till exempel läser 60 hp men bara får studiemedel för 30 hp är resultatkravet 22 hp.
Citera
2017-08-19, 15:05
Medlem
Tog inte csn förra terminen och då fick jag inbetalningsavi som jag betalade. Den här terminen har jag tänkt söka csn, men kan jag återuppta mitt csn-stöd (har typ 90 veckor kvar) trots att jag har börjat betala av mitt studielån?
Citera
2017-08-19, 17:34
Medlem
Kontrollerar csn inkomst för alla?

Hej!

Jag ska börja plugga och kommer jobba extra på helger och ha som mål att slippa ta studielån och bara ta studiebidrag. Jag får dock tjäna max ca 90k före skatt denna termin (1 juli - 31 december) och tror jag redan har överstigit det. Kontrolleras alla som får bidraget eller bara stickprov?

Och om det är så att jag råkar tjäna mer och inte tänker på det men fortsätter att ta emot bidraget, vad blir då konsekvenser förutom att jag måste betala tillbaka?

Mvh
Citera
2017-08-19, 17:37
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådstart infogad.

/Mod.
Citera
2017-08-19, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwalan
Hej!

Jag ska börja plugga och kommer jobba extra på helger och ha som mål att slippa ta studielån och bara ta studiebidrag. Jag får dock tjäna max ca 90k före skatt denna termin (1 juli - 31 december) och tror jag redan har överstigit det. Kontrolleras alla som får bidraget eller bara stickprov?

Och om det är så att jag råkar tjäna mer och inte tänker på det men fortsätter att ta emot bidraget, vad blir då konsekvenser förutom att jag måste betala tillbaka?

Mvh

Det kontrolleras automatiskt via deklarationen.
Citera
2017-08-20, 04:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Tog inte csn förra terminen och då fick jag inbetalningsavi som jag betalade. Den här terminen har jag tänkt söka csn, men kan jag återuppta mitt csn-stöd (har typ 90 veckor kvar) trots att jag har börjat betala av mitt studielån?
Självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in