Citat:
Ursprungligen postat av
illbatting09
Fick idag ett brev från CSN som har beslutat att jag fått för mycket studiemedel.
Jag studerade på Göteborgs Universitet, men under andra terminen valde jag att avbryta mina studier. Detta anmäldes och bekräftades av universitetet den 11 maj 2017. Studiestödet betalades ut 25 april, men CSN vill nu att jag återbetalar hela beloppet. Jag var aktiv och deltog i studierna fram tills dagen då de avbröts, och vill alltså inte betala tillbaka hela beloppet på 10 000.
Har jag någon chans att få igenom detta i en överklagan? Någon som varit i liknande sits?
Frågan är om du har tagit HP (antalet som krävs) fram till den dagen du avbröt studierna?
Det är ju inte som på gymnasiet att enbart närvaro räcker, för studiemedel på högskola/univ. krävs det att man tar poäng. Man kan närvara varenda minut, men tar man inte poängkravet, får man inget studiemedel ändå, och kan bli återbetalningsskyldig.
Råkade ut för liknande återbetalningskrav under min studietid, hade brutit benet och var sjukskriven en månad, missade 10 poäng pga. detta. (det var annat poängsystem då, 10p var halva terminen). Löste sig genom att skicka in läkarintyget till CSN så tog de bort återbetalningskravet. Poängen tentade jag av på hösten därefter.