2017-08-17, 12:39
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beckbrallan
Har missat de senaste timmarna i tråden, så jag vet inte om detta klippet finns med redan:

GP: Polisens teori: Kim Wall är död

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/polisens-teori-kim-wall-%C3%A4r-d%C3%B6d-1.4543222

Här står lite mer:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/52VLW/dansk-polis-vi-letar-efter-en-dod-person

– Vi letar förmodligen efter en död person, det gör vi i området kring Kögebukten. Både i danska och svenska vatten men vi har ingen konkret indikation på var vi ska söka, säger Jens Møller Jensen i en video som dansk polis publicerade under onsdagen på Twitter och Youtube.
Citera
2017-08-17, 12:40
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Boken av Djursing heter "Raket-Madsen: Danmarks gør-det-selv astronaut."

https://bibliotek.kk.dk/ting/object/870970-basis%3A51597788
Tack, tyvärr tänker jag inte ta mig tid att läsa den. Det som jag har svårast att bena ut är de ekonomiska bitarna i historien och inte sällan ligger motiv just i pengar. Nu tror jag inte Madsen är den som påverkas så mycket av pengar, han jobbar med helt andra drivkrafter. Men det kan ju finnas andra runt honom som drivs av ekonomisk vinning och har skäl att göra något väldigt drastiskt...?
Citera
2017-08-17, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Vill bara förtydliga eftersom det verkar som ni rör ihop Middelgrund och Middelgrundfortet. Middelgrund är ett långsträckt grund som ligger rakt öster om Köpenhamn, och Middelgrundfortet är en konstgjord ö som ligger norr om Middelgrund och rakt öster om Tuborg.
Visst är det så. Grundet är väl synligt numera då vindkraftverken står på rad där, och kikar man söderifrån och norrutså blir Middelgrundsfortet mer eller mindre en naturlig avslutning på kedjan. Från fortet till till det södra änden av grundet är det en liten bit. Men geografiskt är det ingen stor skillnad.

Tror dock inte att det på nåt sätt är intressant här. Det är väl synligt och alldeles för nära land, och även om man inte alltid är sedd där så hade jag känr mig alldeles för övervakad för att dumpa nån där.

Flakfortet ligger i så fall bättre till. Men båda får ju en del uppmärksamhet och drar till sig båtfolk. Nej har han slängt i henne på flit så tror jag på SO om Ven, mellan Saltholm och Pepparholm, öster om Saltholm eller någonstans i vattnen rakt mellan Möns Klint och Bornholm.
Citera
2017-08-17, 12:42
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Flakfortet är en konstgjord ö i sundet och en fd marin försvarsanläggning numera nerlagd och hela ön är till salu.

Det är nog där han har sin håla på botten dit han går för att sova hans bror berättar ju att han brukar gå ut på kvällen och lägger sig på botten med ubåten och tömmer hjärnan sedan kommer han tillbaka på morgonen.

Så helt klart är stället betydelsefullt för madsen dels som gravplats för hans tidigare ubåt kraka men även historiskt på grund av att hans far berättade en massa minnen från WW-2.
Vet någon om polisen sökt vid Flakfortet och på botten vid hans ubåtsgrav? Freja var det väl han sänkte 2008
Citera
2017-08-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja DET är en av de möjliga teorierna. Jag tror inte ett ögonblick på att hon tänkte sälja artikeln till ett teknikmagasin, för hon hade inte den kompetensen. Det var med stor sannolikhet ett personporträtt hon tänkte skriva, med vinklingen "nu ska jag gå under skallbenet på denna udda figur och försöka förstå hur han blev som han blev". Kanske även med någon snäsa mot vita, heterosexuella medelålders män i allmänhet.
Tekniska publikationer har inte bara artiklar om hård teknik utan även om personer bakom olika projekt, eller hur teknik påverkar samhället och individuella människor.

Så hon saknade inte någon kompetens för att kunna sälja in till Wired.
Citera
2017-08-17, 12:59
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Djursing beskriver, enligt artikel i Kvällsposten, ett kärleksförhållande mellan Ubåtarna och (den autistiske?) Madsen som också på något svårbegripligt sätt är det som får honom att begrava dem på botten. De ska "skyddas från mänsklig girighet och dumhet". Kan han varit förälskad i Kim, riktigt uppöveröronenkär så att han tappade all kontroll. Hans bror beskriver att PM hade kontroll och behärskade svåra situationer men när han intervjuas och Kraka, den tidigare ubåten kommer på tal, ja då brister det för Madsen och han gråter. Kontroll på grejor -ja, kontroll på känslor - inte så mycket. Det är mer sannolikt att Madsen gjort något galet om det är starka känslor inblandade än om det hänt något tekniskt. Han är nog inte, som också brodern understryker en cynisk mördare. Men han kan nog blivit en passionerad mördare!
Citera
2017-08-17, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voyaflex
Vännerna sade "Hon är smart, och vi kan inte se att hon har överlistas".
Hon gick ombord en ubåt med en kille som bygger ubåtar samt raketer till rymden på sin fritid, alla har vi vår överman skulle jag nog säga.
Detta bygger på att planen var någon form av duell som hon förväntades vinna, men blev överlistad.

Om jag skulle gå ut på stan och slå ihjäl någon, så har jag ju inte överlistat den personen. Det är bara om jag slår ihjäl en specifik person efter att ha aktivt lurat den personen till en viss situation som det går säga att jag överlistat personen.

Detta borde varit ett vanligt arbete utan någon inblandning av list för att överleva.
Citera
2017-08-17, 13:03
Medlem
tegelpanna123s avatar
Han verkar som sagt inte vara riktigt riktig..

"Förut var Kraka drottningen. Inte nu längre. Jag kan inte låta bli att tänka på hur det är att vara ubåt och att vara ”second in command”.

Och då gråter han samtidigt.

http://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-tarar-vid-forra-ubatsdramat/
Citera
2017-08-17, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Var har du hittat uppgifter om att han inte kunde finansiera ubåten? Det var ju hans brors företag som var huvudfinansiär, båten var inte finnsierad av lånade pengar utan av redan insamlade pengar. Varför skulle han förstöra sin brors investering så där?
Det har mig veternligen inte visats något bevis att han har ekonomiska problem. Däremot att han är beroende av finansiell hjälp - om det är lätt finansiering helt via broder eller någonting han måste arbeta hårt för ute bland företag är det nog ingen som vet.

Vad vi vet, är att han tappade tillgång till maskinhall med en bunt maskiner mm som man under tidigare år fixat ihop pengar föra att köpa in.

Är brodern enda finansiär så är PM ekonomiskt sårbar. Vilket inte innebär att han är jagad av fogden. Så vi är hela tiden och cirklar runt "kanske", eftersom vi har en bråkdel av den information som polisen fixar sig med ett par dumpar från banker, mobilmaster, kameror, ...
Citera
2017-08-17, 13:09
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tegelpanna123
Han verkar som sagt inte vara riktigt riktig..

"Förut var Kraka drottningen. Inte nu längre. Jag kan inte låta bli att tänka på hur det är att vara ubåt och att vara ”second in command”.

Och då gråter han samtidigt.

http://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-tarar-vid-forra-ubatsdramat/
Vi kanske har att göra med ett "crime passionnel" Kan jag inte göra henne till min ska ingen annan dumskalle ha henne"
Citera
2017-08-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Vi kanske har att göra med ett "crime passionnel" Kan jag inte göra henne till min ska ingen annan dumskalle ha henne"
Efter ett enda möte?
Citera
2017-08-17, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Detta har avhandlats ett antal gånger redan

Vad är 'så snabbt'? Om hon säger till pojkvännen att hon ubåtsfärden är klar vid 22:30 och hon inte kommit hem kl 02:30 när han anmäler ubåten saknad till sjöräddningen - är det då för snabbt?
Ja att de överhuvudtaget tar emot en anmälan om försvunnen person innan det gått 24h är ytterst ovanligt och måste finnas särskilda omständigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
För att han inte var ombord på ubåten och för att PM ljög om att han lämnat av kvinnan?
Detta är saker som de inte kände till vid gripandet.

Hur som helst så kan det lika gärna varit pojkvännen som slagit ihjäl henne och sedan dumpat kroppen någonstans. Med tanke på att det är en mördad kvinna tycker jag det är väldigt ovanligt att inte partnern blivit misstänkt överhuvudtaget? Förmodligen är det rätt men jag undrar varför? Är det en polis och därför så började de sökarbetet tidigare och tog emot anmälan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in