2017-08-17, 12:09
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Jag har sökt på : Thomas Djursing, i tråden men får inget napp. Enligt Kvällsposten har han skrivit en bok om Raket-Madsen där han berättar om hur denne sänkte sin förra ubåt på den plats man såg honom o Kim med Nautilus. I artikeln rör det sig om både svårigheterna kring raketaffären och ett märkligt patos hos en svårbegriplig Madsen. Artikeln är för kort för att förklara, kanske någon läst boken?
http://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-tarar-vid-forra-ubatsdramat/
Citera
2017-08-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Fallet kallnar för att danska polisen inte har koll. Det enda dom klarade av var att häkta honom, bärga båten. Ha förhör. Det är ganska mycket som missats.

Danska polisen uppger till media att man intensifierar "eftersökningsarbetet " - inga sökbåtar syntes de närmsta 4 dygnen efter hennes försvinnande - varken vid saltholm el ens efter vittnesuppgifter att båten siktas vid öresundsbron. Istället har en helikopter används av och till.(?) Man tackade nej till svensk sjöräddning i sökarbetet ganska omgående.(?) Ingen missing people projekt har mobiliseras. Danska polisen la alla resurser i Kögebukt initialt. Man fokuserade sig på 2 teorier Kögebukt och teoretiska analyser av "Tysklandsresan".

Polisen har inte gjort om färden med PM ute på havet - för att se vart han seglat och beräknat timmar och sikt - för att fastställa om det är rimligt det han påstår.(?) De som stått för de direkta sökinsatserna är svensk sjöräddning via landskrona omnejd senaste dagarna. Det är alledes för tyst om detta nu och jag tror inte att danska polisen " sitter på något ", - utan de har shabblat till det och ter sig faktiskt ovana och enligt min mening inte helt kompetenta. De lägger för mycket vikt på PM utsagor än att vara aktiva i efterforskningen istället. Hoppas jag har fullständigt fel om mitt antagande, men tidsperspektivet tillsammans med den ringa information som omskrivs pekar tyvärr åt det hållet.

Håller inte alls med dig faktiskt. Det mesta av polisarbetet sker utan insyn utifrån. Man lägger pussel, man håller förhör. Man har lite tekniska prylar från ubåten som skall analyseras. Det är tydligen inte mycket men lite kan räddas. De har fynd från ubåten som skall analyseras. Man har säkert hållit flera förhör med PM som även dessa skall gås igenom och analysera riktigheten i. Det görs mer än du tror. Det du efterlyser, båtar och eftersök, är bara en liten liten del av hela polisarbetet. Den s k "ringa information som omskrivs" beror på att polisen inte släpper någon information. Utredningen är i ett känsligt läge och då gäller det att försöka få ihop pusselbitar utan att utomstående schabblar till det.
Citera
2017-08-17, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Håller inte alls med dig faktiskt. Det mesta av polisarbetet sker utan insyn utifrån. Man lägger pussel, man håller förhör. Man har lite tekniska prylar från ubåten som skall analyseras. Det är tydligen inte mycket men lite kan räddas. De har fynd från ubåten som skall analyseras. Man har säkert hållit flera förhör med PM som även dessa skall gås igenom och analysera riktigheten i. Det görs mer än du tror. Det du efterlyser, båtar och eftersök, är bara en liten liten del av hela polisarbetet. Den s k "ringa information som omskrivs" beror på att polisen inte släpper någon information. Utredningen är i ett känsligt läge och då gäller det att försöka få ihop pusselbitar utan att utomstående schabblar till det.

Absolut, och allt det där vet jag att det brukar gå till. Men tyvärr tror jag att de missat en del.
Citera
2017-08-17, 12:14
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Den här mannen lever helt i sin fantasy-world. Har nog flera diagnoser.
Dagens artikel i Kvällsposten är väldigt intressant. Tyvärr har jag inte läst, och tänker inte ta mig den tiden, Djursings bok men om detta var bekant i Danmark så förstår jag bättre att polisen var snabbt på tårna för att PM kan ha gjort något riktigt galet.
Citera
2017-08-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Hon har nyligen skrivit om både Kina och Indiens nationella rymdprogram! Men det är väl inte såå "viktigt" i sammanhanget .

Tyvärr bakom betalvägg.

https://foreignpolicy.com/author/kim-wall/

Och sedan har hon skrivit om subkultur i Kuba, om hur medelklassen blir rika på kriminell verksamhet.

https://harpers.org/archive/2017/07/the-weekly-package/

Så för PM var det nog ett lämpligt "försvinnande", med hans stora ego.

Edit:
" Hon skrev om feminism, queer och annat liknande som många unga kvinnor gör. " Vad väldigt många inte förstår är att dessa discipliner använder sig av en viss metod att intervjua på......
Jag tycker folk drar lite för stora växlar på hennes feministiska/queer-artiklar. Tycker hennes artiklar mer känns betraktande, typ exemplet du tar upp där med medelklassen på Kuba. Ja, hon är säkert influerad av de men hon är liksom inte en Lady Dahmer, är det jag menar. Det kan mycket väl varit så att KW ställde en något kritisk fråga och PM tände till, men jag tror inte hon i det här fallet gick "out of her way" för att sätta dit honom i någon anti-manlighets-rant. PM är ju excentriker och hela hans person bjuder in till en intressant artikel utan att pressa honom på "men har ni inte HEN-toaletter på den här ubåten, det här är ju inte alls funkis-anpassat heller" Enda enda enda jag kan komma på är att hon skulle rotat fram bilden på hans fru med blåtiran och konfrtonterat honom med den, men jag vill tro att hon är smartare än att göra det själv med honom i en ubåt..

Min teori är mer att hon tyckte det skulle vara kul att höra om PM och hans projekt, åka lite ubåt, och sälja artikeln till Wired (som ju är teknologi-vänlig), och då borde nichen mer vara "cool DIY-excentriker" än "kvinnohatande tölp" om hon ska få den såld... Känner också att hon är tillräckligt erfaren för att "känna av" en person och när det är läge att pressa eller inte pressa (särskilt om de är instängda i en ubåt tillsammans)...

Men jag spekulerar också, herregud, det är så himla lätt att fara iväg till "så här borde det vara"-territoriet alltså...
Citera
2017-08-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Absolut, och allt det där vet jag att det brukar gå till. Men tyvärr tror jag att de missat en del.
Klart det kan missas saker, framförallt i början av en utredning. Men tror de kommer lösa detta på något sätt. Det svåra här är att PM rört sig i skuggorna. I nattens mörker ute på ett mörkt vatten utan lanternor. Och ibland kanske i undervattensläge. De HAR plockat med sig teknik från båten som kanske kan visa hur hans rutt varit (om jag förstått rätt). Men det är ju inte klart på långa vägar.
Citera
2017-08-17, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Har jag missat detta....tråden är långa bitar väldigt tröttsam att läsa, mycket omtag och internt tjafs : http://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-tarar-vid-forra-ubatsdramat/
PM har sänkt även sin förra ubåt och kan inte låta bli att leva sig in i hur det måste vara att vara en ubåt !
Tack! Jag hade missat den helt o hållet. Himla kosntigt. En sak som sticker ut är ju att han uppenbarligen var mer berörd av den sänkningen än av Nautilus - om N hade varit en olycka (vilket det nu verkar bevisat att det inte är) så kan man ju verkligen tycka att han borde reagerat hårdare framför kamerorna.

Samtidigt såg han väl den gången mer som en begravning, kanske viss skillnad, men att ubåtarna är en stor del av hans liv och värld blir ju förstärkt här. Några har varit inne på det tidigare men bråket med ubåtsföreningen kan ju varit ett väldigt känsligt ämne ändå, som teoretiskt skulle kunnat komma upp under intervjun (och KW underskattade hans känslor inför det?)...
Citera
2017-08-17, 12:25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Jag har sökt på : Thomas Djursing, i tråden men får inget napp. Enligt Kvällsposten har han skrivit en bok om Raket-Madsen där han berättar om hur denne sänkte sin förra ubåt på den plats man såg honom o Kim med Nautilus. I artikeln rör det sig om både svårigheterna kring raketaffären och ett märkligt patos hos en svårbegriplig Madsen. Artikeln är för kort för att förklara, kanske någon läst boken?
http://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-tarar-vid-forra-ubatsdramat/

Boken av Djursing heter "Raket-Madsen: Danmarks gør-det-selv astronaut."

https://bibliotek.kk.dk/ting/object/870970-basis%3A51597788
Citera
2017-08-17, 12:30
Medlem
Hans rykte lär ju iallafall inte vara så bra efter den här cirkusen, oavsett vad som händer.
Citera
2017-08-17, 12:35
Medlem
beckbrallans avatar
Har missat de senaste timmarna i tråden, så jag vet inte om detta klippet finns med redan:

GP: Polisens teori: Kim Wall är död

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/polisens-teori-kim-wall-%C3%A4r-d%C3%B6d-1.4543222
Citera
2017-08-17, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beckbrallan
Har missat de senaste timmarna i tråden, så jag vet inte om detta klippet finns med redan:

GP: Polisens teori: Kim Wall är död

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/polisens-teori-kim-wall-%C3%A4r-d%C3%B6d-1.4543222

Nå, det har man ju listat ut sen i fredags förra veckan ju. Även om polisen försöker söka förutsättningslöst så begrep ju även dom att hon med största sannolikhet inte lever.
Citera
2017-08-17, 12:39
Avstängd
scips avatar
Citat:
Har jag missat detta....tråden är långa bitar väldigt tröttsam att läsa, mycket omtag och internt tjafs : http://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-tarar-vid-forra-ubatsdramat/
PM har sänkt även sin förra ubåt och kan inte låta bli att leva sig in i hur det måste vara att vara en ubåt !
Flakfortet är en konstgjord ö i sundet och en fd marin försvarsanläggning numera nerlagd och hela ön är till salu.

Det är nog där han har sin håla på botten dit han går för att sova hans bror berättar ju att han brukar gå ut på kvällen och lägger sig på botten med ubåten och tömmer hjärnan sedan kommer han tillbaka på morgonen.

Så helt klart är stället betydelsefullt för madsen dels som gravplats för hans tidigare ubåt kraka men även historiskt på grund av att hans far berättade en massa minnen från WW-2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in