2017-08-16, 18:46
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det beror ju på hur många gällande siffror du har på de andra raderna i tabellen.

Har du genomgående två gällande siffror så får du snällt följa den normala avrundningsregeln och ange 100%. En fotnot, eller en anmärkning i texten, passar då fint för att markera att 100% betyder 100% +/- 5%.

Det här är nog det enda rimliga svaret jag sett. TS, ditt problem är inte hur du ska avrunda, det är varför du ska avrunda.

Inom fysik anger man gällande siffror, och den som läser det vet du att det implicerar att en avrundning har gjorts pga en osäkerhet. Detta beror oftast på ditt mätinstrument, och bör tas därifrån.

T.ex. bör du, även om dina enda 2 siffror är "1" och "2", ange 1,0 och 2,0 om det är uppmätt i den noggrannheten.

I ditt fall, om 99,5% är så pass viktigt, så är en decimal gällande, och då bör dina andra siffror visa "X,0" för att få en "fin" tabell, om det nu är det viktiga.
Citera
2017-08-16, 20:40
Medlem
En god regel är att använda så många decimaler som krävs för att ge läsaren relevant information. 99.5% bör därmed inte avrundas uppåt eftersom det ju då blir detsamma som allt av något. 99,46% torde dock vara ointressant att skriva ut om inte helheten har ett så högt värde att även 0,04% är en ansenlig mängd att ta hänsyn till.
Citera
2017-08-16, 21:06
Medlem
momo79s avatar
Som många är inne på finns det flera olika lösningar om procentandelen ska skrivas ut i löpande text. Så är dock inte fallet här. Det är alltså en tabell jag har att göra med som senare ska resultera i ett stapeldiagram. Decimalen vill jag ha bort med anledning av att diagrammet annars blir för plottrigt. Så pass exakta siffror är inte nödvändiga i min uträkning vilket leder till att decimalen därmed blir överflödig.

Men jag vill ändå lyfta det hela till att handla om något annat än mitt specifika fall. Är inte avrundningsregeln felaktig vid tillfällen då avrundningen resulterar i ett procentandelstal på 100?
Citera
2017-08-16, 21:10
Bannlyst
Avrundar man uppåt får man som sagt "problem" med 100% (allting), men avrundar man nedåt kommer problemet att förflytta sig till andra änden, dvs mindre än 0,5% ger 0% (ingenting). Det går inte att göra något åt om alla värden ska ha mindre än 1 procentenheter i felmarginal. Nöjer du dig med mindre än eller exakt 1 procentenheters felmarginal skulle det gå att lösa, om du t.ex. avrundar allt under 50% uppåt och allt under 50% nedåt, plus att du som specialfall avrundar det exakta värdet 0 till 1 och det exakta värdet 100 till 99.
Senast redigerad av SuperSizeMe 2017-08-16 kl. 21:33.
Citera
2017-08-16, 21:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momo79
Som många är inne på finns det flera olika lösningar om procentandelen ska skrivas ut i löpande text. Så är dock inte fallet här. Det är alltså en tabell jag har att göra med som senare ska resultera i ett stapeldiagram. Decimalen vill jag ha bort med anledning av att diagrammet annars blir för plottrigt. Så pass exakta siffror är inte nödvändiga i min uträkning vilket leder till att decimalen därmed blir överflödig.

Men jag vill ändå lyfta det hela till att handla om något annat än mitt specifika fall. Är inte avrundningsregeln felaktig vid tillfällen då avrundningen resulterar i ett procentandelstal på 100?

Känns ganska glasklart att du borde använda 99%, i detta fall, tycker jag.

Då visar du att det är nästan 100%, men inte riktigt. Det borde vara den relevanta informationen att få fram.

Rundar du av till 100% så missleds man att tro att det är verkligen 100%.
Citera
2017-08-16, 22:05
Medlem
paprikaflickans avatar
I allmänhet tycker jag inte att man bör avrunda mer än osäkerheten, eller om man har väldigt många decimaler, vilken exakthet som krävs.

Så regler om att det ska vara si och så många decimaler tycker jag att man mer kan se som rekommendationer.

Om du säkert kan säga att den faktiska siffran är någonstans mellan 99.45 och 99.55 tycker jag att man kan behålla den. Om man nu inte tycker att den exaktheten är viktig i sammanhanget kan man ju lika gärna avrunda till 99 eller 100 procent.
Citera
2017-08-16, 22:09
Medlem
elbels avatar
,5 avrundar man uppåt, dvs rätt svar är 99,6%
Citera
2017-08-16, 22:16
Medlem
EnDodTigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momo79
Blev ombedd att starta en egen tråd om detta så då gör jag det.

Hur bör man avrunda 99,5 % på lämpligast sätt om man vill bli av med decimalen? Enligt konventionella avrundningsregler avrundar man uppåt. I detta fall alltså till 100 %.

Här uppstår det dock ett problem. 100 % inbegriper ju allt av någonting. Så tolkas "begreppet" 100 %. Men i detta fall är det ju inte "allt", utan endast 99,5 %.

Min fråga: bör då inte 99,5 % rimligtvis avrundas nedåt istället, till 99 %?

I vilket syfte vill du avrunda 99,5%?

Om det bara är i teoretiskt syfte så är väl avrundning till närmaste heltal 100% lämpligt. Vill du däremot använda det till något praktiskt så finns ju sällan anledning till avrundnig, men som med exemplet bensintank så blir trunkering till 99% lämpligast för att påvisa att det finns LITE plats kvar för mer bränsle.

Å andra sidan så vill man väl som fordonstillverkare inte presentera tankvolym för lågt för att undvika att kunden upplever bilen som en bensinslukare och därför skalar ner noggranheten på presentationen och visar full tank så länge som möjligt.

Egentligen mynnar detta ut i en mer filosofisk fråga än matematisk. Som ofta blir svaret "det beror på", i många fall lämpligast att bara lämna det där.
Senast redigerad av EnDodTiger 2017-08-16 kl. 22:22.
Citera
2017-08-16, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
,5 avrundar man uppåt, dvs rätt svar är 99,6%
Hallå där, vad menar du?
Citera
2017-08-16, 22:32
Medlem
I min värld är det sammanhanget som avgör.
Är det signifikant att något är 100% eller nästan 100% så får man allt ta med decimaler.
Om det känns "plottrigt" i tex ett diagram eller i en tabell så för det bli plottrigt då....
Minska teckenstorleken tex.
Citera
2017-08-16, 22:45
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
>99%
Är en elegant lösning

Exakt, problem solved!
Citera
2017-08-16, 22:50
Medlem
Kaustis avatar
Det här är Flashback idag, ofullständiga frågor ställs och folk spekulerar vilt i vad som är "rätt svar" på frågan (som egentligen är omöjlig att besvara med hjälp av informationen i trådstarten). Det här är inte första, andra eller hundrade gången jag ser tendenserna här, är det så här lågt vi sjunkit nu?

@TS: tänk igenom din fråga både en och två gånger till, förklara vad du försöker göra samt vilket underlag du har. En stor del i att få ett bra svar handlar om att ställa en bra fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in