2017-08-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momo79
Du hade avrundat nedåt i ovannämnda fall?
Förmodligen hade jag inte lagt någon vikt vid det, men utan att veta mer kan jag inte svara.
Citera
2017-08-16, 12:31
Medlem
Citat:
I en tabell faktiskt, i mitt fall. Men undrar även för andra sammanhang för att göra frågan mer allmän.

~100%
Citera
2017-08-16, 13:52
Medlem
Jag svarade i "0,999...=1"-tråden att man skulle avrunda till 1. Men då trodde jag enbart att personen missuppfattat 0,999... och försökte likställa det med 99,5%. Man får som sagt använda lite mer tanke när man avrundar specifikt 99,5% till 100%, men man skulle ju kunna skriva att det är ungefär 100%.
Citera
2017-08-16, 14:41
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Blev ombedd att starta en egen tråd om detta så då gör jag det.

Hur bör man avrunda 99,5 % på lämpligast sätt om man vill bli av med decimalen? Enligt konventionella avrundningsregler avrundar man uppåt. I detta fall alltså till 100 %.

Här uppstår det dock ett problem. 100 % inbegriper ju allt av någonting. Så tolkas "begreppet" 100 %. Men i detta fall är det ju inte "allt", utan endast 99,5 %.

Min fråga: bör då inte 99,5 % rimligtvis avrundas nedåt istället, till 99 %?

Du bör analysera konsekvenserna av respektive avrundning. Det finns ingen avrundningsmetod som är korrekt i alla sammanhang. Det är mitt svar.
Citera
2017-08-16, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Du bör analysera konsekvenserna av respektive avrundning. Det finns ingen avrundningsmetod som är korrekt i alla sammanhang. Det är mitt svar.
Avrundning är per definition aldrig korrekt.
Citera
2017-08-16, 14:48
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Avrundning är per definition aldrig korrekt.

Jag håller med dig. Jag ändrar mitt ordval från "korrekt" till "lämplig".
Citera
2017-08-16, 15:45
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Varför?
Eftersom avrundningen av just det talet är mer opraktiskt än praktiskt att genomföra.
Citera
2017-08-16, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Eftersom avrundningen av just det talet är mer opraktiskt än praktiskt att genomföra.
Antag att du har en lång tabell där alla andra värden avrundats till heltaliga procent. Då blir det väldigt konstigt att ha med 99,5% helt plötsligt. Det kanske rentav är ett formulär på dator där du inte kan mata in decimaler.
Citera
2017-08-16, 16:00
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Antag att du har en lång tabell där alla andra värden avrundats till heltaliga procent. Då blir det väldigt konstigt att ha med 99,5% helt plötsligt. Det kanske rentav är ett formulär på dator där du inte kan mata in decimaler.
Man ska ha det ändå för att avrunda till 100% när det inte är exakt 100% är fel men att avrunda ner är också fel.
Citera
2017-08-16, 16:29
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Hur bör man avrunda 99,5% på lämpligast sätt om man vill bli av med decimalen? Enligt konventionella avrundningsregler avrundar man uppåt. I detta fall alltså till 100%.

Här uppstår det dock ett problem. 100 % inbegriper ju allt av någonting. Så tolkas "begreppet" 100%. Men i detta fall är det ju inte "allt", utan endast 99,5 %.

Min fråga: bör då inte 99,5 % rimligtvis avrundas nedåt istället, till 99 %?
Det beror ju på hur många gällande siffror du har på de andra raderna i tabellen.

Har du genomgående två gällande siffror så får du snällt följa den normala avrundningsregeln och ange 100%. En fotnot, eller en anmärkning i texten, passar då fint för att markera att 100% betyder 100% +/- 5%.

Har du genomgående tre gällande siffror i tabellen så ska du givetvis inte avrunda.

Annars kan du ju fundera på om du har valt en vettig variabel för den kolumnen.
Citera
2017-08-16, 17:30
Medlem
En luftblandning innehållande syre och koloxid finns i en tub, syrets innehåll är 99,5%. Vad känns bäst i detta fall tycker ni, att avrunda till 99% syre eller skriva på tuben att luftblandningen innehåller 100% syre?

För mig personligen känns 100% alternativet en aning vilseledande faktiskt, det är som att något viktigt kommer bort i avrundningsprocessen. Eller egentligen skulle jag nog vilja gå så långt och säga att 100% alternativet är rena rama desinformationen, eller 100% FAKENEWS, men samtidigt är det förstås viktigt att följa de korrekta avrundningsreglerna så 100% syre får det bli!!...--->

Merinformation:
Citera
2017-08-16, 17:43
Medlem
Motacilla.albas avatar
>99%
Är en elegant lösning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto