Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Freonstadiet, vad svamlar du om?
Freon är ett handelsnamn på ett köldmedium.
Jag förmodar att du menar aerosol?
Doft utgörs av molekyler, inte synonymt med aerosol.
En hund kan hitta två sandkorn på en sandstrand 50x200 meter.
Fanns det likdoft i ubåten så fanns det stor chans att en likhund kände doften efter att ha fått lukta på det utpumpade vattnet.
Du vet inte vad du pratar om.
Sorry menade naturligtvis feromoner och inte "freoner", går lite fort att svara när man jobbar med annat. De dofter som hundar uppfattar kan skjöljas bort med vatten - och naturligtvis även med saltvatten.
Om en kropp ligger i ett slutet utrymme som en ubåt, avsätts redan efter 20 min likdoft som kan uppfattas av en liksökshund. Ju längre kroppen ligger där desto mer doft avsätts.
Om KM dött efter kl 20.30 har hon inte kunnat ligga så länge i u-båten innan kroppen togs ut därifrån. Att denna mycket svaga doft skulle kunna utblandas med flera hundra liter saltvatten, kanske flera tusen liter, och att man sedan ska kunna tappa ut detta vatten "under kontrollerade former", som du skriver - för att på något sätt "sila" fram någon likdoft som en likhund kan markera för, tror jag faktiskt är helt orimligt.
Hur vet man dessutom att vattnet som ubåten tog in inte har omgärdat något annat drunknat lik tidigare?