2017-08-16, 20:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Freonstadiet, vad svamlar du om?

Freon är ett handelsnamn på ett köldmedium.

Jag förmodar att du menar aerosol?

Doft utgörs av molekyler, inte synonymt med aerosol.

En hund kan hitta två sandkorn på en sandstrand 50x200 meter.

Fanns det likdoft i ubåten så fanns det stor chans att en likhund kände doften efter att ha fått lukta på det utpumpade vattnet.

Du vet inte vad du pratar om.

Sorry menade naturligtvis feromoner och inte "freoner", går lite fort att svara när man jobbar med annat. De dofter som hundar uppfattar kan skjöljas bort med vatten - och naturligtvis även med saltvatten.

Om en kropp ligger i ett slutet utrymme som en ubåt, avsätts redan efter 20 min likdoft som kan uppfattas av en liksökshund. Ju längre kroppen ligger där desto mer doft avsätts.
Om KM dött efter kl 20.30 har hon inte kunnat ligga så länge i u-båten innan kroppen togs ut därifrån. Att denna mycket svaga doft skulle kunna utblandas med flera hundra liter saltvatten, kanske flera tusen liter, och att man sedan ska kunna tappa ut detta vatten "under kontrollerade former", som du skriver - för att på något sätt "sila" fram någon likdoft som en likhund kan markera för, tror jag faktiskt är helt orimligt.

Hur vet man dessutom att vattnet som ubåten tog in inte har omgärdat något annat drunknat lik tidigare?
Citera
2017-08-16, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Skall det inte vara en gul snabblixt också på en ubåt. Har för mig att jag lärt det en gång.
Det finns inte ens krav på lanternor så länge den seglar i dagsljus. Läs mitt svar här (och följ gärna länken till artikeln)

(FB) Svenska Kim Wall försvunnen sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Citera
2017-08-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Märkligt :
"Vid midnatt i torsdags var det stora handelsfartyget på väg söderut i farleden mellan Danmark och Sverige. I vattnen mellan Köpenhamn och ön Saltholm, nordväst om Öresundsbron, såg en person som arbetade på däck ubåten Nautilus passera på mycket kort avstånd."
"

"– Ubåten korsade farleden, endast 30 meter för om oss. Den var helt nedsläckt och jag såg den tack vare månskenet. Det var extremt nära en kollision.
Hade lanternorna släckta
Även fartygets kapten och styrman såg ubåten. De upptäckte dock farkosten först efter att den passerat. Händelsen ledde därför inte till någon åtgärd från bryggan.
Ubåten var på väg från Danmark österut, i riktning mot Sverige, med en fart på fem-sex knop. Vittnet som Aftonbladet varit i kontakt med reagerade starkt över att ubåten färdades med släckta lanternor.
– Det gör man bara inte. Särskilt inte en så pass trafikerad led som den i Öresund.
– Jag tänkte på spionubåtar från Putin, men de är nog smartare än att gå i ytläge."

Menar du att kaptenen ljuger, eller är det du som är dåligt insatt ?

Vad heter det fartyget?
Citera
2017-08-16, 20:08
Medlem
Citat:
Släckta lanternor, ok. Det är inte det samma som att vara utan lanternor.
Därom tvista de lärde. Ubåten verkar inte ha några fasta lanternor eftersom de inte klarar dykning. Så man hänger upp vid behov. Så fritt fram att spekulera om ubåten skall anses sakna eller anses ha, men ej tända.
Citera
2017-08-16, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Det kan väl ge mycket statisk elektricitet som kan skada elektroniskt känslig utrustning om jag inte minns fel, nu vet jag inte hur det fungerar på en ubåt ioförsig. Lika farligt som nylonstrumpor och nice trosor och foppa tofflor inom vården kanske

Bomull fungerar nog bäst som klädsel ombord och det är väl rätt kyligt på en ubåt eller, nån som vet?
Sällan som statisk elektricitet faktiskt skadar färdig elektronik. Antenningången på radioapparater är känslig. Och finns massor med folk som råkar ut för att en dator startar om. Men dock sällan färdig elektronik går sönder.

Lösa kretskort är däremot känsligare - dels för att man kan ta på elektriska ledare och dels för att det kan finnas oanslutna ingångar som fungerar som antenner. Och lösa komponenter ännu mer känsliga.

Nej - jag tror inte att någon urladdning från någon klädsel förstört någon elektronik. Däremot möjligen reboot. Och ingenting som jag tror någon skulle bli så arg över att någon behövde dö. Öppna blybatterier skulle kunna smälla pga all knallgas - men jag tror inte man har öppna batterier just för att de dels kräver underhåll och dels är farliga. Och det är svårare i en ubåt än på land att vädra ut gasen vid laddning.
Citera
2017-08-16, 20:13
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Skall det inte vara en gul snabblixt också på en ubåt. Har för mig att jag lärt det en gång.

Helt rätt! Samma lanternor som på andra båtar + gul blixt. Vet ej om gul blixt är internationellt...
Citera
2017-08-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Därom tvista de lärde. Ubåten verkar inte ha några fasta lanternor eftersom de inte klarar dykning. Så man hänger upp vid behov. Så fritt fram att spekulera om ubåten skall anses sakna eller anses ha, men ej tända.

Bara för att vara lite bestämd här:

- Det är KLART att de hade GPS! Idioter som tror de inte hade det.

- Det är KLART som korvspad att karln hade med sig sin mobiltelefon.

- Det är KLART som vattnet i Öresund att det fanns lanterna att tillgå på båten, om så en enda vit topplanterna, men att han valde att åka nedsläckt.

Sådär, då är det utrett i vart fall.
Citera
2017-08-16, 20:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Enligt danska sjöfartsverket betraktas ubåten som fritidsbåt och omfattats inte av krav på radio och AIS om dom är mindre än 24m. Däremot omfattas dom av sjörättsreglerna och ska vara utrustade med flytvästar och använda lanternor mellan solnedgång och soluppgång.

https://www.b.dk/nationalt/ingen-aner-hvor-nautilus-har-vaeret

Det finns alltså inget krav på att det ska finnas några lanternor så länge dom seglar i dagsljus och om båten är under 24m.

Läste om det här i en av grupperna runt PM och Nautilus på facebook och ubåten var inte utrustad med lanternor. Den har vid tidigare tillfälle haft någon form av topplanterna/lykta som har gått att hissa upp, men den är troligen inte monterad efter renoveringen. Ett av problemen dom debatterades var att det inte var helt lätt med lanternor dom klarar trycket vid dykning.

Att ubåten sedan har siktats nedsläckt förklaras alltså med att den möjligtvis bara har en topplanterna (om den var monterad). Oavsett vilket så är den generella åsikten i facebookgruppen att det inte är något konstigt då PM i princip alltid har seglat släckt även när det funnits en lanterna.

Tycker det är konstigt att han seglar släckt i mörkret och tydligen har gjort så ofta utan att någon reagerat. Det är livsfarligt, inte bara för honom utan även för folk ombord på andra båtar.
PM klarar ju sig för att andra båtar följer regelverket och har lanternor - skulle alla vara nedsläcka skulle folk krocka frekvent,

Att segla nedsläckt i mörkret i Öresund borde vara straffbart!
Fullkomligt dåraktigt och hänsynslöst.
Definitivt ett skäl för kustbevakningen att stoppa hans u-båt från att ge sig ut när det är mörkt.
Det var någon som uttalade sig om att PM värnar så mycket om andra varelsers välbefinnande och liv. Knappast med detta beteende!
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-16 kl. 20:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast att hon har rest runt i en massa farliga länder och inte blivit mördad, är antagligen bara en fråga om tur och inte att hon är Modesty Blaise! Jag är kvinna och jag vet - tyvärr - att man som kvinna alltid är svagare än en man rent fysiskt. Det spelar ingen roll hur stark man är i andra roller, som karriärkvinna, förhandlare eller vad som helst. Vill en man våldta en eller döda en med sina bara händer, så kan han göra det.
Jag pratar självfallet inte om fysisk styrka, utan om att hon vet hur man lyfter en telefon och ringer de samtal som behövs. Hotar någon henne till livet så har hon rätt goda chanser att få polisen att tro det. Drar hon därefter till Arlanda och flyger till NY och den som hotar henne också hamnar i NY så kommer polisen att tro kvadratiskt mycket mer på det eftersom det är lite mycket sammanträffande att slemmet också råkade hamna i samma stad.

Det enda hon inte kan klara sig ifrån med lite telefonsamtal är statsfinansierad terror. Och vi behöver väl ändå inte fortsätta och springa på den bollen - att Kim skulle vara hotad av Kim?
Citera
Medlem
Citat:
Den saknar lanternor, se mina tidigare inlägg alldeles nyss. Möjligen fanns en topplanterna (har funnits tidigare), men den var troligen inte monterad efter renoveringen. Den behöver inga lanternor i dagsljus och det är först när det blir mörkt det blir ett brott att segla med den. Så det är ett brott. Tveksamt om det ens räknas som allvarligt med tanke på hur många fritidsbåtar som framförs i Öresund utan lanternor.

Men avsaknaden av dom är inte bra för utredningen. Hade det funnits lanternor hade det kunnat vara graverande att segla med dom släckta. Men nu fanns det inga så då säger det inget om huruvida han ville dölja något eller inte.
Citera
2017-08-16, 20:19
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Vad heter det fartyget?

Det framgår inte, men går kanske att finna med lite detektivarbete och med hjälp av namnen som intervjuats.
Citera
2017-08-16, 20:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag pratar självfallet inte om fysisk styrka, utan om att hon vet hur man lyfter en telefon och ringer de samtal som behövs. Hotar någon henne till livet så har hon rätt goda chanser att få polisen att tro det. Drar hon därefter till Arlanda och flyger till NY och den som hotar henne också hamnar i NY så kommer polisen att tro kvadratiskt mycket mer på det eftersom det är lite mycket sammanträffande att slemmet också råkade hamna i samma stad.

Det enda hon inte kan klara sig ifrån med lite telefonsamtal är statsfinansierad terror. Och vi behöver väl ändå inte fortsätta och springa på den bollen - att Kim skulle vara hotad av Kim?

Fast då missar du att statistiken är full av "starka kvinnor" som aldrig vågat ringa de där samtalen ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in