Citat:
Ursprungligen postat av
Eldarn.
Jag kan inte tala för andra AIK-supportrar men jag är nöjd med arenan. Sedan var det väl något speciellt med Råsunda: stämningen, den blaskiga ölen, korven med skinn på och allt runt om kring. Vi spelade ändå där i 75 år, då hinner man skapa oförglömliga minnen och göra platsen till AIK. Råsunda, Stadion och Söderstadion var ju också arenor så långt bort från nuvarande standard. Och där får man väl ge er marknadsavdelning kredd. Jag har för dålig koll på vad det är ni gjorde rätt från dag ett sedan inflyttningen men har ju snackats om gratisbiljetter till skolor i Söderort. Smart både kort- och långsiktigt. Och folk drar ju folk. Tror att 5-0 mot J-Södra i Superettan betyder mycket för denna publikboom.
Grejen var ju att många var emot en ny arena redan när första spadtaget togs. Inte blev det bättre när Friends fick/köpte namnrättigheterna. Nationalarenan/NA blev ju ett alternativt namn för oss supportrar. Klassisk AIK-kaxighet eller för att namnet Friends klingar dåligt i AIK-kretsar? Blev ju standard direkt att snacka skit om arenan när man var i sällskap i andra. Det bara var så. "Akustiken är för dålig. Gräset är för dåligt. Dåligt utbud i kiosker. Fotboll ska spelas under bar himmel!"
Minnena betyder mer än vad man kan tro. Tycker att det är dags att skapa några på Friends. Djurgården har jag ingen aning om. Förstår inte hur de kan vara så hemmastadda när de inte vunnit ett skit på arenan. Ingen derbyvinst på arenan. Ingen serievinst. Och lägg till att den ligger på Söder.
Instämmer i det fetade. Jag tror att en del i den tuffa starten (som gnagare är man dock van vid sådana) var att invigningen var ett par år innan området (men även arenan) var färdigbyggd. Det är väl först om ytterligare ett decennium som T-banan är där?
Arenan är även bra stor, vilket givetvis är en grym potential - med 50K när vi återigen vinner allsvenskan och återigen mstchar Barcelona i Europaspel. Just det gör vi dock sällan.
Storleken gör att på bra publikmatcher, med ca 25K, så är det bara halvfullt. Samma numerär på exempelvis Tele2 är nästan slutsålt vilket i sig drar folk. Omvänt kan man säga att 25K på Tele2 kräver 41.5 för samma fyllnadskänsla (😉

på nationalarenan.