2017-08-15, 16:09
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwisp
Haglund verkar vara en hyvens person, men jag tycker att Elfsborg har underpresterat sett till sin trupp i typ tio år nu. Många gånger har de sett ut som guldkandidater på pappret men placerat sig långt från toppen. Känns som att en annan tränare kunnat få ut betydligt mer av laget.

Intressant då de vann guld för fem år sedan.
Citera
2017-08-15, 17:53
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Om MFF vinner SM guld så hoppas jag dem satsar lite mer på att nå CL till nästa år. Spelare som återkommer till allsvenskan efter spel i medelmåttiga europeiska ligor när dem är 22-25 brukar inte bli särskilt mycket bättre än AS nivå resten av karriären... Fast det är väl svårt att värva någon bra spelare till AS eftersom ligan håller såpass låg nivå.
Citera
2017-08-15, 20:13
Medlem
JohnnyGenzales avatar
"derby" mot Häcken på söndag. Ja, jag skriver "derby" för jag börjar verkligen tröttna på att inte ha några riktiga derbyn i Göteborg. Häcken ger mig ingenting förutom ett "jaha". Gör mig knappt mer glad över att slå dem och inte heller mer ledsen över att förlora mot dem.

Tyvärr, men de har ju inga fans och det verkar aldrig förändras.

ÖIS/GAIS vakna för helvete.
Citera
2017-08-15, 20:59
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldarn.
Grejen var ju att många var emot en ny arena redan när första spadtaget togs. Inte blev det bättre när Friends fick/köpte namnrättigheterna. Nationalarenan/NA blev ju ett alternativt namn för oss supportrar. Klassisk AIK-kaxighet eller för att namnet Friends klingar dåligt i AIK-kretsar? Blev ju standard direkt att snacka skit om arenan när man var i sällskap i andra. Det bara var så. "Akustiken är för dålig. Gräset är för dåligt. Dåligt utbud i kiosker. Fotboll ska spelas under bar himmel!"

Minnena betyder mer än vad man kan tro. Tycker att det är dags att skapa några på Friends. Djurgården har jag ingen aning om. Förstår inte hur de kan vara så hemmastadda när de inte vunnit ett skit på arenan. Ingen derbyvinst på arenan. Ingen serievinst. Och lägg till att den ligger på Söder.

Jag tror faktiskt det helt enkelt är så att Nya Söderstadion är en bra arena överlag och definitivt bättre på alla punkter jämfört med Friends (med undantag för att vi spelar på plast givetvis). Friends är för stor och har för många problem. Alla som du nämner, även om vissa blivit bättre skulle jag inte säga att det blivit bra.

Kontroversen kring namnet tycker jag f.ö. var ofattbart. Friends är bra mycket bättre än att ha sin arena uppkallad efter en korrupt storbank.
Citera
2017-08-15, 21:54
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
"derby" mot Häcken på söndag. Ja, jag skriver "derby" för jag börjar verkligen tröttna på att inte ha några riktiga derbyn i Göteborg. Häcken ger mig ingenting förutom ett "jaha". Gör mig knappt mer glad över att slå dem och inte heller mer ledsen över att förlora mot dem.

Tyvärr, men de har ju inga fans och det verkar aldrig förändras.

ÖIS/GAIS vakna för helvete.
Det är ju som det är. Häcken har kanske landets stabilaste ekonomi ihop med MFF medan GAIS/ÖIS har varit kroniskt ekonomiskt misskötta i många decennier i flera omgångar. Det börjar ta ut sin rätt. Spontant känns alla klubbarnas nuvarande serietillhörighet som den mest rimliga sett till förutsättningar och det verkar stabiliseras.
Citera
2017-08-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldarn.
Jag kan inte tala för andra AIK-supportrar men jag är nöjd med arenan. Sedan var det väl något speciellt med Råsunda: stämningen, den blaskiga ölen, korven med skinn på och allt runt om kring. Vi spelade ändå där i 75 år, då hinner man skapa oförglömliga minnen och göra platsen till AIK. Råsunda, Stadion och Söderstadion var ju också arenor så långt bort från nuvarande standard. Och där får man väl ge er marknadsavdelning kredd. Jag har för dålig koll på vad det är ni gjorde rätt från dag ett sedan inflyttningen men har ju snackats om gratisbiljetter till skolor i Söderort. Smart både kort- och långsiktigt. Och folk drar ju folk. Tror att 5-0 mot J-Södra i Superettan betyder mycket för denna publikboom.

Grejen var ju att många var emot en ny arena redan när första spadtaget togs. Inte blev det bättre när Friends fick/köpte namnrättigheterna. Nationalarenan/NA blev ju ett alternativt namn för oss supportrar. Klassisk AIK-kaxighet eller för att namnet Friends klingar dåligt i AIK-kretsar? Blev ju standard direkt att snacka skit om arenan när man var i sällskap i andra. Det bara var så. "Akustiken är för dålig. Gräset är för dåligt. Dåligt utbud i kiosker. Fotboll ska spelas under bar himmel!"

Minnena betyder mer än vad man kan tro. Tycker att det är dags att skapa några på Friends. Djurgården har jag ingen aning om. Förstår inte hur de kan vara så hemmastadda när de inte vunnit ett skit på arenan. Ingen derbyvinst på arenan. Ingen serievinst. Och lägg till att den ligger på Söder.
Instämmer i det fetade. Jag tror att en del i den tuffa starten (som gnagare är man dock van vid sådana) var att invigningen var ett par år innan området (men även arenan) var färdigbyggd. Det är väl först om ytterligare ett decennium som T-banan är där?

Arenan är även bra stor, vilket givetvis är en grym potential - med 50K när vi återigen vinner allsvenskan och återigen mstchar Barcelona i Europaspel. Just det gör vi dock sällan.

Storleken gör att på bra publikmatcher, med ca 25K, så är det bara halvfullt. Samma numerär på exempelvis Tele2 är nästan slutsålt vilket i sig drar folk. Omvänt kan man säga att 25K på Tele2 kräver 41.5 för samma fyllnadskänsla (&#128521 på nationalarenan.
Citera
2017-08-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det är ju som det är. Häcken har kanske landets stabilaste ekonomi ihop med MFF medan GAIS/ÖIS har varit kroniskt ekonomiskt misskötta i många decennier i flera omgångar. Det börjar ta ut sin rätt. Spontant känns alla klubbarnas nuvarande serietillhörighet som den mest rimliga sett till förutsättningar och det verkar stabiliseras.

ÖIS och GAIS ekonomi ser ut att vara hyfsat uppstyrd nu dock, dom gick båda plus på driften 2016, vilket rätt få klubbar kan skylta med. + 0,1 mille för Byggmyglarna och + 0,5 mille för Parkbänksalkisarna. Dom måste dock öka omsättningen en hel del för att vara att räkna med i det långa loppet, kan dom få sina soffpotatisar att gå på matcherna så hade det ju varit en bra start.

GAIS ökade faktiskt intäkterna(exklusive transfers) med 8%, gissar på att det delvis hänger ihop med att ÖIS gick upp till Superettan.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-08-15 kl. 22:59.
Citera
2017-08-16, 06:24
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83

Nej, rimligen kommer GAIS/ÖIS typ aldrig komma upp i allsvenskan igen.
Citera
2017-08-16, 06:33
Medlem
kostymnisses avatar
Skönt med en seger på stället där plastaskiten fick sitt vidriga "genombrott". Det var änna lite väl länge sen sist.
Förövrigt var det humor att Ellos firade att dom slog oss i en premiär för tjugo år sedan. En enskild match seger firades alltså, inte någon serieseger etc utan seger i en enskild match...

Nåväl, annars var allt som vanligt i Borås,vi dominerade läktarna som vanligt, det var parkeringskaos som vanligt, det var nojjiga snutar som vanligt etc.

Nästa anhalt Häcken, en match som är ungefär lika upphetsande som att vakna en morgon med influensa.
Citera
2017-08-16, 10:29
Medlem
civilians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Hur stort tålamod har ledningen med Haglund då? Har väl stormat kring honom till och från under säsongen.

När jag kollar transfers ser det ut som att Holmén var den enda värvningen som gjordes i sommar. I och för sig ingen dålig sådan, men ändå. Skickar ju inte direkt några signaler om att man satsar speciellt mycket just nu.

Jag kan förstå om missnöjet börjar gro hos supportrarna nu när resultaten uteblir.

Känns som att missnöjet med Haglund snart kokar över och med tanke på hur rekordusel denna säsong är så kan de väl inte blunda för kritiken särskilt länge till. Men man vet aldrig. Haglund och ledningen verkar vara lite för bra polare.
Citera
2017-08-16, 16:57
Medlem
bagarn29s avatar
Grattis Göteborg!
Citat:
John Alvbåge, 35, lånas ut till norska Stabaek.
Det bekräftar IFK Göteborg via sin hemsida.
- Jag ser fram emot att komma dit, säger Alvbåge till Fotbollskanalen.
Citera
2017-08-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Grattis Göteborg!

Han har kontrakt över nästa säsong med, men det går väl förhoppningsvis att hitta någon mer som vill låna. Gren har haft ett bra transferfönster, två unga mittbackar in i Koffe och Starfelt, och så Sam & Sakor med köpoptioner, det var mer än välbehövligt att Mats Palmgren blev anställd som Klubbdirektör, då kan den andra Mats fokusera helt på det han borde vara fokuserad på, truppen och sporten, istället för att bli bogged down med administration och kansliet.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-08-16 kl. 17:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in