2017-08-16, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Med dagens billiga trådlösa batteridrivna GPS-lösningar tror jag inte det tar mer än fem minuter att utrusta den där båten med GPS även för undervattensnavigation så länge mottagaren sticker upp.

Det finns ju GPS-puckar med blåtand eller wifi-uppkoppling, så det krävs ingen genomförning - bara en länk som förstärker blåtandssignalen något kanske.

/DAEN

GPS går i extremt höga GigaHertz - möjligen kan man ha kontakt med landbaserad slavstation.

Blåtands räckvidd är löjligt låg

Men det är klart...kopplar man en blåtandsändare till ett kärnkraftverk - så kan man nog få en radiostrut som sträcker sig upp i rymden ovanför oss alla .
Senast redigerad av Bluis 2017-08-16 kl. 15:15.
Citera
2017-08-16, 14:59
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
..eller så kan det ha varit för att förstöra elektroniken ombord. Vissa har ju menat att det finns en elektronisk loggbok som visar var ubåten har varit. Denna skulle han i så fall kanske kunnat förstöra på det här sättet.

Jag vet inte om det går att radera en hårddisk på någon timme med saltvatten.
Eftersom Madsen varit med och byggt ubåten, vet han vad som loggas och hur. Om han vill förstöra elektroniska bevis borde han i första hand plocka ut minneskort/hårddisk och kasta över bord. När utredarna sedan ber att få se på loggen, skulle han säga: "oj jävlar.. hårddisken gick sönder för några veckor sedan och jag har glömt/inte prioriterat att beställa en ny". Något sådant hade till och med lätt kunnat accepteras av utredarna. Hårddiskar och minneskort hade dessutom överlevt lång tid under vatten och detta vet Madsen (själva diskarna där datan lagras i en hårddisk förvaras i vakuum och skulle ligga väl skyddade från vatteninträngning i många år). Jag tror absolut inte att det handlat om att röja elektroniska spår. Kan för tillfället inte se någon annan anledning till sänkningen än att han ville röja biologiska spår. Han har haft över 12 timmar på sig att tänka ut hur han ska hantera situationen - sänkningen av ubåten måste ha varit hans sistahandsalternativ som han var tvungen att ta till när sjöräddningen tog kontakt och ville komma till honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Med andra ord valde åklagaren rätt rubricering med tanke på vad man har idag. Högre än så kommer man inte än men visst går rubriceringen att ändra under resans gång men du var av den åsikt att man valde en mildare rubricering för att få PM häktad. Vi prövar mord/dråp men ändrar till vållande om rätten avslår, det motsäger jag mig och anser att PM och hans advokat också skulle gjort. Nu brukar häktningar vara enkla att få igenom, säkert likadant i Danmark.

Nu läste jag att rätten valt att rätta sin egen rubricering till "grovt" vållande av annans död vilket betyder att PM tagit ett medvetande risktagande. Kanske t o m alkoholpåverkad? Man brukar vanligtvis när man nekar till våldsbrott/oaktsamhetsbrott motsäga sig häktning men PM gör inte så men å andra sidan är K inte funnen död, bara försvunnen ännu. Det agerandet/beslutet känns självsäkert från PMs sidan.
Nej, jag har aldrig sagt att åklagaren skulle gått in med en rubricering och sedan i rätten backat ner. Då förstår jag varför du protesterade. Åklagaren gör en bevisbedömning innan han går till domstol - och väljer rubricering utifrån vad han tror att han kan gå i land med.
Citera
Medlem
hogdogs avatar
Jag skulle INTE bli för förvånad om Madsen, utifall skador (bedömda av rättsläkare) och möjligen dna hittats, erkänner inom några dagar att han dumpat kroppen. Att det kommer så fort dna-analysen är klar. Han lär väl skylla på en olycka då...

Mina fem...
Citera
2017-08-16, 15:00
Medlem
Citat:
Med dagens billiga trådlösa batteridrivna GPS-lösningar tror jag inte det tar mer än fem minuter att utrusta den där båten med GPS även för undervattensnavigation så länge mottagaren sticker upp.

Det finns ju GPS-puckar med blåtand eller wifi-uppkoppling, så det krävs ingen genomförning - bara en länk som förstärker blåtandssignalen något kanske.

/DAEN

Ja det borde gå ganska enkelt att utrusta ubåten med bättre navigationsutrustning och AIS. Men detta verkar inte PM ha haft intresse av. Allt verkar snarare vara gjort med avsikt att inte synas.
Citera
2017-08-16, 15:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Rocket madsen säger ju själv att det vilar en förbannelse över ubåten och om 4 månader blir ubåten 13 år han började bygga henne 2005 och sjösatte 2008 så en drunkningsolycka nu som avslut på det hela ligger lite i tiden.

Värre än så, han sa att det var han själv som var förbannelsen... Låter lite olycksbådande, faktiskt.
Citera
2017-08-16, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att fallet har så stort allmänintresse. Och för att de bett om allmänhetens hjälp.

Mmm.... jo. Men så kommer uppgifter som kan vara känsliga och då går de inte ut med det. Tror de har fullständigt lagt locket på. Kanske så mycket obehagligt kommit fram att de inte kommer släppa något alls förrän åtal väcks.
Citera
2017-08-16, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Självfallet är flash-minne klart fördelaktigt. Men den viktiga punkten är att oberoende om man hade flash-baserad lagring eller mekanisk hårddisk så skulle informationen gå att återställa. Däremot finns det mekaniska diskar som är specificerade för tuff miljö både vad gäller luftfuktighet, temperatur, vibrationer, ... - under en hel massa år fanns inte något alternativ till mekaniska diskar. IBM hade t ex en familj "EnduroStar" för tuffa miljöer.

Det beror på. Hitachi Endurastar är specade för upp till 90% RF vilket inte räcker för marina miljöer. (exempelvis Endurastar™ J4K30 and N4K30) De måste ligga i en helt inkapslad disklåda isåfall. Det är osannolikt att han använt sig av en sådan navigeringsutrustning som använt mekaniska diskar med någon sorts hermetiskt sluten disklåda om det inte är så att han har slarvat. Lagringsssytemet är högst sannolikt flashbaserad.
Citera
2017-08-16, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Finns högst troligen ingen mekanisk hårddisk på ubåten åtminstone. Nått flash-men och då klarar de sig säkerligen länge, men man kan ju börja försöka reda ut vilken form av navigeringssystem som funnits på Ubåten. Jag har i vart fall inte sett något som visar på ett än.
På den FB sidan om ubåten skrev någon att det inte fanns så mycket elektronik i den. Det var någon som ville ha den snabbt från utredarna för att rädda allt från saltet. Han skulle tvätta den.
Citera
2017-08-16, 15:07
Medlem
Frejrs avatar
Fantastisk historia men hur kan han vara häktad för dråp om det inte finns nån kropp?
Citera
2017-08-16, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Fantastisk historia men hur kan han vara häktad för dråp om det inte finns nån kropp?
Han är inte häktad för dråp. Han är häktad för grovt vållande till annans död. Och eftersom vi inte vet vad som kommit fram i förhör och utredning så kan ingen svara på din fråga. Men de har substans i häktningen, så mycket är klart.
Citera
2017-08-16, 15:10
Medlem
Citat:

/DAEN
Du tror att du kan köra Bluetooth genom tjock plåt? I många nya byggnader fungerar inte mobiltelefonen inomhus bara för att det finns ett tunt men genomskinligt skikt av metall på glasrutorna för att reflektera värme. Det blir inte lättare när du får ett antal centimeter med svetsad och tätad stål.

Och det är fortfarande så att antennen måste upp ovanför vattenytan, eftersom vatten dödar radiovågor inom högre frekvensområden.

Och även om PM kan lagt till ny utrustning nyligen så är den information som tidigare givits att man inte har någon bra lösning för navigation under vatten annat än gyrokompass.

Vidare - hur många trycksäkra blåtands-GPS-puckar har du stött på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in