2017-08-16, 13:53
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast VET vi att det var omöjligt att K sattes iland där M påstod att han satt henne i land? Täckte övervakningskamerorna hela kajen? I så fall är det ju klart att M ljuger, men varför får vi inte visshet på denna punkt?
Det kommer vi få, om något halvår/år så vet vi troligtvis mycket mer än nu
Citera
2017-08-16, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Hon var å ena sidan ingen supermänniska, och har inget super-CV, även om hon hade meriter som de flesta andra svenska journalister inte kan matcha.

Och andra sidan har det inte med proffsighet/oproffsighet om en reporter blir mördad, om det nu var just det hon blev. Det är inte som om hon bestämt sig för att besöka en beväpnad rånarliga och be om intervju.

Detta borde varit en vanlig dag på jobbet för henne. Varför det inte blev det vet vi inte. Men borde inte vara någonting som hon hade kunna förväntas ha vetat om.
Nej precis, även nu när man rivt i PM:s historia så tycker jag han känns harmlös. Hade jag läst allt det jag läst nu om honom och fått förslaget att åka med i hans ubåt förra veckan hade jag gjort det, även om jag hade varit beredd på att han skulle agera mystiskt. Tror hon som journalist hade gjort liten förundersökning och kommit till ungefär samma slutsats.

Också därför jag fortfarande lutar åt någon form av olycka snarare än typ lustmord, men jag har ingen aning egentligen...
Citera
2017-08-16, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Hon var å ena sidan ingen supermänniska, och har inget super-CV, även om hon hade meriter som de flesta andra svenska journalister inte kan matcha.

Och andra sidan har det inte med proffsighet/oproffsighet om en reporter blir mördad, om det nu var just det hon blev. Det är inte som om hon bestämt sig för att besöka en beväpnad rånarliga och be om intervju.

Detta borde varit en vanlig dag på jobbet för henne. Varför det inte blev det vet vi inte. Men borde inte vara någonting som hon hade kunna förväntas ha vetat om.

Håller med dig till 100%
radbean är en i högen av de som försöker lägga skulden på offret pga hennes åsikter och politiska inriktning.

Jag tror inte PM gjort detta med berått mod.
Mer troligt att en olycka skett och att han fått panik eller något.
Jag känner mig mer och mer säker på att hon inte är i livet längre iaf.
Alla teorier om att detta är ett "konstprojekt" m.m känns långt borta nu, även om det i början lätt kunnat vara en sådan sak.
Fyndet man gjorde igår talar väl än mer för att något inte står rätt till. (Även om vi inte vet vad det rör sig om)
Citera
2017-08-16, 13:59
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vad särskilt försvårande omständigheter skulle betyda i det här fallet är ju svårt att veta.
Man kan ju gissa på att om det har skett en olycka så menar man att han har gjort någon riktig dundertabbe. Något som han verkligen inte borde ha missat.
En annan tolkning skulle kunna vara att det har skett en olycka i samband med att de har bråkat.
Den brottsrubriceringen är väl så nära mord/dråp man kan komma - det är nog svårt i det här läget att bevisa att hon dött genom en aktiv handling.

Jag känner mig tämligen säker på att det är tal om ett överlagt mord som Madsen har fantiserat runt under hela sitt liv. Trots att Madsen förberett sig minutiöst, har något gått fel och ubåten har fått en stor mängd biologiska spår som han inte klarat att kvitta sig med. Den, i Madsens huvud, perfekta brottsplatsen förvandlades till kriminalteknikerns Nirvana och båten var tvungen att sänkas för att röja bevisen. Just sänkningen av båten visar i mina ögon att det var tal om en aktiv handling från Madsens sida (mord eller möjligen dråp) - bevis i ubåten som skulle pekat på en olycka eller ett misstag hade snarare kunnat hjälpa honom att gå fri.
Citera
2017-08-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Varifrån kommer uppgiften att själva ubåten har varit vattenfylld ?

Han har rimligtvis bara fyllt dyktankarna med vatten - och skickat ner båten en 3-4 meter. Stängt luckan efter sig och simmat därifrån till hjälpfartyg.

för att specificera: Han öppnar ventilerna elektroniskt från sin panel - reser sig upp tar sina grejer klättrar upp - och stänger luckan/luckorna.
Han påstod att han inte hade tid att stänga luckan i tornet.

Och polisen lekte med länspump och höll på en hel massa och lyste in genom fönster och använde mätsticka mm innan man till sist var klar med ubåten i hamnen och sedan transporterade den till nya uppställningsplatsen.
Citera
2017-08-16, 14:02
Medlem
Citat:
Fast VET vi att det var omöjligt att K sattes iland där M påstod att han satt henne i land? Täckte övervakningskamerorna hela kajen? I så fall är det ju klart att M ljuger, men varför får vi inte visshet på denna punkt?

Därför att polisen inte har nån rapporteringsskyldighet till dig kanske?
Citera
2017-08-16, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Den brottsrubriceringen är väl så nära mord/dråp man kan komma - det är nog svårt i det här läget att bevisa att hon dött genom en aktiv handling.

Jag känner mig tämligen säker på att det är tal om ett överlagt mord som Madsen har fantiserat runt under hela sitt liv. Trots att Madsen förberett sig minutiöst, har något gått fel och ubåten har fått en stor mängd biologiska spår som han inte klarat att kvitta sig med. Den, i Madsens huvud, perfekta brottsplatsen förvandlades till kriminalteknikerns Nirvana och båten var tvungen att sänkas för att röja bevisen. Just sänkningen av båten visar i mina ögon att det var tal om en aktiv handling från Madsens sida (mord eller möjligen dråp) - bevis i ubåten som skulle pekat på en olycka eller ett misstag hade snarare kunnat hjälpa honom att gå fri.

Ja polisen har ingen aning om vad som har hänt utan måste gå på vad PM har sagt. Men man får en stark känsla av att han inte har sagt var hon lämnade ubåten. Annars borde polisen ha gått ut med det.

Detta tillsammans med att han sänkte båten visar att han döljer den verkliga sanningen. Vad den verkliga sanningen är har vi ingen aning om. Visst kan det teoretiskt handla om sex eller vredesmod, något i den stilen, men jag tror att man måste tänka utanför lådan.
Det kan vara något helt annat och KW behöver inte ens vara död. Det kan också vara någon annan person inblandad.
Citera
2017-08-16, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman

Men själva ubåten var inte vattenfylld - dyktankarna var vattenfyllda. Själva innanmätet av fartyget är alltså helt och hållet torrt.
Citera
2017-08-16, 14:07
Medlem
Citat:
Svensk polis brukar berätta mera för media.
Brukar eller måste?

Svensk polis eller dansk?

Massor med utredningar sker under stor sekretess. Bara för att du kan hitta specifika utredningar där du får mycket information betyder inte det att du skall förutsätta att du har rätt att alltid få det eller att polisen bör delge informationen.

Du jagar lite på denna puck som mindre barn som hela tidgen säger "varför" på alla svar de får.
Citera
2017-08-16, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja polisen har ingen aning om vad som har hänt utan måste gå på vad PM har sagt. Men man får en stark känsla av att han inte har sagt var hon lämnade ubåten. Annars borde polisen ha gått ut med det.

Detta tillsammans med att han sänkte båten visar att han döljer den verkliga sanningen. Vad den verkliga sanningen är har vi ingen aning om. Visst kan det teoretiskt handla om sex eller vredesmod, något i den stilen, men jag tror att man måste tänka utanför lådan.
Det kan vara något helt annat och KW behöver inte ens vara död. Det kan också vara någon annan person inblandad.

Varför tror du att polisen hade gått ut med det?
Citera
2017-08-16, 14:08
Medlem
Citat:
Men själva ubåten var inte vattenfylld - dyktankarna var vattenfyllda. Själva innanmätet av fartyget är alltså helt och hållet torrt.

Är detta verkligen sant? Alla verkar ha utgått ifrån att ubåten var vattenfylld. Jag har till och med för mig att jag har läst att han själv hade sagt att han inte hann stänga luckorna.
Citera
2017-08-16, 14:09
Medlem
Citat:

Hmm - jag har fått ett starkt intryck att det var själva innandömet de var tvungna att tömma på många tusentals liter vatten innan de ens kunde tänka på att gå ner i ubåten. Luckan var ju öppen när den sänktes? Förklara för mig är du snäll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in