2017-08-14, 08:11
Medlem
Camilla Läckberg talade nyss i SVT2, om häxjakter och bål där man brände de s.k. häxorna - oftast levande (vad jag hört) - på bål. Men hon motsade, åtminstone lite, en annan sak som jag hört om detta, med att prata om det som om de förföljda endast var kvinnor - och det stämmer väl för sjutton inte!?
Citera
2017-08-14, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frevelm
Camilla Läckberg talade nyss i SVT2, om häxjakter och bål där man brände de s.k. häxorna - oftast levande (vad jag hört) - på bål. Men hon motsade, åtminstone lite, en annan sak som jag hört om detta, med att prata om det som om de förföljda endast var kvinnor - och det stämmer väl för sjutton inte!?

Ett utdrag från Wikipedia

En häxa är en person som tros ha övernaturliga, magiska krafter. En manlig motsvarighet kallas vanligen för trollkarl i böcker och sagor, men de nu levande individer som kallar sig för häxor använder samma ord även för män. Magi existerar i varierande grad i olika trossystem runt om i världen, och olika kulturer har olika definitioner av vad en häxa är. I det gamla Europa var en häxa en person (oavsett kön) som enligt dåtida teologi hade försvurit sig till Satan, och i utbyte fick lära sig magi av honom. I det gamla Europa förekom under tidig modern tid häxjakt, där människor ställdes inför rätta anklagade för att vara häxor och avrättades i häxprocesser.
Citera
2017-08-14, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Ett utdrag från Wikipedia

En häxa är en person som tros ha övernaturliga, magiska krafter. En manlig motsvarighet kallas vanligen för trollkarl i böcker och sagor, men de nu levande individer som kallar sig för häxor använder samma ord även för män. Magi existerar i varierande grad i olika trossystem runt om i världen, och olika kulturer har olika definitioner av vad en häxa är. I det gamla Europa var en häxa en person (oavsett kön) som enligt dåtida teologi hade försvurit sig till Satan, och i utbyte fick lära sig magi av honom. I det gamla Europa förekom under tidig modern tid häxjakt, där människor ställdes inför rätta anklagade för att vara häxor och avrättades i häxprocesser.
Okej! Bra. Tack.
Citera
2017-08-15, 09:45
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Ja, och det verkar vara ett hemlighetsmakeri runt det.

Fortfarande ingen som har en susning om detta?

Citat:
Stenrika deckarförfattarinnan Camilla Läckberg, 42, och hennes kampsportarkärlek Simon Sköld, 30, fortsätter att bygga bo.
http://stoppapressarna.se/svenskt/camilla-lackberg-och-simon-koper-nytt-dromhem

Visserligen nygifta, men är det säkert att de ska fortsätta bo tillsammans? Jag menar, är han inte lite grann den typen av man som tröttnar när han fått det som han vill? Att det är jakten som är det roliga liksom. Har haft många sådana exempel i min bekantskapskrets där mannen blivit väldigt besviken ganska direkt efter själva bröllopet (läs; bröllopsnatten).

De har ju slutat blogga tillsammans också, för att hon har så mycket annat eller hur det nu formulerades.
Citera
2017-08-15, 12:17
Medlem
ElakaSofias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas

Visserligen nygifta, men är det säkert att de ska fortsätta bo tillsammans? Jag menar, är han inte lite grann den typen av man som tröttnar när han fått det som han vill? Att det är jakten som är det roliga liksom. Har haft många sådana exempel i min bekantskapskrets där mannen blivit väldigt besviken ganska direkt efter själva bröllopet (läs; bröllopsnatten).

De har ju slutat blogga tillsammans också, för att hon har så mycket annat eller hur det nu formulerades.

Vad menar du händer på bröllopsnatten som gör mannen så besviken ?
Citera
2017-08-15, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frevelm

Nej, det stämmer inte. En känd samisk religiös ledare brändes som häxa på bål, med trumman på 1600-talet och säkert fler som jag inte känner till.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Nilsson_(avr%C3%A4ttad_1693)
Citera
2017-08-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Nej, det stämmer inte. En känd samisk religiös ledare brändes som häxa på bål, med trumman på 1600-talet och säkert fler som jag inte känner till.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Nilsson_(avr%C3%A4ttad_1693)

Länken leder inte till den text jag ser.

"Lars Nilsson var en same som avrättades 1693 för trolldom och för att ha varit anhängare av den gamla samiska religionen vid tiden för kristnandet av samerna i Sverige."

Men det finns bättre material, för den som är intresserad:

http://tidningenkulturen.se/index.php/mer/reportage/122-kultur-reportage/19450-forfoljelsen-och-dodandet-av-haxor-och-shamaner
Citera
2017-08-15, 19:11
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Besviken efter bröllopsnatten??? Hur menar du?

Bo i Enskede i en inte alltför stor villa med tre barn på halvtid(?) och gemensamma lilla tjejen är inte särskilt bekvämt och de Läckbergska miljonerna räcker till mer. Och äktenskapet kanske håller längre om man bor lite lyxigt? Eller vill den stora författarinnan unna sig en riktig skrivstuga där hon ska knåpa ihop sin smörja?
Citera
2017-08-15, 19:32
Medlem
Citat:

Fast om man är en mycket framgångsrik och upptagen flerbarnsmamma med en ny bebis och en ung make som orkar med ett betydligt högre tempo... ja, då borde man vara fullständigt dödstrött...
Citera
2017-08-15, 20:44
Medlem
Citat:
Länken leder inte till den text jag ser.

"Lars Nilsson var en same som avrättades 1693 för trolldom och för att ha varit anhängare av den gamla samiska religionen vid tiden för kristnandet av samerna i Sverige."

Men det finns bättre material, för den som är intresserad:

http://tidningenkulturen.se/index.php/mer/reportage/122-kultur-reportage/19450-forfoljelsen-och-dodandet-av-haxor-och-shamaner
Tack för det bra exemplet.
Citera
2017-08-16, 09:29
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakaSofia
Vad menar du händer på bröllopsnatten som gör mannen så besviken ?

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Besviken efter bröllopsnatten??? Hur menar du?

Bo i Enskede i en inte alltför stor villa med tre barn på halvtid(?) och gemensamma lilla tjejen är inte särskilt bekvämt och de Läckbergska miljonerna räcker till mer. Och äktenskapet kanske håller längre om man bor lite lyxigt? Eller vill den stora författarinnan unna sig en riktig skrivstuga där hon ska knåpa ihop sin smörja?

Kanske att det inte händer mycket alls?
Jag ska försöka definiera exakt vad jag menar... eller förresten nöjer jag mig med att bara förklara det med min "humor". Sexfixerad nonsenshumor som är väldigt intern, nästan bara jag själv skrattar.

"Eller vill den stora författarinnan unna sig en riktig skrivstuga där hon ska knåpa ihop sin smörja?"
Skulle ju personligen i så fall hellre satsat på en stuga åt skogvaktaren.
Citera
2017-08-16, 09:33
Medlem
Callass avatar
Citat:
Fast om man är en mycket framgångsrik och upptagen flerbarnsmamma med en ny bebis och en ung make som orkar med ett betydligt högre tempo... ja, då borde man vara fullständigt dödstrött...

Du kanske tänker på det där uttrycket: "Otrogen??? Nej, jag orkar knappt vara trogen."

Så rik som hon är borde hon ju kunna köpa någon åt Simon så hon blir lite avlastad. Korrekturläsningen hinner ju paret inte alltid med tex, de verkar prioritera annat.

Men kanske är det så att lika lite som man kan köpa sig (riktig äkta) kärlek... lika lite kan man köpa sig fri från den?

The Beatles - Can't Buy Me Love
https://www.youtube.com/watch?v=srwxJUXPHvE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in