2017-08-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Står ju att han kontaktade sjöräddningen/land via radio i denna artikel:
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE9783173/peter-madsen-aflyste-torsdag-aften-planlagt-ubaadstur-over-sms/
Nej det gör det inte. Det står att radiokontakt upprättades, inte av vem. Men enligt vad som framkom i live-sändningarna när det begav sig så blev ubåten hittad av eftersöket och att radioförbindelse ledde till att eftersöket sedan avbröts.
Citera
2017-08-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Om vi kör bandet baklänges krävs det motiv för att ljuga om varför båten sjönk. Då vi vet att båten sänktes avsiktligt så måste det finnas ett motiv till att sänka den. Det rimligaste motivet är för att det finns spår i ubåten som PM ville undanröja, och hur det gick till och inom vilken tidsrymd ubåten sänktes med tanke helikopterns närvaro tyder på en panikåtgärd (särskilt med tanke på att han tidigare sagt över rad iio att han skall segla den till hamn).

För att det skall finnas spår i båten måste det ha begåtts någon form av handling som efterlämnar sådana. Det räcker inte med att han skrämt henne av båten. Det måste i princip till fysiskt våld med där tillhörande spår för att PM inte skall se någon annan utväg än att sänka sin ögonsten.

Sen behöver han inte tagit KW av daga, hon kan frivilligt ha lämnat ubåten för att undkomma och helt sonika hoppat i havet. Om det begåtts ett brott av den arten så har PM fortfarande all anledning att ljuga för att rädda sitt skinn samtidigt som han kan neka till att ha dödat henne.

Det krävs ingen förklaringsmodell där han blir psykotisk, mördar och styckar eller dumpar kroppen om så vore fallet utan kräver i princip bara att han blivit våldsam på ett sådant sätt att det lämnat spår i båten.
Sänkningen kan ha haft helt andra orsaker som bråken runt ubåten och att han ville ha sista ordet och helt enkelt sänkte den.
Citera
2017-08-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Var finns källa på att han sagt att han inte hade telefon med sig?

Tidigt i tråden var det någon som sa sig ha lyssnat på VHF på fredag förmiddag när ubåten upptäcktes, och i samband med det ska Madsen ha sagt att han inte hade någon telefon. Men som det har konstaterats tyder allt på att han hade med en telefon när de gick till sjöss, så hade han ingen på fredagen betyder det att han slängt den i havet under natten eller morgonen.
Citera
2017-08-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Sänkningen kan ha haft helt andra orsaker som bråken runt ubåten och att han ville ha sista ordet och helt enkelt sänkte den.
"Bråket" kring ubåten var löst sedan tidigare i och med att PM fick äganderätten till den. De övriga som var inblandade i det tidigare bråket gav upp redan 2015. Släpp det.
Citera
2017-08-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jo det står ju rakt upp och ner att det är Expressen som är källan och i det som länkas är den potentiella tidningsankan väl flytande.

Expressen skriver "Sms:et från Madsen kom alltså på torsdagskvällen, då han enligt egen utsago ska ha släppt av den svenska journalisten – och när mannen frågade varför fick han inget svar.".

Det som avses är Torsdagskvällen och att Torsdag-kväll sammanfaller med den kväll som PM påstår att han släppt av KW.
Inte att tidpunkten när SMSet skickades skulle vara bekräftad till före eller efter 2230.
Det kan vara skickat klockan 19 eller klockan 23 eller vilken tidpunkt som helst under "Torsdagskvällen".

Jyllandsposten feltolkar en redan tillskruvad version av det Expressen skriver och ankan är ett faktum.
Det har inte framkommit någon tidsstämpel för när SMSet skickades. Det är allt vi vet.

Det förringar dock inte det faktum att PM bevisligen hade en telefon under torsdagskvällen för att på Fredagen när ubåten upptäcks (och tycks ha varit till sjöss i dryga 15h) påstår sig inte ha en telefon.
Jag tolkade denna sekvens, som att det inte var Expressen som var källan till tidpunkten - min fetning nedan:
Citat:
Fredag aften meddelte Københavns Politi, at Peter Madsen var blevet sigtet for drabet på den forsvunde svenske journalist.

Han nægter sig skyldig i drab og fastholder, at han satte den svenske journalist af på Refshaleøen nær restauranten "Halvandet" omkring kl. 22.30 torsdag aften.
Citera
2017-08-15, 16:17
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men jag menar att hon inte behöver ha varit varken död eller medvetslös. En man kan lyfta ut en 56-kilos kvinna, vilt skrikande och fäktande men levande. Han fick nog av att hon nedvärderade honom och hans livsverk och sa: "NU GÅR DU UT!" - och så stannade han till vid en holme. Som ett straff - hon skulle bara få det lite obehagligt några timmar. Men sedan gick något snett: hon kanske blev upplockad av ett gäng fulla grabbar som utnyttjade henne sexuellt och slängde henne i havet efteråt sedan exempelvis. Eller halkade på det våta skäret och slog huvudet och blev liggande. Hamnade med huvudet under vatten när tidvattnet kom...

Detta borde ge en hel del handgemäng redan i båten. En hysterisk kvinna kan orsaka en hel del skador om de inte vill tvingas ut genom ubåtens tornrum, vilket borde gett PM en hel del "oförklarliga" skador...
Citera
2017-08-15, 16:18
Medlem
Visst tusan är det KW på bilden...
Citera
2017-08-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imeric
Jag satt nyss och läste om fusk i programmeringstävlingar när det kommer till studenter från Kim Il Sung University. Lite nyfiket så googlade jag detta universitet och visst fan är detta KW?!

en till

Jag måste faktiskt hålla med dig. Det ser definitivt ut som hon. Hon har ju sympatier för NK, det är ju helt klart eftersom hon har Pyongyang som bakgrundsbild på sin Twittersida. Kan hon kanske ha varit agent för NK?
Citera
2017-08-15, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Jag var sjöbefäl i ca 30 år och har träffat på mycket skit ute på haven .

Varje gång jag har mött en ubåt har den varit ledsagad av 3-4 bogserbåtar - och haft rena rama julgransbelysning - med antingen gul eller blå KRAFTIG roterande saftblandare - men det har ju varit Atomubåtar (UK o USA).

Om jag hade varit nära att kollidera med en ubåt i en farled - så hade jag definitivt informerat "högre makter" (militären) och mitt rederi. Jag hade definitivt snackat med den lokala VTS - dvs danska myndigheter och rapporterat incidenten!
Tror dom flesta rapporterar det. Är dom sedan ute på uppdrag visar dom givetvis ogärna upp sig. Men när vi pratar avancerade ubåtar så har dom inga större problem att sniffa på botten och korsa även grunda farleder säkert i undervattensläge.

Ett möte med en nedsläckt ubåt typ Nautilus rapporteras nog alltid, även om den siktas ifrån land.
Citera
2017-08-15, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag tolkade denna sekvens, som att det inte var Expressen som var källan till tidpunkten - min fetning nedan:
Det är ju helt orelaterat. JP tolkar Expressen, annars hade det skrivits ut en tidpunkt och det gör det inte. JPs artikel hävdar rakt upp och ner att uppgifterna om SMSet kommer från Expressen och länkar till och med till artikeln.

Det fetade är ju bara att PM nekar och hävdar att han släppte av KW vid 22:30, inte någonstans relateras det till SMSet.
Citera
2017-08-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imeric
Jag satt nyss och läste om fusk i programmeringstävlingar när det kommer till studenter från Kim Il Sung University. Lite nyfiket så googlade jag detta universitet och visst fan är detta KW?!

en till
JA det är likt- hon har orange tröja även här på bilden.
SÅ, hon har varit där och gjort reportage- fotografen sitter bredvid med sin kamera.
Citera
2017-08-15, 16:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222

Exakt. Han hade ju sänkt en av sina ubåtar tidigare, så SÅ långsökt är det inte. Han ville inte att den skulle utmätas av Kronofogden, utan då sänkte han den hellre. Ingen annan fick äga hans livsverk. När han själv inte inledde bärgning så skulle ingen annan ha gjort det heller, om det inte varit för detta med Kim - som inte dykt upp i civilisationen efter några timmars omak som Madsen räknat med. Det var maximal otur! Han kunde också ha haft en baktanke om att kanske bärga ubåten senare, i hemlighet, när Kronofogden lugnat ner sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in