2017-08-15, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Var det inte redan onsdag kväll som PM skickade sms till nån om att Bornholmsturen var inställd? Har för mig att jag sett nånstans men kan tyvärr inte visa på källa.
Ang. att visa upp ubåten på Bornholm på fredagen.
Det är väl upp emot 100 sjömil från Köpenhamn till Bornholm så det borde väl ta 12 timmar typ ( minst?) att köra dit med Nautilus.

Nej, det var på torsdag. Jag har sett det i flera tidningar nu (har granskat noga). Och mitt citat var en mening som jag direktkopierade. Så vad jag skrev är vad som skrevs i tidningarna.
Citera
2017-08-15, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Står i Expressen också. Men hur pålitliga källorna är vet man ju inte.
Omni/Expressen/Aftonbladet - finns rätt stor interaktion.

Vore bättre med informationen från dansk tidning som själva citerar polisen så tidsutpekningen för SMS:et inte är lika "exkat" som käresta-debatten tidigare. Både danska och norska är rätt farligt eftersom det är så lätt att feltolka ord som låter så lika som ett svenskt ord men betyder någonting helt annat.
Citera
2017-08-15, 14:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Låt säga att han redan klantat sig 1-2 gånger och dränkt ett par telefoner och därför bestämt sig att inte gå runt med telefon i ubåten. Däremot så hållar ju med - har jag inte radio så skulle jag vilja ha telefon. Att vara på sjön utan något sätt att larma känns rätt beige.

Ja, det är inte troligt att han åker utan telefon. Båten kan i sig också ha en separat telefon med kontantkort att använda i nödfall om radion eller ordinarie telefon går sönder. Men mer trolig är att det finns flera vhf-apparater ombord, både fasta och handhållna. Man får komma ihåg att ubåten används som bas vid de där raketuppskjutningarna de höll på med och de som är med på detta använder säkert marina vattentäta vhf-apparater av den typen som t.ex. yrkesfiskare m.fl använder. Sådana apparater kan alltså finnas ombord.
Citera
2017-08-15, 14:59
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag har läst de flesta danska artiklar men aldrig sett något påstående att han inte haft mobil. Det mesta handlade om att Kims vänner inte kunde nå henne via mobil eller Sms.
Konstigt att vännerna inte knallade ner till någon båthamn och bad om att få låna en VHF radio och anropat ubåten på det sättet.
Även om han inte skulle svarat så skulle ju alla andra båtar och fartyg hört anropet och därmed reagerat och hålt ögonen öppna efter ubåten.
Citera
2017-08-15, 15:03
Medlem
Ganska intressant hur PMs bror beskriver honom.

http://www.expressen.se/nyheter/peter-madsens-bror-gw-persson-har-fel/
Citera
2017-08-15, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Konstigt att vännerna inte knallade ner till någon båthamn och bad om att få låna en VHF radio och anropat ubåten på det sättet.
Även om han inte skulle svarat så skulle ju alla andra båtar och fartyg hört anropet och därmed reagerat och hålt ögonen öppna efter ubåten.

Låter inte ett dugg konstigt för mig som inte har erfarenhet av sjöfart.

Skulle inte ha en aning om att jag skulle göra så.
Citera
2017-08-15, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Förutsätter att vännerna känner till VHF-radio. Gå ut på stan och fråga så tror jag de flesta tror att en mobiltelefon är enda sättet att kommunicera - utom då en del som sett en walkie-talkie.

Så har hennes bekanta marin erfarenhet? Det normala för "vanligt" folk är att enbart tänka 112 vid problem.
Citera
2017-08-15, 15:06
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det är inte troligt att han åker utan telefon. Båten kan i sig också ha en separat telefon med kontantkort att använda i nödfall om radion eller ordinarie telefon går sönder. Men mer trolig är att det finns flera vhf-apparater ombord, både fasta och handhållna. Man får komma ihåg att ubåten används som bas vid de där raketuppskjutningarna de höll på med och de som är med på detta använder säkert marina vattentäta vhf-apparater av den typen som t.ex. yrkesfiskare m.fl använder. Sådana apparater kan alltså finnas ombord.
Var det på VHF han tog kontakt med Försvaret vid 10.30 och berättade om problem?
Citera
2017-08-15, 15:07
Medlem
Citat:
SMS-utskicken hade sin förklaring.
http://www.bt.dk/krimi/nu-udtaler-raket-madsens-ven-sig-om-de-sidste-smser
Och han satte iland kvinnan "ved spidsen af Refshaleøen, nær ”Halvandet” omkring kl. 22.30" Alltså nära restaurangen, troligen kring piren till Teaterøen norr om restaurangen, eller strax väster om denna på själva "spetsen"
http://www.mynewsdesk.com/dk/koebenhavns-politi/pressreleases/drabssigtelse-i-sag-om-ubaad-2105443

Om jag läste, snabbläste artikeln rätt, är det bara föreslaget, inte bekräftat, att hon klev av 22.30. Kan du bevisa det, utöver artikelns förslag, att det skedde?
Citera
2017-08-15, 15:08
Medlem
Citat:
SMS-utskicken hade sin förklaring.
http://www.bt.dk/krimi/nu-udtaler-raket-madsens-ven-sig-om-de-sidste-smser
Och han satte iland kvinnan "ved spidsen af Refshaleøen, nær ”Halvandet” omkring kl. 22.30" Alltså nära restaurangen, troligen kring piren till Teaterøen norr om restaurangen, eller strax väster om denna på själva "spetsen"
http://www.mynewsdesk.com/dk/koebenhavns-politi/pressreleases/drabssigtelse-i-sag-om-ubaad-2105443
Så SMS:et vi gissat var skrivet i affekt är snarare mer av en liten arbetsuppgift som PM helt enkelt valde att avsluta där på kvällen? Lite scary, för det verkar ju fortsatt som att något hände strax innan han skickar det där, så då måste han vara jäkligt kall som "just fan, jag hade ju en grej jag behövde göra nu på kvällen" precis efter att det som hände hände. (För det måste varit i samband med det, 22:30 är ju strax efter att han skulle släppt av henne vilket han uppenbarligen inte gjorde då)

Nej jag får verkligen ingen rätsida på det här alltså...
Citera
2017-08-15, 15:08
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Om jag läste, snabbläste artikeln rätt, är det bara föreslaget, inte bekräftat, att hon klev av 22.30. Kan du bevisa det, utöver artikelns förslag, att det skedde?
Nej, det är bara vad han sagt!
Citera
2017-08-15, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ganska intressant hur PMs bror beskriver honom.

http://www.expressen.se/nyheter/peter-madsens-bror-gw-persson-har-fel/

Men brodern känner ju inte peter i sängen, han kan ha viljat prova på flera kvinnor vid sidan om frugan, speciellt i sin penisförlängare till ubåt, som PM säger - det är anarkistiskt att åka ubåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in