2017-08-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Kan någon ge mig en sammanfattning av vad som har hänt?

Det jag har förstått är att en dansk herre har en egentillverkad ubåt och en svensk journalist följer med honom ut på havet för att göra ett reportage om ubåten. Därefter är hon försvunnen men dansken hävdar att han har släppt iland henne vid en restaurang.

Kan någon fylla i resten av händelseförloppet?

Det finns sammanfattningar i både expressen.se och aftonbladet.se. Där finns också en del komplicerade vändningar i form av ändrade berättelser från den danske herren Madsen. Och egenhändigt sänkande av ubåt. Där finns små rara saker som sms som är lite konstigt. Läs. Du har en härlig eftermiddag framför dig.
Citera
2017-08-15, 14:43
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo har han skickat SMS så bör han rimligen haft tillgång till en telefon eftersom han knappast skickat detta SMS via PC-program från laptop med annan form av Internet-anslutning nere i ubåten.

Men eftersom det förekommer påståendet att han inte hade telefon så är ju frågan om det är just ett missförstånd av att han inte hade påslagen telefon. Kanske för att han visste om problem med täckning eller för att han hade slut på batteri och inte ens skulle kunnat ta med den upp i tornet och slå igång den för att ringa efter hjälp.
Jag har läst de flesta danska artiklar men aldrig sett något påstående att han inte haft mobil. Det mesta handlade om att Kims vänner inte kunde nå henne via mobil eller Sms.
Citera
2017-08-15, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
topografisk undervattenskarta http://data.bshc.pro/#2/56.9/17.5

kan ger er fantasi ledtrådar.

Försökte med sida, den funkade inte. Kan du inte själv ge några ledtrådar, var är det mer än 10 meter djupt i närheten av Köpenhavn?
Citera
2017-08-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Han har ju smsat en avboknin för fredagens aktiviteter under torsdagkvällen, efter de begett sig ut med ubåten, om jag inte är helt ute och snurrar.
Jo jag tror inte vi fått faktisk tidpunkt på när SMS:et gick ut. Vare sig man använder orden "eftermiddag" eller "kväll" så gick han ju ut väldigt sent. Så SMS:et kan helt klart gått ut innan han hoppade i båten.

Därför polisen hela tiden har lite extra information tillgängligt när de spekulerar. Vi skulle gärna också vilja se info om hur deras telefoner använts och var/när de synts till.
Citera
2017-08-15, 14:48
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag köper inte den förklaringen att raketuppskjutet inte skulle bli av och att seglingen då inte skulle bli av den heller. Det visste ju inte vännen om jag förstår rätt. Han messade tillbaka och frågade varför men fick inget svar. Eller har jag missat något?
Det var en ur besättningen som sa det, det är klart han inget visste innan han blev informerad. Att han sen inte fick något svar är ju en annan femma
Citera
2017-08-15, 14:49
Medlem
Citat:
Citat från Omni:

"Sms:et till vännen ska ha skickats vid den tid då Madsen säger att han släppte av kvinnan från ubåten, men innan ubåten rapporterades försvunnen. Ubåten skulle ha visats upp på Bornholm på fredagen men när vännen frågade Madsen om varför resan ställts in så fick han inget svar".

Det innebär att sms:et skickades efter 22.30 på torsdagskvällen.
Omni har ibland otur - skulle vara bra om vi kunde få någon alternativ källa närmare danska polisen.
Citera
2017-08-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
SMS-utskicken hade sin förklaring.
http://www.bt.dk/krimi/nu-udtaler-raket-madsens-ven-sig-om-de-sidste-smser
Och han satte iland kvinnan "ved spidsen af Refshaleøen, nær ”Halvandet” omkring kl. 22.30" Alltså nära restaurangen, troligen kring piren till Teaterøen norr om restaurangen, eller strax väster om denna på själva "spetsen"
http://www.mynewsdesk.com/dk/koebenhavns-politi/pressreleases/drabssigtelse-i-sag-om-ubaad-2105443
Lyckats dechiffrera den danska texten (svårt språk) men det verkar som om du har rätt. Att det FANNS en orsak till att man sköt upp seglatsen till Bornholm.
Citera
2017-08-15, 14:50
Medlem
Citat:
Jo jag tror inte vi fått faktisk tidpunkt på när SMS:et gick ut. Vare sig man använder orden "eftermiddag" eller "kväll" så gick han ju ut väldigt sent. Så SMS:et kan helt klart gått ut innan han hoppade i båten.

Därför polisen hela tiden har lite extra information tillgängligt när de spekulerar. Vi skulle gärna också vilja se info om hur deras telefoner använts och var/när de synts till.
Jo, det FINNS en faktisk tidpunkt. Det är mellan tiden han säger att han satt iland Kim och innan båten sjönk. Dvs nån gång efter 22.30.
Citera
2017-08-15, 14:51
Medlem
Citat:
Omni har ibland otur - skulle vara bra om vi kunde få någon alternativ källa närmare danska polisen.

Står i Expressen också. Men hur pålitliga källorna är vet man ju inte.
Citera
2017-08-15, 14:51
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Citat från Omni:

"Sms:et till vännen ska ha skickats vid den tid då Madsen säger att han släppte av kvinnan från ubåten, men innan ubåten rapporterades försvunnen. Ubåten skulle ha visats upp på Bornholm på fredagen men när vännen frågade Madsen om varför resan ställts in så fick han inget svar".

Det innebär att sms:et skickades efter 22.30 på torsdagskvällen.
Var det inte redan onsdag kväll som PM skickade sms till nån om att Bornholmsturen var inställd? Har för mig att jag sett nånstans men kan tyvärr inte visa på källa.
Ang. att visa upp ubåten på Bornholm på fredagen.
Det är väl upp emot 100 sjömil från Köpenhamn till Bornholm så det borde väl ta 12 timmar typ ( minst?) att köra dit med Nautilus.
Citera
2017-08-15, 14:54
Medlem
Handikappadmuss avatar
Om all nu var "arrangerat" så handlar det om en sadistisk idiot som godkänner en intervjuvare bara för att ta dö på henne?

Är det ett mord eller en olycka??
Citera
2017-08-15, 14:54
Medlem
Det här med olycka ställer jag mig tveksam till. Tror mest det är på film folk försöker komma undan ansvar vid olycka, utan det sitter i ryggmärgen att försöka rädda/larma när någon råkat illa ut, man sitter inte och funderar på hur omvärlden kommer se på ens säkerhetsansvar gällande flytväst osv i det läget, men man kanske kan jämföra det med smitning i så fall, det finns ju faktiskt idioter som kör på folk och sedan försöker fly. Kim trillar i havet och PM smiter därifrån, vilket ändå blir konstigt och svårjämförbart med bilolycka då PM var den som sist såg henne och borde förstått att han per automatik ändå blir misstänkt förmodligen för värre saker än en olycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in