Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Du har ju järnkoll på förutsättningarna!! Har du bevis/belägg för att ungefär en timmes färd var planen?
"Kim Wall hade planerat att återvända till Köpenhamn efter någon timmes resa med ubåten, men så blev det inte."
-Helsingborgs Dagblad
Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Jag kan inte hålla med om att inloppet till Köpenhavn är en utesluten plats att dyka på! Det skulle kanske ta en fem till max 10 minuter att från stillastående gå under ytan och gå upp igen. Om det var ganska få båtar i närheten, går det nog att genomföra det, tänker jag, men kan såklart ha fel.
Jag vill hålla min ide vid liv, att målet med turen var att genomföra ett dyk, och att det kan ha gått snett när det genomfördes.
Jag utesluter som sagt inte att de dykt men det verkar märkligt. Om båten rört sig in mot Köpenhamn så borde det funnits senare observationer än de från 20:30.
Nästa kända observation är vid midnatt när båten passerar framför ett fartyg i farleden i Öresund på väg österut. Någon tid för längre sejourer där emellan finns det inte. För att befinna sig där vid midnatt måste båten senast vid 2230-tiden (då han påstått sig ha lämnat av KW) ha lämnat området kring inloppen. Det kan ju finnas andra platser för att dyka på men om man vill ha det till att det är själva dyket som orsakat panik eller något annat hos KW som lett till hennes död så måste man passa in det i tidsramen. Det är som sagt inte alls omöjligt och vi vet sedan tidigare att PM är åtminstone någorlunda risktagande till sin natur (och det skall nog till en sådan person för att bygga amatörraketer och ubåtar).