2017-08-15, 12:53
Medlem
Docklands avatar
Hypotetiskt, om kroppen dumpats vid ex Saltholmen torsdag kväll, och med tanke på strömmar/riktning m.m. var skull kroppen kunna hunnit vid det här laget?
Citera
2017-08-15, 12:55
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det låter ytterst märkligt med tanke på att han skickat ett SMS till kollegan under torsdagskvällen. Men det är riktigt att han påstås ha uppgett att han ej hade någon telefon. Troligen har han dumpat denna i havet.
Jag vill minnas begreppet/ordvalet "Det finns inga mobiler ombord" till och med. Kan vara av mig en efterkonstruktion dock.
Citera
2017-08-15, 12:56
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Hypotetiskt, om kroppen dumpats vid ex Saltholmen torsdag kväll, och med tanke på strömmar/riktning m.m. var skull kroppen kunna hunnit vid det här laget?
Det var jäkligt orolig sjö i Östersjön i fredags/lördags - en massa åska, kallfront och rörelser i havet (bland annat sjösprång på södra Gotland) så det är svårt att sia om.
Citera
2017-08-15, 12:57
Avslutad
Jag har hakat upp mig på att Madsen vid tidigare tillfälle, sagt att han vill skapa ett "kriminellt drama".
Samt att han inte är intresserad av projekt som är enkla, utan vill ha stora utmaningar.

Är inte Kim död, så passar ju det här honom utmärkt.
Citera
2017-08-15, 12:58
Medlem
valleros avatar
Citat:
Man vill väl först och främst kartlägga PMs rutiner, färdrutter och handhavande med båten. Sen vill man säkerligen förhöra sig om hans uppträdande tillsammans med andra tidigare resenärer. I mångt och mycket så vill man ha en diversifierad bild av folk som inte är direkt inblandade med PMs team av båtbyggare utan dessa frågar man ut separat (och man vet ju dessutom vilka dessa är till skillnad från andra tillfälliga besökare och resenärer).
Så måste det vara.
Citera
2017-08-15, 13:01
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Jag har hakat upp mig på att Madsen vid tidigare tillfälle, sagt att han vill skapa ett "kriminellt drama".
Samt att han inte är intresserad av projekt som är enkla, utan vill ha stora utmaningar.

Är inte Kim död, så passar ju det här honom utmärkt.
Var finns källan till det uttalandet?
Citera
2017-08-15, 13:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Alla får kontrolleras. Jag var på möte med Gränskontrollen i Malmö i våras där de berättade om sin utbildning i "profilering" som är en bit i bedömningen av vem som ska stoppas.
Och sen fick vi se div exempel på svenskars misslyckade försök att smuggla in saker till Sverige.
Bygger på misstanke, tullen jobbar efter koppla ihop kända brottslingar och ev kurirer + informationer från andra länder.
Sen kollar man udda resemönster.
Icke EU medborgare plocka in utan misstanke.
Normalt är det folktomt i tullen vid ankommande flyg från EU länder.
Citera
2017-08-15, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du har ju järnkoll på förutsättningarna!! Har du bevis/belägg för att ungefär en timmes färd var planen?
"Kim Wall hade planerat att återvända till Köpenhamn efter någon timmes resa med ubåten, men så blev det inte." -Helsingborgs Dagblad

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag kan inte hålla med om att inloppet till Köpenhavn är en utesluten plats att dyka på! Det skulle kanske ta en fem till max 10 minuter att från stillastående gå under ytan och gå upp igen. Om det var ganska få båtar i närheten, går det nog att genomföra det, tänker jag, men kan såklart ha fel.

Jag vill hålla min ide vid liv, att målet med turen var att genomföra ett dyk, och att det kan ha gått snett när det genomfördes.
Jag utesluter som sagt inte att de dykt men det verkar märkligt. Om båten rört sig in mot Köpenhamn så borde det funnits senare observationer än de från 20:30.
Nästa kända observation är vid midnatt när båten passerar framför ett fartyg i farleden i Öresund på väg österut. Någon tid för längre sejourer där emellan finns det inte. För att befinna sig där vid midnatt måste båten senast vid 2230-tiden (då han påstått sig ha lämnat av KW) ha lämnat området kring inloppen. Det kan ju finnas andra platser för att dyka på men om man vill ha det till att det är själva dyket som orsakat panik eller något annat hos KW som lett till hennes död så måste man passa in det i tidsramen. Det är som sagt inte alls omöjligt och vi vet sedan tidigare att PM är åtminstone någorlunda risktagande till sin natur (och det skall nog till en sådan person för att bygga amatörraketer och ubåtar).
Citera
2017-08-15, 13:04
Medlem
Catings avatar
Citat:
Det låter ytterst märkligt med tanke på att han skickat ett SMS till kollegan under torsdagskvällen. Men det är riktigt att han påstås ha uppgett att han ej hade någon telefon. Troligen har han dumpat denna i havet.

På bilden av PM och KW när de står i tornet, den där KW ser ut att titta rakt på fotografen och le.
Där tycker jag att det ser ut som att PM talar i telefon. Han håller upp armen precis som man gör då.

Eller så står han bara och kliar sig
Citera
2017-08-15, 13:05
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det var jäkligt orolig sjö i Östersjön i fredags/lördags - en massa åska, kallfront och rörelser i havet (bland annat sjösprång på södra Gotland) så det är svårt att sia om.
Ok, tänkte mer om det kan vara uppåt mot Fredrikshavn till, eller om det alltid, eller oftast är sydliga strömmar (Tyskland, Polen)?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Medger att det finns saker som jag med finner märkliga med ubåten. Framförallt då avsaknaden av något större fönster i båten i utforskningssyfte. Färgvalet kan med tyckas märkligt. Men det tror jag enbart är för uppmärksamhet och avhängigt PM's fascination av försvarets ubåtar och raketsystem. Syns även på hans val av klädsel.

Så möligt men knappast troligt. Om smuggling vore syftet hade den varit betydligt mera high-tec och inte som nu mer eller mindre blind i undervattensläge.
Och som någon skrev innan: Så mycket uppmärksamhet som är kring den i allmänhet (något som PM absolut spätt på) så drar den ju allas ögon till sig. Jag kan inte tänka mig mycket sämre farkoster att smuggla med, särskilt som den inte verkar kunna gå några längre sträckor under vatten? Även om, antingen behöver du då en annan båt som hämtar smuggelgodset från ubåten eller lägga till i hamn, båda alternativen skulle vara väldigt uppseendeväckan. Nej, smuggelgrejen är orimlig och skulle förklara mycket lite om KW:s försvinnande.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
En AIS transponder har man för att kunna se ett fartygs position. Detta kan vara bra ur säkerhetssynpunkt om man vill kunna se positionen på ett fartyg i sjönöd. Även en mobil kan användas för att positionera, så en mobil kunde fungera som en lågbudget-transponder.

Transpondern skickar gps-data och id till en central (kan inte en mobil göra). En AIS-mottagare visar båtarna, denna funktion kan man via internet komma åt på en mobil. Dvs så länge det finns bra täckning för mobildata. Antar det är detta du menar...

Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Nu var det inte en artikel för Wired utan en artikel som hon hoppades kunna sälja till Wired som jag förstår det.
Hade u-båten verkligen navigeringslogg? Det konstaterades tidigare i tråden att den som fritidsbåt inte behövde ha det. Och med tanke på att Nautilus var så knapphändigt utrustad (den kunde egentligen inte färdas i u-läge - det fanns ingen navigationsutrustning - utan som mest bara dyka på "plats") så tvivlar jag på det.

Tror jag inte han har, ser ingen gps-antenn på masten! Skärmarna är nog bara till för kamerorna som används som periskop...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in