2017-08-15, 10:54
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Börja bråka, kanske misshandla, kanske frihetsberöva samtidigt som man är ende besättningsman på en u-båt som rör sig i ett rätt trafikerat område.

Visst är det möjligt, om än ovanligt. Men då undrar man verkligen vad det är som fått det att slå över i skallen. Själv tycker jag inte att en avvisad invit till sex känns så trolig i en sådan situation.
Kanske har hon nosat på "knarkspåret" som finansierar hans rymdsatsning? Om knappt två år är planen att han ska lämna jorden för rymden och inget ska få hindra honom...
Citera
2017-08-15, 10:55
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Han skulle satt henne iland på någon liten ö utanför mobiltäckning då eller? Eller kanske bråk och mobil sönderslagen ilandsatt?
Vete tusan; alla öar i området är väl platta och så nära Köpenhamn att de måste ha täckning?

Sönderslagen/tappad/snodd mobil; kanske?

Men så långgrunt som det är vid de flesta öarna där så kommer väl u-båten bara in till land där det finns en ordentlig hamn?
Citera
2017-08-15, 10:56
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Undrar vad fan som hände igår efter det att jag ställde frågan här i vilken kläder Kim hade på sig, sen började folk härja om transvestiter och fan och hans mormor...

Intressant teori! Den har jag inte tänkt på tidigare... Batterierna finns ant under durken i kölsvinet.

När det gäller olyckor har jag mest tänkt mig en fallolycka. KW fryser när det börjar mörkna på tillbakavägen. PM säger åt henne att gå ned i båten, hon är frusen o stel samt har dåliga skor (för ändamålet), faller i "röret" o bryter nacken.
Citera
2017-08-15, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det har stått flera gånger i tråden tidigare men folk läser inte. Båten har troligen inte dykt då rodren är manuellt surrade både på bilderna när den går ut och när den bärgas.

Och om hon ramlat i så hade så skett redan på tidiga kvällen då färden bara var planerad till en timme ungefär. Då var båten ute i sundet, nära Köpenhamn och både mobil och radiotäckning finns. PM hade i ett sådant läge larmat och kvinnan fiskats upp ur vattnet (som var lugnt). Och det hade inte sänkts ubåtar, ljugits och häktats uppfinnare.

Det finns bara två realistiska alternativ. Det ena är att kvinnan utsatts för brott av PM och därefter i panik lämnat båten och troligen förolyckats. Det anda är att kvinnan utsatts för brott, dött i båten och PM har därefter gjort sig av med kroppen på ett eller annat sätt.
Och med brott menar jag minst människorov eller misshandel.

Och jag tycker att det finns ett tredje. Dom har någon gång under resan gått i U-läge, förmodligen stillastående, hon har drabbats av ett klaustrofobiskt anfall, som lett till att han t.ex. använt övervåld för att öht. kunna hantera båten.

Vad är annars syftet med turen, om inte annat är att hon ska få känna på undervattensläge, det är ju hela grejen med båttypen!?
Citera
2017-08-15, 10:57
Medlem
Citat:
Tycker kanske att det fetade är litet förhastat. Det är ett ovanligt fall och det kan finnas en ovanlig förklaring.

Jag vill inte helt utesluta en olycka. Omständigheterna kan ha varit sådana, att PM av någon anledning inte ville eller kunde larma.

Tycker också det är aningen svårt att förklara hur stämningen kan övergå från avslappnad i tornet till brott/misshandel/mord på så kort tid. Som ende besättningsman ombord borde PM dessutom haft för mycket att göra för att hinna tänka på sex, misshandla etc.
Mmmm, och har det kommit fram att PM blivit våldsam tidigare? Någon nämnde i tråden att hans fru hade en blåtira typ 2012, men utöver det har iaf inte jag sett mer än att han blir verbalt arg. Att gå från att skrika på någon till att rakt av mörda någon så ska det till mer än att hon råkat ta upp ett lite känsligt ämne... Samtidigt tycker jag att det här med att han sänkte ubåten tyder på just det, att hon avlidit på ett sätt som lämnar spår.

Dessutom - hon lär ju isf gjort motstånd, rivsår, blåmärken, trasiga kläder, allt sånt är spår han inte kan tvättat bort i ubåten (okej, kläderna kan han droppat i sjön). Det har vi inte hört något om, men det kanske polisen isf hemlighåller, eller så har han inga såna spår på sig. Säga vad man vill, men storyn är iaf för mig lika oklar nu som den var när man fick höra att han var själv på ubåten och hon var saknad..
Citera
2017-08-15, 10:58
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är märkligt. Det är också lite märkligt att hans ubåt är svartmålad och saknar transponder. På något sätt får man en känsla av att allt var gjort för att man skulle kunna smyga och gömma sig, till exempel för någon form av smuggling.
En vanlig civil ubåt borde ju annars vara tvärt om, målad för att synas för att undvika olyckor. Man kan undra om det är Madsen som har varit och skojat med svenska försvaret i skärgården eller om det bara var sälar.
Men om han hade något sånt i kikaren som smuggling skulle han inte tagit med en journalist väl?
Citera
2017-08-15, 10:58
Medlem
Citat:
Börja bråka, kanske misshandla, kanske frihetsberöva samtidigt som man är ende besättningsman på en u-båt som rör sig i ett rätt trafikerat område.

Visst är det möjligt, om än ovanligt. Men då undrar man verkligen vad det är som fått det att slå över i skallen. Själv tycker jag inte att en avvisad invit till sex känns så trolig i en sådan situation.

Om de inte gått i farleden vid tillfället (tex söder om Middelgrund eller över till Ryggen sv Flakgrundsfortet) och det varit hyfsat rent på horisonten kan de ha dragit av på farten eller stannat helt för en rundtur eller intervju nere i båten. Just det ser jag inga konstigheter med.
Citera
2017-08-15, 11:01
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Men om han hade något sånt i kikaren som smuggling skulle han inte tagit med en journalist väl?
Han kanske missbedömde henne som varande mer äventyrlig (lika galen som han) än hon är/var? Kanske trodde han att de hade nåt på gång, som han misstolkat helt...?
Citera
2017-08-15, 11:02
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Kanske har hon nosat på "knarkspåret" som finansierar hans rymdsatsning? Om knappt två år är planen att han ska lämna jorden för rymden och inget ska få hindra honom...
Finns det "knarkspår" eller är det ett trådrykte?

Det vore ju en möjlighet att han smugglat något, att hon upptäckt det (eller rester efter det) och han först fimpat henne o sedan sänkt ubåten för att vattnet ska förstöra spåren efter smugglingen.

Det är å ena sidan en kedja som fungerar logiskt hela vägen. Men vad skule han smugglat? Knark går väl att smuggla på vanliga små motorbåtar/nöjesbåtar? Liksom flyktingar?

Kan PM o u-båten ha hållit på med någon annan sorts illegal sidoverksamhet?
Citera
2017-08-15, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Och jag tycker att det finns ett tredje. Dom har någon gång under resan gått i U-läge, förmodligen stillastående, hon har drabbats av ett klaustrofobiskt anfall, som lett till att han t.ex. använt övervåld för att öht. kunna hantera båten.

Vad är annars syftet med turen, om inte annat är att hon ska få känna på undervattensläge, det är ju hela grejen med båttypen!?

Det är bara ett par meter djupt och knappast lämpat för att dyka där de befann sig under kvällen (utan att riskera skador på båten). Jag tror inte riktigt på det scenariot av den anledningen kombinerat med mängden potentiell fartygstrafik (och det är ännu grundare utanför farlederna).
Citera
2017-08-15, 11:03
Moderator
Citat:
Finns det "knarkspår" eller är det ett trådrykte?

Det vore ju en möjlighet att han smugglat något, att hon upptäckt det (eller rester efter det) och han först fimpat henne o sedan sänkt ubåten för att vattnet ska förstöra spåren efter smugglingen.

Det är å ena sidan en kedja som fungerar logiskt hela vägen. Men vad skule han smugglat? Knark går väl att smuggla på vanliga små motorbåtar/nöjesbåtar? Liksom flyktingar?

Kan PM o u-båten ha hållit på med någon annan sorts illegal sidoverksamhet?
Jag menar "spåret" som i spaningsspåret först och främst.
Citera
2017-08-15, 11:03
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Han kanske missbedömde henne som varande mer äventyrlig (lika galen som han) än hon är/var? Kanske trodde han att de hade nåt på gång, som han misstolkat helt...?
Så kan det absolut vara.
Hursomhelst ett jädrigt spännande case
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in