2017-08-15, 10:41
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det har stått flera gånger i tråden tidigare men folk läser inte. Båten har troligen inte dykt då rodren är manuellt surrade både på bilderna när den går ut och när den bärgas.

Och om hon ramlat i så hade så skett redan på tidiga kvällen då färden bara var planerad till en timme ungefär. Då var båten ute i sundet, nära Köpenhamn och både mobil och radiotäckning finns. PM hade i ett sådant läge larmat och kvinnan fiskats upp ur vattnet (som var lugnt). Och det hade inte sänkts ubåtar, ljugits och häktats uppfinnare.

Det finns bara två realistiska alternativ. Det ena är att kvinnan utsatts för brott av PM och därefter i panik lämnat båten och troligen förolyckats. Det anda är att kvinnan utsatts för brott, dött i båten och PM har därefter gjort sig av med kroppen på ett eller annat sätt.
Och med brott menar jag minst människorov eller misshandel.
Hon har observerats både c:a kl 20.00 och 20.30 när de vände hemåt. Jag misstänker att det finns ett antal flera observationer en timma till framöver som polisen känner till då de är nyfikna på var båten hållt till från 21.30-00.00
Citera
2017-08-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
20:30 ser passagerare på ett kryssningsfartyg hur u-båten vänder uppe vid Middelgrundsfortet. Av bilderna att döma är det strålande sol. De två står intornet och ser glada och avslappnade ut.

Vid midnatt passerar u-båten stora farleden och är nära att kollidera med ett lastfartyg.

Däremellan har vi väl tidsspannet för ett eventuellt brott.

Men 20:30-21:30 är u-båten sannolikt i närheten av Köpenhamns inlopp. Och 23:30-midnatt bör den ha varit på väg ut mot farleden.

21:30-23:30 är vad som återstår. Hur kan det ha gått så snabbt från avslappnat i tornet till ond, bråd död?

Nästan så man undrar om det är en olycka, eller om han, trots allt, satt iland henne någonstans.
Det är ytterst troligt att brott begåtts emellan de tidpunkterna ja, troligen redan den första timman därefter (eftersom hon annars skulle släppts av efter en timme som planerat). Han har inte släppt av kvinnan levande, det kan du utesluta, då hade det funnits spår av det eller något för Polisen att gå på i den riktningen.

Det är ganska lång tid i brottssammanhang om vi pratar våldsbrott. De flesta våldsbrott utvecklar sig snabbt och är över snabbt. Sen är det inte säkert att PM tagit henne av daga där och då. Det kan ha börjat som något annat med frihetsberövande för att slutligen avslutas i mord/dråp senare under natten eller morgontimmarna men det går inte att säga i dagsläget.
Citera
2017-08-15, 10:42
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
20:30 ser passagerare på ett kryssningsfartyg hur u-båten vänder uppe vid Middelgrundsfortet. Av bilderna att döma är det strålande sol. De två står intornet och ser glada och avslappnade ut.

Vid midnatt passerar u-båten stora farleden och är nära att kollidera med ett lastfartyg.

Men 20:30-21:30 är u-båten sannolikt i närheten av Köpenhamns inlopp. Och 23:30-midnatt bör den ha varit på väg ut mot farleden.

21:30-23:30 är vad som återstår. Hur kan det ha gått så snabbt från avslappnat i tornet till ond, bråd död?

Nästan så man undrar om det är en olycka, eller om han, trots allt, satt iland henne någonstans.

Han skulle satt henne iland på någon liten ö utanför mobiltäckning då eller? Eller kanske bråk och mobil sönderslagen ilandsatt?
Citera
2017-08-15, 10:43
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Det har stått flera gånger i tråden tidigare men folk läser inte. Båten har troligen inte dykt då rodren är manuellt surrade både på bilderna när den går ut och när den bärgas.

Och om hon ramlat i så hade så skett redan på tidiga kvällen då färden bara var planerad till en timme ungefär. Då var båten ute i sundet, nära Köpenhamn och både mobil och radiotäckning finns. PM hade i ett sådant läge larmat och kvinnan fiskats upp ur vattnet (som var lugnt). Och det hade inte sänkts ubåtar, ljugits och häktats uppfinnare.

Det finns bara två realistiska alternativ. Det ena är att kvinnan utsatts för brott av PM och därefter i panik lämnat båten och troligen förolyckats. Det anda är att kvinnan utsatts för brott, dött i båten och PM har därefter gjort sig av med kroppen på ett eller annat sätt.
Och med brott menar jag minst människorov eller misshandel.
Tycker kanske att det fetade är litet förhastat. Det är ett ovanligt fall och det kan finnas en ovanlig förklaring.

Jag vill inte helt utesluta en olycka. Omständigheterna kan ha varit sådana, att PM av någon anledning inte ville eller kunde larma.

Tycker också det är aningen svårt att förklara hur stämningen kan övergå från avslappnad i tornet till brott/misshandel/mord på så kort tid. Som ende besättningsman ombord borde PM dessutom haft för mycket att göra för att hinna tänka på sex, misshandla etc.
Citera
2017-08-15, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Hon har observerats både c:a kl 20.00 och 20.30 när de vände hemåt. Jag misstänker att det finns ett antal flera observationer en timma till framöver som polisen känner till då de är nyfikna på var båten hållt till från 21.30-00.00
Nja 2030 befann hon sig norr Middelgrundsfortet och verkade, enligt vittnen, gira för att gå söderut. Hade den varit på väg att vända hemåt hade den gått åt väster eller tom Nordväst.
Citera
2017-08-15, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Såg morgonreportaget med Håkan Lans, intressanta synpunkter. Framförallt frågorna han ställde om ubåtens verkliga syfte.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/s%C3%A5-g%C3%A5r-s%C3%B6karbetet-efter-svenska-journalisten-kim-wall-som-att-leta-efter-en-n%C3%A5l- i-en-h%C3%B6stack-3928204

En fråga jag då ställer mig - varför hade PM kamouflagefärgad uniform/klädsel när han drogs upp ur vattnet? Varför seglade han med släckta laternor ?

Ja det är märkligt. Det är också lite märkligt att hans ubåt är svartmålad och saknar transponder. På något sätt får man en känsla av att allt var gjort för att man skulle kunna smyga och gömma sig, till exempel för någon form av smuggling.
En vanlig civil ubåt borde ju annars vara tvärt om, målad för att synas för att undvika olyckor. Man kan undra om det är Madsen som har varit och skojat med svenska försvaret i skärgården eller om det bara var sälar.
Citera
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Sådana här människor inkl Lantz rider på andra människors kunskap men "vinner" på att dom vet hur man registrerar saker i sitt namn!
Dom spelar inte alls i samma liga, PM spelar i korplaget medans Lantz spelar i världslaget.

OnT: Att ubåten är svart stämmer in på PMs dramatiska sida.
Senast redigerad av yz44 2017-08-15 kl. 10:49. Anledning: On topic
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Det jag inte riktigt förstår med allt det här är varför det finns en U-båt med i historian överhuvudtaget. Vad har den för betydelse?

Skulle Kim intervjua Madsen för hans U-båts skull?

Om jag var Kim och jag intervjuar människor så ser jag inget konstigt i att intervjua Raket-Madsen. Han är känd i Danmark.

Försöker tänka nån svensk som skulle vara intressant att intervjua och är typ samma kategori som Madsen men kommer inte på någon alls.

Om jag intervjuar Madsen och han säger kom så åker vi u-båt så hade jag nog hängt på. Säger nog nej då jag har lite klaustrofobi men vill gärna ha gjort det med Madsen under en intervju.
Citera
2017-08-15, 10:50
Medlem
Tomatos avatar
Citat:

Ja, jag känner som du. En grundstötning och hon vippar överbord, eller landstigning. Såvida han inte skulle demonstrera en dykning då de möjligen var en halvtimma tidigare än beräknat i hamn och något hände där?
Då kan han vänt ut igen i ren desperation.
Men det borde väl i rimlighetens namn observerats?
Citera
Medlem
Citat:
Tycker kanske att det fetade är litet förhastat. Det är ett ovanligt fall och det kan finnas en ovanlig förklaring.

Jag vill inte helt utesluta en olycka. Omständigheterna kan ha varit sådana, att PM av någon anledning inte ville eller kunde larma.

Tycker också det är aningen svårt att förklara hur stämningen kan övergå från avslappnad i tornet till brott/misshandel/mord på så kort tid. Som ende besättningsman ombord borde PM dessutom haft för mycket att göra för att hinna tänka på sex, misshandla etc.
Vi diskuterar Madsens ev dolda agenda med båtfärden, hur är det med Kims d? Fanns hemliga planer, landsättning, ev möten etc på hennes agenda?
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Det är ytterst troligt att brott begåtts emellan de tidpunkterna ja, troligen redan den första timman därefter (eftersom hon annars skulle släppts av efter en timme som planerat). Han har inte släppt av kvinnan levande, det kan du utesluta, då hade det funnits spår av det eller något för Polisen att gå på i den riktningen.

Det är ganska lång tid i brottssammanhang om vi pratar våldsbrott. De flesta våldsbrott utvecklar sig snabbt och är över snabbt. Sen är det inte säkert att PM tagit henne av daga där och då. Det kan ha börjat som något annat med frihetsberövande för att slutligen avslutas i mord/dråp senare under natten eller morgontimmarna men det går inte att säga i dagsläget.
Börja bråka, kanske misshandla, kanske frihetsberöva samtidigt som man är ende besättningsman på en u-båt som rör sig i ett rätt trafikerat område.

Visst är det möjligt, om än ovanligt. Men då undrar man verkligen vad det är som fått det att slå över i skallen. Själv tycker jag inte att en avvisad invit till sex känns så trolig i en sådan situation.
Citera
2017-08-15, 10:53
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Vi diskuterar Madsens ev dolda agenda med båtfärden, hur är det med Kims d? Fanns hemliga planer, landsättning, ev möten etc på hennes agenda?
Har också funderat på det. Men eftersom pojkvännen(?) slog larm 02:30 så bör hennes förväntade hemkomst varit betydligt tidigare. Säg midnatt eller så.

Det blir inte så mycket tid över för hemliga operationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in