2017-08-15, 07:39
  #6073
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Många tror att PM sänkte ubåten för att sopa undan spår efter ett dråp. Det kan ju också röra sig om ett kilo kokain som spilldes ut. Kanske av Kim som då fick sätta livet till.

Varför är PM ute och kör om nätterna för? Vad är nöjet med det? Nej det kanske inte är ett nöje
Enklare lasta in 1 kilo kokain i en ostraffad dansk medborgares bil och köra över bron. Utan specifik misstanke får inte tullen kontrollera.
Citera
2017-08-15, 07:41
  #6074
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
oj så klarttänkt. Men det här borde folk i UC3 gruppen känna till

https://www.facebook.com/groups/26947331877/
Precis!och att PM har militärliknande kläder stärker tesen.
Citera
2017-08-15, 07:44
  #6075
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Enklare lasta in 1 kilo kokain i en ostraffad dansk medborgares bil och köra över bron. Utan specifik misstanke får inte tullen kontrollera.

Klart dom får göra det. Annars skulle det ju vara omöjligt att torska. Dom gör ju rutinkontroll titt som tätt.

Men 1 KG är ju småpotatis jämför med det som man kan transportera i danskens ubåt.
Citera
2017-08-15, 07:47
  #6076
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Källor till varje punkt hade suttit fint så det inte blir några förhastade trådsanningar. Ettan är ju rätt gjuten men resten vet jag inte riktigt med vilken precision du prickat ut.

3. Har vi här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vqM7m/vittne-vi-var-nara-att-krocka-med-ubaten-i-morkret


4. Nära Drogdens fyr 10:30 står det här https://www.hd.se/2017-08-14/sa-finkammar-polisen-oresund-pa-jakt-efter-forsvunna-kim-wall

5. Jag vill minnas att platsen där ubåten sjönk var betydligt längre västerut inne i bukten men jag kanske minns fel.

På den kartan blir det samma som ettan.

Jag kan uppdatera kartan med källor i em så har vi ett vettigt underlag!
Citera
2017-08-15, 07:58
  #6077
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, hunden vittrar inte på djupet. Doftmolekyler frigörs från liket och når atmosfären där de om man har tur når hundens nos.

Om hunden känner doften och markerar kommer nästa utmaning, att räkna ut var i vattnet kroppen ligger, strömmar och vind är här avgörande.

EDIT;

Ja, doftmolekylerna späds ut i havet, sannolikt meningslöst att använda likhund på öppet hav. Kan möjligen vara till hjälp utmed stränder.

Ytvattnet strömmar ut ur Östersjön men flera knop så slänger man i hunden vid Kögebukt kan man hämta upp den vid Ven några timmar senare. Bottenvattnet däremot strömmar in beroende på lite olika omständigheter så då kan man låta en annan hund dyka ner och simma mot till Bornholm längs botten.

Undrar varför polisen går ut med att PM medvetet sänkte Ubåten? De brukar stenhårt hålla på sådan information. Men nu verkar de bedriva någon slags kampanj, eller försök att sätta press på PM.

Flyter inte Kim upp snart så har de inte mycket att komma med. Men hon kanske hade inplanerat besök i Nord Korea och bråttom att ta sig dit. Tiden får utvisa om hon flyter upp i Öresund eller i Pyongyang?
Citera
2017-08-15, 07:58
  #6078
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0r
Klart dom får göra det. Annars skulle det ju vara omöjligt att torska. Dom gör ju rutinkontroll titt som tätt.

Men 1 KG är ju småpotatis jämför med det som man kan transportera i danskens ubåt.
Nej! EU medborgare får inte kontrolleras utan misstanke.
Däremot om tullkriminalen ser att du har ett misstänkt resemönster, umgås med kriminella, fått tips om du smugglar etc då har de skäl.
Citera
2017-08-15, 08:00
  #6079
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Med tanke på att polisen inte vet exakt var man ska söka samt efterfrågar vittnesmål så talar det för att man inte har fått en exakt ruttinformation från främmande makt.

Sant.

Jag är fortfarande grymt nyfiken på vad det är som gör att dom är så övertygade om att hon är död.
Citera
2017-08-15, 08:01
  #6080
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Jag säger det igen. Grunda området öster om Saltholmen med högt ålagräs. Perfekt att gömma något i. Ekolod kommer inte kunna se det för störningar från gräset. Krävs visuell kontakt. I detta område: 55°39'1.4"N 12°47'49.2"E

Intressant. Går det att säga någonting om att en ubåt skulle göra spår i detta ålagräs, eller skulle det vara möjligt att åka runt i det och att gräset sluter till efteråt?

Men även om MGM känner till stället, vet han att man kan köra där utan att det blir spår i gräset och utan att det blir spår på ubåten efter gräset och att inte ubåten får nåt problem pga gräset eller djupet där.
Citera
2017-08-15, 08:09
  #6081
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ytvattnet strömmar ut ur Östersjön men flera knop så slänger man i hunden vid Kögebukt kan man hämta upp den vid Ven några timmar senare. Bottenvattnet däremot strömmar in beroende på lite olika omständigheter så då kan man låta en annan hund dyka ner och simma mot till Bornholm längs botten.

Undrar varför polisen går ut med att PM medvetet sänkte Ubåten? De brukar stenhårt hålla på sådan information. Men nu verkar de bedriva någon slags kampanj, eller försök att sätta press på PM.

Flyter inte Kim upp snart så har de inte mycket att komma med. Men hon kanske hade inplanerat besök i Nord Korea och bråttom att ta sig dit. Tiden får utvisa om hon flyter upp i Öresund eller i Pyongyang?
Nja! Kan inte PM ge en trovärdig förklaring till vart hon tagit vägen så nej. Han kan dömas för brott ändå. I svensk rätt har flera fall avdömts utan att kroppen hittats.

Nu har PM börjat ändra sig enl. uppgift och bara det sänker hans trovärdighet.
Citera
2017-08-15, 08:10
  #6082
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

Undrar varför polisen går ut med att PM medvetet sänkte Ubåten? De brukar stenhårt hålla på sådan information. Men nu verkar de bedriva någon slags kampanj, eller försök att sätta press på PM.


UC3 föreningen. Man vill provocera fram att folk börjar öppna munnen och tala om de oegentligheter som finns där. Flera av medlemmarna där känner sig redan provocerade av polisen och riktar sin ilska mot dem.
Citera
2017-08-15, 08:11
  #6083
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0r
Håkan Lantz (svensk uppfinnare) i tv4 morgon idag menar att ingen bygger en ubåt på 33 ton för att det är roligt. Han påpekar också att entusiast-ubåtar är antingen orange eller gul. Danskens båt är svart. Han ställer sig frågan vad Dansken egentligen har använt den till. Spännande!
Har Håkan något otalt med PM eller? Varför ställer han sig frågan om vad båten egentligen använts till? Låter lite töntigt måste jag säga. Och vidare; PM tyckte uppenbarligen att det var väldigt roligt att bygga och använda UC3. Många andra likaså.

Håkan verkar lite korkad alternativt avundsjuk på uppståndelsen.
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
oj så klarttänkt. Men det här borde folk i UC3 gruppen känna till

https://www.facebook.com/groups/26947331877/
Klartänkt? Raka motsatsen snarare. Men det förklarar ju alla dina "klartänkta" inlägg.
__________________
Senast redigerad av crillecrille 2017-08-15 kl. 08:13.
Citera
2017-08-15, 08:13
  #6084
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej! EU medborgare får inte kontrolleras utan misstanke.
Däremot om tullkriminalen ser att du har ett misstänkt resemönster, umgås med kriminella, fått tips om du smugglar etc då har de skäl.

Alla får kontrolleras. Jag var på möte med Gränskontrollen i Malmö i våras där de berättade om sin utbildning i "profilering" som är en bit i bedömningen av vem som ska stoppas.
Och sen fick vi se div exempel på svenskars misslyckade försök att smuggla in saker till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in