2017-08-14, 23:34
Medlem
Kan vi utesluta denna teori?

Hon har varit otrogen och har sån jävla ångest om att höra av sig till släkt och pojkvän.

PM spelar ett spel under tiden för han vet att han inte kommer åka dit för mord eller dråp, eftersom hon egentligen lever och befinner sig någonstans i Köpenhamn.
Citera
2017-08-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krungthep
Då står Raket Madsen med en död kvinna på sin båt, han behöver då en tyngd, räcker 10 kilo som väl en verktygslåda väger för att sänka en 60 kilos kropp?
Jag tror man bör välja klart mer än 10 kg för säkerhets skull - men jag har ingen blekaste om maximal flytkraft man kan vänta sig från gaser. Men ju tyngre, desto mindre risk att hon blir drivankare på botten.

Jag tror du får räkna med att en verktygslåda i en stor ubåt är riktigt rejält mycket tyngre än 10 kg. Bara större rörtänger och skiftnycklar väger duktigt mycket och det är större grejer att jobba med än när man mekar med en personbil.

Citat:
Sen behövs det säckar att förpacka kroppen i tillsammans med silvertejp. Kraftiga säckar, inga vanliga sopsäckar - har man det på en hobby ubåt?
Pastsäckar är bra om han inte vill att kroppen snabbt skall förstöras.

Citat:
Visst, han kan ha styckat kroppen men har man verkligen med sig slaktarknivar och en slaktaryxa på en ubåt?
Slakta kan man göra utan att ha yrkesredskap. Däremot är det inte många som tycker om att skära i människor. Och han var inte utan andra alternativ som lämnar betydligt mindre spår i ubåten.
Citera
2017-08-14, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Dock kan han ha varit kall och tagit Ubåten till botten för att stå stilla, säg 1-2 timmar. Bara för att ha möjligheten att jobba ostört och med mindre risk medans han preparerar/förbereder kroppen för dumpning.

(Givetvis en spekulation som så många andra. Tack för svaret angående "ålagräset")

Jag skulle inte dyka med det jävla hemmabygget.
Citera
2017-08-14, 23:38
Medlem
Eftersom man kommit fram till att PM själv sänkte ubåten så kan han ju i princip åtalas för sk Sjöfartssabotage.
Tex om något tankerfartyg skulle råkat segla på den sjunkna ubåten i god fart så kan ju skadeståndet då handla om 100-tals miljoner, typ... Och hela bukten blir indränkt av olja och annat otrevligt...

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Alternativ teori:
MGM råkar avslöja sin masterplan att raketbomba världen från sin ubåt med wienerbröd och hof. För att förvandla vår planet till ett enda stort danskt hygge. Och på detta sätt bli otroligt rik då han har monopol på stearinljus och gammeldansk. Ingen nydansk klarar ett hygge utan dessa element.

Så han delade journalisten på mitten med laser och ringde sin hantlangare Jaws/Kaebe som forslade bort liket men råkade bita hål i ubåten i tron att det var en pölse.

James Bond fixar detta.

Sorry, för mycket sprit här

Ja glöm inte Tuborg - När smakar en Tuborg bäst ? - Vergang !! Nej, jag tror mer på NordKorea här, möjligen också Hamas, Hizbollah etc. Lill-Kim var också med på ett hörn, Kvinnan är förd till NordKorea och egentligen utbildad av NKs säkerhetstjänst

Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Känns rätt osannolikt att både topp och bottenventiler skulle havererat på samtliga (2?) tankarn i ytläge, i samma stund som båt/flyg får syn på honom

Ja, nej det är orimligt i de flesta fall, om han dock öppnat alla ventiler samtidigt plus bottenventilen för kabinen så sjunker den ju förstås mycket snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av Nick1001
Det räcker att få ner en tryckluftsslang och ansluta till tankarna och blåsa dom. Det kan han göra själv.
(Detta förutsätter att luckan var stängd när ubåten sjönk)

Ja, om det finns anslutningar, men detta är ju ett hembygge så det vet man ju inte hur den är byggd. Vissa bärgningsföretag har ju tagit fram speciella borrar som är avsedda att skära upp ett hål som sen försluts med en tryckluftsventil, med packning och allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Funnyfence
Njae.... om luckan är öppen kanske han kan ta sig in och koppla slang, öppna ventiler etc för att få upp båten. Den är dock rätt förstörd inombords i det läget.
Är luckan stängd gäller det att det finns en anslutning på däck som är direkt kopplad till ballasttankarna, vilket är tveksamt. Tror inte tankarna har någon snabb koppling för utombordsblåsning.

Allt elektriskt är nog totalförstört inkl motorn. Ubåten är ett hembygge och hur den är byggd har vi nog inte närmare reda på.

Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jo, det tror jag är orimligt. Brukar dom inte ha låsningsmekanism? Typ ratt eller liknande?

På filmer har de det, men i det här fallet vet vi inte. PM har ju tidigare plockat delar ifrån skrotar, skeppsvarv och liknande platser, Om det verkligen är en lucka som är specifikt gjord för ändamålet och kan tryckutjämnas enkelt, det vet vi ju inte. Ratten finns där för att pressa in låsklackar emot flänsen i skrovet, så att packningen tätar. Det är ungefär densamma packning som finns runt tvättmaskinsluckan på tvättmaskinen fast förstås större.

En del sådana luckor har dessutom en slags spak för att få packningen att släppa.

Det är riktigt svårt att bygga sådana här skapelser på egen hand. Bara att skära till och bocka alla plåtar rätt och svetsa alltihopa, det blir en rysligt massa svetsfogar det, och en helvetes massa gastuber. Inte undra på att den kan ha kostat uppåt 2 milj kr - Viss hjälp har ju PM fått ifrån varvspersonal runt Köpenhamn. Det är faktiskt enklare att bygga ubåtar av glasfiber, vilket ju knarksmugglarna också har klurat ut för längesedan, Men det finns ju somliga nackdelar med att bygga i glasfiber, det är nämligen svårt att beräkna trycktåligheten, dvs vilket djup den kan klara. Nu är ju de Colombianska knarkubåtarna i regel bara byggda för att vara semiubåtar, och har ingen riktig dykförmåga. Dessutom så är klimatet i Colombia olämpligt att bygga med glasfiber, eftersom det är i regel för fuktigt och varmt.
Senast redigerad av DrSvenne 2017-08-14 kl. 23:40.
Citera
2017-08-14, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Källor till varje punkt hade suttit fint så det inte blir några förhastade trådsanningar. Ettan är ju rätt gjuten men resten vet jag inte riktigt med vilken precision du prickat ut.
http://www.bt.dk/danmark/johan-saa-savnet-svensk-kvinde-paa-ubaaden-i-oeresund-en-ting-undrer-ham

Den där är rätt solklar. Båten var inte långt ut vid 2015-2030.
Citera
2017-08-14, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jurabergen
Att han ev. skulle ha dumpat KW vid Saltholmen känns som ett stort tvek. Väldigt grunt vatten där plus en massa sly, vass o skit. Hur skulle man kunna navigera en ubåt där??

På 3-4 meters djup inga problem. Där är just nu runt 1 meter högt ålagräs vid denna tid på året. I övrigt inte mycket skit.
Citera
2017-08-14, 23:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurabergen
Att han ev. skulle ha dumpat KW vid Saltholmen känns som ett stort tvek. Väldigt grunt vatten där plus en massa sly, vass o skit. Hur skulle man kunna navigera en ubåt där??

Man måste inte gå nära Saltholm om det är sydliga strömmar, en kropp driver mot Saltholm och vass, sly och massa skit.

Vi kan hoppas att PM dumpade KW via den främre luckan och hoppas på att blod eller hår från offret finns i tätningarna. Svårt att förklara hur det kan ha hamnat där i så fall.
Citera
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag tror man bör välja klart mer än 10 kg för säkerhets skull - men jag har ingen blekaste om maximal flytkraft man kan vänta sig från gaser. Men ju tyngre, desto mindre risk att hon blir drivankare på botten.

Jag tror du får räkna med att en verktygslåda i en stor ubåt är riktigt rejält mycket tyngre än 10 kg. Bara större rörtänger och skiftnycklar väger duktigt mycket och det är större grejer att jobba med än när man mekar med en personbil.

Pastsäckar är bra om han inte vill att kroppen snabbt skall förstöras.

Slakta kan man göra utan att ha yrkesredskap. Däremot är det inte många som tycker om att skära i människor. Och han var inte utan andra alternativ som lämnar betydligt mindre spår i ubåten.

Får ju tänka på att han kämpar lite mot klockan här. Troligen vill han ha ett bra ställe att "slänga" iväg liket, gärna i skydd av mörkret, men likstelheten börjar ju sakta men säkert komma vilket gör det besvärligare att få ut kroppen. Om hon mördas omkring 21-22 i ubåten då har han omkring 9 timmar på sig innan likstelheten är kraftigt utvecklad. Detta får mig då att tippa på att kroppen, om den dumpats, gjordes innan passeringen vid Saltholmen eller vid ålgräs-området.

Om det inte var en olycka förstås.
Citera
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Jag säger det igen. Grunda området öster om Saltholmen med högt ålagräs. Perfekt att gömma något i. Ekolod kommer inte kunna se det för störningar från gräset. Krävs visuell kontakt. I detta område: 55°39'1.4"N 12°47'49.2"E

Ja det är ju en möjlighet. Fördelen är ju att han skulle kunna jobba ganska ostört. Inga fartyg och förmodligen inget folk på land heller vid den tiden. Tidsmässigt kan han absolut befunnit sig där emellan 01:00 och 04:00 då det var mörkt.

Det behövs fler vittnet som sett honom så vi kan få fler positioner.
Citera
2017-08-14, 23:42
Medlem
80231s avatar
Citat:
Källor till varje punkt hade suttit fint så det inte blir några förhastade trådsanningar. Ettan är ju rätt gjuten men resten vet jag inte riktigt med vilken precision du prickat ut.

-

5. Jag vill minnas att platsen där ubåten sjönk var betydligt längre västerut inne i bukten men jag kanske minns fel.
-
Något uppåt, och lite mer till vänster, från mitten, i denna kartbild hittades ubåten. "WRECK" är borttaget från marinetraffic. com vad jag kan se.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:12.615/centery:55.527/zoom:16
Citera
Medlem
Krickerts avatar
Hela grejen känns ju bara helt sjuk och bizarr.
Hemmabygd ubåt,och ett mord utan lik ovan på det........
Citera
Medlem
Citat:
På den kartan blir det samma som ettan.
Aha, ok. De som spekulerar att PM har ändrat uppgift från intill restaurangen till ursprungsplatsen har alltså fel på komiskt vis?

Anyhow, sydsvenskan har också en numrerad och annoterad karta: https://www.sydsvenskan.se/2017-08-14/sa-finkammar-polisen-oresund-pa-jakt-efter-forsvunna-kim-wall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in