2017-08-14, 21:12
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoset
Människor med klass och stil gråter inte ut offentligt. Det är absolut inget konstigt med att inte vilja figurera i pressen när man drabbats av en tragedi - snarare tvärtom; likt Magnus Uggla mår jag illa när jag ser människor sträva efter att få namn och bild offentliggjorda av de mest privata och/eller omotiverade skäl.

Det händer ju faktiskt att dom gör det.
Citera
2017-08-14, 21:13
Avstängd
448s avatar
Det är standard inom säkerhetstjänster att hålla koll på folk med special kompetens så
dom t.ex inte blir utpressade,kidnappade och bestulna på material eller utrustning.
Haha , ja alltså han håller på med saker som gör att han haft säkerhetstjänstens ögon på sig.
Raketeter,bränslekemikalier till dessa och tillgång till ubåt och mycket mera

När kvinnan så tillhör hon yrkesgrupp som flitigt används av säkerhetstjänster.

Jag kan ju direkt säga att båda är högre prioriterade övervakningsmål än senildemente Olle
i rullstol på ålderdomshemmet Vitsippan.

Risken är ganska stor att man inom säkerhetskretsar i ett tidigt skede insåg att nått gått snett

Nu är det ju inte säkert att säkerhetstjänster hjälper till ändå , det har gjorts i bland.
Helen i Hörby mordet gick Säpo in och löste till slut genom att närma sig utredningspolisen privat
och föreslå vilka som skulle DNA testas b.la långt senare
Citera
2017-08-14, 21:15
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack för ett verkligt intressant svar. Jag känner inte till hur den databasen underhålls etc.
Men skall jag tolka det som att hon med säkerhet är registrerad som flicka vid tre års ålder? Om så är fallet är det ju fastslaget att hon inte torde vara transperson.

Genom att veta de 4 sista i personnr, så vet man också vilket kön personen föddes till. Den tredje siffran avgör, jämn siffra = kvinna. KW har en jämn siffra.

Ex:
xxxxxx-xx2x Kvinna
xxxxxx-xx3x Man
Senast redigerad av CrazyWorld 2017-08-14 kl. 21:17.
Citera
2017-08-14, 21:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Absolut. Och att svenska försvaret kan följa båtar i Öresund är ingen hemlighet. Att tillhandahålla en plott på en ubåts positioner säger ingenting om vår kapacitet till övervakning. Så om det behövs är jag övertygad om att dom ger den infon.

Nja, då avslöjar man att man hade koll just där och då, vi vet inte känsligheten i en sådan upplysning.

Men jag håller med dig, det låter som harmlös information.

Om det svenska försvaret kunde följa båtar i Öresund just där och då, och att det är harmlös information, så är det väl väldigt märkligt att man inte har redovisat det i så fall, tycker du inte?

Och om man inte kunde följa ubåten just där och då, så är det inte heller något man vill berätta, du förstår nog om du tänker efter.
Citera
2017-08-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det verkar inte alls otroligt att de tagit sig tillbaka på mellan två o tre timmar. Vi får inte utesluta att tidsangivelser kan diffa lite.

Ja om de gav sig av 19:30 och var där 20:30, dessutom enligt en tysk turist i sydlig kurs. Så klart de kan komma tillbaka 22:30.
Citera
2017-08-14, 21:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Genom att veta de 4 sista i personnr, så vet man också vilket kön personen föddes till. Den tredje siffran avgör, jämn siffra = kvinna. KW har en jämn siffra.

Ja, men de får ju ett nytt personnummer när de byter kön "på riktigt" (juridiskt). Men nu vet vi att Kim var flicka redan som treåring.
Citera
2017-08-14, 21:17
Medlem
Krungtheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoset
Människor med klass och stil gråter inte ut offentligt. Det är absolut inget konstigt med att inte vilja figurera i pressen när man drabbats av en tragedi - snarare tvärtom; likt Magnus Uggla mår jag illa när jag ser människor sträva efter att få namn och bild offentliggjorda av de mest privata och/eller omotiverade skäl.

Hennes bror är journalist på SDS och har för mig att hennes föräldrar också är eller har varit verksamma inom mediebranschen och som du är inne på så är det här givetvis ett trauma för dem och det är knappast aktuellt att bjuda hem media på saft och bullar i vardagsrummet och prata om deras förmodligen mördade dotter...

Sen kan den konspiratoriske i mig nog tänka att media inte "ligger på" de anhöriga så mycket som de brukar göra i liknande fall med hänsyn till mediebakgrunden. Hade kanske varit en annan femma om KW´s familj varit verksamma inom dagligvaruhandeln?
Citera
2017-08-14, 21:18
Medlem
Marmosets avatar
Vi hamnar OT om vi går vidare med den här diskussionen, men det är ett väldigt intressant ämne. Klass och stil har absolut inget att göra med anor, samhällsställning eller förmögenhet, det är hur man uppför sig.
Citera
2017-08-14, 21:19
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Måste erkänna att jag har dålig koll på geografin i detta område.

Någon som vet hur långt och åt vilket håll han siktades i mörkret kring midnatt? I jämförelse med var dom sågs kl 20.15.

Om han vill hålla sig undan så känns det ju inte så smart att segla i farleden utan lanternor.
Har han varit i flintrännan så är han ju närmare Sverige än Danmark.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Ja om de gav sig av 19:30 och var där 20:30, dessutom enligt en tysk turist i sydlig kurs. Så klart de kan komma tillbaka 22:30.

Nu vet vi i alla fall att de var på väg åt rätt håll. Vi den tidpunkten ämnade han fortfarande lämna tillbaka henne levande i Köpenhamn. Måste ha hänt något där på hemvägen...
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Undrar om det vore effektivt slänga i en hund och låta den nosa runt. Det skulle säkert inte skada men är stora områden vi pratar om. Nu vet jag inte hur stort område en hund kan sniffa av på en timme till exempel men känns som en piss i Mississippi.
Man slänger inte i en hund.
Den står i en liten båt och nosar.
Citera
2017-08-14, 21:21
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Man slänger inte i en hund.
Den står i en liten båt och nosar.

Jaha. Haha. Jag såg framför mig att man lämpade ner hunden i havet och lät den simma runt.

Jag hade lite otur när jag tänkte där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in