2017-08-14, 21:06
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nästa sak vi vet är att han höll på att klyvas av ett fartyg på en led kring midnatt, utan några lanternor igång...

Vet vi exakt var det var nånstans?
T ex om det var väster eller öster om Saltholm.
Farleden går ju egentligen öster om Saltholm
Citera
2017-08-14, 21:06
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Känns inte som någon idé att söka med hund om man inte vet var man ska söka.
Knappt någon idé att söka överhuvudtaget.

Men mycket hänger ju också på om man kunna konstatera att något saknas på ubåten som kunnat användas som tyngder.
Det är när PM erkänner om han använt tyngder som det blir relevant att söka. Om inte är det bara för syns skull de viftar runt med båtar och dykare.
Citera
2017-08-14, 21:07
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Vet vi exakt var det var nånstans?
T ex om det var väster eller öster om Saltholm.
Farleden går ju egentligen öster om Saltholm

Måste erkänna att jag har dålig koll på geografin i detta område.

Någon som vet hur långt och åt vilket håll han siktades i mörkret kring midnatt? I jämförelse med var dom sågs kl 20.15.
Citera
2017-08-14, 21:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
OK.. Man få ju en känsla att det finns en koppling i förhållande av sex eller nära vänskap. Han framstår ju inte som en snubbe som bara snedtänder.

Eller så dyker hon upp oskadd i morgon och bägge har fått sina minuter i ramljuset. Önsketänkande kanske

Enligt vänner tål han inte kritik, blir lätt arg, kan slänga verktyg efter en, men är enligt vännerna inte våldsam. Han kommer också lätt i bråk med journalister.

Citat:
En egensinnig uppfinnare som vägrar kompromissa. Perfektionist med kontrollbehov. Som ofta hamnar i konflikt med andra. Så beskriver vänner Peter Madsen.
– Han kan kasta verktyg efter en. Men samtidigt är han ingen våldsam person. Jag har aldrig varit rädd för honom, säger Thomas Djursing, vän och författare, till Aftonbladet.

Citat:
– Jag vet ingen journalist som inte har varit i konflikt med honom. Han är perfektionist och vill skydda sina projekt, säger Thomas Djursing.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k5lMk/vannerna-om-uppfinnaren-peter-madsen-han-kan-bli-arg
Citera
2017-08-14, 21:08
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack för ett verkligt intressant svar. Jag känner inte till hur den databasen underhålls etc.
Men skall jag tolka det som att hon med säkerhet är registrerad som flicka vid tre års ålder? Om så är fallet är det ju fastslaget att hon inte kan vara transperson.
Du tolkar det alldeles rätt! Hon var registrerad som flicka år 1990.
Citera
2017-08-14, 21:09
Medlem
Citat:
Undrar om det vore effektivt slänga i en hund och låta den nosa runt. Det skulle säkert inte skada men är stora områden vi pratar om. Nu vet jag inte hur stort område en hund kan sniffa av på en timme till exempel men känns som en piss i Mississippi.

Klart det skulle vara effektivt om man begränsade sök områdena ett i taget där den största sannolikheten är att hunden kan få ett spår.

T ex, kan den markera på en tröja, en sko, ett finger, en nagel i princip vad som helst och behövs inte mycket lik doft för att hunden ska känna av det i vattnet även om det ligger på botten.

Det är ju ännu mer en piss i Mississippi och släppa ner en dykare lite var some helst i grumligt vatten som troligtvis lätt skulle missa mindre delar av kroppen, kläderna från KW
Citera
2017-08-14, 21:10
Medlem
Marmosets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Jag har också tänkt på det där med de anhöriga. De brukar vara ganska snabba på att prata med pressen och journalister brukar vara hänsynslösa och påträngande.

Människor med klass och stil gråter inte ut offentligt. Det är absolut inget konstigt med att inte vilja figurera i pressen när man drabbats av en tragedi - snarare tvärtom; likt Magnus Uggla mår jag illa när jag ser människor sträva efter att få namn och bild offentliggjorda av de mest privata och/eller omotiverade skäl.
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Försvarsmakten(svenska) bistår det civila samhället om lämpliga resurser finns och att det inte inverkar negativt på den egna verksamheten, ungefär så.

Att ge information(till exempel sensorinformation) till en utländsk myndighet som skulle kunna avslöja Försvarsmaktens förmåga och att det är negativt för försvaret och därmed rikets säkerhet låter sig knappast göras.

Kvinnor mördas titt som tätt, mördare går ibland lösa, rikets säkerhet är sannolikt prioriterat.

I vilken mån det svenska försvaret har bistått den danska polisen med information vet inte jag, sannolikt ger man den hjälp man kan med utgångspunkt i ovanstående.

Absolut. Och att svenska försvaret kan följa båtar i Öresund är ingen hemlighet. Att tillhandahålla en plott på en ubåts positioner säger ingenting om vår kapacitet till övervakning. Så om det behövs är jag övertygad om att dom ger den infon.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCGI
PM: Can i have the, eh, safeties...
M1: I don't want to be run down by a cruise ship...
F1: What...
PM: The safeties...
M2: The safeties, the...
M1: The safety pins, you have them in your pocket...
F1: Yes...
F1: Here...

Tack för transkriberingen. Ja, vi blir inte klokare av att man använder säkerhetsnålar ombord på UC3 Nautilus. Jag tycker att det är bra att vi vet så mycket som möjligt om vad man normalt sett gör ombord när ubåten är i drift för att få en uppfattning om vilka möjligheter PM har haft att ägna sig åt annat än framdriften av farkosten.

Säkerhetsnålar, pfffttt!

Som sagt, en Das Boot 2.0, finns alla förutsättningar.
Citera
2017-08-14, 21:12
Medlem
Citat:
Nästa sak vi vet är att han höll på att klyvas av ett fartyg på en led kring midnatt, utan några lanternor igång...

En annorlunda fundering jag får då är om PM var ute efter att sänka ubåten i en kollision och att han själv då räknade med att stryka med. Trött på livet eller något sådant? Aspegers har lätt att gå från tanke till handling när det gäller självmord. Nu vet jag inte om han var aspberger
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necroluster
Fan om det vore så. Värsta Hollywoodmanuset.

"Submerged In Love" med Richard Gere.
Snarare Titanic i sådana fall. Fast där är det ju mannen som dras ner i djupet och hon överlever.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Var hon frilans men exempelvis uppgett att hon jobbar för någon specifik tidning för ett specifikt reportage hon hoppades sälja just dit kanske han blivit misstänksam om han kontaktat tidningen och de svarat att de inte har någon anställd med det namnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in