Citat:
Ursprungligen postat av
Browndawg
Dom sa just på tv4 nyheterna att man vet fortfarande inte hur båten har rört sig. Man ska försöka undersöka elektroniken i båten och telefonmaster för att få en aning om det.
Men inget om någon super-radar som följt ubåten hela resan.
Man vet alltså inte hur den kört eller var. Ännu iaf.
Fan också, jag hade ju hoppats på att de skulle hunnit analysera det vid det här laget. Det borde väl vara rätt snabbt gjort tycker jag.
Det där med radar hänger ju på att det finns radarstationer som täcker området där ubåten rört sig. Gör det det så vill jag hävda att det finns sparat men de har ju inte hur bra räckvidd som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Försvarsmakten(svenska) bistår det civila samhället om lämpliga resurser finns och att det inte inverkar negativt på den egna verksamheten, ungefär så.
Att ge information(till exempel sensorinformation) till en
utländsk myndighet som skulle kunna avslöja Försvarsmaktens förmåga och att det är negativt för försvaret och därmed rikets säkerhet låter sig knappast göras.
Kvinnor mördas titt som tätt, mördare går ibland lösa, rikets säkerhet är sannolikt prioriterat.
I vilken mån det svenska försvaret har bistått den danska polisen med information vet inte jag, sannolikt ger man den hjälp man kan med utgångspunkt i ovanstående.

Nu har vi ju varit rätt bra vänner med danskarna sedan 1814 så en handritad skiss kunde vi väl i alla fall skicka till dem utan att avslöja för mycket om vår förmåga.
Sedan tror jag inte sånt som kontinuerlig havsövervakning med radar är så känsligt och hemligt, det är ju så himla lätt för fienden att mäta in var stationerna finns och dess signalstyrka etc. Och sen har vi ju civila havsövervakningen med.