2017-08-14, 18:01
Medlem
bustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Tror stackars ubåtskaptenen säkert glömt att installera lämplig tank att tömma sin batterisyra i medan han försökte lösa upp kroppen. Och mycket slaskigt och sedan tråkigt att försöka tömma ut detta ur ubåten.

Tror även polisen skulle fundera över skicket på batterierna efter en sådan åtgärd.

När någonting verkar onödigt krångligt så är det vanligtvis inte det rätta svaret på vad som skett.

Att lösa upp kroppen i batterisyran kan jag säga är helt omöjligt. Det där testades på mythbusters. Batterisyra är helt enkelt inte så frätande så att det löser upp en kropp. Det fräter ju inte hål på blybatterierna t.ex.

Testet Mythbusters gjorde resulterade i att de fick köra nån annan "supersyra" och desutom tillsätta en egen soppa som tillförde syre o väte om jag inte minns fel.
Citera
2017-08-14, 18:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunmoonandstars
Har inte sett bilden men kan möjligen bero på att alla rodren är ledade:
https://youtu.be/zm_TRbZMzs8?t=2m56s
Det här tror jag är viktigare än vad jag ser har framkommit.

Man ser ju tydligt på bilder både från bärgningen och då den sedan ligger på land t ex https://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1502697219/nyheter/article14793604.svt/alternates/extralarge/ubat-jpg att de främre djuprodren är i uppfälld position, parkeringsläget så att säga som de ställs i för att inte slå i kajkanten. De bakre djuprodren är inte fällbara så deras position är inte intressant (ett av dem hänger neråt men det lär vara en skada antingen från då den låg på botten eller som uppstod vid bärgningen).

De främre djuprodren är inte bara uppfällda, de stag som låser dem i uppfällt (parkeringsläge) och nedfällt läge (nödvändigt för dykning) sitter i sina fästen i mitten uppe på däcket. Det är ingen automatisk fällning utan man får gå fram och kroka loss stagen och flytta dess övre ände mellan två olika fästen, i mitten för parkeringsläge och ute vid däckets kant för att möjliggöra dykning.

Man ser dessutom på bilderna där PM och KW syntes på torsdagskvällen att rodren även då var låsta i parkeringsläget. Om man har tänkt gå ut för en undervattensfärd borde det vara bästa tillfället att fälla ner rodren så fort man lagt ut från kajen, det ska ändå göras och där inne är det som lugnast och ingen katastrof om man trillar i. Man måste ju lämna styrplatsen och gå fram på däcket för att fälla dem upp och ner.

Om PM ensam kört runt på natten borde han inte gå ut och fälla upp rodren i parkeringsläget när han har timmavis kvar hem till hamnen, det gör att han inte kan dyka igen utan att gå ut och fälla ner dem först. Hade det varit jag hade jag väntat tills jag var tillbaka i hamnen.

Jag tror inte att bärgningsdykarna fällde upp och fixerade rodren. De visste knappat att detta ens kunde göras och varför skulle de, rodren var ju inte i vägen.

Det jag vill komma fram till med detta är att jag inte tror ubåten dök överhuvudtaget på hela seglatsen, inte förrän Matsen slutligen sänkte den. Detta ökar i så fall chanserna att dess väg ska ha fångats upp av radar, bara det finns någon radarstation som täcker området där Nautilus rörde sig.

Möjligen, möjligen kanske han skickade fram KW för att fälla ner rodren ute till havs och att hon då trillade i plurret av en olyckshändelse men det tvivlar jag på. Dels räknade nog varken han eller hon med att det var något lämpligt jobb för en rätt tunn tjej, både vad gäller styrka och de rätta handgreppen, dels borde det inte varit svårt att få upp henne på båten igen. I vilket fall som helst så indikerar roderläget att ingen dykning skedde under resan (under förutsättning att PM inte agerat helt ologiskt med den saken).
Senast redigerad av skunkjobb 2017-08-14 kl. 18:13.
Citera
2017-08-14, 18:05
Medlem
Hennes vän överdriver hennes betydelse abnormt mycket; " – Man kan ta en titt på hennes cv och förstå att det liksom inte är någon vanlig människa. Har något hänt henne och hon inte lever längre är det en förlust för världen."
Citera
2017-08-14, 18:08
Medlem
Nycticoraxs avatar
Läget idag 14:e aug:

Citat:
Henrik Brix, vaktchef vid Köpenhamnspolisen säger till Expressen att polisen inte utesluter att Kim Wall kan ha förts utomlands, exempelvis till Tyskland.

Den teorin låter kanske mindre trolig, men det borde ju rent logiskt betyda att PM inte har sagt något till polisen om ett eventuellt olycksfall. Att han nekar till brott vet man.

Man har alltså inte hittat några bevis som tyder på att PM har släppt av henne vid någon hamn. Bilderna från kameraövervakningen gav inget, får man anta. Undrar om polisen har fått ut något användbart från mobiloperatörerna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det jag vill komma fram till med detta är att jag inte tror ubåten dök överhuvudtaget på hela seglatsen, inte förrän Matsen slutligen sänkte den. Detta ökar i så fall chanserna att dess väg ska ha fångats upp av radar, bara det finns någon radarstation som täcker området där Nautilus rörde sig.
Bra observation. Det betyder ju dock inte att han inte dykt vid något tillfälle, bara att ubåten troligen inte färdats någonstans i u-läge. Men det borde finnas plottar ja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det man närmast funderar över är om han kan ha löst upp kroppen i batterisyra eller släckt kalk och tryckt ner resterna av offret i ubåtens septic tank.

Har polisen kollat den tro?
Nej. Fler dumma idéer?

Bara för att du har en hollywood-idé betyder det inte att polisen behöver "kolla det". Men, självklart kollar teknikerna förutsättningslös.
Citera
2017-08-14, 18:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu tror inte jag att hon var transa då, som vissa har föreslagit här, men det där med kjolen, blusen och nylonstrumpbyxorna skulle faktiskt kunna tala lite för det. För de transor jag känt till i min omgivning har utmärkt sig just på det, att de går extremt fint (alternativt sexigt) och feminint klädda ÖVERALLT, även dit vi vanliga kvinnor aldrig skulle ta kjol eller högklackat. För att det är så extremt viktigt för dem att visa hur feminina de är hela tiden. Är man riktig kvinna så måste man ju inte det, utan då kan man ta oljeställ och gummistövlar när det är den klädseln som är mest praktiskt för det som man ska göra.

Ja, eller så kanske hon varit på något innan eller skulle efteråt som krävde lite mer uppklätt? Det framhärdas om hennes meriter, jag betvivlar dem inte, men hon var ändå frilans. Man benämner PM "uppfinnare" men har han egentligen uppfunnit något, eller bara har som en hobby med DIY projekt av tekniska farkoster som redan uppfunnuts av andra och produceras professionellt i presumtivt mycket bättre kvalitet? Kanske hon var kritisk i frågeställning? Kanske hon vinklade hårt för att kunna få en skruvad story om en "galen" teknik entusiast? (som i sak kanske inte är värre än gubbar och barn som suttit med små ångmaskiner, eller byggt lådbilar med gräsklipparmotorer).
Hon kanske redan nedtecknat något som bakgrundsresearch, det kanske inte var något trevligt porträtt, och han kanske råkade få syn på det?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-08-14 kl. 18:17.
Citera
2017-08-14, 18:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det här tror jag är viktigare än vad jag ser har framkommit.

Man ser ju tydligt på bilder både från bärgningen och då den sedan ligger på land t ex https://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1502697219/nyheter/article14793604.svt/alternates/extralarge/ubat-jpg att de främre djuprodren är i uppfälld position, parkeringsläget så att säga som de ställs i för att inte slå i kajkanten. De bakre djuprodren är inte fällbara så deras position är inte intressant (ett av dem hänger neråt men det lär vara en skada antingen från då den låg på botten eller som uppstod vid bärgningen).

De främre djuprodren är inte bara uppfällda, de stag som låser dem i uppfällt (parkeringsläge) och nedfällt läge (nödvändigt för dykning) sitter i sina fästen i mitten uppe på däcket. Det är ingen automatisk fällning utan man får gå fram och kroka loss stagen och flytta dess övre ände mellan två olika fästen, i mitten för parkeringsläge och ute vid däckets kant för att möjliggöra dykning.

Man ser dessutom på bilderna där PM och KW syntes på torsdagskvällen att rodren även då var låsta i parkeringsläget. Om man har tänkt gå ut för en undervattensfärd borde det vara bästa tillfället att fälla ner rodren så fort man lagt ut från kajen, det ska ändå göras och där inne är det som lugnast och ingen katastrof om man trillar i. Man måste ju lämna styrplatsen och gå fram på däcket för att fälla dem upp och ner.

Om PM ensam kört runt på natten borde han inte gå ut och fälla upp rodren i parkeringsläget när han har timmavis kvar hem till hamnen, det gör att han inte kan dyka igen utan att gå ut och fälla ner dem först. Hade det varit jag hade jag väntat tills jag var tillbaka i hamnen.

Jag tror inte att bärgningsdykarna fällde upp och fixerade rodren. De visste knappat att detta ens kunde göras och varför skulle de, rodren var ju inte i vägen.

Äkta genuint flashbackdetektivarbete, bra iakttagelse.

Mycket intressant uppslag om det är som du tror. Således är det inte helt uteslutet att hela färden kan finnas plottad hos någon myndighet i Danmark eller Sverige. Kanske redan är utrett polisiärt och kan vara skälet till att polisen tidigt menade att PM inte talade sanning angående att ha lämnat KW på landbacken.
Citera
2017-08-14, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
8 minuter kan dieseln gå utan att luft tillförs utifrån.

Problemet är att det blir ett stort undertryck i båten, flera ATM om jag inte missminner mig.

Det är sjukt obekvämt att snorkla. Trumhinnorna sliter.
Möjligt att dieseln kan gå utan tillförsel av luft i någon minut. Och ja, det skulle bildas ett undertryck och den operationen är farlig (har orsakat olyckor förr).

Men var i helvete får du "flera ATM" ifrån? Självklart inte, det finns inte negativa tryck och du kan inte sänka trycket med exempelvis två standardatmosfärer om du bara har en atm, dvs vanligt tryck, i kabinen.
Citera
2017-08-14, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mgn
Magkänslan säger att den svenska journalisten mördades, och ubåtens 'tekniska' problem är ett försök att sopa undan spåret. Allt verkar galet i den här historien.

Det handlar om en intelligent person. Om journalisten var död, och därmed inte kommer höra av sig, och han sänker sin ubåt på 7 meters djup så förstod han garanterat att han skulle bli huvudmisstänkt och att bärgning skulle ske.

Mer sannolikt att han har mördat henne på land någonstans eller att de har åkt för nära annat fartyg i ytläge som har "kapat" journalistens liv. Sänkningen av ubåten är bara för att trolla poliser och utredare, jag tror inte på att det fanns en droppe blod eller annat bevis där i.

Han lyckades med att få alla att fokusera på en tom ubåt i 2 hela dygn.
Citera
2017-08-14, 18:15
Medlem
Det är nog så enkelt att han blev alltför upphetsad av att ha en 30-årig tjej så nära inpå sig i instängdhet.
När han började kladda och hon sa nej så spårade han ur fullständigt. Och när dansken tvingat till sig det han ville ha så fanns det ingen annan utväg än att strypa henne och göra sig av med kroppen. Ubåten givetvis sänkt för att eliminera spåren från hennes överlevnadskamp. Detta är vad min magkänsla säger. Hoppas verkligen att de hittar Kim så att han kan bindas till brottet.
Citera
2017-08-14, 18:16
Medlem
vichy6s avatar
Jag undrar mest var han ev skulle lägga kroppen i vattnet. Känns troligt so scenario .

Mitt i båtrännan? Tror inte på den med grunt vatten.

I land? Varför inte. En nedsläckt ubåt mitt i natten, då gäller bara tyngder.

Ni som kan... en drunknad kropp flyger upp efter 3-4 dagar

Säkert avhandlat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in