Citat:
Ursprungligen postat av
Sunmoonandstars
Har inte sett bilden men kan möjligen bero på att alla rodren är ledade:
https://youtu.be/zm_TRbZMzs8?t=2m56s
Det här tror jag är viktigare än vad jag ser har framkommit.
Man ser ju tydligt på bilder både från bärgningen och då den sedan ligger på land t ex
https://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1502697219/nyheter/article14793604.svt/alternates/extralarge/ubat-jpg att de främre djuprodren är i uppfälld position, parkeringsläget så att säga som de ställs i för att inte slå i kajkanten. De bakre djuprodren är inte fällbara så deras position är inte intressant (ett av dem hänger neråt men det lär vara en skada antingen från då den låg på botten eller som uppstod vid bärgningen).
De främre djuprodren är inte bara uppfällda, de stag som låser dem i uppfällt (parkeringsläge) och nedfällt läge (nödvändigt för dykning) sitter i sina fästen i mitten uppe på däcket. Det är ingen automatisk fällning utan man får gå fram och kroka loss stagen och flytta dess övre ände mellan två olika fästen, i mitten för parkeringsläge och ute vid däckets kant för att möjliggöra dykning.
Man ser dessutom på bilderna där PM och KW syntes på torsdagskvällen att rodren även då var låsta i parkeringsläget. Om man har tänkt gå ut för en undervattensfärd borde det vara bästa tillfället att fälla ner rodren så fort man lagt ut från kajen, det ska ändå göras och där inne är det som lugnast och ingen katastrof om man trillar i. Man måste ju lämna styrplatsen och gå fram på däcket för att fälla dem upp och ner.
Om PM ensam kört runt på natten borde han inte gå ut och fälla upp rodren i parkeringsläget när han har timmavis kvar hem till hamnen, det gör att han inte kan dyka igen utan att gå ut och fälla ner dem först. Hade det varit jag hade jag väntat tills jag var tillbaka i hamnen.
Jag tror inte att bärgningsdykarna fällde upp och fixerade rodren. De visste knappat att detta ens kunde göras och varför skulle de, rodren var ju inte i vägen.
Det jag vill komma fram till med detta är att jag inte tror ubåten dök överhuvudtaget på hela seglatsen, inte förrän Matsen slutligen sänkte den. Detta ökar i så fall chanserna att dess väg ska ha fångats upp av radar, bara det finns någon radarstation som täcker området där Nautilus rörde sig.
Möjligen, möjligen kanske han skickade fram KW för att fälla ner rodren ute till havs och att hon då trillade i plurret av en olyckshändelse men det tvivlar jag på. Dels räknade nog varken han eller hon med att det var något lämpligt jobb för en rätt tunn tjej, både vad gäller styrka och de rätta handgreppen, dels borde det inte varit svårt att få upp henne på båten igen. I vilket fall som helst så indikerar roderläget att ingen dykning skedde under resan (under förutsättning att PM inte agerat helt ologiskt med den saken).