2017-08-13, 19:25
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ok, jag förstår att han sänkte båten för att bli av med så mycket bevis som möjligt...

Men om han nu inte gjorde sig av med henne och sänkte henne med tyngder...

Vad finns det för olika syror i denna båt man skulle använda sig av för att bli av med en kropp på 1 dag typ?

Haha, du har inte syror i en sån båt för att bli av med någon på en dag

Vi har spånat massa teorier i tråden så det är bara att gå bakåt. Hon återfanns iallafall inte i båten. Min teori är att hon blivit dumpad med tyngder iallafall. Utesluter nästan styckmord. Svårt att tro att han kan gått i land med eller utan henne i livet utan att någon ska ha uppmärksammat detta.. Tror hon är någonstans i havet. Antagligen norr om där han träffades. Dock rörde han sig i fem-sex knop, så han kan ju ha åkt fram och tillbaka osv. Man hinner göra en hel del på tolv timmar i den hastigheten.
Citera
2017-08-13, 19:26
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Hur långt från platsen ligger Helsingborg?

http://www.expressen.se/kvallsposten/nedsovd-kvinna-saknar-identitet/

Ca 40km fågelvägen mellan HBG och CHP

EDIT: Hon är identifierad, och är inte Kim Wall

https://www.hd.se/2017-08-13/polisen-forsoker-reda-ut-identiteten-pa-nedsovd-kvinna-pa-sjukhuset
Citera
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Varje båt har egen ljudbild som lagras i ljudbibliotek hos olika försvarsorgan i världen, dessutom så är det enkelt att se ubåtens manövreringstorn på radarbilden. Så jag menar via fasta ljudbojar installerade på havsbottnen och fasta radarinstallationer på kusten.

Dessa är alltid i drift och man vill aldrig avslöja vilken kapacitet man har, men det skulle inte förvåna mig om polisen redan har en karta i handen med områden av intresse som man har delat med sig av, utan att avslöja hur man vet.
Vet du om radarbilder sparas, eller är det bara i realtid?
Citera
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Indicier är att hitta på möjliga scenarier. Det här är bevisning lika mycket som en pistol och avsaknaden av alibi är.

Än en gång känner jag mig i toppen av gen-poolen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Indicium
Citera
2017-08-13, 19:28
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Jag förstår din poäng men rent psykologiskt - med mindre något dramatiskt sker under uppväxten - föds vi med en inneboende social vilja att vara till lags och svara på frågor. Det kan alltså vara svårt för en stressad normal person att hålla tyst i såna lägen. För att inte tala om att det framstår som extra misstänksamt.

I USA är det ju till och med grundlagsskyddat att man aldrig kan tvingas vittna mot sig själv, därför är det mycket lätt att "plead the fifth" och bara vara tyst med hänvisning till just detta. Även om vi inte har något motsvarighet i Sverige vad jag vet, så är det inte långsökt att tänka att man bara kan säga till polisen att man t.ex. av princip inte pratar med polis utan advokat närvarande så är den saken löst. De kommer naturligtvis fortsätta försöka, och då är det bara att fortsätta förklara sin princip tills de tröttnar.

Som sagt, man har inget att tjäna på det. Det naturliga är som du säger att rentvå sig själv, men vill det sig illa gör man det rakt motsatta. Man är stressad, kanske blandar ihop detaljer och säger något som senare kan bevisas falskt, helt plötsligt är misstanken mot dig betydligt starkare och du kanske till och med blir dömd, även om du är oskyldig.
Citera
2017-08-13, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Vet du om radarbilder sparas, eller är det bara i realtid?
De sparas

exempel: detta är från slutet på 1950talet, så du kan ju fantisera hur kapaciteten har utvecklats sedan dess... https://www.youtube.com/watch?v=ssVr-94r59c
Senast redigerad av scheele 2017-08-13 kl. 19:38.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Kom bara på en dum tanke nu, avgaserna borde gå att skjuta ut i vattnet om man har nån backventil på avgasröret och sen mata dieselmotorn med en syrgastub eller nått????
Vet själv inte men han är ju uppfinnare så vem vet vad han hittat på?

Köra undervattensläge med el o den ska klara sig 10 dagar läste jag känns knepigt. Solceller o batteri borde ju inte räcka så länge

Rent syre = enorm explosionsrisk
Citera
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
En meteorolog har uttalat sig om att just den aktuella perioden i det området har det varit syd-sydvästliga strömmar i ca 3-4km/h
Då har han kanske gått i u-läge under natten utan motor som jag misstänkte.
Det stämmer med den senare infon var handelsfartyget såg honom på däck.
Då borde hon dumpats i det området om han är skyldig. Eller kanske ännu mer norröver om han dök upp för att köra dieselgeneratorn om strömmen tagit helt slut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amazzon
Det måste ju finnas någon form av navigationsteknik på ubåten? Irra runt hela natten utan plotter låter helt osannolikt. köper man idag en lite dyrare ekolod/sonar så finns det gps med. Han måste ju någon gång slagit på plottret i ytläge för att veta var han var?

Man kan ha plotter på utan att logga. Avslagen är standard för man inte ska logga en jäkla massa data som man inte behöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Att färdas med släckta lanternor i en så vältrafikerad farled är att be om att bli rammad. Man såg också att ubåtens höjdroder i bak på styrbordssidan var helt vridet, vilket kan ha orsakats vid en mindre kollision.

Kanske hände något som urartade till ett mord och att han blev apatisk och lät båten driva i förhoppningen att de skulle bli rammade?

När apatin släppte iscensatte han en plan B.

Har inte sett bilden men kan möjligen bero på att alla rodren är ledade:
https://youtu.be/zm_TRbZMzs8?t=2m56s
Citera
2017-08-13, 19:30
Medlem
enklistras avatar
Kan Mads vinna något på att "fejka" hennes död och ta på sig ett mord han inte begått? Är det för långsökt? Sätt på er foliehattarna och spekulera.
Citera
2017-08-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Här i närheten sänktes ubåten. 55°32'5.5"N 12°25'18.3"E.
Mindre viktigt kanske, men dina data för var UC 3 Nautilus sjönk är fel. Bojen som markerar platsen ligger på:
N55°31'36.58
E012°36'58.51

(55.5268, 012.6163)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in