2017-08-14, 17:46
Medlem
Någon som vet hur GM hade det ekonomiskt?
Citera
2017-08-14, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
I och med att han är en extrem "uppfinnare" misstänker jag att han inte begått ett enkelt occhams rakkniv brott och sänkt henne med vikter.

Polisen tänker nog inte på att genomsöka toaletten och septiktanken dels eftersom det verkar extremt otroligt dels eftersom det är lite smutsigt jobb.

Nivån, låg. Snälla, försök vara lite professionell, eller bespara oss en mindre förståendes spekulationer....
Citera
2017-08-14, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Så du menar att u-båtar inte behöver barlastas för att trimmas in rätt?
Båtens egna barlasttankar är ju bara till för att kunna sjunka och stiga upp till ytan med.
Fullt rimligt med bly i kölen, eftersom det ju är den billigaste metallen med rejäl densitet. Men skulle man smälta bly eller ha som tackor? Den springande punkten blir om detta går att nå inifrån ubåten ute på sjön att få tag på lämplig mängd bly. Men verkar ju praktiskt att bara kunna hiva ner mer bly om man upplever att ubåten inte är nog stabil.
Citera
2017-08-14, 17:51
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
8 minuter kan dieseln gå utan att luft tillförs utifrån.

Problemet är att det blir ett stort undertryck i båten, flera ATM om jag inte missminner mig.

Det är sjukt obekvämt att snorkla. Trumhinnorna sliter.
Hoppsan, det var inte många minuter det inte...

Blir det undertryck i ubåten även om man snorklar?
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Någon som vet något om hur KW var klädd ?
Ja det har stått i nästan alla tidningar, nu minns jag inte men den som söker skall finna!
Senast redigerad av Tuvtramp 2017-08-14 kl. 17:56.
Citera
2017-08-14, 17:52
Moderator
OYs avatar
Citat:

Eftersom Madsen kört en uppvisning har han alltså dykt ett tag för att sen gå i ö-läge, då har han dragit igång dieseln och börjat ladda batterierna. Då finns risken att bruden kan ha varit nere i batterirummet och ev orsakat gnistbildning där det då kan ha blivit en rejäl smäll från den knallgas som bildas i batterierna, det är ju en litet slutet utrymme med stor risk för vätgas under kraftiga laddningscykler.

Så om han då får en rejäl smäll från batterirummet och bruden varit för nära en cell, kan hon ev ha blivit skadad, svavelsyra fräter som fan, sen full panik och sen en serie med snurriga åtgärder från Madsens sida.

Ur en annan synvinkel var Madsen ointressant rent journalistiskt om vi ser till hur freelancers jobbar, om nu inte Kim hade hittat en hållhake på honom, men sånt röjer man inte ombord under själva seglatsen. Då återstår det om Kim verkligen är 100% journalist som jag tidigare varit lite misstänksam på, eller om det kan ha varit så att hon gick någon annans ärende under förespeglingen att göra ett reportage där hon då röjs undan och där han sen sänker ubåten för att ingen annan ska kunna använda den.

Tidpunkten verkar nu vara fastställd till midnatt 00:00, det är då som något händer som startar denna kedja med vansinnesmanövrar och slutligen sänkningen av ubåten.

Kan du precisera, hur kommer du fram till det klockslaget?

Har det stått något i media om 00:00 eller är det något som du själv har räknat ut?
Citera
2017-08-14, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det man närmast funderar över är om han kan ha löst upp kroppen i batterisyra eller släckt kalk och tryckt ner resterna av offret i ubåtens septic tank.

Har polisen kollat den tro?
Tror stackars ubåtskaptenen säkert glömt att installera lämplig tank att tömma sin batterisyra i medan han försökte lösa upp kroppen. Och mycket slaskigt och sedan tråkigt att försöka tömma ut detta ur ubåten.

Tror även polisen skulle fundera över skicket på batterierna efter en sådan åtgärd.

När någonting verkar onödigt krångligt så är det vanligtvis inte det rätta svaret på vad som skett.
Citera
2017-08-14, 17:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Eftersom Madsen kört en uppvisning har han alltså dykt ett tag för att sen gå i ö-läge, då har han dragit igång dieseln och börjat ladda batterierna. Då finns risken att bruden kan ha varit nere i batterirummet och ev orsakat gnistbildning där det då kan ha blivit en rejäl smäll från den knallgas som bildas i batterierna, det är ju en litet slutet utrymme med stor risk för vätgas under kraftiga laddningscykler.

Så om han då får en rejäl smäll från batterirummet och bruden varit för nära en cell, kan hon ev ha blivit skadad, svavelsyra fräter som fan, sen full panik och sen en serie med snurriga åtgärder från Madsens sida.

Ur en annan synvinkel var Madsen ointressant rent journalistiskt om vi ser till hur freelancers jobbar, om nu inte Kim hade hittat en hållhake på honom, men sånt röjer man inte ombord under själva seglatsen. Då återstår det om Kim verkligen är 100% journalist som jag tidigare varit lite misstänksam på, eller om det kan ha varit så att hon gick någon annans ärende under förespeglingen att göra ett reportage där hon då röjs undan och där han sen sänker ubåten för att ingen annan ska kunna använda den.

Tidpunkten verkar nu vara fastställd till midnatt 00:00, det är då som något händer som startar denna kedja med vansinnesmanövrar och slutligen sänkningen av ubåten.

Svartvit blommig kjol och orange långärmad blus. Uppgiftfinns även om tröja.
Citera
2017-08-14, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nyvaken, ny i tråden eller någon annan, måste du vara......

Vi pratar om en U-båt, och jag vill inte genera dig mer än så här......Läs från inlägg #1.....eller varför inte starta med rubriken.....
Finns förvisso inget som hindrar statisk barlast i form av fasta material på en ubåt. Sten/cement, bly eller skrot. Och omvänt, ytfartyg kan ha trimtankar med vatten som barlast. Det är normalt för större fartyg.

Det spelar alltså ingen roll om det rör ett ytfartyg eller ubåt, båda kan ha såväl vattentankar som fasta material som barlast.
Citera
2017-08-14, 17:58
Medlem
Någon som har mera information/filmer angående PMs egna resor med båten?

Ser nästan bara filmer med 1 eller fler till, hade varit intressant att se hur förfarandet av farkosten görs när PM är ensam med den, avgång/ankomst.
Citera
2017-08-14, 18:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Svartvit blommig kjol och orange långärmad blus. Uppgiftfinns även om tröja.

Nu tror inte jag att hon var transa då, som vissa har föreslagit här, men det där med kjolen, blusen och nylonstrumpbyxorna skulle faktiskt kunna tala lite för det. För de transor jag känt till i min omgivning har utmärkt sig just på det, att de går extremt fint (alternativt sexigt) och feminint klädda ÖVERALLT, även dit vi vanliga kvinnor aldrig skulle ta kjol eller högklackat. För att det är så extremt viktigt för dem att visa hur feminina de är hela tiden. Är man riktig kvinna så måste man ju inte det, utan då kan man ta oljeställ och gummistövlar när det är den klädseln som är mest praktiskt för det som man ska göra.
Citera
2017-08-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Hoppsan, det var inte många minuter det inte...

Blir det undertryck i ubåten även om man snorklar?

Ja det har stått i nästan alla tidningar, nu minns jag inte men den som söker skall finna!

Nej, med snorkeln så suger motorn sin luft utifrån - och avgaserna skickas också ut.

Däremot krävs manuellt jobb i motorutrymme för att ställa om för att använda snorkel. Går inte utföra från styrsystemet. Innebär då rimligen också att det går att göra fel. Eller kanske går att göra halvfel. Jag hade inte förväntat mig att det fanns ett driftfall där man tog luften inifrån kabinen.
Citera
2017-08-14, 18:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Fullt rimligt med bly i kölen, eftersom det ju är den billigaste metallen med rejäl densitet. Men skulle man smälta bly eller ha som tackor? Den springande punkten blir om detta går att nå inifrån ubåten ute på sjön att få tag på lämplig mängd bly. Men verkar ju praktiskt att bara kunna hiva ner mer bly om man upplever att ubåten inte är nog stabil.

Barlasten i form av metall är fastsvetsad utvändigt, läs för i h--vete tråden innan du hasplar ur dig. Det finns länkat hur ubåten ser ut, PM berättar själv om barlasten.

Nej, barlasten nås inte inifrån farkosten. Således ingen springande punkt.

EDIT;

Repris för de lata läsarna som mest bara vill tycka utan att hänga med i diskussionen.

https://ing.dk/artikel/grafik-video-33-ton-amatoerubaad-fik-lang-raekke-forbedringer-192030
Senast redigerad av OY 2017-08-14 kl. 18:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in