2017-08-14, 15:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Jag har vid två tillfällen stannat vid vägkanten (alltså inget som har med P att göra, utan rent allmän nyfikenhet) p g a överdriven fågelaktivitet. Båda gångerna hittat större djur i diket och en bit in i skogskanten. Det kanske bara är jag? Men det känns som någon borde reagerat om man ligger så öppet vid en väg. Därför gissade jag på järnvägen, om han ligger kvar i Hallsberg.

Sen kan man ju undra hur mycket som är kvar. Jag vet inte alls hur fort det går. Om det finns något facit på det? Han kan ju kanske vara utspridd också, beroende på vad det finns för djur i närheten osv.

Tror inte detta dike ligger intill en väg samt att det ser ut som det är mycket vegetation. Men som sagt jag vet ju inte exakt hur det ser ut
Citera
2017-08-14, 15:55
Medlem
Pajosvs avatar
Jag har varit aktiv i trådar om olösta äldre försvinnanden (och olösta kriminalfall), bl.a genom att försöka "pussla ihop" något slags tänkbart scenario. Jag har sökt upp vissa av de aktuella platserna och fotat och filmat dessa, bl.a för att få en uppfattning om terrängen och vad den kan ha spelat för roll.

Genom åren har jag också följt olika försvinnanden som varit aktuella för tillfället. Nu försöker jag minnas om jag har följt ett aktuellt försvinnande som har slutat i att vi inte vet mer än när den aktuella tråden skapades.

Jenny Perssons försvinnande 2011 följde jag och det slutade bra då hon hittades vid liv efter en tid. Det finns några fler liknande fall. Jag har också följt aktuella försvinnande där det inte slutade bra. Personen har då hittats avliden. Men då vet man i alla fall att personen inte är vid liv, och det torde vara mer positivt för de anhöriga, även om man inte vet varför det slutade som det gjorde.

Så... Jag är rädd för att Patriks fall blir ett fall där många har engagerat sig men där de engagerade aldrig får ett svar på vad som egentligen hände... Och varför...
Citera
2017-08-14, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Jag har vid två tillfällen stannat vid vägkanten (alltså inget som har med P att göra, utan rent allmän nyfikenhet) p g a överdriven fågelaktivitet. Båda gångerna hittat större djur i diket och en bit in i skogskanten. Det kanske bara är jag? Men det känns som någon borde reagerat om man ligger så öppet vid en väg. Därför gissade jag på järnvägen, om han ligger kvar i Hallsberg.

Sen kan man ju undra hur mycket som är kvar. Jag vet inte alls hur fort det går. Om det finns något facit på det? Han kan ju kanske vara utspridd också, beroende på vad det finns för djur i närheten osv.

De stora djuren du såg ,var det grävlingar eller ? Förstår inte riktigt vad de gör nere i ett dike ?
Citera
2017-08-14, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ingen aning, det viktigaste är ju att P hittas för allas skull. Allt verkar ganska mörkt nu. Jag känner inte till Hallsberg och vet inte hur detta dike ser ut där ryggsäcken hittades. Kan inte riktigt släppa det. tittar man på satellitbilder ser det ut som om det är mycket vegetation där. Kan det vara så att han slängde över ryggan för att sedan ta sig över själv men tyvärr råkade han ut för en olycka. Hur noga är det sökt i grönskan längs med detta dike?

Du menar att han var så orkeslös så att han inte orkade sig upp ur diket ,då han skulle över ? Har ju hört om folk som har dött av att de druckit för mycket och somnat i sina egna sp***....
Men att någon somnat med huvudet neråt i ett vattendrag verkar ju lite galet ??
Citera
2017-08-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag har varit aktiv i trådar om olösta äldre försvinnanden (och olösta kriminalfall), bl.a genom att försöka "pussla ihop" något slags tänkbart scenario. Jag har sökt upp vissa av de aktuella platserna och fotat och filmat dessa, bl.a för att få en uppfattning om terrängen och vad den kan ha spelat för roll.

Genom åren har jag också följt olika försvinnanden som varit aktuella för tillfället. Nu försöker jag minnas om jag har följt ett aktuellt försvinnande som har slutat i att vi inte vet mer än när den aktuella tråden skapades.

Jenny Perssons försvinnande 2011 följde jag och det slutade bra då hon hittades vid liv efter en tid. Det finns några fler liknande fall. Jag har också följt aktuella försvinnande där det inte slutade bra. Personen har då hittats avliden. Men då vet man i alla fall att personen inte är vid liv, och det torde vara mer positivt för de anhöriga, även om man inte vet varför det slutade som det gjorde.

Så... Jag är rädd för att Patriks fall blir ett fall där många har engagerat sig men där de engagerade aldrig får ett svar på vad som egentligen hände... Och varför...

Då undrar ju jag om det kan vara så att han gått bort sig så pass att han blir funnen något annat år ?
Trodde människor som dött ,hittas rätt så fort ? Har du något facit på sådana fall ?
Citera
2017-08-14, 16:17
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Du menar att han var så orkeslös så att han inte orkade sig upp ur diket ,då han skulle över ? Har ju hört om folk som har dött av att de druckit för mycket och somnat i sina egna sp***....
Men att någon somnat med huvudet neråt i ett vattendrag verkar ju lite galet ??

Du har för goa kommentarer Nej jag tänkte nog mer att han har sluntit eller trillat och skadat sig så illa han inte kunnat ta sig därifrån
Citera
2017-08-14, 16:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Då undrar ju jag om det kan vara så att han gått bort sig så pass att han blir funnen något annat år ?
Trodde människor som dött ,hittas rätt så fort ? Har du något facit på sådana fall ?

Det får vi ju inte hoppas. Om han inte lyckats att ta sig genom flera länder till Sibirien och dyker upp någonstans i Kina om ett par år.
Citera
2017-08-14, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Precis så..
Även om P längtade hem.. Så var det ju till det "normala"... Men OM nu föräldrar pratat om vård osv... Ja då är det ju till något helt annat än det "normala" man kommer hem till... Då är ju risken överhängande att han föredrar att faktiskt inte åka hem...

Det här med att "föräldrarna pratar om vård" - är det något de har uttalat/skrivit eller är det något som någon annan har börjat skriva om?
Citera
2017-08-14, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upuaut
Hej Alterego

Till skillnad från många andra här inne är jag inte så mycket för ren spekulation utan gillar mer härligt tråkig fakta.

Med det sagt... Finns det nån möjlighet för dig och din bekant eller vem det nu var att rekonstruera var ryggsäcken fanns på bild?

Tror det va caccarina som lade ut bilder på nån dunge men hon var själv osäker på om det var helt rätt.

Skulle vara intressant att själv få se exakt hur det såg ut på just den platsen.

Hej, jag har inte varit på platsen men fått den utpekad på den första rutkartan från HP-gruppen med rätt exakt position. Gjorde en enkel karta själv där jag markerade den ungefärliga platsen för resväskan och den mer exakta för ryggsäcken. Vet inte om den är sparad i början eller bara ligger i mitt meddelande. Vid tiden för försvinnandet fanns det knappt nån gröda och ryggsäcken låg fullt synlig på gärdet på andra sidan om det breda diket, alltså som om nån gått på vägen och svingat den med kraft över diket. Den verkade orörd och datorn låg i den. Platsen ser väldigt annorlunda ut nu mot då med all gröda och grönska. Hade det hänt idag hade det nog dröjt ett tag innan ryggsäcken hittades. Föredrar också fakta men det finns som sagt tyvärr inte så mycket att gå på.
Citera
2017-08-14, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du har för goa kommentarer Nej jag tänkte nog mer att han har sluntit eller trillat och skadat sig så illa han inte kunnat ta sig därifrån

Men Gud vad hemskt ,att ligga och ropa på hjälp och aldrig bli hörd .Och till slut torka ut ...nee detta blir för sorgligt alltså ,tänk om han slog huvudet i en sten ,typ tinningen och blev medvetslös ,
Citera
2017-08-14, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Det här med att "föräldrarna pratar om vård" - är det något de har uttalat/skrivit eller är det något som någon annan har börjat skriva om?

Det har skrivits i dagstidningarna ,(tror det kan finnas med i början på denna tråd , utdrag ur tidningsnotiser ? ) om att hans föräldrar ansåg att någon slags hjälp skulle han få när han kom hem ,typ inom psykiatrin.En specialpolis (vet ej vilken) , ansåg att han troligen hade en psykos och sa det till föräldrarna(men det var ju efter försvinnandet så det räknas ju inte som svar på din fråga ) .
Hans mamma påpekade för P. att han skulle få hjälp med att söka hjälp för sin depressiva sida.Men hon sa också till honom att de kunde gå ut på skogspromenader ,som är bra för själen (i vanliga fall ,inte i detta läge själv ,som synes ) , göra mat ihop ,bara trivas i det lilla ,i lugn och ro ,ha familje-idyll osv...
P. själv hade själv en insikt om att han behövde hjälp utifrån sitt nedstämda mående ,och det var det han och hans mamma försökte komma underfund med, på vilket sätt , i sina telefonsamtal på tåget ,men på vilket sätt hade de ej riktigt rett ut.Det skulle de ta hand om när han återvänt ifrån Falun.

På det viset var det .
Senast redigerad av evaveva 2017-08-14 kl. 16:58.
Citera
2017-08-14, 17:09
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Ja, ett riktigt gammalt legendariskt sådant.

Fet-Mats (egentligen Mats Israelsson) som förolyckades i Falu gruva. En gruvarbetare hittade Fet-Mats i ett vattenfyllt schakt år 1719, men Fet-Mats verkade inte ha varit död någon längre tid. Då kroppen senare visades upp kände en kvinna vid namn Margareta Olsdotter igen sin fästman Mats Israelsson som försvann spårlöst år 1677.

Fet-Mats kropp hade bevarats av den naturligt förekommande kopparvitriolen i gruvan.

Sedan har vi ju 17-åriga Viola Widegren som försvann spårlöst från sitt föräldrahem den 5 december 1948 kl. 18.45. Efter att hon stängt ytterdörren så finns inte ett enda spår av flickan.

Tipsen strömmade in från nästan hela Europa fr.o.m. december 1948 och genom alla årtionden. De hittills senaste tipsen kom in i början av 1980-talet. Det sägs ibland att detta fall är det mest omskrivna kriminalfallet förutom Palmemordet. Om hon lever så är hon 86 år idag.

Jag har ägnat tre år åt Viola-fallet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in